Bukefalos 28 år!

Bråkig hund

Tack för all pepp :)

Har nog nött in det här med godis, säger man något kommando så gör han det, och sen slickar han sig runt munnen :p tar man ner handen i fickan på jeansen så kommer han i full galopp och sätter sig och slickar runt munnen.

Är det bra eller har jag överdrivit lite med belönandet?
 
Men, är det inte mer för godiset han gör det man ber honom om då? Och inte för att han lyssnar på oss och vill lyda? Har inte använt någon form av fysiska kommandon, har inte rört honom alls (bara klappat när han varit duktig) utan bara använt röst, kroppsspråk och godis (alltså bara positiv förstärkning). Han har inte bitit något sen i fredags iaf.
.

INGEN hund lyder för att göra oss glada. Hundar är inbitna egoister och gör enbart det som de tjänar på. Beroende på hund och träningsmetod så kan det vara godis, en klapp, ett muntligt beröm eller för att undvika ett ryck i koppel eller ett omvridet öra. Däremot ska man skilja på muta och belöning. En muta kommer innan det önskade beteendet är uppvisat och ger noll inlärningseffekt. Men kan vara användbart i många situationer i alla fall. En belöning kommer i samband med/efter ett önskat beteende och är det som är hundens motivation att lära sig.
 
Tack för all pepp :)

Har nog nött in det här med godis, säger man något kommando så gör han det, och sen slickar han sig runt munnen :p tar man ner handen i fickan på jeansen så kommer han i full galopp och sätter sig och slickar runt munnen.

Är det bra eller har jag överdrivit lite med belönandet?

Hunden har lärt sig att handen i fickan = chans till belöning. Ungefär som att andra hundar lär sig att ett klick från en klicker = belöning eller ordet bra = chans till belöning. Det är alltså bra för det är ju väldigt användbart för dig.
 
Tack för all pepp :)

Har nog nött in det här med godis, säger man något kommando så gör han det, och sen slickar han sig runt munnen :p tar man ner handen i fickan på jeansen så kommer han i full galopp och sätter sig och slickar runt munnen.

Är det bra eller har jag överdrivit lite med belönandet?

Det låter jättebra, det betyder ju att hunden har en positiv förväntan! Både på att det lönar sig att göra som du ber honom, och på att det lönar sig att vara uppmärksam på matte för rätt vad det är kanske man har sån tur att hon ber om något. :D

Ge honom bara inte saker för att han vill ha, han ska jobba för sin betalning. Det räcker inte att vara glad och söt. ;)
(Fast ibland gör det ju det. Det är inte så bra träning bara... :laugh:)
 
Det låter jättebra, det betyder ju att hunden har en positiv förväntan! Både på att det lönar sig att göra som du ber honom, och på att det lönar sig att vara uppmärksam på matte för rätt vad det är kanske man har sån tur att hon ber om något. :D

Ge honom bara inte saker för att han vill ha, han ska jobba för sin betalning. Det räcker inte att vara glad och söt. ;)
(Fast ibland gör det ju det. Det är inte så bra träning bara... :laugh:)

Det funkar för det mesta ganska bra nu med belöningen. Men istället har han börjat dra som en tok. Helt sjukt att en så liten hund är så stark. Men på tisdag ska vi träffa tränaren för en privat träning! Ska bli väldigt intressant.

Jättekräsen har han blivit med.. Torrfoder duger inte, har testat allt från svindyrt till billigt och det ratas. Enda han äter nu är kokt ris och laxbullar, och godis såklart :p
 
Nä nu ger vi nog upp. Jag vet att många skrev här att positiv förstärkning SKA fungera. Det gör det inte. Han blir (i brist på bättre ord) galen och helt blockerad. Man når inte fram, trots att vi ger godis osv. Har ju tränat med ett proffs nu, som även den stod ganska handfallen för vad vi ska göra.

Vi aktiverar honom inomhus, vi aktiverar honom utomhus, vi tränar på hundmöten med positiv förstärkning. Ändå blir det inte bättre. Kändes lite bättre ett tag men det vände tyvärr fort.

Vi ska se om det går att omplacera, men jag har svårt att tro att någon vill ha honom. Det känns ju lite som att något är fel nånstans eftersom han inte bryr sig ett skit om att vi försöker ge honom hans absoluta favoritgodis osv och istället börjar hugga, nu helt oprovocerat, vi rör honom inte men han hoppar efter händer och ben osv för att hugga. Så det handlar inte om att vi är där och pillar med händerna.

Och inomhus är han världens mysigaste hund :/
 
Nä nu ger vi nog upp. Jag vet att många skrev här att positiv förstärkning SKA fungera. Det gör det inte. Han blir (i brist på bättre ord) galen och helt blockerad. Man når inte fram, trots att vi ger godis osv. Har ju tränat med ett proffs nu, som även den stod ganska handfallen för vad vi ska göra.

Vi aktiverar honom inomhus, vi aktiverar honom utomhus, vi tränar på hundmöten med positiv förstärkning. Ändå blir det inte bättre. Kändes lite bättre ett tag men det vände tyvärr fort.

Vi ska se om det går att omplacera, men jag har svårt att tro att någon vill ha honom. Det känns ju lite som att något är fel nånstans eftersom han inte bryr sig ett skit om att vi försöker ge honom hans absoluta favoritgodis osv och istället börjar hugga, nu helt oprovocerat, vi rör honom inte men han hoppar efter händer och ben osv för att hugga. Så det handlar inte om att vi är där och pillar med händerna.

Och inomhus är han världens mysigaste hund :/

När är det han blir så blockerad? Vad gör han INNAN han blir så blockerad? Kan han koppla av inomhus eller är han bara igång, igång och igång? Vissa hundar behöver nämligen inte bara aktivering, de behöver passivitetsträning också.
 
När är det han blir så blockerad? Vad gör han INNAN han blir så blockerad? Kan han koppla av inomhus eller är han bara igång, igång och igång? Vissa hundar behöver nämligen inte bara aktivering, de behöver passivitetsträning också.

Så fort han ser en hund. Kan vara flera hundra meter bort. Han kopplar av inomhus. Men utomhus går han igång direkt. Känns så jäkla tråkigt, och hopplöst. Han tänder till på mindre än en sekund, han slutar bara när hunden är borta.
 
Och man får ge upp. Ni har iaf verkligen försökt. Det behöver nödvändigt vis inte vara nått fel varken på hunden eller er. Ni kanske bara är fel för varandra....en felmatch helt enkelt. Som ryttare/hästmänniska råkar man ut för det hela tiden. Vissa nötter är roliga utmaningar att klura ut. Andra är bara slit och trista.
Ni kanske behöver en helt annan hund.
Och hunden en helt annan husse/matte.

Hoppas allt löser sig till det bästa!
 
Förstår faktiskt inte varför det ska tjatas om att behålla en hund som hugger gång efter gång i denna tråden. .. varför... alla hundar och människor funkar inte ihop Heller . Har sagt det förut och säger det igen. Omplacera är inte fel.
Finns så mycket enkla och trevliga hundar att byta till istället för att ha en som hugger sin ägare !!
 
Förstår faktiskt inte varför det ska tjatas om att behålla en hund som hugger gång efter gång i denna tråden. .. varför... alla hundar och människor funkar inte ihop Heller . Har sagt det förut och säger det igen. Omplacera är inte fel.
Finns så mycket enkla och trevliga hundar att byta till istället för att ha en som hugger sin ägare !!
Vem är det som utför detta tjatande?
Ts har ju själv velat försöka få bukt med ett problem som hennes hund har? Är det nått fel med det? Är det inte så man gör när man får problem, att man försöker lösa dom? Har du en aning om hur vanligt det är att ägare blir bitna av olika anledningar. Oftast är det ren olyckshändelse. Men även när det är ett mer medvetet bett så finns det massor av faktorer bakom som spelar in. Hugger hunden av rädsla? Kommunikationsmiss mellan hund och förare? Smärta? Mental problematik?
Tycker du inte att man bör ta reda på varför hunden hugger och försöka lösa problemet om man nu vill och faktiskt gillar sin hund?

Om hunden inte har förutsättningar att bli bättre (och hur ska man veta det om man inte reder ut orsaken) är omplacering verkligen något att förespråka då? För jag antar att det är det du menar med "inte behålla" hunden.

Ts har bett om pepp och tipps och faktiskt verkligen försökt, för att de tycker om sin hund. Ge henne det ist för att fortsätt mala om dina åsikter.
 
Nä nu ger vi nog upp. Jag vet att många skrev här att positiv förstärkning SKA fungera. Det gör det inte. Han blir (i brist på bättre ord) galen och helt blockerad. Man når inte fram, trots att vi ger godis osv. Har ju tränat med ett proffs nu, som även den stod ganska handfallen för vad vi ska göra.

Vi aktiverar honom inomhus, vi aktiverar honom utomhus, vi tränar på hundmöten med positiv förstärkning. Ändå blir det inte bättre. Kändes lite bättre ett tag men det vände tyvärr fort.

Vi ska se om det går att omplacera, men jag har svårt att tro att någon vill ha honom. Det känns ju lite som att något är fel nånstans eftersom han inte bryr sig ett skit om att vi försöker ge honom hans absoluta favoritgodis osv och istället börjar hugga, nu helt oprovocerat, vi rör honom inte men han hoppar efter händer och ben osv för att hugga. Så det handlar inte om att vi är där och pillar med händerna.

Och inomhus är han världens mysigaste hund :/

Manga hundar fungerar inte pa endast positiv forstarnkning. En del behover ocksa fa klart for sig att nej betyder nej.
 
Förstår faktiskt inte varför det ska tjatas om att behålla en hund som hugger gång efter gång i denna tråden. .. varför... alla hundar och människor funkar inte ihop Heller . Har sagt det förut och säger det igen. Omplacera är inte fel.
Finns så mycket enkla och trevliga hundar att byta till istället för att ha en som hugger sin ägare !!

Även jag har blivit biten av hund, flera gånger (dock av olika hundar).
Första hunden kanske var en bra hund, den var dock extremt understimulerad (hund av krävande bruksras) som inte fick göra något alls.
Andra hunden var en i grunden ganska osäker hund där matte förstäkte alla tänkbara rädslor så mycket det gick, medvetet dessutom, helt jäkla galet...

Sedan träffade jag en hund som flertalet gånger bitit sin ägare samt ägarens vänner. Hunden i fråga var korsning av krävande raser, fick inte göra något och hade en rädd och stressad matte. Men även där blev det bra, riktigt bra faktiskt. När matte väl fick rätt hjälp tog det inte lång tid innan hon vågade lita på sin hund igen och hunden blev en glad, lätthanterlig hund.

Jag har även blivit biten av en osäker hund som jag visste att kunde bita. Vid ett tillfälle hanterade jag en situation med hunden fel, jag tänkte mig inte för och vips högg den mig i armen.

Jag har även blivit biten av en av de absolut genomsnällaste hundar jag någonsin mött. Det resulterade i sår som gjorde att jag fick knapra medicin i en vecka och knappt kunde sova på några nätter för att jag hade så ont. Anledningen till att hunden bet? Den själv hade väldigt ont, hamnade i en situation där den kände att den behövde skydda sig från en annan hund och jag var dum nog att gå mellan. Men ja, i grunden var den hunden en av de bästa mentalt som jag träffat.

Kort sagt: det finns tusen anledningar till att en hund bits och det är därför väldigt olämpligt att säga "gör dig av med hunden!" på en gång, framförallt i situationer där ägaren hela tiden velat jobba för att få hunden bättre.
 
Även jag har blivit biten av hund, flera gånger (dock av olika hundar).
Första hunden kanske var en bra hund, den var dock extremt understimulerad (hund av krävande bruksras) som inte fick göra något alls.
Andra hunden var en i grunden ganska osäker hund där matte förstäkte alla tänkbara rädslor så mycket det gick, medvetet dessutom, helt jäkla galet...

Sedan träffade jag en hund som flertalet gånger bitit sin ägare samt ägarens vänner. Hunden i fråga var korsning av krävande raser, fick inte göra något och hade en rädd och stressad matte. Men även där blev det bra, riktigt bra faktiskt. När matte väl fick rätt hjälp tog det inte lång tid innan hon vågade lita på sin hund igen och hunden blev en glad, lätthanterlig hund.

Jag har även blivit biten av en osäker hund som jag visste att kunde bita. Vid ett tillfälle hanterade jag en situation med hunden fel, jag tänkte mig inte för och vips högg den mig i armen.

Jag har även blivit biten av en av de absolut genomsnällaste hundar jag någonsin mött. Det resulterade i sår som gjorde att jag fick knapra medicin i en vecka och knappt kunde sova på några nätter för att jag hade så ont. Anledningen till att hunden bet? Den själv hade väldigt ont, hamnade i en situation där den kände att den behövde skydda sig från en annan hund och jag var dum nog att gå mellan. Men ja, i grunden var den hunden en av de bästa mentalt som jag träffat.

Kort sagt: det finns tusen anledningar till att en hund bits och det är därför väldigt olämpligt att säga "gör dig av med hunden!" på en gång, framförallt i situationer där ägaren hela tiden velat jobba för att få hunden bättre.
Samtliga av våra hundar har bitit vid något tillfälle. Sambon fick en ofrivillig naverpearcing i vintras när han gick in i en situation med en förvirrad hund, ett av barnen fick ett redigt hugg i handen vid lek...förivrad hund. Sambon fick en saftig lårkaka när unghunden missbedömde avståndet till belöningen. Jag fick ett hugg i handen av min fd hund i samband med rädsla....listan kan göras lång.
Vi skulle inte ha någon hund kvar till slutet om vi avyttrade en hund vid ett bett.
Men så är hundarna här varken soffprydnader eller robotar heller.
 
Vem är det som utför detta tjatande?
Ts har ju själv velat försöka få bukt med ett problem som hennes hund har? Är det nått fel med det? Är det inte så man gör när man får problem, att man försöker lösa dom? Har du en aning om hur vanligt det är att ägare blir bitna av olika anledningar. Oftast är det ren olyckshändelse. Men även när det är ett mer medvetet bett så finns det massor av faktorer bakom som spelar in. Hugger hunden av rädsla? Kommunikationsmiss mellan hund och förare? Smärta? Mental problematik?
Tycker du inte att man bör ta reda på varför hunden hugger och försöka lösa problemet om man nu vill och faktiskt gillar sin hund?

Om hunden inte har förutsättningar att bli bättre (och hur ska man veta det om man inte reder ut orsaken) är omplacering verkligen något att förespråka då? För jag antar att det är det du menar med "inte behålla" hunden.

Ts har bett om pepp och tipps och faktiskt verkligen försökt, för att de tycker om sin hund. Ge henne det ist för att fortsätt mala om dina åsikter.
Många !
 
Så fort han ser en hund. Kan vara flera hundra meter bort. Han kopplar av inomhus. Men utomhus går han igång direkt. Känns så jäkla tråkigt, och hopplöst. Han tänder till på mindre än en sekund, han slutar bara när hunden är borta.

Vad händer om han kommer till en plats med massor av hundar? Många hundar har svårt vid möten med enstaka hundar men när det är många hundar på samma plats bryr de sig inte då det blir en "omöjlig" uppgift att hålla koll på alla. Ett bra tillfälle att träna för att kanske komma över den första tröskeln kan vara på agilitytävlingsplats då det inte gör någon om det är lite "livligt" där. Ett bra koppel med en rejäl sele bara så han inte kan "slita" sig och en bekväm sittplats för föraren.

Det är ju uppenbart att han bli helt blockerad när han ser en annan hund och när han väl blivit det är det nog ingen idé att varken muta eller straffa. Knepet är att fånga upp honom innan han blir blockerad eller ha möjlighet att vänta ut honom tills han blir kontaktbar igen. Tyvärr är detta svårt och kräver bra tajming och massor av tålamod med en hund där detta beteende är så djupt rotat.
 
Den stora fragan ar VARFOR han blir sa uppjagad. Vad som forsiggar i hans lilla hjarna. Ar han verkligen aggressive, eller vill han bara tjecka andra hundar och se vilka de ar?
Jag haller med, det ar meningslost att forsoka jobba med en hund som blivit helt blockerad. De behover att man ar lyhord och avleder, eller sager ifran, i precis ratt ogonblick, precis innan han blockerar sig.

Min kompis Lisa (hundtranare) hade en klient med en mycket reaktiv schafer forra veckan. Hunden nastan skrek efter att fa kasta sig over alla andra hundar den sag. Agarna var super stressade och hade den pa det kortaste koppel jag sett. Nar Lisa hade jobbat med dem och hunden i en timma tog hon med dem pa en promenad, tillsammans med sin Malle och tre border terriers ... Hennes hundar ar nastan alltid losa och efter bara en liten bit sa hon till dem att slappa schafern som fortfarande kastade sig runt i kopplet. Vad som hande var att schafern skakade pa sig, sag latt overraskad ut ... och bara "lullade med" flocken efter stigen.
I dag var schafern dar igen och jag korde ett lydnadspass precis bredvid med mina tjejer och en border terrier. Sa lange kopplet inte var super kort fungerade han riktigt bra och pa slutet lag han bredvid mina tjejer och en malle. :cool:
 
Vad händer om han kommer till en plats med massor av hundar? Många hundar har svårt vid möten med enstaka hundar men när det är många hundar på samma plats bryr de sig inte då det blir en "omöjlig" uppgift att hålla koll på alla. Ett bra tillfälle att träna för att kanske komma över den första tröskeln kan vara på agilitytävlingsplats då det inte gör någon om det är lite "livligt" där.

Håller med här.
Att gå på kurs skulle jag säga var första bra grejen för min hane i sin utfallsproblematik. Att under en längre stund bara vara bland andra hundar som han inte behöver (ska) ha kontakt med samtidigt som han skapar positiva associationer med rolig träning, lek och gotte gjorde att vi fick en spark i rätt riktning. Än idag är brukshundklubben (även andra) för honom en positiv plats där han slappnar av och känner sig trygg. Även när vi halkar tillbaka lite på hundmöten i vardagen så funkar det så gott som alltid klockrent att träna löst på klubben även med flertalet andra hundar närvarande.

Till TS:
Har ni munkorg på nu? Det skulle jag annars rekommendera att ha så fort ni sätter er fot utanför dörren. En som hunden kan flåsa, dricka och äta igenom. Beskerville (tror jag den heter) skulle jag rekommendera.
 
Vad händer om han kommer till en plats med massor av hundar? Många hundar har svårt vid möten med enstaka hundar men när det är många hundar på samma plats bryr de sig inte då det blir en "omöjlig" uppgift att hålla koll på alla. Ett bra tillfälle att träna för att kanske komma över den första tröskeln kan vara på agilitytävlingsplats då det inte gör någon om det är lite "livligt" där. Ett bra koppel med en rejäl sele bara så han inte kan "slita" sig och en bekväm sittplats för föraren.

Det är ju uppenbart att han bli helt blockerad när han ser en annan hund och när han väl blivit det är det nog ingen idé att varken muta eller straffa. Knepet är att fånga upp honom innan han blir blockerad eller ha möjlighet att vänta ut honom tills han blir kontaktbar igen. Tyvärr är detta svårt och kräver bra tajming och massor av tålamod med en hund där detta beteende är så djupt rotat.

Så är min ena. Vi möter nästan aldrig någon hund när vi är ute och går och när det väl kommer någon så blir det världens grej.
Är vi dock någonstans med många hundar så kommer han ganska snabbt till ro och ger upp att hålla koll på precis alla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 562
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 430
Senast: Migo
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 838
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp