Sitter mellan gårdsägare och hästägare

HafiMinella

Trådstartare
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Nu ville han höja hyran ytterligare och jag undrar bara om det är rimligt, vad är rimlig hyra för en sån här anläggning?

När jag reagerade negativt på hans önskan om att höja blev han rätt arg och nu känns det som om han inte vill vara "snäll" och hjälpa mig när jag behöver kontakter mm längre, han är affärsman och jag tycker det är oacceptabelt. Jag tog över anläggningen förra hösten och i samband med det höjde han upp hyran rejält redan. Jag älskar mina inackorderingar och vi är det bästa gänget i världen och vill verkligen inte säga upp avtalet men det känns snart inte rimligt.
 
2007-2011 stod jag inackorderad i ett kollektivt stall. Tjejen som drev stallet hyrde utav stallägaren för 5635kr. Det var 7 boxar i stallet så hyran delas på 7= 804kr per häst. Då som sagt drev vi det kollektivt, vi hjälpte åt med utsläpp, insläpp & 4 fodringar per dag. Köpte eget strö, hö & kraft
Stallet låg mellan två mindre städer i västra Götaland. 2 km att gå från busshållplatsen. Odränerade & ej upplyst paddock så större delen av året gick den ej att använda. Dåligt med gatubelysning så alltid väldigt mörkt på kvällarna. Inte så värst mycket ridvägar. Ingen toalett. Ombytte & fika fick göras i sadelkammaren.
Stallägaren ansvarade för att tömma gödselstacken ca 2ggr/år, vi kunde ringa om en lampa etc var sönder så tog de 1vecka eller 2 så hade han bytt den.

Vad har han för anledning till att höja hyran?
 
1395 kr/box och månad känns verkligen inte dyrt. Antar att det är inkl. moms? Jag ser nog att det finns rejält utrymme att höja, själv betalade vi 1850 kr/box och månad när vi hyrde (kallhyra) på anläggning med ridhus, ridbana etc.
 
Här kostar det 1800kr/mån per box i kallhyra...

Så jag tycker nog att ni står billigt om hagmarken är bra, dvs inte lerigt och eländigt.
 
Jag tycker också det låter billigt..Endast ca 1400:-/box behövs för att driva det månadsvis och det är ett lågt pris för att ha tillgång till så mycket. Ett bra påslag borde rymmas..

Själv har jag betalat nu 1600:-/mån för box, hage och silage i helkollektiv. För 2000-2500:- får man utsläpp må-fre och några fodringar per vecka i mina trakter. Har man tur finns ridbana på gården annars får man bege sig till närmsta anläggning + lägga anläggningsavgifter på tusentals kronor. Strö, foder etc får man oftast hålla själv eller köpa av stallägaren men det ingår ytterst sällan i hyran


För hyresgäster:
Vad får man betala per box och vad ingår?
Vad ligger kallhyran på?

För dig som hyrestagare:
På en månad vad får du?
På ett år vad ingår? (tex behöver du bekosta renoveringar, städning, hagskötsel, påfyllnad av material i hagar, ridunderlag?)
Hur ser det ut för in/utgifter - någon slags balans?



Det ingår en hel del utöver ändå. Tänk om maskiner mm skulle hållas och inköpas av dig också för att hålla anläggningen i skick/klara av att sköta den?
 
Senast ändrad:
Tänk vad olika priser det är, härikring (örebro) är kallhyran ca 1000kr på box med ridhus!

Hehe här får du i bästa fall box och ridbana på gården för 1000kr i de stall som har vettiga hagar fast ofta har dem ingen ridbana...
Bor ändå i Dalarna så man kan ju tycka att det ska vara billigt här....

Ganska tråkig lösdrift brukar kosta 2500kr/mån iof ink grovfoder och strö i ligghallen men i övrigt inga faciliteter alls att tillgå.

Intressant vilka prisskillnader det är :)
 
Hehe här får du i bästa fall box och ridbana på gården för 1000kr i de stall som har vettiga hagar fast ofta har dem ingen ridbana...
Bor ändå i Dalarna så man kan ju tycka att det ska vara billigt här....

Ganska tråkig lösdrift brukar kosta 2500kr/mån iof ink grovfoder och strö i ligghallen men i övrigt inga faciliteter alls att tillgå.

Intressant vilka prisskillnader det är :)

Ja verkligen, har betalat som max 3000kr i stallhyra, då har det ingått hösilage, torb, krafft grund, havre, betfor, mineraler, saltsten, tre fodringar, tvättmaskin, uppvärmt ridhus, ridbana, super ridvägar. Enda nackdelen va små hagar (nästan mitt i örebro) och att inga in/utsläpp ingick. Jag betalar 500kr för min kallhyra där ja står nu, då är det uppvärmd stor sadelkammare, el, varmvatten, belyst ridbana, okey hagar, dåliga ridvägar, stallet utanför dörren (hyr hus o betalar per box). Finns även en vanlig tvättmaskin så man åtminstone kan tvätta shabrak och skydd!
 
Kan skryta med ett Stockholmspris då. 3800 i kallhyra. Då ingår in/uttag alla dagar i veckan och upp till 4 fodringar/dag alla dagar i veckan. Ridhus och okej hagar.
 
Jesus! Så mycket kommer jag inte ens betala för två hästar och då ingår även allt foder och strö.

Plötsligt tycker jag lite mindre om dig... ;) (Notera: skämtsam ton.) Fast jag ska egentligen inte klaga alls; har en kallhyra på 700:-. I norra Stockholm (Vallentuna) med nuvarande hästen var kallhyran 1000:-, samma ort med förra hästen var kallhyran 800:- resp. 1000:- (har jag för mig..). Det kunde ha varit värre. I de stall jag stått har kallhyra varit just kallhyra: boxen och tillgång till hage utan någon service.
 
Börjar inse att Luleå med omnejd har lika upptrissade stallhyror som bostadspriser.

Det är Skåne man borde bo i :D!
Jag tror det är lite utbud och efterfrågan, bara tre mil norr om örebro, i lindesberg är kallhyrorna dyrare än i öret, eftersom det finns mindre stall... Min kompis har kaniner och bodde ett tag i umeå, brukar ha dom inhyrda i en box, men hon fick leta massa efter en vettig box med vettigt pris! Stallet hon har dom i, i örebro, får hon betala mindre bara för att kaninerna inte ger samma slitage!
 
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Nu ville han höja hyran ytterligare och jag undrar bara om det är rimligt, vad är rimlig hyra för en sån här anläggning?

När jag reagerade negativt på hans önskan om att höja blev han rätt arg och nu känns det som om han inte vill vara "snäll" och hjälpa mig när jag behöver kontakter mm längre, han är affärsman och jag tycker det är oacceptabelt. Jag tog över anläggningen förra hösten och i samband med det höjde han upp hyran rejält redan. Jag älskar mina inackorderingar och vi är det bästa gänget i världen och vill verkligen inte säga upp avtalet men det känns snart inte rimligt.

Nuvarande priset låter billigt eftersom det är inlusive el. Nån tusing till känns rimligt tycker jag. Bara att höja hyran för de inackorderade med en eller två hundringar och förklara varför skulle jag tro.
 
Kan skryta med ett Stockholmspris då. 3800 i kallhyra. Då ingår in/uttag alla dagar i veckan och upp till 4 fodringar/dag alla dagar i veckan. Ridhus och okej hagar.

Kallhyra är väl det man betalar för att ha en tom box hos stallägaren? D.v.s när hästen är på bete men man betalar för att få ha kontraktet kvar.
Det ingår alltså inget annat än det som kostar stallägaren att ha boxen tom.

Tänker du eller jag fel?
 
Kallhyra är väl det man betalar för att ha en tom box hos stallägaren? D.v.s när hästen är på bete men man betalar för att få ha kontraktet kvar.
Det ingår alltså inget annat än det som kostar stallägaren att ha boxen tom.

Tänker du eller jag fel?

Det bör ju vara så, att det är själva platsen utan något med.
Men oftast säger folk kallhyra och menar då grundhyra, och det kan innebära väldigt olika beroende på stall.
Inget att haka upp sig på tycker jag :)
 
Det bör ju vara så, att det är själva platsen utan något med.
Men oftast säger folk kallhyra och menar då grundhyra, och det kan innebära väldigt olika beroende på stall.
Inget att haka upp sig på tycker jag :)

Våra hyresgäster betalar kallhyra 1000 kr en box.

Vår definition av kallhyra:
För det får de box och slitaget av den, gödselhantering, el i stallet, el i hagen, tillgång till vinterhagar, sommarbete, allt arbete med stängsel och allt stängselmaterial ingår. Tillgång till foderkammare och uppvärmd sadelkammare.
Jag tror många glömmer eller inte vet hur många timmar vi lägger på stängsel- och gödselhanterig varje år, och timmarna det tar att underhålla hagarna med vallputs osv.
De ser det som att en box, i ett stall som ändå finns, kostar 1000 kr och att det är dyrt.
 
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Nu ville han höja hyran ytterligare och jag undrar bara om det är rimligt, vad är rimlig hyra för en sån här anläggning?

När jag reagerade negativt på hans önskan om att höja blev han rätt arg och nu känns det som om han inte vill vara "snäll" och hjälpa mig när jag behöver kontakter mm längre, han är affärsman och jag tycker det är oacceptabelt. Jag tog över anläggningen förra hösten och i samband med det höjde han upp hyran rejält redan. Jag älskar mina inackorderingar och vi är det bästa gänget i världen och vill verkligen inte säga upp avtalet men det känns snart inte rimligt.
Inte alls orimligt att höja hyran tycker jag. Det handlar om 17 hästplatser vilket ger med nuvarande hyra strax under 1000-lappen per plats. Sedan får du låna maskiner vilket betyder en viss summa diesel + elen (lysrörsarmatur drar rätt mycket el när man räknar med elen i stallet och i ridhuset). Jag tycker att fasighetsägaren gott kan kräva en höjning. Med tanke på läget och din arbetsinsats kan du också med gott samvete höja hyran för att täcka upp för höjningen från fastighetsägaren. Du måste visa att ditt stall är värt den lite högre hyran.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 611
Senast: Fille
·
M
Anläggning Hej ! vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror Så här så det ut hos oss i dag Hyra 1300;- detta ingår box,med halm ...
14 15 16
Svar
310
· Visningar
34 103
Senast: ellipsis
·
  • Låst
Hästmänniskan Detta är ingen annons - vårt stall är överfullt, så snälla ta inte bort den. Jag är nyfiken på vilken stallhyra som är rimlig i vårt...
Svar
2
· Visningar
967
L
Hästmänniskan stallhyror? Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då? Bor för tillfället bo en gård med 22boxplatser (4uteboxar), På gården...
2
Svar
32
· Visningar
3 340
Senast: Chivita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp