Bukefalos 28 år!

Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

...en binda i trosorna kan vara till hjälp...
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

1. Raka/millimeter-trimma
2. Vaselin/fet créme
3. Typ boxer/hipstertrosor med vettiga sömmar
(string är mannens påfund)


Sen så brukar det klara sig fint....:D
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Glömde säga att det bör vara bomullstrosor!!!! Annars kan missen få svårt att andas! :idea:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har aldrig fått skav sår "där" men på sommaren så får jag eksem typ precis vid slutet av skinkorna innan benet typ... shit jobbigt och jobbigt att rida då... Gör shit ont ibland...
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Hej!
Visst är det hemskt med skav där nere:( Har lyckats få det ett antal ggr,:cry: men framförallt när jag ridit långturer med helskodda ridbyxor, o kanske hade jag inte dom bästa trosorna på mig heller.:angel:
Ska testa några av alla dessa små tips ni alla skriver om.:p
Ska iallafall inköpa flera par ridtrosor utan söm där nere, Huua inte roligt med sår och röda/svullna "läppar"
Vaselin och feta salvor ska jag absolut testa men ska man ha trosskydd oxå eller blir det för mycket då??:confused:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*känna igen sig* Jag får ofta skavsår, mest vid längre dressyrpass. Nersittning i trav på skumpig häst är mardröm. Barbacka är ännu värre. Sen får jag skavsår mellan skinkorna också men har kommit på att mina ridbyxor skaver (helskodda) där. :cool:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Ja, usch skav av ridning är INTE kul.

Jag vill bara varna alla som har detta problem: Fortsätt inte rida med problemet - du kan förstöra ditt underliv!
Jag har en sjukdom kallad vestibulit ("kronisk" smärta i underlivet). Modern läkarvetenskap vet inte hur man botar den och många unga tjejer lider av den. Jag tror att en av orsakerna till min vestibulit ligger i att jag fortsatt rida trots smärta, sår, skav, blåsor mm. Det finns även MÅNGA andra orsaker.

Så prova alla tips som finns här inne i tråden och fortsätt inte rida med smärta.

Jag har tagit en paus från ridningen. Jag rider enstaka korta stunder, och då använder jag en mjuk fårskinssadel, men hoppar av så fort jag känner spänningar/skav. Istället kör jag mina hästar samt jobbar dem på olika sätt från marken.

Nu förstår jag att detta inte är ett alternativ om man rider på ridskola, som jag oxå gjorde innan.
Så - om du har problem med skav - göra allt för att åtgärda det. En paus från ridningen kan hjälpa så att underlivet får läka ordentligt. När man sedan börjar rida igen - använda alla skydd du kan. jag tror på att använda tex vaselin och se upp med sömmar på byxor, trosor etc.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har haft ridsår i över 25 år. Enligt tränare så sitter jag inte fel, har minst 6 på sitsten när jag tävlar dressyr och höga stilpoäng i hoppning. Jag tävlar visserligen inte på ngn hög nivå (lokal/regional), men ändå.

När jag har "äckelveckan" har jag konstant ridsår av bindan. Så stora sår att det väter igenom trosorna om det inte vore för binda/trosskydd. Jag får värst ridsår "äckelveckorna" om jag rider mkt i skritt.
Jag får också mer ridsår av hoppsadeln än av dressyrsadeln, tror dressyrsadeln är lite flatare i sätet.
Men alternativet är ju att inte rida en vecka var 25:e dag, och det vill jag ju inte. Så det är ju bara att bita ihop! Har inte de ekonomiska möjligheterna att köpa nya sadlar och prova så de passar både hästen, mig i bekvämlighet och inte ger mig ridsår.
Och mina sadlar har alltid minst en missfärgad fläck i sätet.
Vad jag längtar tills jag är så gammal att mensen försvinner för gott!

När det inte är "äckelvecka" så har jag "bara" ridsår ngn gång i veckan.

Eftersom jag inte kan göra ngt åt mina ridsår så inriktar jag mig på att få dem att läka fortast möjligt. Det som fungerar bäst är Oriflames sårsalva "tender care", en liten rund burk, den startar läkningen på bara några timmar.
Sedan får jag ha trosskydd där ridsåret är om jag inte vill ha en fläck i byxarslet.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

From nästa år så kan du få friskvårdsbidrag för ridningen. För den är numera godkänd som friskvård och avdragsgill för arbetsgivaren from 2009.
Bra va! :laugh:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

From nästa år så kan du få friskvårdsbidrag för ridningen. För den är numera godkänd som friskvård och avdragsgill för arbetsgivaren from 2009.
Bra va! :laugh:

Det är ju skitbra!
Men undrar hur det funkar... om jag inte rider för tränare - kan jag ändå få ut pengar? Kan jag få pengar till att köpa sadel, hjälm etc?
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Fast du vet väl att det finns p-piller som gör att man inte har mens alls?!

Jag äter sådana för att jämna ut spänningar (migrän osv) som orsakas av hormonerna. Har inte haft mens på flera år - jätteskönt!!
Jag och min omgivning mår mycket bättre!!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl*
Ni som har problem har ni provat att raka rent där nere? :o Jag hade problem med det och tänkte att va f*n värt att prova. Numera så får jag inte skav alls. (om jag inte har trosskydd, dåligt passande trosor eller så. Då är skav ett faktum.)

För mig gjorde det STOR skillnad.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

KL

Jag har upptäckt att det beror på var i min menscykel jag befinner mig, om jag får skavsår eller inte.

Veckan innan mens och under "mensdagarna" så är det totalt hopplöst. Får skavsår direkt, spelar ingen roll om jag rider i hopp- eller dressyrsadel. Har kommit fram till att jag helt enkelt är mycket känsligare vad gäller slemhinnorna i underlivet under denna period.

Annars är det nog vanligt att man rider i för liten/fel sadel om man får skavsår.

/Lizzie
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har inte det problemet men å andra sidan köper jag mina sadlar själv så att säga. Jag har provat många sadlar och vissa har varit frutkansvärda att bara sitta i. Keiffer brukar många tycka är hemska.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl*

Det man INTE ska göra är att rida med "silke"trosor och fiberridbrallor... Det brände hål i trosorna och fick ett brännsår på skinkan som tur var... glad att det inte var på läppen :S
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl*

Jag hade ofta ridsår förr men har inte haft det sen jag började raka mej. Nu kan jag rida i vilka trosor som helst, även string. Det enda som inte funkar är binda! :crazy: då blir det sår direkt.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

jag hade ingen aning om att så många hadde detta problem och håller med om att det måste åtgärdas:Dom man så ska operera bort dom som nån sa tidigare:devil:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl*

Är väldigt många här som påpekar att dom inte kan rida i string :/

Verkar som jag är helt ensam om att bara kunna rida i string är det enda som löst så att jag i stort sett aldrig får skav längre.

Och håller med många andra här som skriver att det inte fungerar alls med binda för då är det stora blodiga sår varje gång :s

Tyckte även att det hjälpte att man rakade eller i alla fall såg till att det inte blev alltför vildvuxet ;)

/Camilla
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag rider alltid i string.

Och apropå rakning så har jag enstaka gånger varit rakad och då har det skavt och varit obehagligt. Dock utan blodvite.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

kl

Jag hör också till dom som får ridsår,oftast vid långa uteritter!

Rider alltid i bomullstrosor utan söm,och har nu köpt nya ridbyxor(tror att dom gamla hjälpte till att fixa skav),och sätter alltid på sadel-ludd,spelar ingen roll om det är +30 eller -30,enda sättet för mig att slippa skav!

Så får mig är sadel-luddet räddningen!
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 085
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 833
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
695
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 732
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp