Bukefalos 28 år!

Bukehästar i skaraborg?

Idag var det klättra upp igen. Sa till mig själv: Rid tills han slappnar av i traven, bjuder fram utan rusa.
Första traven och direkt resultat. Gick inte iväg i övertakt och han tappade inte efter tre steg och bröt av :D
 
Körde min travare en sväng igår. Mysigt! Hon traskade på snällt.
11910252_1644892899124015_503851578_n.jpg
 
Red lektion för inhyrd tränare igår. Idag har jag träningsvärk. Tror Fjant var lite seg från igår med ;)
Vi fick igår träna rida längs medellinjen och göra volter och åttor osv. Något fjant inte är van vid. Han gillar rakt spår och stöd av väggen så vi hade lite bus och små försök skicka av mamma :devil: men tog sig åt slutet. Idag löshoppade vi några språng för han skulle minnas hur man gör inför kvaliten nästa söndag :) Gick bra om än lite trött i bakbenen ;)
 
Försöker putta lite liv i tråden igen :)

Här har det varit en hektisk helg. Det har varit KM-helg på klubben och jag var där och red dressyr igår och satt i sekretariatet idag. Hästen är igång igen efter sommarens långa "skadevila" och har känts jättefräsch, därför beslutade jag för att debutera Lb1 igår. Det gick väl bra, men hästen visste mycket väl att det inte brukar stå staket i ridhuset och reagerade som om de anföll honom.. han som aldrig reagerat på dressyrstaket förut. När den värsta spänningen släppt och vi började rida programmet (snäll domare som lät oss rida bort den värsta paniken först!) gick luften ur hästen och all ridning försvann liksom. När jag känner att han går och bromsar blir jag klämmig och framåtlutad (ser skitnödig ut) och det är inte bra för då bromsar hästen ännu mer. Men vi tog oss runt och med en rätt snäll bedömning får jag väl tycka fick vi faktiskt 64,2% och det var bra mer än vad jag väntade mig!

Idag var det tidig morgon, dags för hoppningens KM! Idag hoppade inte jag, men min mamma lånade hästen och hoppade runt 60 och 70 cm. Jag förvarnade henne om att hästen inte gillar att hoppa ute i paddocken, men hon hävdade att det var jag som gjorde hästen sån och det inte kommer hända när hon rider. Eller hur.. haha. De gick två felfria rundor men ÄNTLIGEN så kunde mamma känna det jag känner uppe på ryggen - spänd häst som inte lyssnar och som inte går fram ordentligt. Det syns inte, men det känns på ryggen.

Nu har jag anmält mig till Mölltorps pay and ride den.. 18 oktober tror jag det var. Någon mer som ska dit?
 
Nu har jag anmält mig till Mölltorps pay and ride den.. 18 oktober tror jag det var. Någon mer som ska dit?

Får väl se. Tanken var det men killen satte skon på sniskan igår och kappan i hoven. Så får se hur han tar sig efter fått den tillrätta idag. För börjat gå åt rätt håll för oss :)
 
@Ackio Aj då :/ Men lyckligtvis brukar ju hovskador läka ganska snabbt, om de inte "tar illa" sas eller blir hovböld och skit. Vårt gammelsto trampade på en avsågad bit "sly" som fastnade i strålen. In akut, karva upp i hoven. Bandage och grejer, sen en vecka senare var det i stort sett läkt.. var helt chockad hur fort det gick!
 
@Ackio Aj då :/ Men lyckligtvis brukar ju hovskador läka ganska snabbt, om de inte "tar illa" sas eller blir hovböld och skit. Vårt gammelsto trampade på en avsågad bit "sly" som fastnade i strålen. In akut, karva upp i hoven. Bandage och grejer, sen en vecka senare var det i stort sett läkt.. var helt chockad hur fort det gick!

Kollade honom nu på kvällen och han rörde sig rent. Har ridlektion i morgon.. så är väl då vi får se om vi klarat oss eller inte
 
Håller tummarna @Ackio !

Tack. Sitter och kikar på programmen. Jag gillar inte riktigt LC1 programmet. Med serpentiner och den skumma månen till båge i slutet. Men vet inte om han pallar en LB1. Får vela ett tag till. På fredag har vi staket framme så då får han känna på ridas på staket om han visar sig ren när jag rider idag :)
 
Ja den där konstiga halvcirkeln på slutet är väldigt udda tycker jag.. har bara ridit nya lc en gång och den var svår att memorera, för det är inget riktigt flyt i programmet. Nu när jag ridit lb1 och faktiskt har något att jämföra med förstår jag vad folk menar när de säger att Lb på ett sätt är lättare än Lc, för det är med naturligt att rida som man gör i Lb än vad man gör i lc! @Ackio
 
Ja den där konstiga halvcirkeln på slutet är väldigt udda tycker jag.. har bara ridit nya lc en gång och den var svår att memorera, för det är inget riktigt flyt i programmet. Nu när jag ridit lb1 och faktiskt har något att jämföra med förstår jag vad folk menar när de säger att Lb på ett sätt är lättare än Lc, för det är med naturligt att rida som man gör i Lb än vad man gör i lc! @Ackio

Ja lite så jag känner med. Jag rider aldrig "månar" eller serpentiner till vardags så LB1 känns mer rätt i mitt huvud.
 
Här blev det ett ofrivilligt riduppehåll på en vecka. Varit utomlands i en vecka (solsemester) och haft hjälp med ridningen av medryttare och min tränare. När jag kom hem igen red jag ut, Wille var mjuk och fin men när vi var nåra km hemifrån blev han livrädd för något när vi kom och skrittade. Slängde sig runt och kutade åt motsatt håll, det gjorde inte jag. *aj, aj* Första gången någon ramlar av honom. Lyckades slå i bäckenet och repa min fina sadel. :( Blev väldigt öm i höftbenskammen och sökte vårdcentralen dagen därpå. De tyckte jag skulle röntga så jag fick väl göra det då. Ingen fraktur som tur var men det är ömt så än har jag inte ridit (jag satt upp efter vurpan för att ta mej hem dock, det var INTE skönt...). Tanken var att longerat idag och ridit i morgon, men nu blir den en tripp till stockholm i morgon. Vi var där i helgen och skulle sett U2 igår, men den konserten blev ju inställd och flyttad tills i morgon, så det blev ytterligare en natt hemifrån denna vecka. Får ta tag i ridningen i helgen istället...
 
Här blev det ett ofrivilligt riduppehåll på en vecka. Varit utomlands i en vecka (solsemester) och haft hjälp med ridningen av medryttare och min tränare. När jag kom hem igen red jag ut, Wille var mjuk och fin men när vi var nåra km hemifrån blev han livrädd för något när vi kom och skrittade. Slängde sig runt och kutade åt motsatt håll, det gjorde inte jag. *aj, aj* Första gången någon ramlar av honom. Lyckades slå i bäckenet och repa min fina sadel. :( Blev väldigt öm i höftbenskammen och sökte vårdcentralen dagen därpå. De tyckte jag skulle röntga så jag fick väl göra det då. Ingen fraktur som tur var men det är ömt så än har jag inte ridit (jag satt upp efter vurpan för att ta mej hem dock, det var INTE skönt...). Tanken var att longerat idag och ridit i morgon, men nu blir den en tripp till stockholm i morgon. Vi var där i helgen och skulle sett U2 igår, men den konserten blev ju inställd och flyttad tills i morgon, så det blev ytterligare en natt hemifrån denna vecka. Får ta tag i ridningen i helgen istället...

Aj :(
 
Själv hemkommen från mitt ridpass. Genomsvettig :rofl:

Han var ren! Och idag red vi verkligen. Skritt, trav, galopp och bommar :eek: Läraren la fram bommar som det skulle travas, skrittas och galoppas över. Jag trodde jag slutade andas redan innan vi började men ÅH SÅ JÄVLA KUL :bump:
 
Alltså, tycker ni LC1 är konstigt ska ni kolla in våra mönster!
Här har vi fyra olika mönster för western riding. Vilket mönster som kommer användas är det inte alltid man vet förrän 1 timme innan första start i klassen. Enda skillnaden på beginner och pro brukar vara att i beginner är det ok med enkla galoppombyten. Och som ni ser är det ett par byten.
rubklx.jpg


Exempel på en trailbana. Hur trailbanor ser ut bestämmer domaren, det kan se ut nästan hur som helst. Just det här mönstret är hyfsat enkelt exempel.
TrailPattern.jpg


Exempel på ett horsemanship mönster. Samma sak här, domaren ritar själv hur mönstret ska se ut, finns inga fasta. Det kan bli i princip vad som helst. Efteråt ska man dessutom visa hästen i sk rail work, där alla ekipage samtidigt rider på fyrkantspåret i de gångarter domaren anger. Det är ett medelmönster skulle jag väl säga, ganska klurigt men inte jättesvårt.
a6667b7c-d8e0-a148-884f05fe357419a6.jpg


Ska tävla på lördag (en träningstävling, typ pay'n ride eller clear round kan man säga), börjar tagga redan nu!
Om någon har vägarna förbi Jultorp Ranch på lördag kan ni ju komma in och kika (de har dessutom supergod mat och fika!).
 
Siktar på att få ordning på beteendet inne på banan. Är jag nöjd efter första eller andra kan jag alltid byta klasser :P Oh wh! Men där är det ju lugnt för det är ju ryttaren som bedöms
 
Igår var jag och Fjant lika glada i varandra som Tom &Jerry typ. Båda träningsvärk och trötta. Så var bara ge sig efter en kort stund av mest bråk. Idag får han vila och sen på det igen i morgon. Så ska trösta mig med lite pasta i ostsås idag :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 443
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp