Bukefalos 28 Ă„r!

Bra familjehund? Rasvak😇

Whippet Àr underbara! Har haft brukshundar hela mitt liv men nu utökat med först en whippet (snart 4 Är) och sen en till (snart 1.5 Är). Visst kan det krÀvas en del mer trÀning för att ha dem lösa men omöjligt Àr det inte, kanske att man fÄr tÀnka sig för var/nÀr/hur man slÀpper dem men som sagt, absolut inte omöjligt.

Finns en bra whippetgrupp pÄ Facebook (eller ja, det finns flera men det finns en svensk som heter Whippet) och dÀr kan du hitta mycket info och tips.

Vad gÀller trÀning sÄ Àr mina vÀldigt lÀttmotiverade, Àlskar att trÀna - mycket mer Àn vad jag trodde nÀr jag köpte den första. Mina Àr bÄde mat- och lekmotiverade och med pÄ det mesta jag testar med dem.
Jag sĂ„g att du skrev i en annan trĂ„d att whippets dessutom nĂ€stan uppfostrar sig sjĂ€lva, jag hĂ„ller med efter ha sett kontorshunden (whippet) börja lĂ€ra sig sjĂ€lv att stĂ„ kvar vid Ă€ven öppen dörr i kontoret och inte gĂ„ ut i resten av korridoren 🙏:up:
Enkel, go och schysst vovve som följer bara med i vardagen av vad jag har sett.

SkÀller inte, men gnyr om nÄgot :angel:
 
Fast du hade nog tur med vilka pappisar du fick ocksĂ„. Hade en vĂ€n som hade pappisar och hon sĂ€ger istĂ€llet aldrig mer. Hon var duktig, hennes förĂ€ldrar var kunniga. Inte som att hon gjorde nĂ„t fel. ÄndĂ„ var allt kĂ€mpigt.

Jag vill bara ta upp det för att pappisar ofta framstÀlls som nÄgra magiska hundar hÀr. Ja, det finns trevliga och bra men det Àr ju lÄngt ifrÄn alla.
Ja, finns sÀmre och bÀttre av alla raser.
Nu fick jag hundar som var 1 resp 3,5 Ärs gamla som hade bott i bur hela livet och inte varit pÄ promenad heller tex. Inte vana vid att vistas i möblerade rum.
Det Ă€r en VÄLDIGT formbar ras. Tur det med tanke pĂ„ första hundarnas tidigare liv.
KÀnner mÄnga som har dem och jÀmför jag med andra kompisar/bekanta/stallfolk etc sÄ Àr det oerhört mindre problem med pappisar Àn mÄnga andra raser.
Tror inte jag bara haft en jÀkla tur 7 ggr. Eller att de runt mig haft sÄdan oerhörd tur allihop sÄ vÀldigt mÄnga fler gÄnger Àn mig.
Finns sÄ klart inga magiska hundar.
Men jag kan rÀkna de jag vet varit problem med, de jag mött ute som inte Àr vettiga etc pÄ inte ens ena handens fingrar. Rasen Àr generellt enkel.
 
Australisk terrier? Liten i storlek och mjukare Àn mÄnga andra terriers i sÀttet men ÀndÄ en rejÀl hund som gÄr att göra allt med. KrÀver trimning nÄgra gÄnger per Är men ska man inte stÀlla ut sÄ behöver det verkligen inte vara pÄ nÄgon proffsig nivÄ.
Har tĂ€nkt lite pĂ„ den, pĂ„ papper verkar den ju passa oss. Men jag har trĂ€ffat mĂ„nga av rasen och inte gillat nĂ„n av dem😳
 
Du vill ha en hund pĂ„ 30-40 cm men tycker DSG Ă€r för liten men Papillon bra? FĂ„r inte ihop det 😄
Det ultimata hade varit runt 40 cm ja. Eller, jag vill ju helst ha större men för att hundÀgandet ska bli en rolig historia sÄ behöver det vara en vÀn som hela familjen kan uppskatta.
Papillon Àr för liten för mig ocksÄ, egentligen, men iom att stor hund inte riktigt funkar nu sÄ fÄr jag ju ge mig pÄ nÄt.
 
@Åsa A och @Red_Chili
Whippet ligger högt pĂ„ listan. Eller t o m de större vinthundarna - jag har trĂ€ffat en del och de mĂ€rks knappt inomhus Ă€ven om de Ă€r stora. En bekant har en greyhound - i familj med mindre barn Ă€n mina och Ă€ven om hunden kan fĂ„ "vinthundsryck" och fara runt som en tok sĂ„ har han aldrig sprungit in i nĂ„t av barnen. De Ă€r ju smidiga som katter och tvĂ€rvĂ€nder eller hoppar över barnen fast de springer i 190 km i tim😅

Har inte lyckats lĂ€sa mig till att faraohundarna Ă€r SÅ vokala - dĂ„ gĂ„r de bort för mig. Jag gillar vokala djur - vĂ„r katt snackar en massa nĂ€r han Ă€r pĂ„ det humöret - men jag orkar inte högljutt hela tiden. Huskys och schĂ€frar kan t ex driva mig till vansinne med allt gnisslande och pipande non stopđŸ« 
 
Som aningens partisk sÀger jag Papillon.
Jag fick mina första dÄ jag var 9 Är. Perfekt storlek och mentalitet för en unge att fÄ vara delaktig i mycket. Enkla att ta med sig och vill gÀrna hÀnga med pÄ allt. Friska, pigga, glada, sociala, intelligenta och föriga. Enkla och kul hundar helt enkelt.
Jag tÀnker ofta pÄ vilken himla tur jag hade som hade förÀldrar som valde just pappisar som första hundar och gav mig en sÄ fin och problemfri hundtillvaro. SÀrskilt nÀr jag sett hur andra fÄtt jobba med diverse svÄrigheter som jag bara slapp.

Jag vÄgar inte sÀga sÄ mycket om hÀlsostatus pÄ Corgis generellt. Vi har sÄdana i familjen. Och det Àr vÀl inga av dem som varit dunderfrÀscha direkt i kropparna trots bra uppfödare, god omvÄrdnad, veterinÀr, tillskott etc.
Men de Àr absolut trevliga och funkar fint i familj med smÄbarn och Àr enkla att ha med pÄ diverse, trÀffa folk och andra djur.
Det första dÀr - det Àr vad jag vill ha, och ge mina barn. Jag tror t ex att stora barnet skulle Àlska att tricktrÀna och köra lite agility men dÄ behöver det vara med en hund som faktiskt ocksÄ vill! Men som ÀndÄ inte blir övertaggad och brötig för det har tösen inte möjlighet att bryta.

Jag har inga planer pÄ att barnen ska gÄ sjÀlva med hunden heller men jag vill att de ska kunna vara "hundförare" och hÄlla kopplet pÄ promenader utan att jag mÄste kasta mig in och ta över hela tiden för att hunden drar ivÀg med dem.
DÀrav fÄr jag offra min önskan om stor hund.
Oavsett hur snÀll en större hund Àr sÄ Àr det mer massa och mer kraft. En labbe behöver ju inte vara "dum" som drar omkull ett barn - hunden Àr bara glad och stark.
 
Om man bortser frÄn alla krav sÄ hÄller jag med dig 100% om irlÀndsk varghund :angel::love1:
Ja alltsÄ hade det inte inneburit inköp av ny bil sÄ hade det blivit en sÄdan trots att det blir svÄrare för barnen - jag hade varit beredd att kompensera. Men vi far dock runt pÄ en hel del utflykter, har en halvkombi och en kombi och Àven kombin blir svÄrt med sÄ stor hund. Hunden kommer behöva hela skuffen. Var gör man av alla strandleksaker, matsÀck, filtar, extraklÀder etc?
Det finns takboxar iofs...
 
@Åsa A och @Red_Chili
Whippet ligger högt pĂ„ listan. Eller t o m de större vinthundarna - jag har trĂ€ffat en del och de mĂ€rks knappt inomhus Ă€ven om de Ă€r stora. En bekant har en greyhound - i familj med mindre barn Ă€n mina och Ă€ven om hunden kan fĂ„ "vinthundsryck" och fara runt som en tok sĂ„ har han aldrig sprungit in i nĂ„t av barnen. De Ă€r ju smidiga som katter och tvĂ€rvĂ€nder eller hoppar över barnen fast de springer i 190 km i tim😅

Har inte lyckats lĂ€sa mig till att faraohundarna Ă€r SÅ vokala - dĂ„ gĂ„r de bort för mig. Jag gillar vokala djur - vĂ„r katt snackar en massa nĂ€r han Ă€r pĂ„ det humöret - men jag orkar inte högljutt hela tiden. Huskys och schĂ€frar kan t ex driva mig till vansinne med allt gnisslande och pipande non stopđŸ« 
NÀ, mÀrks inomhus gör de inte, Ätminstone inte som vuxna :) Det har mer Àn en gÄng hÀnt att kollegor eller andra pÄ jobbet har glömt att stÀnga dörren till personalrummet nÀr mina hundar ligger dÀr, för att de helt enkelt inte tÀnkt pÄ att hundarna Àr dÀr. Sedan Àr det klart, hemma mÀrks de lite mer, hÀr har vi inrett sÄ att de lÀtt kan ligga och spana ut, och efter promenad i bra vÀder blir framförallt Àldsta dÄren glad och kastar runt med leksaker i en minut eller sÄ.

Men jag upplever det som att andra hundar gÄr pÄ halvfart hela tiden. De Àr med och hÄller koll, gÄr runt lite, busar lite, trÀnar lite, gÄr runt lite mer... Med vinthundarna Àr det mer fullt ös, eller sovandes. Och att de inte följer en runt i hemmet har ju ocksÄ att göra med att de Àr förhÄllandevis sjÀlvstÀndiga och obrydda om mÀnniskor i stort. De Àlskar sin familj, men vet att inomhus hÀnder det inget spÀnnande och dÄ kan man lika gÀrna vila i soffan. SjÀlvstÀndigheten gör ocksÄ att de blir mer svÄrmotiverade i trÀning. Nu tycker jag personligen att det Àr jÀttekul(!) att trÀna med mina hundar ÀndÄ, men man fÄr det helt klart lÀttare med en icke-vinthund av nÄgot slag.

Sedan ska man ocksÄ akta sig för att tÀnka att vinthundar Àr likadana, bara olika storlek pÄ olika raser. Det Àr stor skillnad mentalt pÄ whippet och saluki tex. DÀr kan man dela in raserna i olika grupper, lite baserat pÄ ursprung. Tex italienare, whippet, greyhound och galgo espanol Àr lika. Saluki, afghanhund och sloughi Àr lika. DÀremot Àr det stor skillnad pÄ greyhound och afghanhund. Varghundarna Àr inte speciellt vinthundslika öht, men sÄ Àr det ocksÄ en Äterskapad ras dÀr man tagit tex skotsk hjorthund, nÄgot annat raggigt och grand danois för att fÄ nÄgot som ser ut sÄ som varghundarna förr gjorde.
 
Cockerspanieln (vĂ€ldigt ung Ă€nnu dock, senaste gĂ„ngen sĂ„g jag honom med sina vuxentĂ€nder för första gĂ„ngen) pĂ„ jobbet började skĂ€lla efter en kort stund nĂ€r hans trygghet (gammelhusse) hade gĂ„tt. VĂ€grade sluta tills gammelhusse kom tillbaka 😅
Inte rumsren Àn, men bor ihop med tvÄ smÄbarn som jag gissar förÀldrarna redan har fullt upp med.

VĂ€ldigt söt men valp 😅😅😅
Fast att en valp som inte Ă€r i hemvan miljö skĂ€ller nĂ€r tryggheten försvinner sĂ€ger inte sĂ„ mycket om ”skĂ€llighet”. Inte pĂ„ rasnivĂ„ och knappast ens för individen.
 
Ja, finns sÀmre och bÀttre av alla raser.
Nu fick jag hundar som var 1 resp 3,5 Ärs gamla som hade bott i bur hela livet och inte varit pÄ promenad heller tex. Inte vana vid att vistas i möblerade rum.
Det Ă€r en VÄLDIGT formbar ras. Tur det med tanke pĂ„ första hundarnas tidigare liv.
KÀnner mÄnga som har dem och jÀmför jag med andra kompisar/bekanta/stallfolk etc sÄ Àr det oerhört mindre problem med pappisar Àn mÄnga andra raser.
Tror inte jag bara haft en jÀkla tur 7 ggr. Eller att de runt mig haft sÄdan oerhörd tur allihop sÄ vÀldigt mÄnga fler gÄnger Àn mig.
Finns sÄ klart inga magiska hundar.
Men jag kan rÀkna de jag vet varit problem med, de jag mött ute som inte Àr vettiga etc pÄ inte ens ena handens fingrar. Rasen Àr generellt enkel.
Det har ju framkommit i tidigare diskussioner hÀr pÄ Buke att det t ex inte Àr ovanligt att pappishanar förses behöver munkorg vid veterinÀrbesök. Samt en del annat inte sÄ rosenrött som flugit förbi i diskussioner.

SjÀlv har jag numera papp i min nÀra bekantskapskrets och det har totalt avskrÀckt mig frÄn en ras som jag tidigare hade som alternativ 1 som "pensionÀrshund" Ät mig sjÀlv. Stark integritet som kan leda till lÀtthet att ta till tÀnderna, skÀlligt och översexuella hanar Àr nÄgot jag har noterat nÀr jag börjat se mig om lite mer. Sen Àr ju inte pÀlsvÄrden alltid sÄ enkel som det beskrivs heller.

Detta sÀger inte att det inte finns massor med bra papps. Men jag tycker nog att den övervÀldigande positiva bilden som ibland ges hÀr pÄ Buke behöver nyanseras.
 
Det har ju framkommit i tidigare diskussioner hÀr pÄ Buke att det t ex inte Àr ovanligt att pappishanar förses behöver munkorg vid veterinÀrbesök. Samt en del annat inte sÄ rosenrött som flugit förbi i diskussioner.

SjÀlv har jag numera papp i min nÀra bekantskapskrets och det har totalt avskrÀckt mig frÄn en ras som jag tidigare hade som alternativ 1 som "pensionÀrshund" Ät mig sjÀlv. Stark integritet som kan leda till lÀtthet att ta till tÀnderna, skÀlligt och översexuella hanar Àr nÄgot jag har noterat nÀr jag börjat se mig om lite mer. Sen Àr ju inte pÀlsvÄrden alltid sÄ enkel som det beskrivs heller.

Detta sÀger inte att det inte finns massor med bra papps. Men jag tycker nog att den övervÀldigande positiva bilden som ibland ges hÀr pÄ Buke behöver nyanseras.
Har aldrig trĂ€ffat en trevlig. 😅
 
Det har ju framkommit i tidigare diskussioner hÀr pÄ Buke att det t ex inte Àr ovanligt att pappishanar förses behöver munkorg vid veterinÀrbesök. Samt en del annat inte sÄ rosenrött som flugit förbi i diskussioner.

SjÀlv har jag numera papp i min nÀra bekantskapskrets och det har totalt avskrÀckt mig frÄn en ras som jag tidigare hade som alternativ 1 som "pensionÀrshund" Ät mig sjÀlv. Stark integritet som kan leda till lÀtthet att ta till tÀnderna, skÀlligt och översexuella hanar Àr nÄgot jag har noterat nÀr jag börjat se mig om lite mer. Sen Àr ju inte pÀlsvÄrden alltid sÄ enkel som det beskrivs heller.

Detta sÀger inte att det inte finns massor med bra papps. Men jag tycker nog att den övervÀldigande positiva bilden som ibland ges hÀr pÄ Buke behöver nyanseras.
Min morbror hade en pappis nĂ€r jag var liten och hjĂ€lp, det skallet skar i mina öron, precis sĂ„dĂ€r gĂ€llt đŸ˜”â€đŸ’«đŸ˜” (Den "vĂ€lkomnade" oss med mĂ„nga icke-glada skall 😅)
 
Jag har en papillion och en phalene och Àr förvÄnad över hur ofta jag badar dem. PÀlsarna Àr rÀtt lÀttskötta, framförallt den typen av pÀls som min phalene har. Men bÄda mina tikar plattar till pÀlsen nÀr de sÀtter sig för att kissa och kissa dÀrmed pÄ sin egen pÀls. Minsta lilla min vÀlpÀlsade papillion Àr dÄlig i magen sÄ behöver baken sköljas eller tvÀttas.
 
Ja alltsÄ hade det inte inneburit inköp av ny bil sÄ hade det blivit en sÄdan trots att det blir svÄrare för barnen - jag hade varit beredd att kompensera. Men vi far dock runt pÄ en hel del utflykter, har en halvkombi och en kombi och Àven kombin blir svÄrt med sÄ stor hund. Hunden kommer behöva hela skuffen. Var gör man av alla strandleksaker, matsÀck, filtar, extraklÀder etc?
Det finns takboxar iofs...
Vad Àr en ny bil, jag ser inga problem, bara lösningar ... :angel:;)
 
Det första dÀr - det Àr vad jag vill ha, och ge mina barn. Jag tror t ex att stora barnet skulle Àlska att tricktrÀna och köra lite agility men dÄ behöver det vara med en hund som faktiskt ocksÄ vill! Men som ÀndÄ inte blir övertaggad och brötig för det har tösen inte möjlighet att bryta.

Jag har inga planer pÄ att barnen ska gÄ sjÀlva med hunden heller men jag vill att de ska kunna vara "hundförare" och hÄlla kopplet pÄ promenader utan att jag mÄste kasta mig in och ta över hela tiden för att hunden drar ivÀg med dem.
DÀrav fÄr jag offra min önskan om stor hund.
Oavsett hur snÀll en större hund Àr sÄ Àr det mer massa och mer kraft. En labbe behöver ju inte vara "dum" som drar omkull ett barn - hunden Àr bara glad och stark.
Min uppfödare till de 5 pappisarna efter de tvĂ„ första födde tidigare upp stor ras. Men nĂ€r sonen var liten ville hon att han tex skulle kunna fĂ„ hĂ„lla i kopplet om de var pĂ„ promenad eller prova trĂ€na dem( under uppsikt). DĂ„ kom den första pappisen in i familjen. Sen blev det bara sĂ„na för henne med. 😅
SÄ jag förstÄr tanken. Och det var sÄ mina förÀldrar tÀnkte med. Utöver att man inte ville lyfta en labbe etc av och pÄ segelbÄt flera ggr/dag och fÄ regelbundet ryggskott, likt nÄgra segelkompisar. :laugh:
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 900
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp