Bukefalos 28 år!

Bråkig hund

BernT

Trådstartare
Jag har en Jack Russell, dryga året gammal. Hane. Han är riktigt aggressiv vid hundmöte. Har huggit mig i arm/händer flera gånger. Blir arg/aggressiv om hund/människor/vadsomhelst passerar utanför fönstret. Han har två hundkompisar hemma hos min mamma som han är snäll mot.

Köpet av den här hunden var inte alls genomtänkt får jag väl erkänna. Köpte honom när han var 12 veckor. Eller om det var 8, när de får gå från mamman iaf. Jag gillar inte ens hundar supermkt men tänkte att det var som med barn, man gillar sin egen. Självklart tas han väl omhand, men just att han är så bråkig och jobbig gör att det inte direkt är roligt. Jag vill helst omplacera men min familj vill inte. Min mamma tyckte att man hellre avlivar isåfall, det tankesättet förstår inte jag, är väl alla gånger bättre omplacera än döda någon?

Vi har tränat på hundmöten men det blir aldrig bättre. När får man ge upp?
Någon som har bra tips? Hunden är fysiskt frisk iaf. Jätte-skällig, bråkig och aggressiv är han. Hört att Jack Russells är såhär. Men har flera kompisar med såna och deras är både lugna och tysta.
 
Jag funderar på om du istället för att träna på hundmöten skulle träna mer på kontakt och lydnad i allmänhet?

I övrigt vill jag inte ge dig råd angående hans utfall. En erfaren hundmänniska kan hjälpa dig på plats eftersom vi som läser ditt inlägg inte kan se när och hur han gör utfallen.

Men min erfarenhet är att en del hundar som har ett ettrigare temperament behöver långt mycket mer stimulans än vad de många gånger får.

Håller du på med hästar? I så fall tänker jag att en bra liknelse skulle vara att man inte tränar 120- hopping med ryttare innan hästen ens är inriden. Likadant kan det bli med hundmöten. Det kan vara så att det helt enkelt är överkurs än så länge.
 
Ja alltså det här med hundar är inte min grej. Trodde det var skitlätt.. Särskilt lydig är han ju inte heller tror jag, han gör mest vad han känner för.
 
Har nog alltid tänkt att möta/se/gå förbi annan hund/människa borde vara så basic att det inte ens behövs träna. Det finns ju ingen anledning för honom att dampa loss bara för att han ser en annan hund/människa. Vore väl en sak om de tvingade sig på honom och han ska försvara sig men nu bli han aggressiv bara för att de existerar i hans närhet.

Alltså lite utav en icke-fråga tycker jag men uppenbarligen inte hunden med tanke på hans beteende.
 
Ja alltså det här med hundar är inte min grej. Trodde det var skitlätt.. Särskilt lydig är han ju inte heller tror jag, han gör mest vad han känner för.
Men alltså, hur mycket tränar du hunden? Vad gör hunden en normal dag?

En JR är en krävande hund, en jakthund, som behöver få arbeta och ha fasta ramar. Annars mår de inte bra och blir små monster.

Har han stark könsdrift?
 
Men alltså, hur mycket tränar du hunden? Vad gör hunden en normal dag?

En JR är en krävande hund, en jakthund, som behöver få arbeta och ha fasta ramar. Annars mår de inte bra och blir små monster.

Har han stark könsdrift?

Han promeneras mkt. Och tar med honom ut på löpturer men det hatar han. Springa är uppenbarligen inte hans grej så så himla aktiv känns han inte. Ha med i stallet funkar inte för han blir bara arg på allt.

Jo, han skulle nog behöva aktiveras mer men har inte riktigt kommit på hur. Pysslar ju inte med jakt. Och ut på löpning vill han inte. Kan man omplacera en hund som är ca 1.5 år? Tänkte till ngn som är mer outdoor av sig.

Vet inte om han egentligen är en riktig fegis och döljer det bakom sitt aggressiva beteende? Om nu hundar ens gör så.
 
Han promeneras mkt. Och tar med honom ut på löpturer men det hatar han. Springa är uppenbarligen inte hans grej så så himla aktiv känns han inte. Ha med i stallet funkar inte för han blir bara arg på allt.

Jo, han skulle nog behöva aktiveras mer men har inte riktigt kommit på hur. Pysslar ju inte med jakt. Och ut på löpning vill han inte. Kan man omplacera en hund som är ca 1.5 år? Tänkte till ngn som är mer outdoor av sig.

Vet inte om han egentligen är en riktig fegis och döljer det bakom sitt aggressiva beteende? Om nu hundar ens gör så.
Visst kan han vara en riktig fegis, det är vanligt.

Men aktivering menar jag typ agility, trickträning, lydnad osv. Sånt brukar de flesta hundar uppskatta, att få ett band till sin ägare.

Och visst kan du omplacera, du behöver inte ha dåligt samvete för det. Men var nogrann när du väljer nytt hem, så att hunden verkligen passar där. Gärna till någon som har terriervana och vill arbeta med hunden.
 
Först: att han inte vill springa låter onormalt. Jag skulle kolla upp hunden rent fysiskt för både aggressivt beteende och ovilja att röra sig är symptom på smärta hos hunden.

Om den visar sig vara frisk så tycker jag att du ska sälja hunden till någon som har intresse för hund. Det går utmärkt att omplacera unga hundar! Har han stamtavla/är han registrerad i SKK? Annonsera i så fall via rasklubben och ta kontakt med uppfödaren så hittar ni nog snart ett nytt hem åt honom. Annars kan det ta lite längre tid att hitta ett bra hem men det brukar gå det med.

Att få ordning på hundmöten är inte jättesvårt men kräver att man är engagerad i sin hund.
 
Först: att han inte vill springa låter onormalt. Jag skulle kolla upp hunden rent fysiskt för både aggressivt beteende och ovilja att röra sig är symptom på smärta hos hunden.

Om den visar sig vara frisk så tycker jag att du ska sälja hunden till någon som har intresse för hund. Det går utmärkt att omplacera unga hundar! Har han stamtavla/är han registrerad i SKK? Annonsera i så fall via rasklubben och ta kontakt med uppfödaren så hittar ni nog snart ett nytt hem åt honom. Annars kan det ta lite längre tid att hitta ett bra hem men det brukar gå det med.

Att få ordning på hundmöten är inte jättesvårt men kräver att man är engagerad i sin hund.

Jo alltså han springer ju med. Men man ser på honom att det inte är roligast i hela världen. Kan iofs vara jag som springer för fort så hans korta ben inte hinner med. Tex senast sprang vi 8-9 km på 12km/h tempo.

Yes han har stamtavla och är registrerad där. Ska kolla upp rasklubben.

Jo det är väl där det faller lite, jag är inte superintresserad. Ville mest ha en gullig hund som hänger med överallt. Helt fel val av ras eller ja att köpa hund öht. Men men gjort är gjort så får försöka lösa det på bästa sätt.
 
Visst kan han vara en riktig fegis, det är vanligt.

Men aktivering menar jag typ agility, trickträning, lydnad osv. Sånt brukar de flesta hundar uppskatta, att få ett band till sin ägare.

Och visst kan du omplacera, du behöver inte ha dåligt samvete för det. Men var nogrann när du väljer nytt hem, så att hunden verkligen passar där. Gärna till någon som har terriervana och vill arbeta med hunden.

Usch inget av det lät roligt :o å andra sidan kanske jag ska testa innan jag förkastar det.

Ja omplaceras han måste det ju vara till någon som vet vad det innebär (och inte mest bara vill ha en hund för att som för mig :p) så att han kan stanna där.
 
Låter ju iofs bra. Jag tror jag gör så att jag kontaktar uppfödaren asap och sedan gör jag iaf ett ärligt försök att få honom bättre/lydigare under 1-2 månader. Blir det absolut ingen skillnad så blir det omplacering, men då har jag iaf försökt göra något åt det.
 
Måste bara inflika att det är jätteskönt att du är så ärlig, och inte börjar skylla ifrån dig så som folk ofta gör i såna här trådar! Tio poäng till dig!:bow:

Och jag hade nog omplacerat, eftersom ingen av er verkar trivas. Ta kontakt med uppfödaren.
 
Låter ju iofs bra. Jag tror jag gör så att jag kontaktar uppfödaren asap och sedan gör jag iaf ett ärligt försök att få honom bättre/lydigare under 1-2 månader. Blir det absolut ingen skillnad så blir det omplacering, men då har jag iaf försökt göra något åt det.

Det låter bra, men jag tycker ändå du skulle be någon om hjälp. Om du är seriös med ansträngningen, vill säga.

Du låter inte så intresserad om jag skall vara ärlig och kanske är det lika bra att ta kontakt med uppfödaren direkt?

En annan person som är mer intresserad lär förmodligen få ett bättre resultat trots allt.

Jag tycker om din uppriktighet och för både din och hundens skull är det nog bra att ni skiljer på er. Jack Russell kan vara alldeles underbara hundar i rätt händer men rena mardrömmen om det blir fel. Din hund är ännu så ung så han har alla chanser att få ett riktigt trevligt hundliv.
 
Måste bara inflika att det är jätteskönt att du är så ärlig, och inte börjar skylla ifrån dig så som folk ofta gör i såna här trådar! Tio poäng till dig!:bow:

Och jag hade nog omplacerat, eftersom ingen av er verkar trivas. Ta kontakt med uppfödaren.

Haha ja jo, men helt ärligt så vet jag ju inte ens vad jag ska göra. Tänkte väl att en hund är ett enkelt husdjur, å andra sidan hade jag ju tyckt att någon som köpte häst bara sådär är rätt dum i huvudet :p

Jo det är nog bäst, ännu bättre plan kanske är att kontakta uppfödaren och fram tills jag hittat ngn annan som vill ta över så får jag aktivera/jobba med honom bäst det går.

Hur gör man när man omplacerar, säljer man eller ger man bort? För min del spelar det ingen roll, mer än att man väl inte ska ge bort djur? Utan typ ngt symboliskt för den? Betalade 7000 för honom när han var valp om det har någon betydelse.
 
Det låter bra, men jag tycker ändå du skulle be någon om hjälp. Om du är seriös med ansträngningen, vill säga.

Du låter inte så intresserad om jag skall vara ärlig och kanske är det lika bra att ta kontakt med uppfödaren direkt?

En annan person som är mer intresserad lär förmodligen få ett bättre resultat trots allt.

Jag tycker om din uppriktighet och för både din och hundens skull är det nog bra att ni skiljer på er. Jack Russell kan vara alldeles underbara hundar i rätt händer men rena mardrömmen om det blir fel. Din hund är ännu så ung så han har alla chanser att få ett riktigt trevligt hundliv.

Ja själv kan jag nog inte göra så mycket. Kanske är lättare att omplacera om han åtminstone är lugnare vid hundmöten, alltså att någon kunnig känner sig mer manad att ta över om det värsta är borta iaf.

Det är svårt det här, är ju en väldigt mysig hund när han är snäll. Eller när han sover :p men jag tror som du att han skulle få roligare med någon som vill pyssla med tex agility.

Nä hund var/är inte min grej, väldigt dumt att jag inte insåg det INNAN jag köpte en.
 
Haha ja jo, men helt ärligt så vet jag ju inte ens vad jag ska göra. Tänkte väl att en hund är ett enkelt husdjur, å andra sidan hade jag ju tyckt att någon som köpte häst bara sådär är rätt dum i huvudet :p

Jo det är nog bäst, ännu bättre plan kanske är att kontakta uppfödaren och fram tills jag hittat ngn annan som vill ta över så får jag aktivera/jobba med honom bäst det går.

Hur gör man när man omplacerar, säljer man eller ger man bort? För min del spelar det ingen roll, mer än att man väl inte ska ge bort djur? Utan typ ngt symboliskt för den? Betalade 7000 för honom när han var valp om det har någon betydelse.

Priset på vuxna hundar brukar vara betydligt lägre än inköpspris, om inte hunden har väldigt mycket meriter. Har den dessutom lite problem så sjunker priset ytterligare. Jag tycker att 1000 kr är rimligt.

Själv fick jag min ena omplacering gratis (hon hade massor med problem i bagaget, blandras) och den andra kostade 5000 kr. Hanen hade en del meriter i spår, lydnad och utställning, var korad samt hade alla hälsotester gjorda. Hanen är av en ras som kostar ca 12 000 i valppris.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 568
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 430
Senast: Migo
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 839
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp