Bukefalos 28 år!

Bukefalos framtid

När jag blev medlem så var jag runt 25 år och drogs till båda forumen. Ungdom för det lite lättsammare och trådar om relationer för de i min ålder och till senior på grund av de många intressanta, ofta seriösare, diskussionerna. Skulle jag posta en ny tråd skulle båda forumen ha kunnat vara intressanta, vilken beroende på trådstartens ämne. Idag känns inte Ungdom särskilt levande alls, antagligen på grund av att många medlemmar har försvunnit/växt upp och att det har varit för dålig tillväxt på nya medlemmar. Dagens ungdomar är kanske mindre intresserade av forum?

Håller med om att forumet känns lite utarmat idag. Det är få intressanta diskussioner igång och även om jag tidigare inte har engagerat mig i så många så gör jag det i ännu mindre grad idag. Själv känner jag inte riktigt att jag har så mycket tid att lägga ner på buke att jag lyckas hänga med i diskussionerna, och då låter jag för det mesta bli istället.
 
Jag håller med dig om minskad aktivitet på Ungdom, helt klart. Aktiviteten har i alla fall ändrat karaktär och jag undrar om det är mängden chattrådar som ligger bakom.

Jag kikade in på Ungdom häromdagen. Bara nio trådar därinne hade varit aktiva den dagen, resten var från dagen innan eller tidigare. Sex av de nio var chattrådar, bara tre var diskussioner i enskilda ämnen.

Jag tror att det är förödande. Visst, forumet blir vad dess användare gör det till och finns där många chattrådar så beror det på att folk vill chatta - men jag tror inte att det gör forumet inbjudande för nykomlingar. Intrycket de får är nog snarare att här sitter en massa kompisar som redan känner varann och småpratar, själva är de inte är inbjudna. Tjusningen på Ungdom och Senior har väl ändå alltid varit mångfalden och bredden i ämnena, inte att folk ska sitta dagarna i ända och redovisa vad gör, vad de shoppar, felsägningar de gjort, vilken låt de just lyssnar på osv.

Jag haft ett långt uppehåll härifrån, nu har jag läst lite på ffa Senior ett par veckor och ser att den typen av trådar har ökat även där. Jag ber till Bukeguden att Senior inte ska gå samma väg som Ungdom när det gäller det.
Fast senior har väl sen urminnes varit forumet för de etablerade invigda i klanen ? Ingen släpps ju in där öht i många sammanhang ;)

I övrigt allmänt som tidigare skrivet tror jag forum som Buke har stor konkurrens år 2015 av övriga sociala media .
 
Senast ändrad:
Fast senior har väl sen urminnes varit forumet för de etablerade invigda i klanen ? Ingen släpps ju in där öht i många sammanhang ;)

Jag blev medlem för ett par år sedan och har inte ens frågat om lov (är så gott som enbart på senior och hund). Missat nåt? :nailbiting:

Jag ser varken till den där bukemaffian eller har blivit invigd i någon klan... Jag har helt enkelt inte väntat på tillåtelse att "få" vara med, är det vad man förväntar sig kan jag förstå att det är svårt att komma in i forumet eftersom sådana inbjudningar knappast kommer att delas ut.

Man tar den plats man vill ha, helt enkelt?
 
Jag blev medlem för ett par år sedan och har inte ens frågat om lov (är så gott som enbart på senior och hund). Missat nåt? :nailbiting:

Jag ser varken till den där bukemaffian eller har blivit invigd i någon klan... Jag har helt enkelt inte väntat på tillåtelse att "få" vara med, är det vad man förväntar sig kan jag förstå att det är svårt att komma in i forumet eftersom sådana inbjudningar knappast kommer att delas ut.

Man tar den plats man vill ha, helt enkelt?
Jag tycker du är ett utmärkt exempel! Jag brukar ofta tänka på just dig varje gång nån kommer in och säger att Hund är bitchar, att man som ny alltid får en massa skit kastad på sig.

Du kom in, var trevlig, saklig, ödmjuk. Och fick allas respekt genast!
 
Håller med om att forumet känns lite utarmat idag. Det är få intressanta diskussioner igång och även om jag tidigare inte har engagerat mig i så många så gör jag det i ännu mindre grad idag.
Ja, herregud. Jag kom tillbaka nu idag och det är ju otroligt dött verkligen? Särskilt på ÄU. ÄU känns som U kändes innan det försvann typ. Lite listtrådar, nån "kompistråd" där en liten grupp diskuterar sitt och sen kortare trådar.

Buke brukar ju alltid gå lite upp och ner i hur pass intressant det är men detta är ju verkligen fantastiskt oinspirerande.
 
Ja, herregud. Jag kom tillbaka nu idag och det är ju otroligt dött verkligen? Särskilt på ÄU. ÄU känns som U kändes innan det försvann typ. Lite listtrådar, nån "kompistråd" där en liten grupp diskuterar sitt och sen kortare trådar.

Buke brukar ju alltid gå lite upp och ner i hur pass intressant det är men detta är ju verkligen fantastiskt oinspirerande.
Hon är tillbaka!!!! :banana:

Sen kan jag hålla med om att det är dött, men nog finns väl inte ÄU längre? Är väl bara ungdom och senior?
 
Hon är tillbaka!!!! :banana:

Sen kan jag hålla med om att det är dött, men nog finns väl inte ÄU längre? Är väl bara ungdom och senior?

Indeed she is :banana: :D

Och nä, ÄU finns inte längre. Är bara jag som är så gammal att jag alltid kommer kalla det så :p
 
Ja, herregud. Jag kom tillbaka nu idag och det är ju otroligt dött verkligen? Särskilt på ÄU. ÄU känns som U kändes innan det försvann typ. Lite listtrådar, nån "kompistråd" där en liten grupp diskuterar sitt och sen kortare trådar.

Buke brukar ju alltid gå lite upp och ner i hur pass intressant det är men detta är ju verkligen fantastiskt oinspirerande.
Men så är det väl alltid över sommaren? Att aktiviteten går ner när folk är utomhus och hittar på mycket aktiviteter där en dator inte hinns med, och sen går den upp igen vid vintern när man är inomhus desto mer.
 
Men så är det väl alltid över sommaren? Att aktiviteten går ner när folk är utomhus och hittar på mycket aktiviteter där en dator inte hinns med, och sen går den upp igen vid vintern när man är inomhus desto mer.
Absolut. Men oavsett - ÄU har länge (tycker jag) haft en inriktning som jag personligen inte tycker är så kul och precis som TS så ser jag en rätt trist trend. Jag tror inte den ger med sig bara för att sommaren försvinner, när jag kikade in i vintras var det i mitt tycke likadant.
 
Absolut. Men oavsett - ÄU har länge (tycker jag) haft en inriktning som jag personligen inte tycker är så kul och precis som TS så ser jag en rätt trist trend. Jag tror inte den ger med sig bara för att sommaren försvinner, när jag kikade in i vintras var det i mitt tycke likadant.
Du får helt enkelt gå in och skaka om lite med nya trådstarter ;)
Välkommen tillbaka, förresten! :)
 
Du får helt enkelt gå in och skaka om lite med nya trådstarter ;)
Välkommen tillbaka, förresten! :)
Haha, standardsvaret i alla såna här trådar. Nä tack, är inte riktigt målgruppen för ÄU längre så det tar jag inte på mig :p.

Och tack!
 
Haha, standardsvaret i alla såna här trådar. Nä tack, är inte riktigt målgruppen för ÄU längre så det tar jag inte på mig :p.

Och tack!
Det är lite det jag menar, att folk har en tendens att klaga på minskad aktivitet men vill inte själva göra något åt den ;)
 
Det är lite det jag menar, att folk har en tendens att klaga på minskad aktivitet men vill inte själva göra något åt den ;)
Jag är för gammal för ÄU. Både åldersmässigt men även mentalt. Att jag kan gå in och titta där och se att nä, det är inget för mig gör absolut inte att jag har nån form av moralisk skyldighet att gå in och styra upp nåt. För övrigt är det inte graden av aktivitet jag "klagar" på utan hur själva användandet av forumet förändrats. Lite samma sak som exempelvis mandalaki även reflekterat över. Man bör få resonera kring hur ett forum utvecklas utan att de snipiga "skriv nåt bra själv då" automatiskt flyter upp. Tycker jag.
 
Jag är för gammal för ÄU. Både åldersmässigt men även mentalt. Att jag kan gå in och titta där och se att nä, det är inget för mig gör absolut inte att jag har nån form av moralisk skyldighet att gå in och styra upp nåt. För övrigt är det inte graden av aktivitet jag "klagar" på utan hur själva användandet av forumet förändrats. Lite samma sak som exempelvis mandalaki även reflekterat över. Man bör få resonera kring hur ett forum utvecklas utan att de snipiga "skriv nåt bra själv då" automatiskt flyter upp. Tycker jag.
Självklart ska man få resonera över det, men det känns lite bakvänt att beklaga sig över minskad aktivitet när man själv bara är åskådare. Vad är man då ute efter? Att andra ska känna att dom borde ta tag i det hela och skriva mer?
 
Självklart ska man få resonera över det, men det känns lite bakvänt att beklaga sig över minskad aktivitet när man själv bara är åskådare. Vad är man då ute efter? Att andra ska känna att dom borde ta tag i det hela och skriva mer?
TS startade en diskussion om forumets framtid där hon resonerar över att de unga på forumet verkar försvinna då ungdomsdelen är rätt död (snabbt sammanfattat). Det senare höll jag med om och uttryckte därför den åsikten, vilket flera andra gjort. Varför vi uttrycker den åsikten? Tja, det är en diskussion som handlar om just exakt det och därför är det rätt givet att de som håller med säger just exakt det. Om alla svaren i tråden bara får vara "jag tycker äu är lajbans"/"jag tycker äu är segt så jag skapade fem trådar" blir det ju lite märkligt.

Och nä, jag tycker inte nån ska vara mer eller mindre aktiv än de är. Forum utvecklas och ser väl förmodligen ut precis så som majoriteten av de aktiva medlemmarna vill helt enkelt :). Sen måste det ju vara fritt fram att diskutera utvecklingen eller uttrycka att man ser en förändring.
 
TS startade en diskussion om forumets framtid där hon resonerar över att de unga på forumet verkar försvinna då ungdomsdelen är rätt död (snabbt sammanfattat). Det senare höll jag med om och uttryckte därför den åsikten, vilket flera andra gjort. Varför vi uttrycker den åsikten? Tja, det är en diskussion som handlar om just exakt det och därför är det rätt givet att de som håller med säger just exakt det. Om alla svaren i tråden bara får vara "jag tycker äu är lajbans"/"jag tycker äu är segt så jag skapade fem trådar" blir det ju lite märkligt.

Och nä, jag tycker inte nån ska vara mer eller mindre aktiv än de är. Forum utvecklas och ser väl förmodligen ut precis så som majoriteten av de aktiva medlemmarna vill helt enkelt :). Sen måste det ju vara fritt fram att diskutera utvecklingen eller uttrycka att man ser en förändring.
Ja jag läste TS inlägg, så det finns ingen anledning att förklara dess innehåll :). Men jag har aldrig påstått att man inte får skriva annat än att Ungdom är bra.
Däremot känns det lite döfött att person efter annan bara ska konstatera att det skrivs få trådar. Vad leder det till? Är det inte bättre att fundera över hur man skulle kunna få mer fart på det, eller själv göra någonting åt det? (ja, jag läste även att du skrev att du inte känner att du hör hemma på ungdom, det där var en mer allmän reflektion).

Själv skulle jag gärna se att chatten kom tillbaka, då kanske det blir mer aktivitet i forumet i och med att nya frågor tas upp i nya trådar istället för ett sidospår i en stor snacktråd som man inte orkar hoppa in i när den nått del 35 sida 87 och består av ett ganska sammansvetsat gäng.
Jag upplever också att vi får in en del nya personer, och då gäller det ju att man välkomnar dom och inte skrämmer iväg någon med ett hårt klimat.
 
@cili
Jag har förstått att du tycker så, jag håller bara inte med. Och återigen - jag har inte klagat över "få trådar". Men strunt samma, vi kommer nog inte förstå varandra i det här.
 
@cili jag tror du är inne på något just med att man inte ska skrämma iväg nya med ett hårt klimat. Klimatet på forumet är ju minst sagt hårt och jag upplever att det till och från blir lite otrevligt med följd av "det är ett diskussionsforum!". Ja, det är ett diskussionsforum men man måste väl kunna uttrycka sina åsikter på ett trevligare sätt än vad många gör? Jag vet ju att jag själv tagit rejält illa vid mig vid några tillfällen och det känns väldigt tråkigt. Jag har med tiden lärt mig vilka trådar jag ska undvika att skriva i även om de verkar intressanta men jag kan förstå att en ny användare blir lite avskräckt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 189
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 610
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp