Brutet griffelben och djupt sår

Operationen gick bra!
Nu är det 3 veckor boxvila + 3 veckor box/sjukhage och promenader tills återbesök.

Fick den trevliga överraskningen när jag skulle hämta ut medicinen att jag ska ge penicillin i muskeln i halsen :crazy: vilket jag inte alls är sugen på att göra men det verkar ingå i hästägandet?
De kommer ut nu o visar mot bekostnad men sen ska jag göra de själv...
Jag har fått en infart fastsydd när jag haft häst som behövt sprutas. Hade en häst som skulle sprutas 2 ggr dagligen med två olika preparat. Mycket smidigare. Vet dock inte om alla veterinärer gör det.
 
Jag har fått en infart fastsydd när jag haft häst som behövt sprutas. Hade en häst som skulle sprutas 2 ggr dagligen med två olika preparat. Mycket smidigare. Vet dock inte om alla veterinärer gör det.

Min ska bara ha 3 gånger till sen är det klart så jag ska väl inte klaga :)

Blev orolig när ingen ville hjälpa mig och alla pratar om pencillinchock bara. Min häst är väldigt snäll så jag fixar det nog själv idag.
 
Jag har fått en infart fastsydd när jag haft häst som behövt sprutas. Hade en häst som skulle sprutas 2 ggr dagligen med två olika preparat. Mycket smidigare. Vet dock inte om alla veterinärer gör det.
Jag vet inte om man egentligen får ha det så och spruta själv intravenöst? Strömsholm hävdade bestämt det när min häst var dålig men kanske ville de bara tjäna pengar. Andra veterinärer sätter kanyl vid behov och låter ägaren spruta själv.
Spruta muskulärt får man göra själv även fast det tekniskt är lättare att spruta intravenöst.
Finns nog nån som kan svara bättre på denhär frågan.

Till ts: när man gjort det några gånger är det inte läskigt längre. Kanske finns nån i ditt stall som är van och som kan stötta i början.
 
Jag vet inte om man egentligen får ha det så och spruta själv intravenöst? Strömsholm hävdade bestämt det när min häst var dålig men kanske ville de bara tjäna pengar. Andra veterinärer sätter kanyl vid behov och låter ägaren spruta själv.
Spruta muskulärt får man göra själv även fast det tekniskt är lättare att spruta intravenöst.
Finns nog nån som kan svara bättre på denhär frågan.

Till ts: när man gjort det några gånger är det inte läskigt längre. Kanske finns nån i ditt stall som är van och som kan stötta i början.

Men nej - inte intravenöst , men det har väl heller ingen skrivit att de själva skulle spruta ? :confused:
 
Igår skulle jag lägga om sår, klippa bort ett stygn och dra ur dränaget.
Det gick inte alls. Hästen blev tokig och dränaget fick vi inte ut utan att riskera vårt o hästens liv.
 
Igår skulle jag lägga om sår, klippa bort ett stygn och dra ur dränaget.
Det gick inte alls. Hästen blev tokig och dränaget fick vi inte ut utan att riskera vårt o hästens liv.
Skönt att operationen gick bra!
Hur går det nu med dränaget? Fick du någon hjälp? Hur mår hon överlag?
 
Fick röntgenbilden från i tisdags, den 26 September
Kanske är intressant!
22050373_10154913430936099_7036507857673637394_n.jpg
Nu är ju inte jag heller veterinär men jag förstår inte att man inte opererade direkt utifrån hur frakturen ser ut. :confused:
 
Skönt att operationen gick bra!
Hur går det nu med dränaget? Fick du någon hjälp? Hur mår hon överlag?

Jag måste ringa dem imorgon och be dem komma ut och ge henne lugnande. Dränaget satt rejält och hon fick ont. Det gick även av två gånger :crazy:
Blanca mår väldigt bra! Ingen feber och är pigg! Hon tycker att hon är frisk och vill gärna gå ut. Ger kamomill för att hon ska vara lite lugnare och inte riva stallet ;)
 
Nu är ju inte jag heller veterinär men jag förstår inte att man inte opererade direkt utifrån hur frakturen ser ut. :confused:

Först, den 26 Augusti så vet jag inte om det var pga såret?
Men den bilden du citerar är ju en månad senare och ja, jag undrar också varför han inte sa operation då....
 
Först, den 26 Augusti så vet jag inte om det var pga såret?
Men den bilden du citerar är ju en månad senare och ja, jag undrar också varför han inte sa operation då....
Jag hittade en häst i hagen bredvid min som hade fått en sparkskada och där blodet även sprutade ut! Det var en väldigt lång väg att gå upp till stallet och jag hade ingen mobil på mig utan försökte ropa på hjälp. Väl i stallet så ringdes det till kompisar och hästägare men jag höll på bli förbannad innan veterinär kallades ut. :cautious:

För att göra en lång historia kort så kämpade jag och veterinär med att lägga tryckförband. Ägaren som höll på bryta ihop ordnade med transport och under tiden tvättade jag bort blodet på gången så hon slapp se det, sen lastade vi och jag körde till Ultuna då ägaren nästan var hysterisk.

Hästen fick stanna kvar över natten och opererades dagen efter och benstumpen avlägsnades. Han läkte sedan ihop utan komplikationer, men vid öppna sår så har jag fattat att man generellt opererar vid griffelbensfrakturer och röntgenplåten du visade såg inte rolig ut så jag förstår inte varför de inte gjorde det direkt. :down:
 
Ja det är ju tur att jag själv ifrågasatte och började ringa runt.
Han jag pratat med på kliniken som ska operera sa att de där benbitarna vill man få bort och som du nämner skulle det bli ett rejält överben också..

Vi hästägare måste hjälpas åt och söka second opinion när magkänslan inte är rätt

Alltså jag blir nästan förbannad när jag ser röntgenbilderna? HUR kunde den första kliniken låta bli att operera? Jag hade iaf ringt dom och upplyst om vad jag tänkte om saken....
 
Alltså jag blir nästan förbannad när jag ser röntgenbilderna? HUR kunde den första kliniken låta bli att operera? Jag hade iaf ringt dom och upplyst om vad jag tänkte om saken....

Ja jag kommer faktiskt ta upp det. Mantorp tyckte det var en självklarhet "det där blir aldrig bra av sig självt" sa de.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 518
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 712
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 613
Senast: höstmåne
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 145
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp