Bukefalos 28 år!

Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Jag har både och. Har inget riktig stall nu men uteboxar som de har fri tillgång till, spånade och fina..tycker jag... :laugh: men hästarna är bara frivilligt i dessa på sommaren för att ta skydd för sol och insekter.
kan de stå i boxen hela dagen.

Jag tar in dom ibland på natten för att jag tycker att är otrevligt väder.. och då har de lagt sig ner och vilat. Det ser jag aldrig att de gör utomhus mer än på sommaren annars. Då kan jag tycka att dom kanske är tryggare i box.:confused:

Jag är eg en boxmänniska som fått tänka om, testat och märker att få hästarna själva välja så är de helst ute :crazy:

De har möjlighet att gå in och lägga sig..men gör inte det :grin:
De är ju flyktdjur och kanske av den anledningen inte vill gå in med öppen dörr, jag vet inte..
Det känns både skönt och osäkert med lösdrift. Storm, åska, ösregn..då vill jag gärna ha mina inne..eller inte.. för tänk om det börjar brinna eller taket blåser av :eek:,
Ja men gud taket kan ju blåsa rätt på hästarna om de står ute. De stod i ett "riktigt" stall under stormen Gudrun.. då blåste 8 plåtskivor bort fr stalltaket! Tänk om dom gått ute och blivit träffade då !
Så går mina tankar.

Det är som det är för mig.. jag tar in dom ibland, dvs stänger boxdörren, men det är nog eg mest för min egen känsla än för hästarnas.
De kan äta och dricka ute hela dygnet för de har fri tillgång.. men jag.. kan sakna stallkänslan.

Jag har alltid friska hästar, aldrig griniga pga hunger eller att de vill ut.

Här får du inte mycket hjälp. jag är själv kluven,men det är hemskt bekvämt med lösdrift iaf :bump:
 
Sv: Box eller lösdrift?

Men vill inte kaniner också få gå ute ;)?

Klart dom vill! Synd bara att det är lika med kaniner som med de flesta andra djur, de dör om vi släpper dom helt fria :(

Så i jämförelse med en vanlig liten kaninbur så är ju storleken av en normalstor box mycket bättre så de kan röra sig mera, sen får man försöka inreda den lite roligt :)

Ungefär som med lösdriften, det är ju bättre för hästen att vara ute så mycket som möjligt men ändå valfriheten att gå in och mysa när den själv vill än att den tvingas stå i en liten liten box massor med timmar/dygn..

Man får helt enkelt göra det så bra man kan med de medel som finns eller är rimligt att skaffa.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hej!

Och bara för att man inte har hästen på box betyder ju inte att man inte kan borsta, mysa, pussa, kela och allt det andra.

Och lösdriften behöver mockas den med (iaf när hästarna envisas med att skita inomhus) och vatten behöver släpas. Jag har faktiskt svårt att förstå vilket stallpyssel det är man saknar när man står i lösdrift... För jag gör nog ganska precis samma saker som innan, utöver att väga upp hö i IKEA-kassar. Fast det gjorde jag också i en period och börjar fundera på att göra igen så häst går ner i vikt. Mata med kraftfoder får jag också göra själv- lovely!


Det enda jag låtit bli att göra just nu är att smörja sadel och träns- men det beror mer på att jag inte vill frysa fingrarna av mej än att jag står på lösdrift. Vi har ju stall med varmvatten och stallgång- men jag orkar inte frysa från vattnet.

Men jag kan förstå de som vill stoppa lättfödda hästar med svårfödda och ser problem. Vi har faktiskt en hage i stallet med "creepfeeding" till shettisen. De stora hästarna äter ur en "gummiring" dit shettis inte når- shettis har egen matplats med eltaket över ingången- så inte hästarna kommer in!

/Lavinia, vars häst sover inne (men hon har aldrig varit sån som gillar att sova ute och ligger aldrig i lera!)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Knapplån

Vi har egen gård, med boxplats, så det har inte varit mkt att välja på här nu : P

För min del om jag ska välja så är de så många 'beroende på'-grejer som jag vill räkna in.. ex. hästens behov (är den fet åker lösdrift bort!) - om lösdriften är liten - om lösdriften har massa olika hästar med alla olika behov (inte väl anpassat) - hur fodringar går till - hur boxplatsen ser ut (mörk/trång/luftig, spån/torv?) - vad för hagar som tillkommer boxen - priset m.m. Det finns gräsliga lösdrifter och lika gräsliga boxplatser... eller underbara. Så helt beroende på så blir det antingen box eller lösdrift vilket som passar just våran situation och hur stallet ser ut!

Oavsett vad jag väljer så vill jag att det ska finnas -en bra flock som passar oss, bra rutiner, mkt mark, bra skydd. (bra stängsel med).
 
Sv: Box eller lösdrift?

Knapplån

Vi har egen gård, med boxplats, så det har inte varit mkt att välja på här nu : P

För min del om jag ska välja så är de så många 'beroende på'-grejer som jag vill räkna in.. ex. hästens behov (är den fet åker lösdrift bort!) .

Varför det? Är hästen fet får man
a: motionera den mer
b: anpassa värdena i grovfodret

Det gäller ju oavsett om hästen står på lösdrift eller box.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja det är tänkvärt, allt är inte guld och gröna skogar bara för att det är lösdrift eller box, allt beror på omständigheter runt om också såklart
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag var otydlig, jag räknar ju redan med att jag tränar så mkt som vi hinner/orkar och anpassa fodret är också självklart, däremot om jag har en häst uppstallad på lösdrift (så antar jag också att det är fri tillgång på grovfoder) så är väl chansen liten att man tar hem grovfoder med lägre värden bara för min häst behöver mindre. Men okej, den kan vara fet och gå på lösdrift om -den har foderautomater som reglerar intaget och eller - om värderna passar min häst (en lösdrift med fler små tjockisar : P )
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag var otydlig, jag räknar ju redan med att jag tränar så mkt som vi hinner/orkar och anpassa fodret är också självklart, däremot om jag har en häst uppstallad på lösdrift (så antar jag också att det är fri tillgång på grovfoder) så är väl chansen liten att man tar hem grovfoder med lägre värden bara för min häst behöver mindre. Men okej, den kan vara fet och gå på lösdrift om -den har foderautomater som reglerar intaget och eller - om värderna passar min häst (en lösdrift med fler små tjockisar : P )

Seriösa lösdrifter är anpassade precis lika mycket som hästar som står på box under natten.

Feta/lättfödda hästar går tillsammans och svårfödda går tillsammans precis som hästarna är uppdelade om de står på box.

Alla lösdrifter har inte fri tillgång på grovfoder alt så kan de ha fri tillgång på halm och begränsat med hö/ko-mat.
Bara för att en häst har ett tuggbehov och går på lösdrift betyder ju inte det att fodret behöver innehålla speciellt mycket näring för hästens skull.

Känns som att ni vill idiotförklara folk som har häst på lösdrift, fodringar, hagar, staket och motion/träning är lika viktigt för det.

Och allt det "negativa" ni nämner finns när man har hästen uppstallad i en box också så då spelar det ju ingen roll om hästen står i en box om natten eller har möjlighet att röra sig.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Men jag har väl ändå inte idiotförklarat folk som har häst på lösdrift?? Vem sa att hagar, staket, foder och motion är mindre viktigt för att det är lösdrift?

Det finns väl lika oseriösa stallägare som har box som lösdrift? Det var lite det jag försökte skriva i första inlägget här, att det är just olika från stall till stall och att det inte går att säga att just det ena eller det andra är bättre, för att det finns ALLA modeller, alla stallägare har sina rutiner, sina hästar, sina flockar, sitt sätt att se på saken. Det enda man kan säga är huruvida just det stallet passar just dig och din häst.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Klart dom vill! Synd bara att det är lika med kaniner som med de flesta andra djur, de dör om vi släpper dom helt fria :(

Så i jämförelse med en vanlig liten kaninbur så är ju storleken av en normalstor box mycket bättre så de kan röra sig mera, sen får man försöka inreda den lite roligt :)

Ungefär som med lösdriften, det är ju bättre för hästen att vara ute så mycket som möjligt men ändå valfriheten att gå in och mysa när den själv vill än att den tvingas stå i en liten liten box massor med timmar/dygn..

Man får helt enkelt göra det så bra man kan med de medel som finns eller är rimligt att skaffa.

:bow: Halleluja!
 
Sv: Box eller lösdrift?

jag har haft min häst på både och. Där jag hade honom innan stod han på lösdrift, han trivdes inte så jätte bra.. Troligen pga flocken. Nu står han i box, han äter betydligt bättre mm. Dock får vi inte in någon av hästarna längre så länge balen står i hagen:) men jag anser det onödigt att plocka in dom om de ändå inte vill!
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har inte läst hela tråden men jag har lösdrift.
Förar hästen ställde jag på lösdrift för att han svullnade upp i bakbenen under nätterna vintertid och det var när han stod på box. På sommaren sedan svullna han inte coh jag fick då möjlighet att testa lösdrift på honom och en lugnare mer harmonisk häst har jag nog aldrig sett. Han mådde som en prins när han kunde ströva hela dagarna om han ville.

Denna jag har nu valde jag också att ställa på lösdrift vilket är kanon eftersom han inte står med massa överskotts energi om man inte hunnit rida någon dag. Men vi har ett stall cokså så skulle vi av någon anledning (typ när det blåser storm och det haglar osv) vilja stalla in dem kan vi göra det.
 
Sv: Box eller lösdrift?

kl
vad jag tycker är bra med lösdrift är att hästarna kan välja var dom vill vara själv, det jag tycker är ironiskt är: när det stormar/regnar småspik/snöstorm så väljer hästarna att vända rumpan till och sova, då stallar vi in. När det är gassande sol, varmt och insekter i luften, då går dom in i ligghallen och häckar, då väljer människan att hästen ska på bete och ha det bra.

En annan grej jag reagerar på är att många häst människor inte köper ordentliga regnkläder till sig själva:confused: hästen har, men människan har ingen regnhatt och regnställ, sen klagar dom över vädret och blir deppade. Vinterkläder finns alltid men just regnkläder finns inte. Då är det klart att man vill ha stall när det regnar, vilket det gör två säsonger i sverige.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag vill betona att jag tycker hästarna ska gå på bete, det som är ironiskt är vad hästarna tycker är bra väder
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja även mina hästar använder ligghallen allra mest på sommaren för att komma undan insekterna. De använder den även resten av året men inte lika mycket.

Här är tyvärr en hel del bromsar och jag låter mina hästar ha tillgång till ligghallen året om för det har hänt att de skenat pga av flygfäna vid de tillfällen de gått i hagen som inte har ligghall och bromsarna har attackerat
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har valt lösdrift för mina. Har 2 kallblod, en ponny, ett vbl, och 2 halvblod med mkt fullblods inslag. Och de funkar utmärkt, hästar är gjorda för att röra på sig och inte stå halva dygnet stilla.

Box medför ofta stress symtom för hästar, magsår, vävning, krubb bitning och andra olater.

Jag tror att alla hästar kan funka i lösdrift, det beror främst på flocken, lösdriftens utformande samt rutiner kring lösdriften. Och möjlighet till inviduell utfodring vid behov.
En välanpassad lösdrift passar alla.

Givetvis har jag stall som jag kan stalla upp vid behov, ex sjukdom el liknande. Men oftast används stallet då man ska göra i ordning för ridning el annan skötsel.

Tävlingshästar på lösdrift är inget problem, många tävlings ryttare har hästar på lösdrift och kallstall.
Poffs tränare i trav, har hästar som tävlas på lösdrift, gallopp hästar på lösdrift...
Och dessa hästar är varmblodiga hästar.

"Jag kan ta ett prakt exempel på stress hästar som står i box/spilta, en häst som bara springer runt runt i hagen, dygn sur i svett, pga av den står ensam utan kompisar vinter/sommartid.
hästägaren tycker synd om hästen spärrar in den i spilta 16 h dygn. han vill inte vara ute...
givetvis kan inte hästen röra sig inomhus, utan då i stället lägger på dåliga ovanor, hästen blir otrevlig, gör utfall och sparkar mot människor. Hästen står lindad runt om för benen sväller av att stå still.

Men skulle människan i stället välja en hage vars hästen faktiskt kan röra sig naturligt, har möjlighet till en bra lösdrift med hästkompisar. Är jag övertygad om att denna häst skulle må mkt bättre."

Detta är mkt vanligt bland olika stall, hästar står länge på box, pyttesmå fyrkants hagar, utan sällskap. För att människan anser att de är det bästa för hästen.

Men givetvis finns de ju bra stall med stora boxar, stora hagar och hästkompisar. Men hur många ex större stall i städer kan erbjuda detta?

Samt galenskapen över att box hästar inte kan gå ut i hagen då de ex är -30 el om de regnar, människan säger hästen vill inte.... men HUR kan de veta...

Jag är starkt övertygad, lösdrift hästar mår bättre än box hästar, då lösdrift är betydligt mer naturligt än box...
 
Sv: Box eller lösdrift?

Box medför ofta stress symtom för hästar, magsår, vävning, krubb bitning och andra olater.

Jag tror att alla hästar kan funka i lösdrift, det beror främst på flocken, lösdriftens utformande samt rutiner kring lösdriften. Och möjlighet till inviduell utfodring vid behov.
En välanpassad lösdrift passar alla.

Jag är starkt övertygad, lösdrift hästar mår bättre än box hästar, då lösdrift är betydligt mer naturligt än box...

yeez, här duggar det generaliseringar... Box medför ofta? stress symptom? Definiera ofta är du snäll.

"Jag tror alla kan funka i lösdrift, om .. om .. om." Ja, OM - då är det väl klart att man kan ha sin häst på lösdrift. Om OM så vore jag grand prix-ryttare.

"En välanpassad lösdrift passar alla". Ja och omvänt - en väl anpassad boxplats passar alla.

"Lösdrift hästar mår bättre än box hästar". JA OM .. om .. om. Bara för att hästen själv kan välja när den går in och ut ger inte det garanterat bättre hälsotillstånd/gladare/nöjdare häst.

"då lösdrift är betydligt mer naturligt än box..." Vad som är naturligare för hästen - bäst för hästen, är ungefär som debatten 'för tung ryttare?', det är alldeles för många omständigheter som gör att det inte är möjligt att säga att si och så är det.
 
Sv: Box eller lösdrift?

"Jag kan ta ett prakt exempel på stress hästar som står i box/spilta, en häst som bara springer runt runt i hagen, dygn sur i svett, pga av den står ensam utan kompisar vinter/sommartid.
hästägaren tycker synd om hästen spärrar in den i spilta 16 h dygn. han vill inte vara ute...
givetvis kan inte hästen röra sig inomhus, utan då i stället lägger på dåliga ovanor, hästen blir otrevlig, gör utfall och sparkar mot människor. Hästen står lindad runt om för benen sväller av att stå still.

En grov generalisering som att alla hästar som står i box har det ungefär så här? Det är okunskap som gör att hästar far illa, inte vart den sover om natten...
 
Sv: Box eller lösdrift?

yeez, här duggar det generaliseringar...
"då lösdrift är betydligt mer naturligt än box..." Vad som är naturligare för hästen - bäst för hästen, är ungefär som debatten 'för tung ryttare?', det är alldeles för många omständigheter som gör att det inte är möjligt att säga att si och så är det.

Men du kan väl ändå inte påstå att boxvistelse, om än begränsad, är mer naturligt för en häst än att röra sig? (Om vi förutsätter att det är en bra lösdrift versus en bra box/hag-uppstallning.) Vi människor har ju inte förändrat hästens grundläggande behov, det vi har förändrat är att vi gynnat de individer med minst flyktbeteende.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp