Bukefalos 28 år!

Bruksprov SWB 2015

Jag vet inte hur det funkar. Men nu är den på startlistorna i allafall.

Nån som vet varför Conthinder och Diero Lux N valt att gå långa provet? Det hade dom väl egentligen inte behövt?

De kanske vill ha chansen att bli Bruksprovssegrare? Eller så vill de ha två chanser ifall de t.ex. skulle vara skadade till nästa år.

Jag TROR att även om de inte klarar provet i år så har de kvar sitt godkännande... Men det är kanske svårare att få ston?
 
Eklundas Hemerald såg väldigt fin ut, tycker jag, visst skulle den gå bruksprov också? Eller blir den godkänd direkt?
 
Den ska inte gå i år, blir AES om man ska använda honom. Kul att det kommer in en Emerald-son!

Jag är inte bekant med Emerald tidigare, men sonen gillade jag - bra trav för en hopphäst, bra balans, och kändes atletisk och mjuk i kroppen. Det såg ut som en häst man skulle ha roligt med.
 
Litet sidospår, men vad tycker ni om bilderna i år? Nu har jag bara kollat från Ridsports sida och mina favoriter är Oban VH, Heston for U och Sibelius. Gillar att hingstägaran fått skicka in egena bilder, de är överlag mycket bättre än de senaste åren!
 
Bilderna är mycket trevligare över lag i år. Men det har säkert delvis med vackrare bakgrunder att göra. Men är faktiskt lite fascinerad över att vissa inte har ställt upp sina hingstar ordentligt. Har du bara några minuter på dig att ta en vettig bild kan jag ha lite förståelse för att hingsten står som plockepinn men när man skickar in en egentagen bild så känns det som om det funnits gott om tid.
 
Idag tar jag paus, jag får nöja mig med de som hoppar sig vidare till fas II.

Men precis som väntat var det bland 3-åriga dressyrhingstarna som de riktigt fina fanns :love:

Allra bäst i en klass för sig var Oban VH. Ännu snyggare i verkligheten än på sin officiella bild, mycket mer hingstkaraktär, vet inte om det var utstrålningen eller om han fyllt ut mer muskler sedan bilden togs. Jag citerar läktarexpertisen "Hade de andra en 8 på trav så ska han ha en 12a!". Kanske inte riktigt ;), men väldigt väldigt fin:love:!

Näst bäst enligt mig av den andra Floricellon, Fairway. Lite kortare i modellen och mer gracil men väldigt vacker, skritten ok, traven väldigt fin uppförsbacke, spänstig och aktiv. Jag upplevde honom inte lika mjuk genom kroppen som Oban men visades också på ett sätt som ev skulle kunna sätta lite spänning i kroppen så ska bli väldigt intressant att se under ryttare sedan.

Total Hope tycker jag är fortsatt intressant, lite mindre modell (162) och ganska kort men ändå inte lågställd. Lite grovt huvud om man ska vara petig. Väldigt stor rörlig skritt ("Don Schufro-skritt" kommenterades det från någon bredvid) och trav med mycket uppförsbacke, visade spänst och elasticitet. Lite som sin pappa väldigt mycket knärörelser fram men inte lika mycket mekanik bak, men ändå okej, bättre bakben än många andra.

Elholms Bonito visade också upp sig fint, såg ut att vara mjuk och rörlig i kroppen i både skritt och trav och fick beröm för sin "power" i traven.

Bel Air också fin, lite knapp skritt men väl ihopkommen exteriört och bra trav.

Amplitud SD vacker med trevlig typ och bra skritt, traven var bra vid ökningar, då kom bakbenen igång fint inunder kroppen men jag skulle vilja se samma sak även i lite lugnare tempo, men det är kanske en styrkesak som kommer med tiden.

Dragon Welt å andra sidan hade väldigt naturligt undersatta bakben även i svängar och i upptag, inte lika snygg modell och inte lika mycket mekanik men tyckte ändå han använde bakbenen på ett trevligt sätt.

Founder också en vacker ädel hingst som inte visade upp skritten så bra, lätt och spänstig trav med uppförsbacke.

Dubai trevlig hingst men som inte stack ut något extra för mig varken med något positivt eller negativt. Vacker, bra både skritt och trav utan att riktigt glänsa.

Star Quality GJ var väldigt vacker, trevlig modell tycker jag. Tyckte precis som med Dubai inte gångarterna stack ut på något håll men fick väldigt fin kritik på traven så ska titta lite noggrannare på honom nästa gång för jag tycker stammen är intressant.

Starstruck var en väldigt söt liten häst men lite åt det lågställda hållet och gracil och jag tror inte gångarterna räcker till riktigt.

Milwaukee var största besvikelsen, bakbenen paddlade bara bakom.

Hopphingstarna var, tja, hopphingstar :p. Ingen wow men ingen katastrof heller.
 
Bland prestationshingstarna var Sibelius stor favorit, han hade kunnat få följa med mig hem vilken dag som helst :love:. Lagom stor (162), verkade ha fantastiskt temperament, mjuk, rörlig och avspänd men ändå aktiv i både skritt och trav och kom upp fint från marken och visade power i traven.

I Do Kiss går bruksprovet för vad nu, 4e gången? Nu med tävlingsresultat och det är säkert en jättetrevlig häst men avelshingst, njaa, då får han imponera ordentligt med ryttare sedan.

Sandbrink var ädel och fin färg, kunde länga ut och gripa framåt i traven men inga direkta bakben att skryta om och hamnade lite i framvikt.

New Port-W söt ädel häst, inte så mycket hingstkaraktär kanske. Ok rörelser för en hopphäst.
 
Som sagt inte på plats idag så nån annan får rapportera (@cirkus kanske? :angel: ), men från fb har jag i alla fall hört att Bengt Nabab gjort bra i från sig och även min favvo Dylan N!
 
Nu har även de bilderna som är tagna på plats kommit ut :banana: Fiiina :love:

Och om man inte har koll på det så skriver ju Ridsport ner och publicerar de muntliga omdömena efter förmåga.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 204
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 977
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 244
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp