Bukefalos 28 år!

Bråkig hund

Klicker/skvallerträning funkar inte på vår hund. Har redan testat. Både själva och med hjälp av proffs. Proffset gav för övrigt upp och sa att vore detta en stor hund hade han varit död sen länge.

Vi använder inte våld mot hunden, det är ibland man måste peta till honom på rumpan, och det är inte direkt så att vi trycker ner hunden i asfalten utan en lätt touch på rumpan. Godis är inte intressant för honom utan vi har en boll i ett snöre som vi leker med honom som belöning.

Som sagt har det funkat jättebra tills igår när han blev jättearg och högg, visst den andra hunden skällde men det ska ju våran klara av.
Jag tycker det är ohållbart med en hund som biter sin egen ägare ordentligt.
Faktiskt .. :/
 
Har träffat många understimulerade hundar som stökar vid hundmöten och är allmänt okontaktbara.
Menat bita sina egna ägare så illa. Nej jag hade nog faktiskt inte behålla en hund som bet mig. Särskilt inte gång på gång:/
 
Har träffat många understimulerade hundar som stökar vid hundmöten och är allmänt okontaktbara.
Menat bita sina egna ägare så illa. Nej jag hade nog faktiskt inte behålla en hund som bet mig. Särskilt inte gång på gång:/

Jag tycker det är bra mycket mer intressant med varför en hund biter, än att den biter. Och att den biter sin ägare (till skillnad från folk och fä i omgivningen) är ju klart att föredra. ;)

Givetvis gör ju var och en sina egna val, men så länge man håller omgivningen rimligt säker ser jag ingen anledning att gå direkt till dödsdomen för en bitande hund. Som många redan skrivit i tråden också så har jrt som ras en relativt låg bittröskel, och det är ju över huvud taget inte något onaturligt i sig att en hund biter (som i att det måste vara något fel i huvudet på en bitande hund).
 
Har ni kollat så att han inte har ont?
Min hund hade ont, därav var hans beteende okonsekvent (nåt som gått bra 10 gånger, flippade han på den 11:e). Veterinären hittade inget fel men eftersom jag bad om metacam för att jag ville vara säker på att han inte hade ont och fick en helt annan hund så var det ju tydligt att han hade ont. Tyvärr fick jag ta bort honom i slutändan då vi inte hittade nån lösning på hans smärta trots att vi provade olika saker :(, det enda som höll honom över ytan var besöken hos kiropraktorn.
 
@BernT ; har du intresse av att träna hunden? Gillar du den? Om, så är det värt att lägga energi på den. Om inte skulle jag avliva. Jag skulle inte vilja omplacera en hund som biter, det finns så många hundar som inte bits och behöver ett hem.
Har ni småbarn skulle jag ta bort hunden snarast.
 
Jag tycker det är bra mycket mer intressant med varför en hund biter, än att den biter. Och att den biter sin ägare (till skillnad från folk och fä i omgivningen) är ju klart att föredra. ;)

Givetvis gör ju var och en sina egna val, men så länge man håller omgivningen rimligt säker ser jag ingen anledning att gå direkt till dödsdomen för en bitande hund. Som många redan skrivit i tråden också så har jrt som ras en relativt låg bittröskel, och det är ju över huvud taget inte något onaturligt i sig att en hund biter (som i att det måste vara något fel i huvudet på en bitande hund).
Oavsett orsak så tycker jag inte det är värt att behålla en hund som.biter sin ägare gång efter gång. Ordentligt också.
Jag säger inte att hunden är helt fel. Och det är en terrier visst. .men långt ifrån alla terrier biter sina ägare !!
 
@BernT ; har du intresse av att träna hunden? Gillar du den? Om, så är det värt att lägga energi på den. Om inte skulle jag avliva. Jag skulle inte vilja omplacera en hund som biter, det finns så många hundar som inte bits och behöver ett hem.
Har ni småbarn skulle jag ta bort hunden snarast.

Ska åka iväg så hinner inte svara er andra just nu, tar det sen.

Alltså nu när det börjat gå bra (utom igår) är det jättekul att träna och pyssla med hunden. Dessutom är hästen borta så vi har mer tid för vår hund nu. Vi tycker väldigt mycket om vår hund. Och jag ska ju inte klanka ner för mycket på honom, för på många plan har han blivit mycket bättre och mer harmonisk. Så det är skittrist att han emellanåt bara går tillbaka och flippar ur sådär som igår.

Vi har inga barn nu men får i november. Min sambo är rädd att hunden ska vara dum mot barnet. Jag är inte jätteorolig eftersom vi aldrig kommer lämna dom ensamma men jag förstår såklart hans oro.
 
Klicker/skvallerträning funkar inte på vår hund. Har redan testat. Både själva och med hjälp av proffs.

Fast träning med positiv förstärkning är en metod baserad på inlärningslagar. Det handlar om att alla varelser som kan interagera med sin omgivning går att träna med hjälp av dessa enkla förstärkningsregler.

Det är ganska stor skillnad på "Jag har inte kunskap nog att träna den här hunden med positiva metoder" och "Hunden går inte att träna med positiva metoder". En sk expert som uttrycker sig enligt första stycket skulle jag inte anlita alls.
 
Fast träning med positiv förstärkning är en metod baserad på inlärningslagar. Det handlar om att alla varelser som kan interagera med sin omgivning går att träna med hjälp av dessa enkla förstärkningsregler.

Det är ganska stor skillnad på "Jag har inte kunskap nog att träna den här hunden med positiva metoder" och "Hunden går inte att träna med positiva metoder". En sk expert som uttrycker sig enligt första stycket skulle jag inte anlita alls.
Och går det inte så är det nåt allvarligt fel på hunden...
 
Fast alltså det finns ju hundar som inte har något godisintresse och inget intresse för lek, dessa är enormt svåra att klickerträna. Man kan nästan säga att det inte går. Vidare finns det hundar som hela tiden har ett långfinger riktat mot föraren, och där kan man behöva förklara lite vem det är som bestämmer för att man ska få något bra resultat av klickerträningen. Det kan inte ha varit något sådant som instruktören menade? Teoretiskt sett är hunden alltid möjlig att klickerträna, men praktiskt blir det lite svårt att genomföra.

Jag tror inte det är något fel på hunden för att den biter när man går på den fysiskt när den är i ett pressat läge. Fenomenet är välkänt och betyder inte att hunden är aggressiv mot människor eller barn egentligen. Det är också väldigt lätt att undvika att bli biten av en sådan hund, man låter helt enkelt bli att stoppa ner fingrarna till den när den är förbannad. Koppel på så den går att styra, och kom till insikt att om hunden gör utfall så har övningen blivit för svår för hunden och det kan inte hunden beskyllas för!

Jag tycker att ni ska leta upp en ny instruktör som har tidigare erfarenhet av "problemhundar" och som också kan lära er att läsa av både er egen hund och den mötande hunden. Ni måste kunna se på er hund att den börjar närma sig gränsen för när ett utfall kommer så att ni kan bryta den då och när ni ska hålla fingrarna borta för att undvika att bli bitna.
 
Det blir ofta ett så kallat omvänt beteende när man petar på hunden när den är väldigt spänd och håller på att gå upp i varv på grund av t ex hundmöte. Den har inga ögon i nacken utan vill bara försvara sig = bli av med det som kommer bakifrån. Och då kan de bita riktigt hårt egentligen utan att vara aggressiva. Man kan väl säga att det blir mer av rädsla = ångestbitning på grund av att de är uppe i varv mot det som kommer framifrån och då dyker det upp något som de inte vet vad det är bakifrån också. Reflexbitning skulle jag vilja kalla det för. Man behöver inte använda våld för att det ska bli en sådan reaktion.

Jag hade letat upp en annan hundtränare som har utbildning på problemhundar om det är endast hundmöten som stökar till det för er/hunden. Man kan klickerträna med hjälp av leksak också.

Om hunden kommer att gilla barnet eller inte beror på hur ni agerar. Båda behöver lära sig gränserna för vad man får och inte får göra med varandra. Stäng bara inte hunden ute från barnet för då kan det gå riktigt illa.
 
Tycker du överdriver rätt ordentligt, det var ju inte så att den bet helt oprovocerat.
Nej kanske inte, men hade inte haft kvar en hund jag som.ägare hade såna problem med.. och som kan riskera att bita bebisen. Går att omplacera när hunden inte passar. Alla passar inte ihop. Jag har vissa hundpersonligheter jag inte passar ihop med Heller.
 
Nej kanske inte, men hade inte haft kvar en hund jag som.ägare hade såna problem med.. och som kan riskera att bita bebisen. Går att omplacera när hunden inte passar. Alla passar inte ihop. Jag har vissa hundpersonligheter jag inte passar ihop med Heller.
jo...vi har hört några gånger nu vad du tycker. Men nu är det inte dig det handlar om, utan TS. Och Ts skriver ju att hon tycker om sin hund och har dessutom försökt jobba med hunden så hon verkar ju vilja lösa problemen på ett annat sätt än vad du tycker.

TS. Tycker du har fått en hel del bra råd. Bettet kan inte hunden klandras för. Situationen skapade det bettet. Jag håller med i rådet om att skaffa en bra tränare. Jag är övertygad om att om ni kan förstå situationerna och läsa er hund bättre så kan ni lösa detta om ni verkligen vill och jobbar aktivt med det.

Vi har ju sett det förut på Buke, svåra hundar, hundar som ansetts vara farliga, och där ägaren faktiskt rett ut situationen tillslut. Kommer ni ihåg fastern som var så orolig för sin brorsdotter och hennes malle? Där verkade det gå mot det bättre. Och där var det ett jäkla hojtande om avlivning och omplacering!
 
Har varit ledig några dagar nu och sambon bortrest så har tränat skitmycket med vår hund.

Iaf, köpte massa olika godis för att hoppas att han gillar något. Och verkar ha hittat en vinnare, ngt med lammkött. Men är 90 kr för 200g normalt pris för godis? Visst det får väl vara värt det :p

Han är hursomhelst helt såld på godiset. Han gör allt och ger man ett kommando så gör han det direkt och med energi, kommer på inkallning osv.

Men, är det inte mer för godiset han gör det man ber honom om då? Och inte för att han lyssnar på oss och vill lyda? Har inte använt någon form av fysiska kommandon, har inte rört honom alls (bara klappat när han varit duktig) utan bara använt röst, kroppsspråk och godis (alltså bara positiv förstärkning). Han har inte bitit något sen i fredags iaf.

Förhoppningvis har vi en ny tränare i slutet av september så vi kan lösa det här en gång för alla, för visst det här verkar ju funka men vill ju kunna passera hundar på nån meters avstånd med och det tror jag inte vi löser på egen hand.
 
Har varit ledig några dagar nu och sambon bortrest så har tränat skitmycket med vår hund.

Iaf, köpte massa olika godis för att hoppas att han gillar något. Och verkar ha hittat en vinnare, ngt med lammkött. Men är 90 kr för 200g normalt pris för godis? Visst det får väl vara värt det :p

Han är hursomhelst helt såld på godiset. Han gör allt och ger man ett kommando så gör han det direkt och med energi, kommer på inkallning osv.

Men, är det inte mer för godiset han gör det man ber honom om då? Och inte för att han lyssnar på oss och vill lyda? Har inte använt någon form av fysiska kommandon, har inte rört honom alls (bara klappat när han varit duktig) utan bara använt röst, kroppsspråk och godis (alltså bara positiv förstärkning). Han har inte bitit något sen i fredags iaf.

Förhoppningvis har vi en ny tränare i slutet av september så vi kan lösa det här en gång för alla, för visst det här verkar ju funka men vill ju kunna passera hundar på nån meters avstånd med och det tror jag inte vi löser på egen hand.

Vad kul att det går bra, att ni hittat något som han gillar, och att du känner det är lite mer roligt igen! :up:

Du behöver inte vara orolig för att han gör rätt av "fel orsak" när han jobbar för godis, jag hinner inte riktigt med den krångliga förklaringen just nu men kort sagt kan man säga att du kan se godiset som ett verktyg för att komma in och ställa om skruvarna i hans skalle. Poängen är inte godiset - även om han tror det är det ;) - utan att få honom att förstå att han kan påverka sin omgivning genom bra beteenden, och när han gör det händer fantastiska saker. Hundar har ju sina egna motiv till vad de än gör, när han gör oönskade beteenden är ju även det för att han upplever att det ger det resultat han önskar - men när han jobbar för godiset så jobbar han för något du har all makt över. (Och det förstår hundar, underskatta inte värdet av att du är Den Store Godisguden! :cool:)

Godiset är viktigt för inlärning och för att ställa om hans fokus och förväntningar, men använt rätt (alltså till just inlärning och omställning) kommer inte resultatet att bli att han bara lyder när ni har godis i handen. En skruv är iskruvad även när ni släppt mejseln. ;)
(Däremot bör man alltid underhålla bra beteenden med belöningar, det finns ingen anledning att förvänta sig att hunden ska jobba som en slav och aldrig få något betalt, men det är oavsett en senare fråga - använd godiset du.)

Vad gäller priset så låter det svindyrt, tyvärr är det ändå inte helt ovanligt. Gissningsvis är det något frystorkat? Det går att komma undan billigare med att göra godis själv, många hundar gillar riktigt äckliga (;)) saker som torkat hjärta och liknande och det är inte så svårt att fixa hemma. Nu vet ni i alla fall att det finns godis som han verkligen vill jobba för, det är ju ett enormt bra första steg! :up:

Har ni förresten provat torkad lunga? Det är oftast bra mycket billigare, och det stinker rejält så många hundar gillar det. :wtf: :D

Edit: Och jag glömde skriva också, bra att ni hittat en ny tränare! Hoppas den här kan hjälpa er bättre. :)
 
Har inte skrivit här innan men kan iallafall säga att jag har själv en Jack Russel på 3 år. Tidigare så var han också lite "skällig" mot andra hundar, men efter ett tag träning så har han blivit mycket bättre och gör inte längre nåt sånt. Han aktiveras ganska mycket, med promenader och så tränar jag lite agility ibland. Han tycker det är väldigt roligt med agility och ännu roligare att ut och springa! Dock så misstänker jag att han var lite "arg" mot andra hundar för att han helt enkelt var rädd för dom, han blev nämnligen nerbrottad eller vad man ska säga utav en större hund. Så det var kanske därför han reagerade så mycket när man träffade andra hundar. Jag har ju inte riktigt hängt med vad som skrivits här men det kan ju påverka om hunden är rädd för det som han reagerar på.
 
TS: Skitkul läsning! Heja dig för ditt engagemang. Hoppas du sporrar fler som är på gränsen att ge upp :bow:
 
Har varit ledig några dagar nu och sambon bortrest så har tränat skitmycket med vår hund.

Iaf, köpte massa olika godis för att hoppas att han gillar något. Och verkar ha hittat en vinnare, ngt med lammkött. Men är 90 kr för 200g normalt pris för godis? Visst det får väl vara värt det :p

Han är hursomhelst helt såld på godiset. Han gör allt och ger man ett kommando så gör han det direkt och med energi, kommer på inkallning osv.

Men, är det inte mer för godiset han gör det man ber honom om då? Och inte för att han lyssnar på oss och vill lyda? Har inte använt någon form av fysiska kommandon, har inte rört honom alls (bara klappat när han varit duktig) utan bara använt röst, kroppsspråk och godis (alltså bara positiv förstärkning). Han har inte bitit något sen i fredags iaf.

Förhoppningvis har vi en ny tränare i slutet av september så vi kan lösa det här en gång för alla, för visst det här verkar ju funka men vill ju kunna passera hundar på nån meters avstånd med och det tror jag inte vi löser på egen hand.

Vad skönt!
Du verkar ha hittat en valuta som hunden är villig att arbeta för - och allt blir enklare när hunden blir mer motiverad. :up:
 
<snip>

Men, är det inte mer för godiset han gör det man ber honom om då? Och inte för att han lyssnar på oss och vill lyda? <snip>

Manga hundar jobbar for godiset i borjan, men eftersom man tranar gor de det automatiskt. Nar man borjar trana sitt, ligg, eller slapp sa blir det minst en godis varje gang, men efter ett tag behover inte hunden fa sin godis for att den utfor det man ber om. De allra flesta av oss tranar in sitt, ligg, slapp och att ga (hyfsat i alla fall) i koppel ... fran borjan anvander vi massor av godis ... men hur manga anvander godis till sit eller ligg mer an i nagra veckor kanske? Och om man tranar in att sitta/ligga still under en lang tid.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 292
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 286
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp