Bukefalos 28 år!

"bra" blandraser

L

Labelised

Hej, Vi är ute efter en ny familjemedlem i sommar (haft vovve tidigare) och det blir förmodligen en blandras.
Tänkte höra om nån känner till om någon viss blandning brukar
bli bra hundar.
Många blandisar vet man ju inte hur dom blir och ser som äldre men
visst sägs det att blandraserna brukar ha väldigt bra lynne?
 
Sv: "bra" blandraser

Sök på blandras här på forumet så kan du se hur det ser ut.

Personligen så avråder jag alltid från blandras, det är ett lotteri och det är en myt att de är friskare och trevligare än andra hundar. Det finns noll statistik över blandraser eftersom de inte registerförs i SKK, därför är det lätt att säga att de är friskare och har bättre psyke än renraser, man kan nämligen aldrig kolla upp det.

Det finns supertrevliga blandraser, men det finns också de som det har blivit totalt snett med.

Vad ska ni ha hunden till? Vilka förväntningar har ni på hunden? Och framförallt, vad kan NI erbjuda hunden?

//E
 
Sv: "bra" blandraser

Mitt tips är att fördjupa dig i fördelarna med renras innan du bestämmer dig.

Det kan löna sig att köpa hund från en seriös uppfödare. Du har då chans att - förutom hjälp och stöd från denne - kolla upp sjukdomar mm bakåt i släkten, och slipper chansa med hälsan och mentaliteten som du ju gör med en blandras.

Det finns jättefina blandraser, jag har en själv.:love: Och även fast jag älskar min hund för hans underbara psyke och absolut inte ångrar att jag skaffade honom så har jag förstått hur mycket nackdelar det finns. Min hund har kostat mycket i veterinärvård pga problem med hälsan, så även om inköpspriset är lite lägre har du inga garantier för att allt blir billigare. Tyvärr!:crazy:

Läs gamla blandrastrådar, tänk efter och bestäm dig efter det kan vara en god start. ;)
 
Sv: "bra" blandraser

Föregående talare har bra tips...
Men statiskt sett så är blandrashundar med RENRASIGA föräldrar generellt friskare. Alltså inte blandras med massor av olika raser i sig utan 50/50.
Sen tror jag du är inne på rätt spår när du funderar över vilka raser som kan vara bra att blanda.
Jag är inte så insatt men logik säger mig att man bör läsa in sig på raserna var för sig och kanske välja två raser som har liknande karaktärsdrag så är det större chans att veta vad man får. Så gjorde jag men som sagt är jag inte kunnig inom avel...
Jag tycker att blandras är ett bra alternativ om man lägger ner lite tid på att kolla upp föräldrar osv.
Försäkrar du hos tex Folksam så gör de ingen skillnad på renras eller blandras när det gäller vetrinärvård.
Lycka till!:)
 
Sv: "bra" blandraser

lady_vip skrev:
Var hittar du den statistiken?

//E

Jag läste det faktiskt i tidningen Bra Hund där Jan Gyllenstam har skrivit en artikel ang. att välja rätt valp.
Har hört det på fler ställen men kan inte ge fler direkta källor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "bra" blandraser

Korsningar med Golden & en annan retrieverras brukar bli lugna & snälla hundar i de flesta fall.

Jag har förut själv haft Schäfer/Labbe-korsning & han hade nog betydligt skarpare temperament än vad som är allmänt känt för den korsningen... De flesta av just den korsningen brukar ju bli bra familjehundar.

Har flera bekanta som har Schäfer/Rottweiler-korsning & de är mycket trevliga allihop.

Korsning med Dalmatiner, Cockerspaniel, Collie eller Bordercollie skulle jag personligen avråda från. Vad jag hört talas om så verkar dessa blandningar ofta bli hårda & skarpa & i de fall jag träffat på har det stämt.

Men även jag skulle i första hand råda till renras just för att veta mer vad man får.
Handlar det om inköpssumman kan man ju alltid se om man kanske kan få bli fodervärd till en valp av sin favoritras. Som jag är på min lilla Rottistik nu :love:
 
Sv: "bra" blandraser

Det är en sanning med stor modifikation. Det korn av sanning som finns i det består av att vissa - långtifrån alla - sjukdomar nedärvs genom recessiva anlag. I dessa fall är risken möjligen något mindre att man får två av dessa om hundarna är av olika raser, men i det finns inget som säger att man inte uppnår samma resultat genom att utavla inom den egna rasen. Väldigt många ärftliga sjukdomar, däribland de allra vanligaste ledsjukdomarna (HD, AD) nedärvs inte på detta sätt. Där är de alltså totalt ovidkommande huruvida föräldrarna är utav olika ras. En, låt säga, schäfer/labrador-blandning efter två renrasiga föräldrar löper absolut inte mindre risk att drabbas av HD eller AD än en renrasig schäfer eller labrador. Om något så är det precis tvärtom eftersom få blandrasuppfödare är särskilt intresserade utav ledstatistik och röntgen utav sina egna "avelsdjur" och deras föräldrar, syskon osv.

Självklart är det en myt att "blandraser brukar ha väldigt bra lynne". En befängd sådan till och med... var finns logiken i ett sånt påstående? Tycker det är tråkigt att dessa vanliga, uråldriga myter fortfarande lockar folk till blandrasköp. Var och en väljer hund själv och givetvis finns det massor av trevliga blandrasindivider, men man ska vara medveten om att en blandrasvalp ÄR en levande rysk roulette och att man inte har några garantier för vad för sorts hund man kommer att få. Några hundraprocentiga garantier kan man aldrig få med en levande varelse, men de är åtminstone betydligt fler om man köper en renrasig valp från en seriös uppfödare.
 
Sv: "bra" blandraser

Hybridavel mellan renrasiga föräldrar ev i flera steg utnyttjas allmänt inom husdjursproduktionen pga högre "vitalitet" bättre produktionsegenskaper till vilka bla hör överlevnad o tillväxt.
Nästan alla våra hundraser har en gör liten avelsbas för att kunna vara genetiskt sunda felaktiga eller direkt osunda avelskriterier gör inte saken bättre.
PL
 
Sv: "bra" blandraser

Labelised skrev:
Hej, Vi är ute efter en ny familjemedlem i sommar (haft vovve tidigare) och det blir förmodligen en blandras.
Tänkte höra om nån känner till om någon viss blandning brukar
bli bra hundar.
Många blandisar vet man ju inte hur dom blir och ser som äldre men
visst sägs det att blandraserna brukar ha väldigt bra lynne?

Varför just en blandras?
 
Sv: "bra" blandraser

Min tanke är att inte blandraser där många olika karaktärer blandas - tex vakt m jakt o terrier m vallning - kan vara någon hit.

Och korsningarna man ser i vissa annonser - schäfer/rottw/collie/tax o ibland några fler - HJÄLP - en vallande vaktande skällig nafsande 50 kg tung gullegris....eller nåt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 896
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
745
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 897
Senast: Therese1988
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp