Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har ganska nyligen flyttat ut på egen gård, och tog med mig den hästen jag hade, samt skaffade tre till. Nu går det fyra här hemma i hagarna, och det är det bästa jag gjort på väldigt länge.

Att få gå ut varje morgon medan kaffet drar, säga godmorgon till de fyrbenta, bara njuta av deras mullranden medan de tigger sina morötter :love:

Mina går ute dygnet runt och kommer så göra hela vintern, de stora har två stora uteboxar, där de kan gå in och vila och söka skydd. Där står också rundbalen med hösilage, de går på fri tillgång nu. Varje morgon får de omsorg och morötter, det är det enda jag behöver göra i dagsläget.

Hingsten och Fille går i annan hage, med ingång till stallet, där de har varsin box uppströad. Jag måste öppna en till dörr där bara så det finns två, utifall att nån av dem kommer på att man kan blockera dörren.... De får mat en gång om dagen, då jag fyller upp med hösilage så det räcker över dagen. Nattetid betar de fortfarande, då jag har ganska bra återväxt än så länge. Jag har några hektar bete till soms ka hägnas in och ätas på, så de får begränsad tillgång på hösilage ett tag till, sen är det tänkt att hingsten ska kastreras och de små ska införlivas med de andra och gå på fritt de med.

Jag har gjort det enkelt för mig, då jag vet att jag lätt tappar orken och energin, att låta hästarna bo hemma är så väldigt mycket enklare än att ha dem i annat stall.

Tränar gör jag inte mycket just nu, men jag gillar att åka iväg och träna, och mitt sociala liv är så stort och mycket utanför hästeriet så jag tycker det är skönt med ensamheten faktiskt.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har haft både ock, och jag föredrar absolut eget stall. Visst är det bekvämt med inackordering, speciellt med helinackordering så man egentligen bara rider. Men eget stall är en bättre känsla, men får betydligt bättre kontakt med hästarna dessutom. Jag älskar att gå ut i stallet i pyjamas och gummistövlar på morgonen och fodra, för att sedan gå in och käka min egna frukost. När jag är klar inne är hästarna klara att gå ut i hagen.

På sommaren finns det ingenting som slår eget stall, eftersom man helt bestämmer betestider och hur allting ska fungera, se ut och vara.

Eget stall är underbart!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Mina går på lösdrift = inga fasta fodringstider...

*kl

Just precis nu saknar jag ett stall att ta in de i men det är bara en tillfällig brist. Nästa höst har jag egen ridbana också. Men det är oerhört skönt att inte behöva åka till hästarna också, det räcker med jobbet :D

Visst blir man lite låst men vi har tre hundar också, så det går inte att dra iväg på überspontana saker ändå.

Min ponny kommer bli resvan eftersom vi måste iväg för att komma till ridhus osv.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Har mina hästar hemma och trivs med det. För tillfället är de två. En unghäst och en pensionerad 23 åring.

Den största fördelen med eget är att man bestämmer helt själv vilka rutiner som skall gälla. Samt den underbara känslan av "mitt stall, mina regler".... Jag har själv investerat i en ridbana med belysning. Det innebär att jag kan välja helt själv när på dygnet det passar för mig att rida. Jag behöver inte ta hänsyn till andra och passa in lediga tider på en anläggning....

Visst händer det att jag ibland suckar lite längtansfullt efter en rejäl anläggning med alla faciliteter... Framför allt ridhus... Social samvaro kan man ordna ändå. Men inte varje dag... Sen är jag en sådan som visserligen uppskattar ridsällskap i bland... Men för det mesta vill jag vara själv när jag rider. Då kan jag koncentrera mig på ridningen och behöver inte vara splittrad för att jag också måste snacka med ridkompisen.

Bundenheten är inget problem tycker jag. Jag reser sällan bort i alla fall. Har ju även en hoper jakthundar hemma, och andra sysslor som ständigt skall göras på ledig tid.

Men när jag vill resa iväg så är det oftast inga problem att få hjälp. Jag hjälper mina hästgrannar med deras när de skall åka bort... Då hjälper de mig de gånger jag faktiskt skall iväg någonstans. Längre eller spontana resor får man ta på sommarhalvåret när hästarna ändå går ute dygnet runt. Det finns alltid någon som kan komma förbi varje dag och kontrollera vatten och att hästarna är där de ska.

Visst finns det nackdelar... Ständiga reparationer och förbättringar skall göras när man har en gård. Staketunderhåll exvis är något som man själv får ansvara för. Även andra saker som gödselhantering, hemkörning av grovfoder och strö, ... ja listan kan göras väldigt lång över vad som tar tid när man har eget.

Det är betydligt fler nackdelar än vad man tror med att hästarna hemma. Men jag uppskattar ändå friheten att få göra vad jag vill när jag vill.. så jag kan inte tänka mig att stalla upp på en anläggning i stället.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Visst finns det nackdelar... Ständiga reparationer och förbättringar skall göras när man har en gård. Staketunderhåll exvis är något som man själv får ansvara för. Även andra saker som gödselhantering, hemkörning av grovfoder och strö, ... ja listan kan göras väldigt lång över vad som tar tid när man har eget.

Det är betydligt fler nackdelar än vad man tror med att hästarna hemma. Men jag uppskattar ändå friheten att få göra vad jag vill när jag vill.. så jag kan inte tänka mig att stalla upp på en anläggning i stället.

Hmm, det är väl det där med gödselhanteringen då. Men staketunderhåll har jag fått göra, hämtar hö ca en gång i månaden, strö hämtade jag innan och skulle GÄRNA göra det igen om jag fick gå över till spån istället för torv. Vattentank är fixat för hagen och insläpp ingår ändå inte idag. Så, jag tror nog att jag gör en hel del ändå alla redan. Tror inte det hade varit några problem, och har dessutom en sambo som kan hjälpa till. Ex morgonfodra när han ändå ska till jobbet kl 7 (jobbar vissa helger).
Men det är ju det där med ridning. Jag är eg ganska feg för att rida ut själv (har blivit det nu, men red alltid själv när jag var yngre, och ville även rida själv).
Men så länge det finns bra ridvägar där man slipper ut på massa vägar eller balansera på stigar med "stup" vid sidan om, så fixar jag det. Men tycker inte om OM hästen börjar backa eller vägrar att gå, vilket är fallet när det gäller min häst :grin:. Samtidigt så ÄLSKAR jag att klara mig själv, lika mycket som jag HATAR att vara beroende av andra. Därför jobbar jag på det där med att rida ut själv, så jag tycker det är lika kul igen som jag tyckte för några år sedan :laugh:.

Sen är det ju faktiskt så, att OM man skulle få den möjligheten att flytta hem sin häst. Så går det ju att ångra sig och hyra in den igen ;) Iaf under vintern :)

Fortsätt gärna berätta era tankar och erfarenheter!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

KL
Jag funderar lite smått på egen lösdrift. Lär inte hända inom kort även om jag ska kolla in ett plejs imorgon. Men vilka är de utgifter och uppgifter man kanske inte direkt väntar sig?
Staket kostar, aggregat, thermobar, strö, grovfoder +ev tillskott. Underhåll av byggnader (det kan nog springa iväg :o ). Markförstärkning om man har otur. Gödselhantering.

Göromål som jag har koll på är ju det eviga fodrandet, vattnandet, hålla bädden fräsch i lösdriften.

Något mer som man bör ha i åtanke?
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har prövat båda delar, inhyrd och eget hemma.

Jag har valt eget hemma, fast med inackorderingar.
Första åren vi hade egen gård hade vi så litet o så långt ut i skogen att vi inte kunde ha inackorderingar. Till en början var det alltså bara jag o mina två hästar. Det var så ensamt att jag var på vippen att sälja dom o lägga av med hästeriet! Jag började roa mig med att köpa nya ridkläder, utrustning, matchade noga noga! Men till 99% mötte jag aldrig någon som kunde se mig... Men så började min sambo rida igen, köpte sig en egen häst och så var vi två iaf! Kunde åka iväg o träna ihop och hade nån att rida med hemma! Några år senare köpte vi större gård i mer levande område. Nu har vi inackorderingar så jag har ridsällskap nästan varje dag, byggt en finfin paddock och byggt upp ett fint litet stall och lösdrift.

Så att ha häst hemma kan bli fruktansvärt ensamt om man.är helt själv. En medryttare friskar upp men roligast om man har en bra inackordering!

Jag hade inte velat vara inhyrd igen nån längre period. Hade kunnat tänka mig att stalla upp vid ett ridhus med en häst en vinter, men inte för all framtid. Ha häst hemma är lyx!!! Älskar förhållandet man får med hästarna när man kan gå ut o umgås många ggr om dan och inte bara innebär arbete för hästen.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Tänk på att det inte bara handlar om semestrar. Räcker med att du kanske är bortbjuden en kväll/dag eller liknande. Du kan ju aldrig direkt sova borta ens en natt eftersom du måste ta hand om hästarna igen på morgonen. Jag vet själv hur träligt det var att behöva sitta och vänta på att det är dags att kvällsfodra innan man kan ge sig iväg till kompisen/festen. Om du tänkt dig lösdrift är det inte lika jobbigt dock. Med fri tillgång kan du ju vara borta en natt utan problem.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Fast det finns ju lösningar med fodermaskiner kopplade till timers av olika slag så för nån kväll går det ju att lösa.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Vi har haft häst i hyresstall i många år, nu byggde vi ett eget stall på egen gård och har haft hästarna hemma i ett år, och jag tycker att det är mycket roligare! :) Ingen ifrågasätter eller har åsikter om allt man gör, t.ex. den eviga täckesfrågan, om man vill t.ex. ta in hästarna lite tidigare gör man det utan att det genast kommer åsikter och protester. Man håller själv koll på hästarna och hur dom sköts, och hästarna blir dessutom lugnare då stallet är mindre och eget; mindre spring, fasta rutiner och samma människor som kommer och går. Jag har märkt en stor skillnad i mina hästars beteende angående det. Man får även välja t.ex. vilket strö och hö man använder, och det är i längden billigare att ha eget (har åtm. vi fått erfara :) ).
Sedan innebär det ju mycket jobb, allt ska själv skötas. Hästarna ska ut före skolan/jobbet, få mat flera gånger om dygnet, boxarna mockas varje dag m.m. + arbetet att underhålla stallet; tömma avlopp, skyffla gödselhögen, hämta och bära in hö, strö och foder, städa hagar, laga vinter/sommarhagar osv. Det innebär alltså mycket jobb, men för mig går det bra ändå. Jag sköter extra grejer (som t.ex. att städa hagarna) på veckosluten då man är ledig, och sköter ''vanliga'' grejer på vardagar. Om man vet att man kommer att få bråttom, fixar man saker i förväg som underlättar: sätter hö färdigt i påsar, fyller på extra mycket strö i boxarna osv.
Det som är en lite negativ grej med att ha eget stall, åtm. för oss som bor ute på vischan, är att ingen håller koll på hästarna under dagen (ingen går förbi våra hagar, vi bor så avsides), men vi funderar på att rigga upp en övervakningskamera. Också det att vi jobbar/är i skolan så att ingen kan ge hästarna mat på dagen är ett litet problem, men de löser vi med s.k. slow feeders.
Man kan heller inte resa eller fara någonstans så ofta, då måste man få någon som är beredd att sköta hela stallet medan man är borta.
Dock saknas den där ''stallgemenskapen'', man blir kanske lite ensam men min mamma rider den andra hästen och så har jag en hyrare som kommer ibland, så helt ensamt är det inte. :) I ett eget stall finns inte heller den kunskap, råd och tips som finns i hyresstall med kunniga hästmänniskor, men ibland kan det ju bli lite väl mycket av det med...;)

Kan berätta en liten ''historia'', jag vill inte på något sätt påverka valet av eget stall eller ej, men tycker att historien är ganska otrolig; det var sent på kvällen, kanske 1 på natten, och jag var på väg att gå och sova. Av rutin brukar jag innan jag går och lägger mig sticka huvudet ut genom dörren till huset för att höra om allt är ok i stallet (stallet är precis på gården och ''ekar'' lite så man hör om något är på tok, om nån stampar mycket eller liknande). Denna gång var jag väldigt trött och tänkte nästan att jag skulle skippa att gå och kolla. Som tur gick jag ändå. Då hörde jag att en häst hostade ordentligt, så jag gick och kollade. Det visade sig att en av hästarna hade foderstrupsförstoppning. Hade jag bestämt mig för att gå direkt och lägga mig iaf, eller om han varit i ett hyrstall, hade detta kanske inte upptäckts. Jag ryser vid tanken på vad som skulle ha kunnat hända. Så jag är så glad över att vi har hästarna på egen gård, det är mycket tryggare trycker jag. :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har mina hästar hemma på gården, de står uppstallade på nätterna och jag tar in/ut och alla fodringar själv.
Vi tar eget foder. Vi har anlagt en ridbana förra året.

Enda nackdelen för mig är att jag måste ta transporten till ridhuset på vintern annars ser jag bara fördelar med eget stall.
Jag är sådan som helst gör allt med mina hästar själv för då vet jag att det blir gjord så som jag vill ha det, har otroligt svårt att släppa ansvaret till någon annan.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag tycker det är underbart att ha hästarna hemma. Så skönt att slippa massa jobbiga tjafsiga människor som skall bråka om allt möjligt (finns alltid minst en sån i varje stall, oftast två så de kan bråka rejält med varann och skapa tryckande atmosfär och göra det jobbigt för alla andra).

Tycker om att rå mig själv, att alltid ha uppsikt över hästarna, att aldrig behöva åka iväg för att kolla till dem. Bestämma själv när och hur de skall vara i hagen, fodras osv. Skönt att det är tyst och lugnt.

Jag gillar att vara själv, har inget problem att rida ut ensam osv. Men har du svårt att vara ensam är det inget för dig. Dessutom är det väldigt mkt jobb om du är van vid att få allt serverad. Du måste fodra 4 ggr dag själv, ta in och ut, mocka, vattna, fixa staket, måla, hantera foder osv. Du blir också väldigt bunden.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag är ny hästägare och började renovera det stall som fanns på våran tomt, det kostade mycket!! Men värt varenda krona tycker jag. Jag vill sköta mina hästar själv, som någon skrev splippa en massa tjafs från andra vad som är rätt eller fel, då har jag ändå bara erfarenhet av att rida i ridskola. Finns det många i ett stall så finns det alltid sällskap, men man får också alltid tider att passa.
Tycker däremot det kan kännas ensamt att rida ut själv.
Jag har lösdrift och tycker inte det är så mycket jobb med det. Undrar bara hur ni andra gör med all skiten?? jag har inte löst det problemet.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har löst det så bra med gödseln att min granne tar hand om det. Han anser att gödseln är såpass värdefull att han inte tar något för det alls. Jag strör med torv så han menar att det är ju rent jordförbättringsmedel ganska omgående. Du måste lösa problemet omgående för annars lär du få problem om inte annat så om/när ditt stall inspekteras av djurskyddsinspektören. Vart lägger du den nu när du mockar? Du måste väl ha en platta?


Kl

Jag älskar att ha eget stall och hade inte ens haft hästar om jag var tvungen att ha dem inhyrda någonstans. Jag har jobbat för mycket i stall med inhyrningar för att ens utsätta mig för allt det tjafs som förekommer. Jag älskar det faktum att jag kan se dem ifrån fönstret och att jag vet exakt hur de blir skötta. Man lär känna sina hästar på ett helt annat sätt när man har dem hemma och träffar dem mycket mer och man märker mycket fortare om det skulle vara någon av dem som är på väg att bli sjuk.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har alltid haft hästarna hemma. Nu hyr jag en gård där jag och syrran har tre hästar, men syrran är bara där typ 2 ggr/veckan så det blir ju mest jag som sköter hästarna men jag tycker det funkar bra :) Har ofta besök av kompisar som är med och rider och grejar och sen har jag trevliga grannar på nära håll som jag rider ut med ibland.

På sommaren är den en till häst i stallet också så då blir vi två som alltid är där. Men måste säga att jag trivs bra med att kunna styra och ställa som jag vill själv. Om jag behöver åka bort eller så så löser jag det med syrran.

Ridbana finns på gården.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Det som är skönt att ha hemma är att man får bestämma allt själv! Och man gör allt själv = allt blir på "mitt sätt".
Men samtidigt blir man mer låst. Ska man åka iväg måste man alltid fixa stallvakt. (hästvakt kanske man behöver i inackorderings stall också, men med gård blir det mer ansvar och mer att göra för den som ska "ta över" när du är borta). Man måste också passa in fodringar osv och lägga upp hela sin dag efter hästarnas rutiner. -om man inte investerar i foderautomat och har fungerande lösdrift.

När man är inackorderad i större stall får man mer gemenskap med andra ryttare . Är man väldigt social människa tror jag att man lätt saknar att små prata i stallet med andra, rida ut tillsammans eller bara diskutera olika "häst saker".
I inackorderings stall slipper du även ansvaret för anläggningen. Någon annan ser till att staketen är hela, att vattnet fungerar, att hö och strömedel finns på plats osv.

Alla är vi olika, men jag trivs bäst på ganska stora anläggningar med bra träningsmöjligheter, gärna tränare på plats och mycket andra människor runt omkring. Just gemenskapen tycker jag är väldigt viktigt och bra anläggning med fungerande paddockar, ridhus, rundkorall och bra ridvägar. Värderar också ovalbana och passbana väldigt högt ("islandshäst tävlingsbanor").
Just nu är jag bortskämd med allt det, plus travbana, skrittmaskin, flera olika tränare, veterinär och hovslagare på plats. Kommer sakna det när jag flyttar om 1½år! (då jag gått klart min hippolog utbildning)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag är ny hästägare och ny stallägare. Vi har bott på vår gård i ett halvår och innan dess har jag ridit på ridskola och varit medryttare i 30 år. Så jag vet eg inte hur det är att ha egen häst inackorderad. Nu med två egna hästar på egen gård njuter jag av närheten till hästarna. Jag har full koll på deras vanor. Jag kan till exempel observera hur boxen ser ut på morgonen, hur mycket de har stökat runt, jag vet hur snabbt de äter, vad de gör i hagen osv...För första gången i mitt långa liv med hästar upplever jag hur hästarna faktiskt känner igen mig. Jag är mat det vill säga något positivt. De går ibland i en hage som går längs en väg och de rör inte ett öra när andra människor promenerar förbi men när jag kommer kommer de springande längs staketet. Det enda negativa är ansvaret för foder och strö. Jag har till exempel analyserat höet från våra egna vallar och fått ok värden men sen upptäckt att det är för dammigt. Fixa hösilage, ny analys. Och så halmen som jag vill ha hästarna på. Det är inte lätt att få tag på. Och när man undrar om en häst är halt eller stel. Då känner man sig ensam.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

*kl*

Jag tror att om man ska ha sin häst hemma och vill hålla igång med träningen, är det nog väldig bra att ha tillgång till paddock med lyse.


Jag hade nog gärna testat på det där med att ha sin häst hemma :) Tror fördelarna väger tyngre. Nu har jag inte den möjligheten, men tankarna på att skaffa sig den möjligheten finns ju ;)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Är både för och nackdelar. Det är jättemysigt att bara kunna slinka ut och kolla till dem och gosa en stund helt improviserat, det blir lite billigare också för man slipper ju betala bensin för att köra till ett annat ställe.

Nackdelarna är att man blir mer bunden, hyr man in hästen är det ju lättare om man ska åka bort för då kan man ofta mot en moderat slant köpa tilläggstjänster om man ska åka bort en tid. Har man hästen hemma så är det ofta svårare att hitta djurpassning.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

För min del har det bara varit fördelar.
Beslutanderätt och huvudansvar passar mig utmärkt men det som gör att jag tyckte det var toppen var den geografiska placeringen.
Precis i utkanten av stan med bra bussförbindelser och cykelväg, några minuters skritt till flera ridhus och ridbanor. Bra ridvägar och schyssta hagar.

Detta gjorde att det aldrig någonsin var svårt att få hjälp genom bara ett telesamtal om jag ville vara spontan och åka bort ett par veckor eller några dagar.

Att ha häst i skogen, med dåliga förbindelser, dåliga/inga ridhus/ridbanor - då hade jag aldrig övervägt det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp