Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag tycker att det är toppen att ha hästarna hemma. En viktig bit för mig med hästägandet är just att kunna titta till dem när jag vill och bara gå ut och prata lite. Det passar mig perfekt att kunna lägga upp egna rutiner och jag känner mig mindre låst med det jämfört med att stå i stall där man får ta många pass. Dessutom tycker jag att det är roligare att ta hand om mina egna än att leda andras hästar in och ut :) Skulle jag stå uppstallad hade det fått vara fullservice eller åtminstone nära på. Våra är vana vid att flexa lite med tiderna så ska jag bort en kväll fodrar jag lite tidigare och sedan en gång till när jag kommer hem bara.

Vi har satsat på "lyx" i form av bekvämlighet. Uppvärmd vattenkopp med flottör i hagen och lunchgrind underlättar mycket. Stora hagar som inte blir leriga men har grusat upp vid grindarna. Grovfoder med bra värden gör att det behövs inget eller lite kraftfoder. Det räcker då med en giva per dag och jag slipper vänta på att de ska äta upp på morgonen, serverar bara frukosthö direkt i hagen. Att det är lättskött gör också att det är enklare att få hjälp när man behöver det.

Vi har ca 35 min på slingriga vägar till ridhus så jag åker bara när jag ska rida för tränare ca en gång i veckan och har därför fixat egen ridbana med bra belysning. Det är nog en förutsättning för mig, tror inte jag hade orkat hålla motivationen uppe under vinterhalvåret annars.

Ang det sociala så har jag medryttare några dagar i veckan och flera grannar med häst som jag kan rida ut tillsammans med. Sedan tycker jag att det är ganska skönt att pyssla ensam i stallet ibland. Har flera som kan ställa upp om vi vill åka bort så det är inget stort problem, även om det såklart krävs lite planering.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har mina två hästar hemma, och tycker att det är perfekt, utifrån min form av hästhållning. Mina hästar går tillsammans med fyra andra pållar, och totalt är vi fyra hästägare som hjälps åt att sköta driften av stall och lösdrift. Fördelarna med att vara fler, samt att ha en bra lösdrift är:

- Hästarna äter, dricker och sover när de vill
- Hästarna rör sig mycket mer än om de stått installade
- Vi spar enormt mycket tid på att inte mocka/fodra/vattna varje dag, då vi har i princip automatiska system för detta
- Vi har sällskap av varandra
- Vi kan åka bort, och hjälps då åt att stötta upp för varandra
- Vi har inga låsta tider när det ska fodras/släppas in eller ut hästar
- Alla har stor makt att påverka hur stallet fungerar, men flyttar man hit sin häst ska man veta att det är lösdrift som gäller och det är viktigt att man har en liknande syn på hästhållning som vi andra har
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Eget stall är bäst, med lösdrift!
Fördelarna är just att få bestämma när jag vill fodra, vilket strö, foder och om jag vill kan jag ta in dom en natt om det är busväder. Inga tider att passa, alla saker ligger kvar där jag la dom.

Enda nackdelen just nu är jag saknar ridbana (eller ännu hellre ridhus), har 5 min att köra till ridbana så det fungerar.

Ridsällskap finns i form av grannar med häst, eller så kan jag transportera hästen till vänner inom 10 min körväg om jag vill. Om vi vill åka bort har jag snälla grannar eller vänner som kan fixa hö & vatten, men oftast åker vi över en natt och då är det inga problem eftersom jag har lösdrift. Ber bara grannen gå förbi och kolla till dom när han är ute och rastar sin hund. Känner mig inte det minsta bunden!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

kl

Jag skulle ha svårt att ha hästen borta. Van vid eget stall hos föräldrarna och har nu hästen hemma sedan ganska exakt 1 vecka tillbaka. Helt lovely :love:

Det enda nackdelen som jag ser det är att min hästs kompis kommer behöva fodras fler gånger än min häst (jag hade räknat med att fodra 1 g/dag eller max 2, min häst behöver egentligen bara äta 3 hg kraftfoder och lite morötter utöver höet). Enstaka gånger så är vi borta direkt från jobb till kvällen och då blir fodringen ändrad från 3 till 2 gånger och det gillar jag inte alls egentligen.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag bor själv på gården och måste fixa allt själv, får skifta från kontorsnisse (jobbar heltid) till byggarbetare och hästskötare när jag kommer hem. Tidvis är det väldigt tufft och någon som är vekare skulle inte klara av det på egen hand. Men samtidigt älskar jag det. Du måste själv känna att du vill bo på landet och att du vill ha hästarna nära. Räkna med att du inte kan åka bort direkt på vintern, att du aldrig får sovmorgon på vinterhalvåret osv. Lycka till med allt!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Kl

Jag tog hand om en häst som stod hemma hos ägaren (tills alldeles nyligen då han togs bort pga hovbensrotation). Han stod där tillsammans med en annan häst som ägdes (och ägs) av "hon som bor där"s kompis. Det fanns bara fördelar nästan eftersom ägaren kunde anpassa allt efter hästarna. Ville hästarna vara kvar ute i hagen så kunde dem vara det och ville dem in tidigare så var det inga problem. Det var lättskött så ville hon ha hjälp hjälpte bara vi andra till. Vi använde oss också av höpåsar så fodringar var inte svårare än att slänga in varsin påse. Jag tycker det var perfekt så som det var där - avslappnat och naturligt där hästarna fick mycket hagvistelse. Det enda jag skulle sakna om jag skulle ha egen häst där och bo där själv är paddock eller ridväg till ridhus. Sen saknade jag ibland kompisar att rida ut med men det löser ju sig om man lyckas hitta en gård där det finns andra trevliga hästägare som grannar. Ett sånt ställe har jag också varit på! Där jag och en kompis helt enkelt red och hämtade upp en som hade häst i närheten.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har (förutom några korta perioder) alltid haft hästarna hemma, eller vid ett stall jag hyrt själv, jag tycker det är superskönt att kunna ha det som man vill utan att nån lägger sig i.

Nu har vi köpt egen gård och har några inhyrningar (helinackorderingar) där jag sköter allt själv, och jag älskar det, särskillt som jag är 3-barns mamma och har rätt mkt skrik o gap hemma, då är det underbart att kunna gå ut i stallet där det är tyst o lugnt, bara mumsande hästar :love: Jag hade inte överlevt utan det.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

En nyfiken fråga till dig Grandezza; är du mammaledig också eller jobbar du? Hur många helinackorderingar har du?

Jag tänker själv att det vore ultimat (om ett antal år när vi tänker flytta till gård), men jag har fått för mig att det kanske är lite svårt att få ihop med att man då kanske har barn. Men jag skulle också gärna ha helinackorderingar där jag sköter allt själv, men med möjlighet att fråga om hjälp om man vill åka bort.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag är mammaledig nu, o för närvarande har jag 2 unghästar här på helinackordering!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

*KL*

I ett eget stall så bestämmer du själv hur du vill ha det. Det argumentet är det överlägset bästa för att ha hästarna i eget stall ifall man har möjlighet.

Att ha ett eget stall och ändå välja att hyra boxplats någon annanstans verkar i normalfallet som en väldigt dålig ide. Sen kan det så klart finnas situationer som att man t.ex. äger ett stall, men ändå inte kan se till hästarna p.g.a. t.ex. mycket resor i jobbet och ingen annan hemma på gården som kan sköta hästarna.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Att ha hästarna hemma i eget stall är det mest praktiska och roliga man kan ha, enligt mig i allafall=) Men det är först nu när jag inte längre har några egna hästar som jag fattar hur bra och perfekt det är. Man bestämmer själv och man får göra vad man tycker. Har varit fodervärd åt några hästar som stått i ägarens stall och man kan inte ens mocka som man vill! Blev lite smått tokig på det ! :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

KL

Det finns, som alla andra redan har sagt, många för och nackdelar.

Det jag själv tycker brister mest när man ska stalla upp hästen är hagvistelse. Jag vill minst att hästarna går ute 12 timmar/dag, MINST. Gärna mer. Dessutom är min ena häst hingst, och jag ser dessutom gärna att han går med sällskap.

Jag letar stallplats lite halvlöst sådär, men har hittills inte hittat nåt.

Drömmen är dock att köpa den stora åkern brevid mitt hus. 5 hektar åker och brevid ligger en skog på 3 hektar som jag får använda, och sedan bygga lösdrift där! Jag har tyvärr stall med boxar nu, men i framtiden blir det lösdrift.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Det är som alla de andra säger, för och nackdelar att man har sitt eget.
Jag har haft eget och nu är jag installad.
Med eget så är det väldigt mycket arbete och man är utlämnad till sig själv att lösa problem och det kan vara väldigt dyra problem ibland som bara måste lösas :mad:

På så vis är det ju skönt att vara inackorderad och inte ha ngt huvudansvar även om det är jag och min sambo som fixar typ allt som måste fixas i nuvarande stallet iaf. Så med jämna mellanrum önskar jag att jag hade hästen uppstallad med helinackordering så jag bara behöver komma dit och mysa och rida min häst.

Att ha eget stall kan absolut vara väldigt tungt, ensamt och trist.
Men det beror ju på hur social man är och vilka rutiner man har och om man har tillgång till hjälp om man vill resa bort.
När jag har haft eget har jag väldigt enkla rutiner och dessutom snälla hästar så jag kan ta hjälp av även icke hästmänniskor och ha en hästmänniska som backup om ngn av hästarna skulle bli sjuka/skadade när vi är borta.

När vi hittar en lämplig gård eller lämplig mark att bygga en mindre hästgård på kommer jag att ha 2-3 inackorderingar för att få lite hjälp men även trevligt sällskap :)
Å jag vet redan vilka mina kommande inackorderingar är så jag behöver inte bekymra mig för puckon, då är jag hellre ensam :p
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Nu, när det bara regnar och regnar, DÅ är det bekvämt att ha hästen uppstallad på en anläggning med två ridhus i direkt anslutning till stallet. Man behöver inte ens gå ut för att komma in i dem.

Men sen att det bara finns lite stigar att skritta på. Inga grusvägar, inte ens en liten travsnutt kan man trycka in i ridturen. Känns ganska trist.

Jag har i princip inget att säga till om när det gäller hästarnas rutiner. Om det inte är "stallet" som har sina regler så är det min hästkompis ägare som har sina ideer. Och att hon vill ha in sin häst tidigt, kan jag inte säga emot. Men MIN vill ju oxå in då. Så han får följa med. Och han är så nöjd med att stå i sin box, titta ut genom fönstret (se på alla hästar som går ut och in), eller titta ut i gången, eller bara stå och sova. Vad ska jag göra liksom?
Han som alltid velat vara ute länge innan. Kan iof bero på en ganska lerig hage... :o.



Jag och sambon har kollat på ett hus, med en lada till och en stor äng (åkermark eller betesmark eller nåt sånt, men som inte används) vid sidan om som ev också är till salu. Inget är bestämt men man drömmer ju sig bort och fantiserar ;) Men en sommarhage är ju alltid en bra början iaf.


Men till en annan sak. Kostnaden. Är det ungefär samma att ha häst hemma som uppstallad? Om man bortser från "engångskostnader" som att stängsla upp hela hagen (så klart att det kan behöavas lagas/bytas ut ibland oxå), eller bygga/renovera stallet. Jag menar, man kanske får lite extra kostnader med att köra till och från träningar, vad kan el och vatten kosta? Beroende om det är kommunalt/eget? Eller vad är det mer för kostnader som tillkommer med att ha hästen hemma?
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Exempel på sånt som kan tillkomma är dyrare grovfoder pga mindre kvantiteter (om man tex tidigare fodrat med storbalssilage och går över till småbal), dyrare att få ut hovslagare och vet till vaccination (sämre möjlighet att samordna med stallkamrater), gödselhantering och skötsel av betesmark osv.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Inte för att vara otrevlig mot någon, men jag måste bara få poängtera en sak.
Det låter nästan som att vissa inte vill ha hästen i eget stall för att det blir för jobbigt med foder, ut och insläpp och liknande grejor, men enligt mig är poängen med att ha häst att man vill jobba och ha roligt ihop med sin häst, att ha den i närheten. Det bästa för en häst är att leva ett konsekvent liv och det blir det väldigt sällan i ett stall där olika personer hyr. Som sagt, inte för att vara otrevlig på något sätt men det jag menar är att om man inte vill ha ett huvudansvar är inte häst det rätta djuret att äga.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Det är väl jättebra att det finns olika sätt att hålla häst så att man kan välja det man trivs med bäst. Jag har valt att ha hästarna hemma men anser för den delen inte att poängen med att ha det är själva jobbet, det förenklar jag gärna om jag kan och inte behöver hästarna ha det sämre för det.

Hemmastall är inte automatiskt bättre än inackorderingsstall, det finns bra och dåliga exempel av båda varianterna. Det finns inte ett stall som passar alla hästar och alla hästägare. Det viktiga är väl att man ser till att hitta ett upplägg som passar hästen? Om det sedan är du själv, någon annan eller en automat som fodrar lär spela mindre roll för hästen.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Inte för att vara otrevlig mot någon, men jag måste bara få poängtera en sak.
Det låter nästan som att vissa inte vill ha hästen i eget stall för att det blir för jobbigt med foder, ut och insläpp och liknande grejor, men enligt mig är poängen med att ha häst att man vill jobba och ha roligt ihop med sin häst, att ha den i närheten. Det bästa för en häst är att leva ett konsekvent liv och det blir det väldigt sällan i ett stall där olika personer hyr. Som sagt, inte för att vara otrevlig på något sätt men det jag menar är att om man inte vill ha ett huvudansvar är inte häst det rätta djuret att äga.

Jag har inackorderat och skäms inte en sekund för det. Jag vet dessutom inte så mycket annat. Jag har aldrig drömt om eget stall, men skulle kanske eventuellt kunna tänka mig det numera. Jag inackorderar mig dock bara i små stall där jag och stallägaren har samma tänk och där det inte är flera personer som hanterar mina hästar.

Dock tycker jag att du är väldigt trångsynt. Jag är lägenhetsbrutta. Jobbar skift på ett slitigt och kvalificerat jobb samt pendlar. Dessutom har jag en nedärvd sjukdom som gör att jag saknar lite ork jämfört med många andra så en gård skulle kunna knäcka mig fullständigt, med smarta (och dyra) lösningar som skulle underlätta så skulle det kunna fungera, men jag tvivlar på att det skulle vara idealt för mig. Men jag ser det som att jag har huvudansvar för mina hästar. Jag besämmer var, hur när med allt det viktiga.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag måste hålla med, det är då inget att skämmas över att man vill ha det så bekvämt som möjligt. Det är väl ändå ridningen/körningen/träningen av hästen som de flesta av oss tycker är roligast? Då vill man ju gärna ha tid till det. Själv har jag egen lösdrift på gården som jag ordnar så att själva hästskötseln (fodring, mockning osv) tar så lite tid som möjligt eftersom jag tycker att hästträningen är roligast.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Inte för att vara otrevlig mot någon, men jag måste bara få poängtera en sak.
Det låter nästan som att vissa inte vill ha hästen i eget stall för att det blir för jobbigt med foder, ut och insläpp och liknande grejor, men enligt mig är poängen med att ha häst att man vill jobba och ha roligt ihop med sin häst, att ha den i närheten. Det bästa för en häst är att leva ett konsekvent liv och det blir det väldigt sällan i ett stall där olika personer hyr. Som sagt, inte för att vara otrevlig på något sätt men det jag menar är att om man inte vill ha ett huvudansvar är inte häst det rätta djuret att äga.

Å jag håller inte med om att det är bäst för hästen att leva ett konsekvent liv ;)
Sen vette tusan hur mkt jag får jobba ihop med min häst när jag ska se till att det kommer hem hö, strö, slå stolp och fixa staket, preparera hagar, laga grejer i stallet osv osv osv som hör till när man har sin egen gård.
Helinackordering är ju då betydligt bekvämare och då kan jag lägga alla dem timmarna på att umgås med hästen istället för att göra alla dessa måste sysslor.

Själv vill jag ha en egen gård där jag får bestämma men slippa jobbet ;)
Slippa jobbet gör jag iof inte men jag kommer att rationalisera bort så mkt det bara går iaf.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp