Bra torrfoder till kattunge?

Sv: Bra torrfoder till kattunge?

KL Själv ger jag friskies, det är vad vår katt vill ha, magen fungerar bra o han dricker bra så jag är inte särskilt bekymrad över det relativt häöga magnesiuminnehållet.
Att generellt påstå att alla foder från livsmedelsaffären är kass är lika töntigt som att påstå att alla från djuraffären är bra.
PL

Just sånt här som gör att jag aldrig skulle lita på foderråd från veterinärer.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Om vi spec tittar på urinstensrisken så är vattenkonsumtionen det viktiga.
Visst fixar vår katt en del av sitt foder själv, men under hur stor del av året?
PL

Ja visst är vattenkonsumtionen viktig, men det finns ju andra viktiga faktorer också. Hur stor del av året din katt fixar eget käk vet jag inte. Min gamling jagar året runt. Är snön ivägen ute jagar han i ladugården.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att ge sin innekatt endast Friskies torrfoder.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

KL

Jag ger mina mjau blötmat plus mjau föräldrafritt. Men FYY vad de fiser sen jag började ge blötmaten :eek:
luktar apa om dom...
så jag ska nog bara ge torrfodret ett tag
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det kan även vara så att tarmfloran har blivit störd och inte hunnit komma i balans efter du börjat med blötmat.
Hur länge har de ätit blötmat?
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

2 veckor har de fått lite blötmat.
1a veckan en varsin tesked bara. denna vecka har de fått 1½ matsked var.

ibland tjuväter de av hundarnas mat också (torrfoder)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

KL

Jag ger mina mjau blötmat plus mjau föräldrafritt. Men FYY vad de fiser sen jag började ge blötmaten :eek:
luktar apa om dom...
så jag ska nog bara ge torrfodret ett tag

Ger du burkmaten eller tetramaten? Ger jag mina katter burkmaten luktar det inte rosor kan jag säga... och mina katter har plåtmagar. Det kan som redan nämnts bero på att tarmfloran inte anpassats till den nya maten än, men jag vet att många har problem med lite kassa magar med just burkmaten. Tetramaten brukar gå bättre.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

jag ger av tetra maten. pate med kycklinghjärta.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

en fråga till.
är Bilanx ett bra foder?
såg ganska bra ut i innehåll tyckte jag? Pluss att ÖB har det till lite billigare pris nu.

kan man ge bilanx till kattungar? eller är det för starkt?
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det fodret som säljs på matvarubutiker innehåller massor av socker och massor av fett, samt MEST VATTEN. Mer vatten än mat, som jag fått förklarat för mig - på fyra olika veterinärstationer (i tre delar av Sverige).

För katternas bästa - köp "riktig" kattmat.
Efter att ha bytt från "butiksfoder" till Riktigt Foder skulle jag inte rekommendera någon att testa Friskies, Pussie, Whiskas osv.

Vill du ge katterna proteiner, salter, vitaminer osv - köp märkesmat.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Ja visst är vattenkonsumtionen viktig, men det finns ju andra viktiga faktorer också. Hur stor del av året din katt fixar eget käk vet jag inte. Min gamling jagar året runt. Är snön ivägen ute jagar han i ladugården.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att ge sin innekatt endast Friskies torrfoder.

TACK för ett av några få vettiga svar i denna tråd :)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Exakt!
"BRA" foder innehåller mer näring och katten håller sig mätt längre.
Det är snåldumt att köpa billigt foder för det straffar sig i längden,
både i pris och livskvalité.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

jag ger av tetra maten. pate med kycklinghjärta.

Har du provat någon annan variant? Det kan göra skillnad, men självklart ska du inte ge det om magarna inte verkar må bra av det.

Bilanx är väl sisådär, bättre än Friskies och Whiskas iaf. Vad menar du med för starkt?
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det fodret som säljs på matvarubutiker innehåller massor av socker och massor av fett, samt MEST VATTEN. Mer vatten än mat, som jag fått förklarat för mig - på fyra olika veterinärstationer (i tre delar av Sverige).

För katternas bästa - köp "riktig" kattmat.
Efter att ha bytt från "butiksfoder" till Riktigt Foder skulle jag inte rekommendera någon att testa Friskies, Pussie, Whiskas osv.

Vill du ge katterna proteiner, salter, vitaminer osv - köp märkesmat.

Men nu är du inne åt lite knasigt håll här. Du blandar ihop våtfoder från affären och torrfoder från affären. Det förstnämnda utfodrar jag gladeligen med, det sistnämnda låter jag gärna bli. Pga sammansättning och innehåll.

Vilket foder hittar du "Massor av socker"?
Fett är katters primära energikälla tillsammans med protein. Fett är inget du ska vara rädd för i kattfoder, däremot är allt för fettfattiga foder något att se upp med.
Våtfoder från affären, de allra flesta sorter, innehåller i princip enbart animalier och håller dessutom en vattenhalt som är naturlig för katten.

Jag brukar försöka titta på djurets naturliga föda. Vad äter en katt "På riktigt?" Jo. Kött. Bytesdjur.
Då får man försöka efterlikna detta så mycket som möjligt. Vad innehåller då ett "bytesdjur"?
Animaliska proteiner, animaliskt fett. Kolhydrater? Nej.
Vattenhalten? kring 70-80%.

Utifrån detta gör jag mitt val av foder. :)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Jag har testat MASSA foder, ANF, Royal Canin, Hills, Bilanx och alla dess möjliga dyra foder.. Men MJAU är det bästa jag någonsin gett mina katter :love: Åtminstone i pälskvalité, klokvalité, avföringskvalité och allmän hälsa :)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Har du provat någon annan variant? Det kan göra skillnad, men självklart ska du inte ge det om magarna inte verkar må bra av det.

Bilanx är väl sisådär, bättre än Friskies och Whiskas iaf. Vad menar du med för starkt?



starkt var fel ord.. jag menade om det "duger" till växande katter
men jag funderar vidare..
kanske till omed mjaus torrfoder är bättre än Bilanx?
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

starkt var fel ord.. jag menade om det "duger" till växande katter
men jag funderar vidare..
kanske till omed mjaus torrfoder är bättre än Bilanx?

Jag vågar faktiskt inte säga något om Bilanx på den punkten, men MJAU har iaf ett kattungefoder. Det går ju alltid att prova.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

ja, jag ger mjau föräldrafritt nu.
tänkte ha nått annat att börja vänja in nu när det är lite äldre.
de är 17 resp 19 veckor gamla nu
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 375
Senast: tanten
·
Katthälsa Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat? När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum...
2
Svar
20
· Visningar
3 516
Senast: MJLee
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 418
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp