Bukefalos 28 år!

Border collie

Sv: Border collie

Aliide skrev:
Min nästa hund kommer förmodligen bli en BC (förhoppningsvis hittar jag en uppfödare som inte avlat allt för hårt på vallet) eller en Kelpie. Just för att jag vill ha MYCKET motor men lite mindre hund. Jag har en beauceron nu som visserligen har en del motor men lite för stor.

Sen anser jag att alla hundar är individer. En del måste kanske valla för att må bra och vara harmonisk. Andra kanske "nöjer" sig med lydnad, spår osv osv.

Lycka till! Äntligen någon som vågar stå upp för sin åsikt!!! Det finns BC valpar att få tag på,reggade...som säljs till "ickevallande" hem!!! Och av seriösa uppfödare! Men man kanske får leta litegrann... :D
 
Sv: Border collie

:) detta skriver jag inte i "bråk" syfte , du och jag får nog acceptera varandras olika åsikt i ämnet...

Ville bara skriva ett sista ynka inlägg..

1) alla här inne som fört en mogen debatt står väl för sina åsikter ? Jag gör iallafall det .

2) Och självklart finns det säkert någon seriös uppfödare som säljer till ickevallande hem, men det var inte jag menade. Aliide skulle söka efter en uppfödare som inte avalt så hårt på vallning och eftersom man avlar på vallegenskaperna för att få dom reggade så kan just det bli svårt...

Men åter igen, no hard feelings, vi tycker bara olika !
 
Sv: Border collie

Har själv en border collie. En pefekt stallhund! Väldigt lättlärd! Ingen jaktinstinkt och håller sig alltid kring mig. Kan varmt rekomendera den rasen!
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
:) detta skriver jag inte i "bråk" syfte , du och jag får nog acceptera varandras olika åsikt i ämnet...
Men åter igen, no hard feelings, vi tycker bara olika !

Precis, och som vanligt...det är uppfriskande att höra olika åsikter...
 
Sv: Border collie

Instämmer helt. Med tanke på att jag skrev "förhoppningsvis hittar jag en uppfödare som inte avlat allt för hårt på vallet)" BC är, enligt mig, en vågad ras att hantera om man inte ska valla. Just för att det är så hårt avlat på just den instinkten. Jag vill inte gärna ha en BC som ska valla cyklar och folk, vilket man ALDRIG kan förespå innan, men det underlättar något om man har generna med sig i det man söker :D

Annars har jag kanske kollat på Kelpie eller en Beaucerontik. Väldigt svårt att bestämma mig, och jag har ju några år kvar innan min hane "läggs på hyllan" så att säga.
 
Sv: Border collie

tycker absolut inte att det är dumt! Man kan aktivera den på andra sätt ;)
 
Sv: Border collie

nä de gjorde ja inte, ja läste hennes fråga såg den som mest väsentlig ;)
 
Sv: Border collie

Hej!
Jag tycker inte det är dumt, du kan ju köpa en som det inte är så mycket vall i tex. Eller en korsning m bordercollie. Har själv en sådan. Hon ska med få följa med på ridturer o jag funderar på agility oxå. :d
Men du kanske vill ta valpar på den nån gång o då ska man ju ha bra vall o stam o sådär.

Min moster har en bordercollie med mycket fin stam men han blir för stressad av att valla så hon ska sälja honom till någon som kan aktivera honom på något annat vis.

Nu menar inte jag att du ska köpa honom utan att även hundar som är framavlade till att valla kanske inte passar till det.
Det viktigaste är ju att hunden blir tillfredställd genom hjärngympa o motion osv. Du vet ju bäst själv vad du ska göra med din hund. :bump:

Så vill du ha en bordercollie tycker jag att du ska köpa en. Lycka till! :) ;) :D :rofl:
 
Sv: Border collie

Så vill du ha en bordercollie tycker jag att du ska köpa en.

Japp, absolut! Och den dagen som mina ev. framtida barn vill ha en bruksschäfer eller bruksmalle att mysa med så ska de naturligtvis få det. :angel:
 
Sv: Border collie

men det är väl inte hennes barn som ska ha hunden, det är väl ämelie själv?
de flesta med BC har ju inte en skock med får att valla.....fast personligen skulle jag inte vilja ha e ren BC..de flesta ÄR för stirriga..men eller utan vallning, däremot har jag två BC blandningar som är perfekta för min hundfilosofi :D
 
Sv: Border collie

*Knapplån*

Vi åkte iväg på kurs i skolan där vi fick pröva på att valla, och där var en del hundar som uppfödaren tagit tillbaka för det gick käpprätt åt helvete hos icke-vallande familjer, men han hade även varit med om att ett fåtal ägare fått omplaceras då de inte trivdes med att valla, observera fåtal.

Det jag försöker få fram är att det alltid finns undantag, men skulle jag som inte vallar köpa en bc skulle jag kontkakta uppfödaren och fråga om de hade någon omplaceringshund som inte passade för vallning, då får man iofs en vuxen hund, men hellre det och jag vet vad jag får!

/Tina
 
Sv: Border collie

Jag menar att man får inte alltid som man vill, man bör ju tänka på andra också. Som i dessa fall...hunden.

Bara för att barnen vill ha en bruksmalle, så får man ändå tänka till lite. Det är inget lämplig val och det finns såå mkt bättre rasval man kan göra om nu barnen vill ha hund.

Samma sak menar jag att TS får tänka. Vad man vill ha, överrens stämmer inte alltid med vad man bör ha. Det för både hund och ägares skull. Varför inte välja en hund som har samma intressen som en själv, på så sätt är båda nöjda.
 
Sv: Border collie

GaurdianAngel skrev:
Vad man vill ha, överrens stämmer inte alltid med vad man bör ha. Det för både hund och ägares skull. Varför inte välja en hund som har samma intressen som en själv, på så sätt är båda nöjda.
:bow: :bow: Exakt så är det in mångt och mycket IRL :cool:
 
Sv: Border collie

Precis!

Jag har alltid gillat Afganer. Fråga mig inte varför, för det vet jag inte själv. men jag gillar deras päls, eleganthet och pondus som de ser ut att ha. Men har insett att det är inget för mig, så jag avstår.
Men jag gillar de ändå. Så otroligt vackra hundar :bow:
 
Sv: Border collie

Vill bara hoppa in och föreslå en ras som nog kan passa. Lagotto Romagnolo!
Är en aktiv hund (ja, det står i böckerna att den är nöjd bara den får vara med, men av de jag träffat så är det snarare undantag, de flesta vill ARBETA med nåt!).
Lättlärd (ibland för lättlärd :angel: ), aktiv och utan jakt- och vallegenskaper.
 
Sv: Border collie

Trådskaparen skriver: "Kanske det är någon som har något annat bra tips på en aktiv hundras som gillar att arbeta och orkar springa långt?". Därav mitt inlägg...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Otherside
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp