Box utan kontrakt/avtal

Är det inte i Sverige är detknappast relevant för sverige.
Kanske inte, men det kan vara såväl intressant som lärorikt att veta hur det fungerar i andra länder. Det kan ju faktiskt vara så att en dag så blir andras sätt att göra saker vårt sätt....
 
Fast sysslar/sysslade inte @France med trav? Där kan jag mycket väl tänka mig att det är en hel del cirkulation på hästar på en större anläggning. Så länge alla inkomster redovisas till Skatteverket och alla är nöjda så kan det ju räcka med muntliga avtal eftersom de är giltiga.
 
Detta är ju löjligt.
TS var orolig för att få skit för att hon tror brodern har en uppsägningsmånad, trots att de inte har nåt skrivet.
Finns inget avtal finns det väl inte nåt som säger att stallägaren ska kunna kräva betalt fast hästen inte är där.
Därav mitt första inlägg, massa ställen har ingen uppsägningstid alls. Har haft ett antal hästar i diverse träning. Vill jag ta bort hästen så betalas den tid den varit där.
Jag ser varken anledning eller skyldighet att berätta var och när och varför jag haft så många hästar.
 
Detta är ju löjligt.
TS var orolig för att få skit för att hon tror brodern har en uppsägningsmånad, trots att de inte har nåt skrivet.
Finns inget avtal finns det väl inte nåt som säger att stallägaren ska kunna kräva betalt fast hästen inte är där.
Därav mitt första inlägg, massa ställen har ingen uppsägningstid alls. Har haft ett antal hästar i diverse träning. Vill jag ta bort hästen så betalas den tid den varit där.
Jag ser varken anledning eller skyldighet att berätta var och när och varför jag haft så många hästar.

Du behöver givetvis inte redovisa, men din trovärdighet blir inte så stor med till synes orimliga uppgifter och nu talar du om stuteri med stora marker och träningshästar. Det är inte samma sak som stallplatser. Med stallplatser är det typ underförstått med en månads uppsägning om inget annat sagts. Sådan praxis tar domstolar hänsyn till och de väger också in rimlig uppsägningstid om inget är sagt eller det råder oenighet om vad sagts.
 
Men herregud vad är det här för nivå? ''Jag har haft x antal hästar.'' ''NÄÄÄEE DU LJUGER!''

:confused::banghead:

Till TS
Jag hade betalt en månad för det hade jag velat ha om jag hyrde ut. Väldigt otrevligt att bara dra tycker jag. Dock finns det väl ingen riktig lag om det eftersom det var svart.
 
Mycket möjligt att dina uppgifter är mer "trovärdiga". Men har nåt fall där bråk om en enda månads stallhyra verkligen hamnat i domstol?
 
Mycket möjligt att dina uppgifter är mer "trovärdiga". Men har nåt fall där bråk om en enda månads stallhyra verkligen hamnat i domstol?

Men du ? Varför försöker du få det till att det är helt okomplicerat utifrån TS fråga och det hon uttryckt ang vilja att behålla goda relationer osv ?
Det är inte vanligt att som stallägare med inackorderade ha upplägg som du med noll uppsägningstid. Varesig avtalet är skriftligt eller muntligt. Och precis som flera varit inne på är det inte heller varesig vanligt eller praxis att en stallägare i sin tur utiftån det kan/bör kasta ut sin inackorderade från en dag till en annan.

Vad du själv haft för upplägg etc tycker jag känns märkligt utifrån sammanhanget att framställa som att ”det är väl inga problem” utifrån TS läge .

Fö verkar ju det löst sig bra för TS .
 
Varför hitta på problem när du inte vet att det är något problem?

Låt du din bror ta ansvar för avtalet med stallägaren. Förstår inte överhuvudtaget att du har med din brors affärer att göra? Varför skulle de påverka dina höleveranser? Prata du med din höleverantör och sköt dina avtal rekorderligt. De flesta kan skjilja på olika personers affärer.v

Eftersom det är TS häst och TS är den som vill/behöver flytta hästen (inte brodern som initierat att flytta den) från där den nu står uppstallad, så tämligen rimligt blir TS med i ekvationen ang att upprätthålla en god relation till stallägaren som är TS foderleverantör.

Har du läst sammanhanget ?
 
Eftersom det är TS häst och TS är den som vill/behöver flytta hästen (inte brodern som initierat att flytta den) från där den nu står uppstallad, så tämligen rimligt blir TS med i ekvationen ang att upprätthålla en god relation till stallägaren som är TS foderleverantör.

Har du läst sammanhanget ?
Fast jag tycker faktiskt inte TS har med broderns avtal med stallägaren att göra överhuvudtaget. Låt brodern ta ansvar för sina egna avtal.

TS har ansvar för sitt avtal med sin bror. Det avtalet har TS ändrat och vill att hästen ska stå hemma nu.
 
Fast jag tycker faktiskt inte TS har med broderns avtal med stallägaren att göra överhuvudtaget. Låt brodern ta ansvar för sina egna avtal.

TS har ansvar för sitt avtal med sin bror. Det avtalet har TS ändrat och vill att hästen ska stå hemma nu.

:up: Ok !
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 856
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 619
Ekonomi & Juridik En inackordering skriver kontrakt på stallplats, i kontraktet anges exakt mängd hö som ingår. Efter 2 veckor tar inackorderingen upp med...
Svar
14
· Visningar
2 243
Senast: Bison
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 836
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp