Sitter mellan gårdsägare och hästägare

Plötsligt tycker jag lite mindre om dig... ;) (Notera: skämtsam ton.) Fast jag ska egentligen inte klaga alls; har en kallhyra på 700:-. I norra Stockholm (Vallentuna) med nuvarande hästen var kallhyran 1000:-, samma ort med förra hästen var kallhyran 800:- resp. 1000:- (har jag för mig..). Det kunde ha varit värre. I de stall jag stått har kallhyra varit just kallhyra: boxen och tillgång till hage utan någon service.

Justja; ridhus på förra stallet (i Vallentuna) med nuvarande hästen. På stallet med kallhyra på 800:- fanns ingen ridbana/ridhus, men helt suveräna ridvägar och man fick lov att rida på stubbåkrarna vid stallet. Nuvarande stallet plus det sista "Vallentuna-stallet" finns/fanns ridbana (i nuvarande stallet är den inte inhägnad).

Jag instämmer med övriga i tråden och tycker att en hyreshöjning i TS:s stall låter rimlig. Med tanke på antalet hyresgäster/boxar, blir inte höjningen hög per box (om det inte handlar om en massa tusenlappar - hur hög är höjningen av hyran för stallet/anläggningen?).
 
Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i stallet, wc, litet fikarum, sadelkammare, foderkammare och varmvatten-spolspilta (ute).

Anläggningen är bra belägen vid motorvägsavfart mellan två stora städer i Skåne.

Jag betalar 16.750 kr för detta per månad och då ingår ström, värme, vatten, hagmaterial samt "hjälp när det behövs" men inte med arbetet i sig utan kan vara kontakter, lån av vissa maskiner mm. Stallägaren skyfflar upp gödselstacken när det behövs. Annars sköter jag allt i underhåll och service själv. Ibland med hjälp av mina inackorderingar.

Nu ville han höja hyran ytterligare och jag undrar bara om det är rimligt, vad är rimlig hyra för en sån här anläggning?

När jag reagerade negativt på hans önskan om att höja blev han rätt arg och nu känns det som om han inte vill vara "snäll" och hjälpa mig när jag behöver kontakter mm längre, han är affärsman och jag tycker det är oacceptabelt. Jag tog över anläggningen förra hösten och i samband med det höjde han upp hyran rejält redan. Jag älskar mina inackorderingar och vi är det bästa gänget i världen och vill verkligen inte säga upp avtalet men det känns snart inte rimligt.

Normal index för prishöjning per år ligger mellan 2-4%. Då ingår löner, råvarukostnader, drivmedel etc i den prishöjningen. Detta gäller min bransch, men jag tror det är ganska lika i andra branscher.
Har inte läst hela tråden, men att han vill ha ut prishöjning är väl ganska normalt. Tar han inte ut prishöjning så är han en förlorare då hans utgifter förmodligen har ökat, samt hans egen möjlighet till löneförhöjning.
Vad står i ert avtal? I långt i förväg måste han avisera en prishöjning?
 
Jag och min kompis betalar 8000:-/mån. för vårt stall (för tre hästar, och det kostar detsamma om vi har färre hästar där (dvs. För stallet är 8000:- minimum) med totalt fyra boxar (fyller vi stallet kostar det 10 000:-/mån.) på en anläggning i Mellansverige. I hyran ingår el, vatten, spån, hösilage, mineraler, utsläpp och morgonfodring. Ridbana och ridhus finns på anläggningen (dock utnyttjas dessa av verksamheten en hel del).
 
De

t är inte så många boxar. En av de dyraste, inte DEN dyraste.

En ridskoleanläggning med 2 ridhus, en paddock, spolspilta och tillräcklig hagmark, 15+17+7 stallplatser har en hyra på 30000 och det är en av de dyraste anläggningshyrorna i landet, trots att läget är lantligt.

15 + 17 + 7 = 39 ... my mistake..... FORTFARANDE billigt och knappast en av de dyraste anläggningarna i landet (Sverige)... Snarare tvärtom en av de billigaste anläggningarna i landet...
 
En ridskoleanläggning med 2 ridhus, en paddock, spolspilta och tillräcklig hagmark, 15+17+7 stallplatser har en hyra på 30000 och det är en av de dyraste anläggningshyrorna i landet, trots att läget är lantligt.

15 + 17 + 7 = 39 ... my mistake..... FORTFARANDE billigt och knappast en av de dyraste anläggningarna i landet (Sverige)... Snarare tvärtom en av de billigaste anläggningarna i landet...
Ja alltså jag lyssnar på vad ledningsgruppen har för argument när kommunen vill höja hyran avsevärt :) vore ju dumt av dem att ta sina siffror och argument ur tomma intet men vad vet jag :)

Större delen av platserna är spiltor och inte alls värd lika hög kallhyra som boxar kan jag tycka. Förstår inte alls varför du verkar så oerhört upprörd. Kanske är jag som sagt felinformerad eller har missförstått men som sagt "vi betalar redan en av landets högsta hyror, stockholmsområdet inräknat" lämnar inte så mkt tolkningsfrihet. Antagligen ingår då mer i de högre hyrorna, och det är därför denna klassas som hög.
 
Ja alltså jag lyssnar på vad ledningsgruppen har för argument när kommunen vill höja hyran avsevärt :) vore ju dumt av dem att ta sina siffror och argument ur tomma intet men vad vet jag :)

Större delen av platserna är spiltor och inte alls värd lika hög kallhyra som boxar kan jag tycka. Förstår inte alls varför du verkar så oerhört upprörd. Kanske är jag som sagt felinformerad eller har missförstått men som sagt "vi betalar redan en av landets högsta hyror, stockholmsområdet inräknat" lämnar inte så mkt tolkningsfrihet. Antagligen ingår då mer i de högre hyrorna, och det är därför denna klassas som hög.

Därför att du tex inte skrev att det gäller spiltor ? 39 BOXplatser, med 2 ridhus osv ... Då är det snorbilligt... Fråga vem som ... Men nej... som sagt min fd anläggning (se ovan) skulle kosta 30 000 kr + moms = 37500 i månaden i stockholmsområdet. Och då är inte el eller annan service inräknat...
En ridskola i Sthlmsområdet skulle jubla över den låga hyran "din" ridskola har !
 
stallplatser är inte lika med boxplatser. jag är bara ansvarig för vad jag skriver, inte vad du läser. ridhusen har föreningen själva bekostat. är verkligen bara kall kall kallhyra.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 611
Senast: Fille
·
M
Anläggning Hej ! vi har diskusioner på vårat stall om rimliga hyror Så här så det ut hos oss i dag Hyra 1300;- detta ingår box,med halm ...
14 15 16
Svar
310
· Visningar
34 102
Senast: ellipsis
·
  • Låst
Hästmänniskan Detta är ingen annons - vårt stall är överfullt, så snälla ta inte bort den. Jag är nyfiken på vilken stallhyra som är rimlig i vårt...
Svar
2
· Visningar
967
L
Hästmänniskan stallhyror? Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då? Bor för tillfället bo en gård med 22boxplatser (4uteboxar), På gården...
2
Svar
32
· Visningar
3 338
Senast: Chivita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp