Bukefalos 28 år!

Bortsprungen hund

Sv: Bortsprungen hund

Har ni någon omplaceringsverksamhet i närheten? De kanske har både fällor/burar, kontakter (möjlighet att sprida detta till flera) och är väl också sådana som många kan tänkas kontakta om de ser eller fångar hunden.
 
Sv: Bortsprungen hund

Inte vad jag vet, men höra sig runt kan man ju alltid!

Har mejlat iväg bild och info om honom till vet stationerna i stan.

Har försökt få tag i jägare med fällor men ännu inte lyckats, verkar inte vara vanligt här tyvär. Jag är ju inte insatt men ger inte upp!
Nu ska vi ut med koja, filt och mat, och hoppas på ett mirakel, att vi kanske ser honom...

 
Sv: Bortsprungen hund

Vid det här laget får man kanske räkna med att han har krupit undan någonstans med sitt skadade ben, i början var det inte säkert han kände smärtan pga chocken, och därför kunde springa vidare. Så en idé vore kanske att leta där han har varit synlig, på ställen där det går att gömma sig, alt. mellan de områden där han synts till.
Tyvärr blir hundar på rymmen väldigt fort förvildade och i det här fallet förstod jag det som om han inte känner er särskilt bra?
 
Sv: Bortsprungen hund

Kolla med Brukshundsklubben igen - hur är det med eftersökshundar, spårar de bara vilt, eller?
Var i Skellefteå försvann han? Jag har ju en massa bekanta i stan.
 
Sv: Bortsprungen hund

Jag vet inte om ni har en del snö i skellefteå? (här är det barmark), annars så ta med en mjölpåse och strö ut ett lager mjöl och placera matskålen med nåt gott i mitten. På så sätt kan ni se på avtrycken i mjölet om det är han som varit där och ätit eller om det varit ett annat djur.
 
Sv: Bortsprungen hund

Nej han kände oss inte speciellt väl, vi hade hunnit ha honom i 4 dagar innan han försvann. Han har inte haft det lätt innan och litade inte på människor, och dom två första dagarna, framförallt för sambons del fick han inte riktigt vara uppe i honom, om han inte satt i soffan. För min del gick det bättre, mot mig kom han om jag ropade på honom, efter viss betänke tid.

Nej antagligen har han dragit sig undan, vi har letat i skogarna runt omkring så gott det går, gott och lyft på granar, tittar under gamla ladugårdar osv, att han skulle göra sig hörd eller synlig tror jag inte, han hann aldrig skälla på någonting här hemma, var inte brydd om någon kom in i lägenheten och han passerade ju nästan obemärkt genom hela staden igår...

Heulwen: Dom har inte sagt någonting om det, får se om dom säger någonting om det då jag ringer dit på en stund, men jag tror knappast dom kommer ge sig ut och leta efter en hund, om man tänker på vilka krav dom har för att börja leta efter människor på det sättet, men fråga kan man alltid göra!

Lena Furberg: Han försvann ifrån Degerbyn, sprang genom stan till Kåge och tillbaka, och nu senast sågs han till bortanför Stämningsgården mot Varuträsk.

Saybia: Vi har barmark, har regnat lite nyss men annars är vädret väldigt milt (tack gode gud!) nu har vi varit ut och lämnat mat, gjort några kojor och sökt igenom vägarna runt omkring med bilen några gånger, vet inte om det skadar mer att fara upp och börja rota utanför kojorna, om han nu sökt sig dit ikväll, utan försöka ha lite is i magen och tänka på det då jag far upp imorgon bitti.
 
Sv: Bortsprungen hund

Lena Furberg: Han försvann ifrån Degerbyn, sprang genom stan till Kåge och tillbaka, och nu senast sågs han till bortanför Stämningsgården mot Varuträsk.

-Jisses, det är ju enorma sträckor!!! Är ni verkligen säkra på att det är samma hund som setts överallt??
 
Sv: Bortsprungen hund

Det är långt.
Och jo, jag är helt säker på att det är samma hund, såg honom själv på campingen innan han for vidare längs E4an.
Att han dessutom skadat bakbenet någonstans i Kåge gör att chansen för att det ska gå att rädda, om han nu hittas i tid känns liten, vet inte hur illa trasat det är. :(

*kl*

Nu har ingen sett honom på över 24 timmar, det var nu 38 timmar sedan han försvan... :(
 
Sv: Bortsprungen hund

hur är det med eftersökshundar, spårar de bara vilt, eller?

Vad mina spårar är blodspåret, oavsett djurslag eftersom det är så jag tränat dem, men jag bor ju väldigt för långt bort för att kunna stå till tjänst tyvärr och även om jag bodde nära är det inte det enklaste att hitta platsen för skadan, ev blodspår och följa det spåret fram till hunden där den är nu.

Omöjligt är det inte, men inte är det en lätt uppgift.
 
Sv: Bortsprungen hund

Jag har inte sett något blod, vet ju inte hur skadan uppkom och kan ju inte vara säker på att det är ett benbrott, men det såg så ut.

Nej det är ju detta som är nackdelen med norrland, avstånden :(
 
Sv: Bortsprungen hund

Jag har försökt kontakta lokalradion, speciellt då han sprang på E4an men de ville inte rapportera någonting.
Jag har tjatat mig till uppslag på norran då chefen först inte ville lägga ut någonting då det ansågs som reklam (?!) men tillslut kom det ut iaf :bow: vilket jag vet att många har sett, så det var toppen!

Nordnytt har jag ej kontaktat.

Ja detta är gräsligt :( Man vet inte om han lever eller ej, hur skadad han är, hur hungrig han är, man vet ingenting.
Man vet inte vart han är heller, sista spåret är ett dygn gammalt.
Stackars vovven förtjänar ett bättre öde än detta och jag hoppas verkligen att han hittas snart! Eftersom att han var i sådant underhull då vi hämtade honom, man såg både ryggrad och revben, höftknulor, ja allt. Dessutom totalt nerrakad, så frös han väldigt lätt, nu är det milt ute men den lilla energin han har går ju åt fort, speciellt efter hans maratonrunda...
 
Sv: Bortsprungen hund

va tråkigt, Hoppas värkligen ni hittar hunden! Hoppas de är nån som kan gå ut ed spårhund o leta!!
 
Sv: Bortsprungen hund

Håller tummarna! var väl en två år sen eller nåt en nakenhund (nerklippt powder puff) försvann här uppe i Piteå i slutet av oktober... oj så vi var ute i skogarna och letade och ropade. Det blev minusgrader och nederbörd och vi trodde allt hopp var ute men så efter en vecka, 7 dagar alltså, så hörde en kvinna av sig och hade sett en liten hund irra omkring i mörkret på en golfbana ca. 5 km från platsen där hon försvann. Och det var rätt hund, hon var trött, frusen och hungrig men i övrigt oskadd så hon hade nog haft en liten skyddsängel ridande på ryggen när hon irrade omkring.
 
Sv: Bortsprungen hund

Mycket få spårhundar utbildas i att spåra annan hund. De spårhundar som utbildas via brukshundklubben lärs att gå på människospår och därmed även ignorera spår av annan hund och även vilt. Dessutom behöver man ha en startpunkt att släppa hunden på. Det fungerar inte att bara gå ut och kommendera spåra. Även sökhundar utbildas i att hitta människor. Vi har många duktiga spårhundar i länet, bla årets SM-vinnare men ingen av dessa skulle gå att skicka ut att spåra efter en försvunnen hund. De är inte tränade för den uppgiften. Då är det nästan säkrare att använda en bevakningshund som markerar ljud, men även där behöver man ha ett begränsat område att patrullera.

Därför är det inte så enkelt att bara ringa brukshundklubben och fråga efter en bra spårhund. Bästa tipset är istället att lägga ut filtar, jackor och mat där hunden senast varit synlig och även gillra fällor.
 
Sv: Bortsprungen hund

Saxat från en artikel i Hemmets Journal:
Knep som fungerar
Under de senaste åren har Dorra hjälpt många förtvivlade hundägare att hitta sina fyrbenta älsklingar. Antingen genom att vara på plats och söka eller via handledning per telefon. Det finns knep som nästan alltid fungerar och dessa delar Dorra gärna med sig av.

– Det första jag brukar be folk göra är att skapa flera matställen i området där hunden har försvunnit, platser där det förutom mat ska finnas en fäll som luktar ”hemma” samt en otvättad strumpa eller tröja som ägs av någon i familjen.

– Skrämda hundar skapar rutiner, de går samma runda varje dag. Och finns det mat tillgänglig håller sig hunden i området. Bäst är varm mat som doftar, gärna grillad kyckling. Visst, det lockar traktens katter och kråkor också, men djungeltelegrafen fungerar utmärkt. Även den bortsprungna hunden lär sig att här finns det mat. Lägg ut mat i två-tre dagar och försök få dit din hund.

– Ett annat utmärkt tips är att gå runt till dagis och skolgårdar och fråga barnen om de sett din hund. Barn är kortväxta och ser saker som rör sig under buskarna. Dessutom är de otroligt observanta och ofta väldigt glada för att hjälpa till.
 
Sv: Bortsprungen hund

Nej jag var medveten om att det var ett långt skott, men det var värt ett försök.

Filtar, burar, mat och annat är utlagt på olika ställen, tummar hålls och det är bara att vänta, far upp igen imorgon bitti, kanske även inatt för att köra runt i området, kunde inte sova igår och chansen att jag kan det inatt är nog mycket liten.
 
Sv: Bortsprungen hund

Fortfarande inte hittat? :(

Min hund har sprungit bort en antal gånger ( jagat efter harar ).
Vi kontaktade polisen sen hundhem veterinärer och annat folk som kände oss lite. Jag vet att det är jätte jobbigt att bara sitta och vänta och inget kan göra när man gjort allt..men håll ut!
Snart kommer nog ditt samtal ska du se!

Iallafall så har min lilla hund åkt polisbil ett antal gånger och vart på hundhemmet.
Hon har även sprungit på vägen väldigt många gånger, vart hos olika människor som hittat henne. Vi har ett halsband på henne som alltid sitter på utomhus och sitter rätt tajt så hon inte kan fastna i något. Där står telefon nr till oss i familjen på en namnbricka. Väldigt smart att ha *
Nu har min hund tack och lov blivit lite* (a) lugnare :)

Jag hoppas att ni hittar hunden snart!
Håller tummar och tår!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
380
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp