Bukefalos 28 år!

Bruksprov SWB 2015

Som sagt inte på plats idag så nån annan får rapportera (@cirkus kanske? :angel: ), men från fb har jag i alla fall hört att Bengt Nabab gjort bra i från sig och även min favvo Dylan N!

Jag var bara dit snabbt på morgonen (husmorsysslorna vettu)

Såg Conthinder; gamelus R och CC Going Champion.

Conthinder var väldigt fin.

Gamelus R, var jätte, jättespänd och hoppade inte alls som jag sett honom göra förut. Några fantastiska språng när man ser vad som finns, men mest spänningar. Tyvärr.

CC Going Champion - verkade helt otaggad, inte så intresserad alls av hindren. Hoppade snällt, men jag tycker att han saknade avstamp.
 
Är det här nya "vit" vs brun ?

skimmel_54ff59d62a6b226ca0ab9eb7.jpg


Eller har jag missat nåt i färgerna ? Jag ser hästen som skimmel...

http://www.tidningenridsport.se/Avel/Bruksprovet/2015/3/Allt-om-bruksprovshingstarna/
 
Såg de sista gångartstreåringarna och hopptreåringarna.
De två sista hoppisarna hoppade grymt bra, men jag var rätt förvånad över hur olika hjälp de fick av piskförarna - den ena fick klara sig helt själv och det syntes på långt håll att med ett par smackningar hade han inte varit så avvaktande, nu löste han uppgiften ändå och hoppade spektakulärt men enligt nämden var det svårbedömt. Den andra betedde sig likadant - avvaktande och fick massor av hjälp, både med pisk och smackningar...den fortsatte vara lite avvaktande men det blev bättre.
 
Otursdag för ryttaren på Fairway och Bel Air. Fairway tappade en sko under visningen, men kunde visas senare. Bel Air fick utgå då han bitit sig, han såg mycket fin ut annars, förhoppningen är att det slutar blöda så han kan visas senare. Upphaussade Oban en besvikelse under ryttare, ej bärig och saknade bjudning. Han är såpass stor också och orkar inte riktigt ännu.
 
De två hingstar som visades samtidigt som Total Hope försvann helt tyckte jag, för vilket tryck och vilken bogfrihet han hade i trav och en riktigt stor skritt. Det såg ut som att han var flera år äldre än de andra under ryttare, bärig. Bel Air fick en ny chans.
 
  • Gilla
Reactions: AW
De två hingstar som visades samtidigt som Total Hope försvann helt tyckte jag, för vilket tryck och vilken bogfrihet han hade i trav och en riktigt stor skritt. Det såg ut som att han var flera år äldre än de andra under ryttare, bärig. Bel Air fick en ny chans.

Håller fullkomligt med!

Total Hope var outstanding bland treåringarna.

Oban VH - välkommen tillbaka om ett år.

Nyreröds så trevlig ut att rida, men avelshingst? Nje.

Bel Air fick en ny chans, men jag tycker att hans skritt var helt undermålig.
 
För den som inte sett

Avelsvärderingsnämndens rekommendationer efter fas I Hingstar som rekommenderas att fortsätta i fas II Bengt Nabab (SWB) CF Narken AB
Conthinder 1278 Paul Schockemöhle Pferdehalt. GmbH
Diero Lux N Carl-Walter Fox
Dylan N (SWB) Olle Kindberg
Flambeau Lövsta Stuteri AB
Gisborne VDL (ex Gerko VDL) VDL Stud
Heston for U (SWB) Rose Mathisen
Lexington (SWB) Regårdh Showjumping
New Port-W Katri Wäyrynen
Sandbrink Sophia Skobe Rosén
Sensation Hästak Hästak AB
Sibelius (SWB) Jennifer Svensson

Hingstar vilkas ägare kallas till samtal med nämnden
Autograf Q (SWB) Segersta Equestrian
Gare du Nord (ex Black Bird) VDL Stud
Macacho (SWB) Jeanette Joelsson & Per Jansson

Hingstar som inte rekommenderas att gå vidare
CC Studs's Going Champion (SWB D.Carlberg&Son Intress.AB o CC Stud
Ferro DS (SWB) Memcas AB
Gamelus R (ex G.Amelusina R53) Blädde Gård
Grappa Q (SWB) Segersta Equestrian & Askö Stut.
Guess Who CC (SWB) Stall Niklas Arvidsson AB
I Do Kiss P&A Development AB Sigrid Bergåkra
 
Ni som sett 3-åringarna under ryttare, vad tyckte ni om Star Quality GJ? Stammen, storleken och exteriören tycker jag är väldigt intressant, och har inte riktigt tålamod att vänta på att se om jag får se honom i fas II :p Väntar med spänning på Elholm's Bonito, Total Hope och Oban VH också.
 
Håller med om det mesta som skrivits idag! 3-åringarna under ryttare var lite av en besvikelse om man jämför med måndagen, men det är ju väldigt unga så jag hoppas några av de som inte riktigt räcker till i år återkommer med mera styrka! Sedan har de ju en chans till på sig på fredag men har svårt att se att det skulle kunna ändras så mycket fram tills dess.

Oban VH var det enda jag kunde sakna i måndags lite mer uppförsbacke, men det är ju inte heller så lätt med så stora och rörliga gångarter. Jag hade hoppats att det kunde blivit bättre under ryttare, men det kom tvärt om fram mycket mer, han såg stel ut i halsen och var ganska rak i bakbenen i galoppen. Hoppas han utvecklas fint tills nästa år, vill minnas att även halvbrodern Springbank inte riktigt höll ihop så fint under ryttare som man hade förväntat sig efter treårs även om han lyckades vinna championatet, men att det blivit precis så bra som man hoppades nu med mer styrka.

Fairway sprang om halvbrorsan, lite för snabb i rörelserna för min smak ännu men jag vill minnas att Floricello var lite likadan på bruks som 3-åring för att sedan till sommaren ha hittat en helt annan takt, även om Fairway inte har lika fantastisk galopp som pappan. Har nog chans att bli godkänd.

Total Hope var som sagt i en klass för sig, kanske att galoppen kunde ha varit i lite mer uppförsbacke men enorm skritt (såg nästan komiskt ut ibland), fantastisk spänst och bärighet i traven och väldigt aktiv och rörlig. Den borde bli godkänd med det blodet och de rörelserna även om exteriören lämnar en del att önska. Ni med typstarka långhalsade ston, grattis! :p

Bel Air gav näst trevligast intryck i traven, väldigt fin hals och form, fina bakben och fin balans och bärighet. Galoppen var inte riktigt lika bra som traven och skritten kort. Tror den har chans att gå igenom också, det beros på hur hårt de går åt skritten. Inget fel på takt eller aktivitet men i stort sett inget övertramp.

Amplitud SD hade oturen att vara inne samtidigt som TH och bleknade rejält i traven om man jämför. Visade dock dagens bästa galopp tycker jag, den var rund och bärig. Tror det blir på gränsen till i år men kan nog utvecklas fint om de sparar ett år till.

Elholms Bonito rör sig flott och kraftfullt men jag skulle vilja vinkla upp hela nästen några grader, den går ganska högt med nacken men bakbenen är snäppet för långt bakom kroppen och manken kommer inte riktigt upp. För mig räcker det inte som 3-åring men kan kanske bli bra med ett års träning på den.

Dragon Welt hade kvar sina fina bakben under ryttare men för övrigt tycker jag inte riktigt den räcker till heller, kanske om den hade haft bättre typ. Dock så brukar ju Brinkens halvtråkiga fuxar alltid gå igenom så det är kanske risk att denna gör det också :angel:

Founder gav ett fortsatt ganska trevligt intryck men det är en hingst som inte riktigt fastnar för mig, kommer knappt ihåg den. Samma sak för Star Quality och Dubai.

Starstruck gjorde ett något bättre intryck gångartsmässigt under ryttare än vid hand men var ganska spänd och fick inte riktigt till något jämnt flyt, tror inte det räcker till riktigt i vilket fall som.

Milwaukee blev snäppet bättre under ryttare han också, men nä.

Hopphingstarna skötte sig ganska fint, de har inte några gångarter att tala om men Harvy såg ut att vara ganska trevlig att rida ur en hopp-perspektiv. Conthallon Rouge rörde sig nog trevligast men var ju också visad av dressyrryttare. Toronto/Tornado var ganska fin men fortfarande väldigt valpig.
 
Treåringarna gör bara en fas.
Star Quality GJ var okej, men inget som jag fastnade för.
Total Hope var som sagt fantastisk.
Oban VH är vacker som en dag, rör sig fantastiskt, men det fanns många minus. Jag tror att han kan vara i växtfas eller ngt, han kom in genomsvettig(tydligen var han redigt stökig på framridningen) och hade ändå energi kvar att vara rätt stökig, var inte särskilt samarbetsvillig, dessutom saknade han bjudning och tillslut så tappade han den bärighet han hade stundvis i början. Nej, han måste få växa till sig.
Elholms Bonito såg ut att vara kul att rida, men avelshingst? Nej.
 
Är Oban så rakhasig som han ser ut på bilden eller är det svansen som luras? Stod ingenting i kritiken som fanns nedtecknad på ridsport men det är ju inte säkert att den är helt komplett.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 207
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 254
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 119
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp