Bukefalos 28 Ă„r!

Bra familjehund? Rasvak😇

SpanskaLoppan

TrÄdstartare
Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.

Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.

Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.

- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.

Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.

Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.

Jag gillar terriers ocksĂ„, kan kanske kan nĂ„gon dĂ€r funka? De Ă€r ju ofta sjĂ€lvstĂ€ndiga och "ska bara" men det finns vĂ€l grader i helvetet?😅 En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KĂ€nns som att en sĂ„dan kommer gĂ„ fram som en stridsvagn med dem? De har vĂ€l en del allergier med?
 
Australisk terrier? Liten i storlek och mjukare Àn mÄnga andra terriers i sÀttet men ÀndÄ en rejÀl hund som gÄr att göra allt med. KrÀver trimning nÄgra gÄnger per Är men ska man inte stÀlla ut sÄ behöver det verkligen inte vara pÄ nÄgon proffsig nivÄ.
 
Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.

Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.

Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.

- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.

Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.

Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.

Jag gillar terriers ocksĂ„, kan kanske kan nĂ„gon dĂ€r funka? De Ă€r ju ofta sjĂ€lvstĂ€ndiga och "ska bara" men det finns vĂ€l grader i helvetet?😅 En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KĂ€nns som att en sĂ„dan kommer gĂ„ fram som en stridsvagn med dem? De har vĂ€l en del allergier med?
Du vill ha en hund pĂ„ 30-40 cm men tycker DSG Ă€r för liten men Papillon bra? FĂ„r inte ihop det 😄
 
Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.

Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.

Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.

- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.

Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.

Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.

Jag gillar terriers ocksĂ„, kan kanske kan nĂ„gon dĂ€r funka? De Ă€r ju ofta sjĂ€lvstĂ€ndiga och "ska bara" men det finns vĂ€l grader i helvetet?😅 En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KĂ€nns som att en sĂ„dan kommer gĂ„ fram som en stridsvagn med dem? De har vĂ€l en del allergier med?

Whippet Àr underbara! Har haft brukshundar hela mitt liv men nu utökat med först en whippet (snart 4 Är) och sen en till (snart 1.5 Är). Visst kan det krÀvas en del mer trÀning för att ha dem lösa men omöjligt Àr det inte, kanske att man fÄr tÀnka sig för var/nÀr/hur man slÀpper dem men som sagt, absolut inte omöjligt.

Finns en bra whippetgrupp pÄ Facebook (eller ja, det finns flera men det finns en svensk som heter Whippet) och dÀr kan du hitta mycket info och tips.

Vad gÀller trÀning sÄ Àr mina vÀldigt lÀttmotiverade, Àlskar att trÀna - mycket mer Àn vad jag trodde nÀr jag köpte den första. Mina Àr bÄde mat- och lekmotiverade och med pÄ det mesta jag testar med dem.
 
DSG lÀt vÀl passande? :) Men har för mig att vissa har mycket jaktinstinkt, sÄ man fÄr kanske hÄlla koll pÄ linjer osv

Sen Àr inte alla terriers som bullterrier! Australisk terrier, border terrier, norfolk
 Finns mÄnga trevliga sÀllskapsterriers. Men strÀvhÄr kanske gÄr bort eftersom de mÄste trimmas ibland?
 
DSG lÀt vÀl passande? :) Men har för mig att vissa har mycket jaktinstinkt, sÄ man fÄr kanske hÄlla koll pÄ linjer osv

Sen Àr inte alla terriers som bullterrier! Australisk terrier, border terrier, norfolk
 Finns mÄnga trevliga sÀllskapsterriers. Men strÀvhÄr kanske gÄr bort eftersom de mÄste trimmas ibland?

DSG har vÀl rÀtt rejÀlt med jaktinstinkt? Jag har visserligen bara trÀffat tvÄ stycken men bÄda var rymmare av rang!
 
Corgis har inte lĂ„nga ryggar, de har korta ben! 😂 Nej men skĂ€mt Ă„sido, deras ryggar Ă€r proportionerliga sett till huvud etc, men benen Ă€r korta. Ryggarna brukar inte vara ett problem hos corgis, varken cardigan eller pembroke, dĂ€remot har Cardigans haft en del fall med frambenshĂ€ltor. De fĂ€ller dock en hel del, men de har inte en pĂ€ls som mĂ„ste borstas dagligen, den tovar inte.
 
DSG har vÀl rÀtt rejÀlt med jaktinstinkt? Jag har visserligen bara trÀffat tvÄ stycken men bÄda var rymmare av rang!
Har trÀffat bÄde jaktidioter och sÄna som tyckte det var helt ointressant. Tror det varierar nÄgot galet inom rasen !
 
Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.
Det Àr generellt sett aldrig nÄgot problem att ha vinthundar med katt - inomhus. Det Àr utomhus det kan bli lite vÀl spÀnnande. VÀl vÀrt att tÀnka pÄ ocksÄ, om du pratar med vinthundsfolk, Àr att inte frÄga "Kan hunden vara lös?" utan frÄga "Kan du kalla in din hund om det dyker upp vilt?". Det Àr nÀmligen oerhört vanligt med "JadÄ, den kan vara lös, den kommer nÀr den sprungit klart!" eller "Absolut kan den vara lös, men det Àr klart, dyker det upp vilt sÄ sticker den!".:meh:

Jag Àlskar vinthundarna och vill inte leva utan dem, och whippet Àr absolut en av de lÀttare. Men de Àr ocksÄ spretiga sÄvÀl mentalt som fysiskt. Fler och fler upptÀcker hur smidigt det Àr med en korthÄrig, lagom stor hund som mest krÀver lösspring, men det gör ocksÄ att det avlas pÄ all möjlig mentalitet. Det Àr ytterst sÀllan man trÀffar nÄgon rÀdd eller otrevlig whippet, men det Àr mycket varierande hur stark jaktlust de har, hur glada de Àr i att hÄlla koll pÄ sina mÀnniskor, hur de Àr att trÀna med och hur lÀtt det Àr att ensamhetstrÀna dem. Jag upplever att det Àr vanligare nu med whippets som har dÄlig jaktlust och har problem med ensamhetstrÀningen jÀmfört med hur det var för ett gÀng Är sedan nÀr jag började vara aktiv. Och sÄ Àr det vanligare och vanligare att man möter whippetÀgare som inte ens vet att de har en vinthund och inte alls fattar att en saluki Àr samma raskategori :p

Faraohundarna hör till grupp 5, urhundar. Och ska man ha en sÄdan Àr det antingen bra att vara hörselskadad, eller inte vara nÄgot emot att bli det. De Àr högljudda, snudd pÄ konstant. SÀkert trevliga i övrigt dock! Har dÀremot aldrig försökt lÀra kÀnna nÄgon, just pga ljudnivÄn.
 
Har nu nĂ€stan vuxna barn och de Ă€r uppvuxna med golden/lab mix. AlltsĂ„ det kan inte finnas en bĂ€ttre familjehund? Men dina önskemĂ„l stĂ€mmer tyvĂ€rr inte in😅
Nu har vi en cockerblandning ( engelsk, amerikansk, cavalier ). Han Àr alldeles toppen! VÀger typ 10 kg.
SkÀller ingenting ( gjorde heller ej vÄr gamla golden ) och smart som 17. Orkar vara med mig i stallet flera timmar och dÀr mkt social med alla ( mÄste vara lös dÀr, annars funkar det ej ) bÄde hundar, hÀstar och mÀnniskor.
Dock klart mer "pigg" Àn vad vÄr golden var.

Har hört att cocker kan vara lite skÀlliga men brukar gÄ pÄ en lokal hundtrÀff dit det kommer cockrar och tycker inte dom verkar skÀlliga heller

Lycka till💛
 
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
Jag vet att papillons Àr populÀra hÀr men jag tycker de Àr ganska skÀlliga och pÀlsen Àr opraktisk.
 
Har nu nĂ€stan vuxna barn och de Ă€r uppvuxna med golden/lab mix. AlltsĂ„ det kan inte finnas en bĂ€ttre familjehund? Men dina önskemĂ„l stĂ€mmer tyvĂ€rr inte in😅
Har varit flera labbar i min nÀrhet som omplacerats för att de fÀller barnen som blir rÀdda osv. Nu var ju inte TS barn sÄ smÄ, och min familj hade en ung jaktlabbe nÀr jag föddes och det gick bra. Jag har bara noterat att en del inte sÄ hundvana köper labbe som "familjehund" och sen funkar det inte alls med mindre barn.
 
Har varit flera labbar i min nÀrhet som omplacerats för att de fÀller barnen som blir rÀdda osv. Nu var ju inte TS barn sÄ smÄ, och min familj hade en ung jaktlabbe nÀr jag föddes och det gick bra. Jag har bara noterat att en del inte sÄ hundvana köper labbe som "familjehund" och sen funkar det inte alls med mindre barn.
Oj! Ja men sÄ kanske det Àr?
Kanske golden som slog igenom pÄ vÄr? Han var vÀldigt mild
Men som sagt, alla Ă€r individer!💛
 
Vi har bestÀmt oss för att utöka familjen med en hund. NÀsta Är kommer jag pÄbörja en utbildning pÄ distans och kommer dÄ vara hemma hela dagarna - dÄ passar det utmÀrkt att skaffa hund. Givetvis mÄste ett alternativ finnas för nÀr jag börjar jobba igen, vi kommer stÀlla oss i kö pÄ hunddagis, jag har tvÄ pensionerade förÀldrar som stÀller upp som hundvakt och det Àr tÀmligen vanligt med studenter/lÄngtidssjukskrivna hÀromkring som ofta annonserar efter hundsÀllskap pÄ dagarna.

Men vad ska vi ha för hund? Jag har haft hund tidigare; uppvuxen med dvÀrgtax och dvÀrgschnauzer samt hade en vinthundskorsning nÀr jag var ung vuxen.
Helst skulle jag vilja ha en irlÀndsk varghund men det Àr inte genomförbart just nu.

Vi Àr tvÄ vuxna som kommer hjÀlpas Ät men det Àr frÀmst jag som Àr intresserad. Barnen i familjen Àr 8 och 12. Den lilla Àr energisk och högljudd medan stora barnet Àr lugn och försiktig av sig. Jag vill att de bÄda kan vara delaktiga efter intresse. De kommer inte lÀmnas ensamma med hunden men umgÄs, trÀna lite trick/agility/gÄ promenader tillsammans med oss vuxna.
Vi vill ha roligt med vÄr familjemedlem! Promenader, utflykter, aktivering som tricktrÀning, agility, kanske rallylydnad. Inga tÀvlings eller utstÀllningsambitioner. Vi kan mycket vÀl tÀnka oss vuxen, t o m Àldre omplacering.

- Minimal pÀlsvÄrd; ingen daglig borstning eller nÄt mÄste att trimma flera gÄnger per Är.
- ca 30 - 40 cm hög/runt 15 kg max.
- sund ras; dvs en hund som kan gÄ, springa, hoppa, andas utan problem.
- GÀrna förig och social; jag vill ha en hund som vill vara med oss, som inte piper ivÀg vid första chans och som Àr lÀtt att trÀna med. Mest för att jag vill att barnen kan fÄ tycka det Àr roligt att trÀna hund, det gör man inte om hunden Àr svÄrmotiverad och hellre vill göra annat jÀmt.
- LÄgt viltintresse. Egentligen Àlskar jag vinthundar och den hÀr punkten Àr vÀl förhandlingsbar. Det vore bara sÄ trevligt att ha en hund dÀr man faktiskt har möjlighet att fÄ till sÄ bra inkallning att det Àr möjligt att ha hunden lös den period det Àr tillÄtet. Vi har ocksÄ katt hemma som inte ska ses som byte.
- Inte skÀllig; hundar fÄr lÄta men jag orkar inte med en hund som ska stÄ och larma hela dagarna. Vi bor i lugnt villakvarter men folk rör sig runtomkring förstÄs och vi fÄr tÀmligen ofta besök av bÄde barn och vuxna.

Jag har tittat pÄ följande raser:
- Papillon: passar vĂ€l in pĂ„ alla punkter egentligen utom att pĂ€lsen inte alls tilltalar mig... Jag tror mig ha förstĂ„tt att den inte krĂ€ver nĂ„n större insats att sköta - jag gillar bara inte hur de ser ut😬😳 Det fĂ„r ju dock vara sekundĂ€rt.
- Welsh corgi cardigan; för skÀllig? Ryggproblem? Jag gillar inte de lÄnga ryggarna utseendemÀssigt men det gÄr ju att leva med förutsatt att hunden inte riskerar problem.
- DSG; en nÀra vÀn har en avelshane och erbjuder oss en valp ibland nÀr hon blir erbjuden en av tikÀgare. KÀnns som att det funkar rÀtt bra med vad vi önskar och kan ge? Lite för liten förmin smak men bra storlek för att inte vÀlta/dra ikull barna.

Alternativt kikar jag pÄ de mellanstora vinthundarna, whippet t ex. Eller faraohund(tror de gÄr under rasgrupp urhundar dock?). DÀr faller ju möjligheten att ha lös pÄ promenader samt att det blir svÄrtrÀnat... SÄ kanske men... ÀndÄ inte.

Jag gillar terriers ocksĂ„, kan kanske kan nĂ„gon dĂ€r funka? De Ă€r ju ofta sjĂ€lvstĂ€ndiga och "ska bara" men det finns vĂ€l grader i helvetet?😅 En bullterrier hade varit kul - för mig. Tror inte det blir en bra kombination med barnen. KĂ€nns som att en sĂ„dan kommer gĂ„ fram som en stridsvagn med dem? De har vĂ€l en del allergier med?
Som aningens partisk sÀger jag Papillon.
Jag fick mina första dÄ jag var 9 Är. Perfekt storlek och mentalitet för en unge att fÄ vara delaktig i mycket. Enkla att ta med sig och vill gÀrna hÀnga med pÄ allt. Friska, pigga, glada, sociala, intelligenta och föriga. Enkla och kul hundar helt enkelt.
Jag tÀnker ofta pÄ vilken himla tur jag hade som hade förÀldrar som valde just pappisar som första hundar och gav mig en sÄ fin och problemfri hundtillvaro. SÀrskilt nÀr jag sett hur andra fÄtt jobba med diverse svÄrigheter som jag bara slapp.

Jag vÄgar inte sÀga sÄ mycket om hÀlsostatus pÄ Corgis generellt. Vi har sÄdana i familjen. Och det Àr vÀl inga av dem som varit dunderfrÀscha direkt i kropparna trots bra uppfödare, god omvÄrdnad, veterinÀr, tillskott etc.
Men de Àr absolut trevliga och funkar fint i familj med smÄbarn och Àr enkla att ha med pÄ diverse, trÀffa folk och andra djur.
 
[
]
Har hört att cocker kan vara lite skÀlliga men brukar gÄ pÄ en lokal hundtrÀff dit det kommer cockrar och tycker inte dom verkar skÀlliga heller

Lycka till💛

Cocker ska inte vara skÀlliga men det finns en del som Àr det. Som min. Men jag har haft o-skÀlliga cockrar i +20 Är. DÀremot faller rasen definitivt pÄ TS önskemÄl om minimal pÀlsvÄrd.

Jag uppfattar för övrigt papp som skÀliga.
 
Jag tÀnker ofta pÄ vilken himla tur jag hade som hade förÀldrar som valde just pappisar som första hundar och gav mig en sÄ fin och problemfri hundtillvaro. SÀrskilt nÀr jag sett hur andra fÄtt jobba med diverse svÄrigheter som jag bara slapp.
Fast du hade nog tur med vilka pappisar du fick ocksĂ„. Hade en vĂ€n som hade pappisar och hon sĂ€ger istĂ€llet aldrig mer. Hon var duktig, hennes förĂ€ldrar var kunniga. Inte som att hon gjorde nĂ„t fel. ÄndĂ„ var allt kĂ€mpigt.

Jag vill bara ta upp det för att pappisar ofta framstÀlls som nÄgra magiska hundar hÀr. Ja, det finns trevliga och bra men det Àr ju lÄngt ifrÄn alla.
 
Jag har inte heller mött en skÀllig cocker vare sig engelsk eller amris. Jobbiga och intensiva enligt min personliga preferens, ja absolut. :D SkÀlliga? Nej.
 
Jag har inte heller mött en skÀllig cocker vare sig engelsk eller amris. Jobbiga och intensiva enligt min personliga preferens, ja absolut. :D SkÀlliga? Nej.
Cockerspanieln (vĂ€ldigt ung Ă€nnu dock, senaste gĂ„ngen sĂ„g jag honom med sina vuxentĂ€nder för första gĂ„ngen) pĂ„ jobbet började skĂ€lla efter en kort stund nĂ€r hans trygghet (gammelhusse) hade gĂ„tt. VĂ€grade sluta tills gammelhusse kom tillbaka 😅
Inte rumsren Àn, men bor ihop med tvÄ smÄbarn som jag gissar förÀldrarna redan har fullt upp med.

VĂ€ldigt söt men valp 😅😅😅
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 327
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 886
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • AkvarietrĂ„den IV
  • HönstrĂ„den II
  • Kattbilder #9

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp