Bortsprungen hund

Emor

Trådstartare
Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan.

I lördags hämtade vi hem en mellanpudel hane på 2 år, en rädd mager liten stackare som inte haft det så bra.
Igår följde han med husse på jobbet eftersom att jag ligger hemma i feber och svårt att andas.
Det han inte gå mer än en timme, så ringde han och sade att hunden puttat upp båda ytterdörrarna (tunga glasdörrar, hunden är liten och lätt så hur det gick till vet jag inte) och var påväg mot lägenheten (han jobbar 1 km hemifrån). Hunden stannar dock inte utan springer förbi, tar sig in till stan och därefter ut på E4an. Jag får ett tips utav en kompis i stan som sett honom springa förbi i riktning norrut och kastar mig in i bilen. När jag kör ser jag honom på campingen, jag kan inte stanna utan far upp och vänder och när jag kommer till campingen är han inte kvar.
Jag går runt och letar, ropar och frågar folk på campingen och i receptionen när telefonen ringer, jag har kontaktat polisen direkt när han försvann och nu var det någon som hade sett honom, springandes i fel fil på E4an riktning norrut. Herrejävlar är det enda som går igenom mitt huvud och jag kastar mig återigen in i bilen och kör iväg, men ser honom inte någonstans, kör den dryga milen fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger, jag är yr och kan knappt se för tårarna som forsar fram så jag ringer en kompis och kör hem så att hon kan komma och skjutsa mig då jag kände mig som en trafikfara och inte ville orsaka en olycka. När jag var hemma ringer det återigen någon, som har förföljt hunden ifrån Kåge längs gamla E4an till ett ställa inte långt hemifrån, min skjuts kommer precis och vi gasar iväg. Under tiden vi är påväg tappar han bort hunden som inte saktat ner trots att han verkar ha skadat ena bakbenet enligt mannen som följer efter honom.

Vi kommer fram till platsen, en skrotig tomt och går runt där men ser honom ingenstans, vi visslar och ropar men hör inte så mycket som ett pip.
Vi kör runt i olika riktningar och spanar i flera timmar, tills vi tillslut far hem för att ta en liten paus. Jag känner mig modlös och vet inte vad jag ska ta mig till, far tillbaka till gården och plingar på, meddelar dom att jag kommer rota runt i rädsla för att han fastnat någonstans då han hade ett täcke på sig samt halsband (underhull och nerklippt, frös så han skakade när vi var ute) går runt och letar nästan två timmar, det blir mörkt och vi ser ingenting längre. Far hem i totalt missmod och med en känsla utav uppgivenhet, ringer taxi bolaget i stan då dom är ute och kör mycket och tänkte att det är värd en chans iaf! Halv nio ringer en taxi chaufför som har hunden framför bilen, han springer och vägrar stanna, håller goda 35 km i timmen trots att ena bakbenet inte är som det ska och vi kastar oss in i bilen och far dit.
Hunden har då tappat täcket och antagligen suttit fast någonstans på skrotgården, då det bara är någon km därifrån. Sambon kör vår bil och jag hoppar in i taxibilen och sambon kör före och blockerar vägen för hunden. Han vågar inte fram varken till mig eller sambon, eller någon annan, sambon är nära att få tag i honom men missar, han springer åt vårt håll och taxichauffören får nästan fatt i honom, men får ett bett och hunden är borta. Taxichauffören ser hur han springer in på gården och det är det sista vi sett utav hunden, klockan var då strax efter 21 igår kväll.

Vi knackar på gården och frågar om dom sett någonting, går runt och letar och kör sedan vägarna fram och tillbaka några gånger men ser ingenting, tillslut ger vi upp och far hem. Hela natten går och vi hör inte ett ljud utav någon, sover mycket litet och det väldigt oroligt.
Nu på morgonen har vi farit tillbaka till gården, kört alla småvägar vi bara kan hitta då han verkar ha velat hålla sig till vägarna men inte ett spår.

Bakbenet såg brutet ut, han är mager och vi har haft minus grader inatt, han är rädd och jag vill bara ha hem honom. Att veta att han antagligen ligger någonstans, ensam, skadad, hungrig, trött och rädd plågar mig och jag vet inte längre vad jag ska göra.

Ville väl mest skriva av mig, om någon har några tips så mottages det givetvis tacksamt!

Har även ringt brukshundsklubben här i staden, i ett desperat försök om dom hade någon spårhund som kunde ta upp spåret ifrån gården igår kväll, men de hade dem ej. Tidnignen är kontaktad, radion ville inte gå ut med något tips trots att han då sprang på E4an, vilket i min värld är mycket märkligt.
Känner mig helt tom, vill bara veta vad som hänt honom, om han lever eller ej, vart han är.


http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article346185.ece
 
Sv: Bortsprungen hund

Nämen fy så hemskt! :cry:

Det verkar ju som att han håller till på den där tomten så kanske ni kunde ställa ut en transportbur med hans bädd/filtar eller liknande så kanske han drar sig dit?
 
Sv: Bortsprungen hund

Jo eftersom att ingen sett honom sedan dess.
Om han gömde sig och sedan inser att han har ett skadat bakben kanske han lugnar sig? Hoppas på det.

Jag vill fara dit med filt och lite mat, men ingen är hemma på tomten, så vet inte riktigt? Dom var sådär glada när jag plingade på igår kväll och meddelade att dom ev hade en hund på sin tomt, och om dom sedan kommer hem och inser att jag rotat runt och lagt ut en massa saker kanske det tar hus i helvetet?

:(
 
Sv: Bortsprungen hund

Så fruktansvärt hemskt :cry: Stackars lille parveln...

Håller alla tummar för att han snart kommer tillrätta.
 
Sv: Bortsprungen hund

Det hoppas jag med!

Fortfarande inte ett ljud dock...

* delvis kl*
Någon som har några tips, något mer man kan göra?
 
Sv: Bortsprungen hund

men usch, gud vad hemskt!!:cry: jag hoppas verkligen att ni får tag i honom snart!
 
Sv: Bortsprungen hund

Det är som en hemsk mardröm alltihopa! :(

Det hoppas jag också.

För gamla ägaren hade han varit borta en vecka en gång, men vet inte vilket väder det var då. Måtte bara vädergudarna vara på hans sida nu, inte jättekallt och ingen nederbörd.
 
Sv: Bortsprungen hund

Fy vad fruktansvärt! Lilla kraken. :(

Jag tycker att Skogstrollets idé är jättebra. Är inte de på gården hemma när du kommer dit med bur och mat så ha ett färdigt brev med dig som du sätter på deras ytterdörr.
 
Sv: Bortsprungen hund

Är han rädd för människor?
Är han rädd för hundar?

Vissa hundar - som ogillar/är rädda för människor - gillar hundar betydligt mer!

Kanske kan du be någon med en liten, snäll och väluppfostrad hund åka ut och släppa sin hund på/nära tomten där ni tror hunden finns?
Vissa hundar dras till hundar betydligt snabbare än till folk!

Tag med en rejäl håv så ni har chansen att fånga hunden även om ni inte kan komma riktigt nära!

Kontakta även kommunen och hör om deras kommun-jägare har en grävlingsfälla att låna er!
Det är stora nät-fällor som kan gillras med ex. burkmat!
Hunden/grävlingen/katten går in i fällan och trampar på en "vippbräda" som gör att fällan går igen och djuret är fast men helt oskadat.

Lycka till!
Swat
 
Sv: Bortsprungen hund

Han är varken glad i människor eller hundar, tyvär.

En håv har vi i bilen nu, fixade vi igår kväll, tyvär försent vi skulle ju haft den när vi var så nära...

Att kontakta kommunen var ett bra tips! Ska genast kolla upp det, tack så hemskt mycket :bow:
 
Sv: Bortsprungen hund

När Swat nämnde kommunjägare så kom jag på att du kanske kan kontakta jaktlag i närheten (det är väl jakttider nu?) och be dem hålla ögonen öppna.
 
Sv: Bortsprungen hund

Har redan varit i kontakt med de jägare jag sett där i krokarna, men eftersom att de håller till i skogen och han helst håller sig på vägarna så är ju chansen liten, men alla bäckar små!

Ska iaf fara ut till gården nu med lite köttkross & blodpudding och hans filt och hålla tummarna över att han gömt sig där någonstans!
 
Sv: Bortsprungen hund

Det är som en hemsk mardröm alltihopa! :(

Det hoppas jag också.

För gamla ägaren hade han varit borta en vecka en gång, men vet inte vilket väder det var då. Måtte bara vädergudarna vara på hans sida nu, inte jättekallt och ingen nederbörd.

Fy jag lider verkligen med er!! Jag ska sprida runt länken lite, och hoppas få snurr på den så att fler ser den!
 
Sv: Bortsprungen hund

Så hemskt för er och hunden:(

Vart exakt är det han senast syntes till (bor i skellefteå) tänkte om man skulle åka runt och kolla lite.
Bryr han sig inte om löptikar heller?
Inte för att jag har någon, men borde inte vara så svårt att hitta tycker man.


Hoppas att ni kan få tillbaka honom någorlunda oskadd!
 
Sv: Bortsprungen hund

Bor utanför Skellefteå, och undrar samma över, vars syntes hunden till senast?

Ska prata med familj och vänner och säga åt dom att hålla ögonen öppna!
 
Sv: Bortsprungen hund

Vilken mardröm :(

Vi håller tummar och tassar för att han kommer till rätta snart och att han inte är allvarligt skadad!
 
Sv: Bortsprungen hund

Han syntes mellan Nylynda som ligger förbi lilleputtlandet/stämningsgården och Varuträsk.
Ni får hemskt gärna hålla ögon och öron öppna.

Confetti: Vad jag hörde av gamla ägaren så är han "en mycket bra avelshane" dvs i hennes mening att han vet hur man gör, hon har haft honom som avelshane och föder upp blandraser :crazy: Men det är en helt annan historia. Värt att prova är det säkert, jag känner dock inget hundfolk runt Skellefteå, eftersom att jag inte haft hund sedan jag flyttade upp för lite över 2 år sedan, och av ren självbevarelsedrift inte varit i kontakt med så mycket hundar och deras ägare sedan dess. Och nu har jag som inte hunnit...

JeayL: Toppen, tack!

RubinNovak: Guld värt!

Eldione: Precis, men även om han är allvarligt skadad avlivar jag honom hellre hemma än att han ska frysa ihjäl/svälta ihjäl själv ute i skogen någonstans. Hoppas såklart att det bara är ett enklare benbrott och att han snart är hemma igen!

*kl*
Nu har vi varit ute och lagt ut mat och filt, gubben på gården verkade lite speciell och verkade inte riktigt tro att han var där, men han skulle då ringa om han såg någonting iaf! Har kollat runt och det finns inte sådär jättemånga gömställen (i min värld) men man vet ju aldrig, han kanske ser helt andra möjligheter än vad jag gör. Det står iaf en ladugård mitt på gården som det går att krypa under, vilket jag tror att han har gjort om han är kvar där, så där lade jag ut filten och maten. Ska åka ut innan det blir mörkt och kolla om det är kvar mat, förhoppningsvis är det inte det utan han har varit fram och vågat äta lite grann iaf, och att det inte är någon katt eller annat. Värt en chans är det iaf, då det inte kommit in fler tips och ingen har sett honom så borde det ju betyda att han ligger och trycker någonstans.
 
Sv: Bortsprungen hund

Leta under granar där grenarna hänger ned mot marken. Det är perfekta ställen för hundar att gömma sig under. En Chinese Crested (Nisse hette han) var vid den här tiden på året borta i över en månad och han överlevde genom att han gjorde sig ett litet bo under en gran.
 
Sv: Bortsprungen hund

Han har jag läst om, och det är bland annat det som håller mitt hopp uppe, då Ingo är mager och väldigt nerrakad (ingenting som har hunnit ändra på sig direkt under dagarna jag haft honom).

Fanns dock inga granar i närheten, men om han inte gömmer sig på gården vad man märker genom att han äter upp mat eller annat och inte syns någon annan stans så får man väl ut i skogen och gå och leta och ropa, han är dock en riktig "vi går på stigen hund" och har under promenaderna i skogen inte försökt kliva av stigen många ggr.

Det är nu man skulle känna till en bra spårhund och hålla tummarna för att han får upp ett spår ifrån gården...
 
Sv: Bortsprungen hund

Informerat veterinärerna om att han är borta och eventuellt satt upp någon lapp med information där?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 614
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp