Sitter mellan gårdsägare och hästägare

Kallhyra är väl det man betalar för att ha en tom box hos stallägaren? D.v.s när hästen är på bete men man betalar för att få ha kontraktet kvar.
Det ingår alltså inget annat än det som kostar stallägaren att ha boxen tom.

Tänker du eller jag fel?

Kallhyra för mig är boxen och ev hantering runt. Men utan foder och strö.
 
Känns som om vi blandar ihop olika saker. Självklart är hyran per box inte "dyr" som jag betalar till ägaren, 1396 kr. Men det är ju kallhyra, verkligen kallhyra, där jag utöver detta står för all service till mina inackorderingar (12 st) och den tiden måste jag ju lägga på hyran. Jag står för 4 fodringar per dag och ut- och insläpp måndag till fredag.

Min ursprungliga fråga var väl mest om det är rimligt att ta en så rejäl summa, 16750 kr, för ett stall där ägaren verkligen inte gör speciellt mycket, utom att luta sig tillbaka och ta betalt.
 
Känns som om vi blandar ihop olika saker. Självklart är hyran per box inte "dyr" som jag betalar till ägaren, 1396 kr. Men det är ju kallhyra, verkligen kallhyra, där jag utöver detta står för all service till mina inackorderingar (12 st) och den tiden måste jag ju lägga på hyran. Jag står för 4 fodringar per dag och ut- och insläpp måndag till fredag.

Min ursprungliga fråga var väl mest om det är rimligt att ta en så rejäl summa, 16750 kr, för ett stall där ägaren verkligen inte gör speciellt mycket, utom att luta sig tillbaka och ta betalt.
Håller med dig där.
1396 kr i kallhyra kan ju inte lämna något stort utrymme för dig att ta betalt för dom tjänster du utför i stallet. Hur lyckas du ta ut någon lön öht med en sådan kallhyra?
Hur ser (kall)hyrorna ut fö i ditt område, det är ju det du måste jämföra med.
 
Jag känner inte riktigt till kallhyrorna i mitt område, det verkar vara rätt sällsynt att en gårdsherre hyr ut hela anläggningen till någon så som i mitt fall. För det mesta verkar stallägarna själva sköta om uthyrningen och kanske har möjlighet att tjäna pengar på det viset.

I mitt fall tar han bara betalt och lämnar jobb och organisation till mig. Och det blir inte mycket över i "lön" utan känns mest som om man jobbar på för gruppens skull, utan mig läggs nog anläggningen ner då ägaren gick med på att behålla den efter övertalning från oss. Så vi står i någon slags tacksamhetsskuld som inte gör situationen lättare.
 
Jag känner inte riktigt till kallhyrorna i mitt område, det verkar vara rätt sällsynt att en gårdsherre hyr ut hela anläggningen till någon så som i mitt fall. För det mesta verkar stallägarna själva sköta om uthyrningen och kanske har möjlighet att tjäna pengar på det viset.

I mitt fall tar han bara betalt och lämnar jobb och organisation till mig. Och det blir inte mycket över i "lön" utan känns mest som om man jobbar på för gruppens skull, utan mig läggs nog anläggningen ner då ägaren gick med på att behålla den efter övertalning från oss. Så vi står i någon slags tacksamhetsskuld som inte gör situationen lättare.

Du hyr alltså inte ut lösdriftsplatserna?
 
Ett alternativ är ju att alla betalar sin kallhyra och sen driver ni stallet som ett kollektiv. Ni sätter er ner och kommer överens om vem som ska göra vad och när.
Dom som inte vill/ kan jobba kan köpa sig fria och betala/byta med annan för att göra det som behövs.
 
Min ursprungliga fråga var väl mest om det är rimligt att ta en så rejäl summa, 16750 kr, för ett stall där ägaren verkligen inte gör speciellt mycket, utom att luta sig tillbaka och ta betalt.

Kort svar. Tillgång och efterfrågan, om någon vill hyra stallet för den summan är det värt det. Även om det kanske inte är värt för just dig :)

Hyr ut lösdriftsplatserna också.
 
Håller med @AliceZeta att det kanske går att göra olika "nivåer" alltså x kronor för kallhyra och kollektiv, x kr + y kr om man vill slippa utsläpp, x + y+ z om man vill slippa fodringar och så vidare.
Lättare att ta betalt/betala när man vet exakt vad man betalar för och möjlighet att välja billigare/dyrare alternativ efter hur mycket hjälp man behöver/inkomst.
 
Lite så gör jag idag, vissa får avdrag på hyran om de vill ta pass mm. Är väl mer att jag ändå är tillgänglig och ansvarig, plus att jag är pedant, vilket innebär att jag håller stallet kliniskt rent ;) Är mest att jag har förstått av andra att hans hyra är orimligt hög, darav min fråga :)
 
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Jag och en till hyr ett litet (inte nytt) kall-stall på landet i Uppland och vi betalar 1500 var för det. Då ingår inte någon ridbana eller ridhus, inget varmvatten, ingen WC eller fikarum och ingen spolspilta.

Det finns en liten ponnybox som vi har som "foderrum" och en liten uppvärmd sadelkammare. Det ingår bra hagar, ström, kallvatten, hagmaterial och gödselhantering. Sen sköter vi rubbet själva.

Så förutsatt att stallet är funktionsenligt och hyffsat fint så skulle det du betalar lätt kunna vara utan vare sig ridhus eller ridbana så visst finns utrymme för en höjning.... Sen får ju du höja i din tur.
 
Lite så gör jag idag, vissa får avdrag på hyran om de vill ta pass mm. Är väl mer att jag ändå är tillgänglig och ansvarig, plus att jag är pedant, vilket innebär att jag håller stallet kliniskt rent ;) Är mest att jag har förstått av andra att hans hyra är orimligt hög, darav min fråga :)
Det är ju svårt att veta vad som är orimligt när man inte vet vad anläggningen kostar honom.
Har han vettig grund för hyran?
Han kanske har en skyhög elräkning som kommer från något ni i stallet kan påverka eller vad som helst. Det kanske finns utrymme att sänka hans kostnader istället för att höja hyran? Ger ju samma resultat i slutändan.

I grund och botten är det ju han som bestämmer, acceptera eller flytta...
 
Kallhyra är kallhyra, dvs stallet (med vad som ingår i det som boxar, sadelkammare, foderkammare osv), hagar (vinterhagar med eller utan beteshagar) och ev ridbanor. INGEN el (ingår el heter det "varmhyra") och ingen hjälp "what so ever" med hästarna.

Dvs 1396 / box inkl el är ju SNORBILLIGT...

Förvisso Sthlmsområdet men jag skulle tagit MINST 1000kr/box/månad + moms i kallhyra för vårat stall om jag skulle hyra ut det (nu äger jag det inte längre men som "riktlinje" och då pratar vi inte kanonhagar utan som bukefolk så fint kallar det "frimärkshagar"... Då har vi en jättefin 22x65m belyst uteridbana och ett litet ridhus på 17x27m och gudomliga i stort sett bilfria ridvägar och bussen stannar precis vid stallet.
 
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Nu ville han höja hyran ytterligare och jag undrar bara om det är rimligt, vad är rimlig hyra för en sån här anläggning?

När jag reagerade negativt på hans önskan om att höja blev han rätt arg och nu känns det som om han inte vill vara "snäll" och hjälpa mig när jag behöver kontakter mm längre, han är affärsman och jag tycker det är oacceptabelt. Jag tog över anläggningen förra hösten och i samband med det höjde han upp hyran rejält redan. Jag älskar mina inackorderingar och vi är det bästa gänget i världen och vill verkligen inte säga upp avtalet men det känns snart inte rimligt.

Om det är rimligt eller inte beror väl på var ni finns.

Jag betalar ca 2200 kr/box i kallhyra. Så då tillkommer alltså foder, strö, serviceavgift etc. Det är fullt rimligt i vårt område.
Vi får då tillgång till två utebanor, två ridhus, hagar och fina utevägar(om än begränsade iom läget). Vi har uppvärmd sadelkammare, toalett, spolplatta etc.
Vill man använda skrittmaskin eller tvättmaskin kostar det extra.

Här omkring blir det svårt att driva stall och kunna leva på det om man inte antingen äger stallet utan lån, har många platser eller erbjuder special-service. Annars får man komplettera med att annat jobb vid sidan av eller ha lektioner/ta emot tillridningar etc.
 
En ridskoleanläggning med 2 ridhus, en paddock, spolspilta och tillräcklig hagmark, 15+17+7 stallplatser har en hyra på 30000 och det är en av de dyraste anläggningshyrorna i landet, trots att läget är lantligt.

Ett annat stall, 16 boxplatser, ridhus, paddock och snålt tilltagen hagmark inkl ägaren fodrar betalar 10 000 i hyra. Drivs i övrigt kollektivt. Även det lantligt läge med ganska gott om stall omkring.
 
En ridskoleanläggning med 2 ridhus, en paddock, spolspilta och tillräcklig hagmark, 15+17+7 stallplatser har en hyra på 30000 och det är en av de dyraste anläggningshyrorna i landet, trots att läget är lantligt.

Ett annat stall, 16 boxplatser, ridhus, paddock och snålt tilltagen hagmark inkl ägaren fodrar betalar 10 000 i hyra. Drivs i övrigt kollektivt. Även det lantligt läge med ganska gott om stall omkring.

Hur kan den ridskoleanläggningen va dyrast i landet ? Det är ju snorbilligt... 30 000 kr (exkl moms förutsätter jag) för 44 boxar ... Det ger 682 kr/box... Har du tappat en 0a så kan jag ju dock hålla med om att 6818 kr/box är rätt så dyrt ;)
 
Kallhyra är väl det man betalar för att ha en tom box hos stallägaren? D.v.s när hästen är på bete men man betalar för att få ha kontraktet kvar.
Det ingår alltså inget annat än det som kostar stallägaren att ha boxen tom.

Tänker du eller jag fel?

Du tänker nog lite fel.
Kallhyra brukar vara att man betalar för platsen beräknat på grundkostnader/det som alltid kostar oavsett om hästen står där eller ej.. Resten betalar man utöver dvs foder, strö och service (in/utsläpp, mockning osv).
Eller så har man en total hyra m allt inkluderat. I många stall betalar man samma hyra året om dessutom på sommaren.

Dvs det brukas inte bara för att boxen står tom.
 
Känns som om vi blandar ihop olika saker. Självklart är hyran per box inte "dyr" som jag betalar till ägaren, 1396 kr. Men det är ju kallhyra, verkligen kallhyra, där jag utöver detta står för all service till mina inackorderingar (12 st) och den tiden måste jag ju lägga på hyran. Jag står för 4 fodringar per dag och ut- och insläpp måndag till fredag.

Min ursprungliga fråga var väl mest om det är rimligt att ta en så rejäl summa, 16750 kr, för ett stall där ägaren verkligen inte gör speciellt mycket, utom att luta sig tillbaka och ta betalt.
trots allt är det ju så att du inte har fullt stall om du inte har lösdriftsplatserna och boxplatserna. Det är så du borde tänka när det kommer till hyran från fastighetsägaren.
 
Det bör ju vara så, att det är själva platsen utan något med.
Men oftast säger folk kallhyra och menar då grundhyra, och det kan innebära väldigt olika beroende på stall.
Inget att haka upp sig på tycker jag :)

Nä, jag lovar att inte hänga upp mig på det. ;-)

Det är bara så att man tänker att man måste mena samma sak när man diskuterar för att det ska bli "rätt".
Det kan ju ha ändrats sedan jag själv betalade kallhyra också. Bra att veta då.
 
De
Hur kan den ridskoleanläggningen va dyrast i landet ? Det är ju snorbilligt... 30 000 kr (exkl moms förutsätter jag) för 44 boxar ... Det ger 682 kr/box... Har du tappat en 0a så kan jag ju dock hålla med om att 6818 kr/box är rätt så dyrt ;)
t är inte så många boxar. En av de dyraste, inte DEN dyraste.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 611
Senast: Fille
·
M
Anläggning Hej ! vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror Så här så det ut hos oss i dag Hyra 1300;- detta ingår box,med halm ...
14 15 16
Svar
310
· Visningar
34 102
Senast: ellipsis
·
  • Låst
Hästmänniskan Detta är ingen annons - vårt stall är överfullt, så snälla ta inte bort den. Jag är nyfiken på vilken stallhyra som är rimlig i vårt...
Svar
2
· Visningar
967
L
Hästmänniskan stallhyror? Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då? Bor för tillfället bo en gård med 22boxplatser (4uteboxar), På gården...
2
Svar
32
· Visningar
3 340
Senast: Chivita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp