Bukehästar i skaraborg?

Här var det dött. :) Lika dött som ridningen här. Wille åkte på en förkylning för snart en månad sen, började med lindrig hosta och lite snuva, men so sen ökade. Hade ute veterinären som tog odlingar och det växte ffa en bakterie så nu får han penicillin sen 6 dagar. Ingen vettig ridning på närmare en månad så tävlingar i vår är ju bara att glömma. :( Han är mindre hostig efter pc men har fortfarande snuva så blir ingen ridhusridning för dottern heller. Glad iaf att det inte var kvarka, inga symtom på det men känns bra att ha det svart på vitt.
 
Ja fy vad det går kvarka överallt. Inte roligt! Här är jag sur för att årets två första tävlingar blev inställda så jag har i ren protest inte ridit på nån vecka. Även sur för att vi inte hittat något hus än och för att vädret vart kiss. Men nu verkar det som att det skärper till sig igen :D
 
Ja fy vad det går kvarka överallt. Inte roligt! Här är jag sur för att årets två första tävlingar blev inställda så jag har i ren protest inte ridit på nån vecka. Även sur för att vi inte hittat något hus än och för att vädret vart kiss. Men nu verkar det som att det skärper till sig igen :D

Ja äntligen lite sol och vårvärme igen! :D
 
Ja fy vad det går kvarka överallt. Inte roligt! Här är jag sur för att årets två första tävlingar blev inställda så jag har i ren protest inte ridit på nån vecka. Även sur för att vi inte hittat något hus än och för att vädret vart kiss. Men nu verkar det som att det skärper till sig igen :D

Skojar du eller! Sitter och surar för typ samma sak.. Börjar ångra att jag ska vara sekreterare på våryran, vill komma igång och tävla nu ju! Spring break är väl bara reining..? Och wras måste jag köpa regelbok och licens, inte sugen på att lägga de pengarna.

Mycket upprörd och extremt lättretad just nu. Tröstshoppade en hibiskus idag, får nöja mig med det ett tag.
 
Min vita har vart superfin i flera veckor men nu de senaste två gångerna har hon betett sig märkligt. Tjafsig, lite spänd och allmänt motvalls. Kan vara fällningen iofs. Ska låta henne vara några dagar och se om hon är på bättre humör sedan.
 
Här var det dött. :) Lika dött som ridningen här. Wille åkte på en förkylning för snart en månad sen, började med lindrig hosta och lite snuva, men so sen ökade. Hade ute veterinären som tog odlingar och det växte ffa en bakterie så nu får han penicillin sen 6 dagar. Ingen vettig ridning på närmare en månad så tävlingar i vår är ju bara att glömma. :( Han är mindre hostig efter pc men har fortfarande snuva så blir ingen ridhusridning för dottern heller. Glad iaf att det inte var kvarka, inga symtom på det men känns bra att ha det svart på vitt.

Å nej, vad tråkigt :( Jag som hade stora förhoppningar på att jag kunde locka mer i i div 3 laget ändå. Men vad skönt ändå att det inte var kvarka! Jag har varit jätterädd för det, vi som har haft provridningar och själva varit på provridningar nu i vinter och vart i många stall.

Annars så har den här veckan varit bra för mig, över lag. Vi har den tuffaste kursen på utbildningen nu, men om två veckor är den slut så nu börjar jag se ljuset i tunneln! När sen vädret blev så fint så har jag helt tappat bort min stressmage och mini-depression. Tänk vad lite vårsol kan göra ändå!
Igår var vi på hoppträning, och det gick inte alls bra. Men det berodde mest på att lånesadeln vi har i väntan på att den nya ska komma, inte låg så bra som jag trott. Jag hamnade i framvikt och det blev svårt att bromsa en överlycklig häst när man dessutom får försöka lyfta sin egen kroppsvikt..
Vi har dressyrat en hel del det senaste, det går bara bättre och bättre! Vi är nu anmälda till en pay and ride och den första omgången i div 3 dressyr. Vi har även en pay and jump på skärtorsdagen och första omgången div 3 hopp veckan efter påsk. Så nu börjar det blir allvar ;) Måste bara fixa till lånesadeln först så den ligger bättre..
 
Min vita har vart superfin i flera veckor men nu de senaste två gångerna har hon betett sig märkligt. Tjafsig, lite spänd och allmänt motvalls. Kan vara fällningen iofs. Ska låta henne vara några dagar och se om hon är på bättre humör sedan.

Det där tycker jag är så lurigt. Vår förra valack, såld nu, var så svår på hösten när han satte vinterpälsen. Ont i huden, irriterad och slö. Första året var jag säker på att han var sjuk. Sen gick det över. Men hur ska man veta vad som är pälssättning och vad som är "riktig" smärta?
Vet att sadelutprovaren sa att hon alltid får flera telefonsamtal kring att hästen ömmar i ryggen i pälssättningstider. Samma sak för henne - hur vet man vad som är vad?
 
Det där tycker jag är så lurigt. Vår förra valack, såld nu, var så svår på hösten när han satte vinterpälsen. Ont i huden, irriterad och slö. Första året var jag säker på att han var sjuk. Sen gick det över. Men hur ska man veta vad som är pälssättning och vad som är "riktig" smärta?
Vet att sadelutprovaren sa att hon alltid får flera telefonsamtal kring att hästen ömmar i ryggen i pälssättningstider. Samma sak för henne - hur vet man vad som är vad?

Håller med. Den här kan bli öm i ryggen om hon är kall, men det har ju varit varmt nu och hon har täcke på sig... Hon kan få lite morötter iaf. :) Det var lättare med gamla fjordingen, han brydde sig inte om nåt. Riktig pansarvagn. En gång sprang han igenom ett taggtrådsstaket, fick en liten prick på bringan. Jag trodde att han skulle riva upp hela sig själv men han var helt oberörd.
 
Två sadlar, men ingen passar jättebra. Hade en westernsadel till låns i höstas och den satt inte heller perfekt, men jäklar i min låda vad mycket bättre både jag och hästen kändes. Så jag får väl ge upp det här med dressyrsadel och hitta en westernsadel istället.

Ska bara orka sälja sadlarna...och hitta en annan... *suck*
(Och det här är största anledningen till att vi inte varit igång över vintern.)
 
Två sadlar, men ingen passar jättebra. Hade en westernsadel till låns i höstas och den satt inte heller perfekt, men jäklar i min låda vad mycket bättre både jag och hästen kändes. Så jag får väl ge upp det här med dressyrsadel och hitta en westernsadel istället.

Ska bara orka sälja sadlarna...och hitta en annan... *suck*
(Och det här är största anledningen till att vi inte varit igång över vintern.)

Ja det där med sadel är ju inte speciellt kul. Själv gav jag bort min allroundsadel förra året för att motivera mig att köpa en ny. Den var kass och satt riktigt illa. Det har gått sådär med det köpande och letandet kan jag säga....
 
Jag har en sadel till salu :angel:
Ska spara ihop till en specialbeställning med smalt säte så jag (förhoppningsvis) kan rida utan att få så jäkla ont. Så nu ska jag bara få ihop en väldig massa pengar och hitta en sadeltyp som funkar både för ändamålet (dvs westernridning, ffa trail eller vad hästen nu tycker vi ska göra), för mina sketna höfter och passar hästen. Tur att hon är någorlunda normal i varje fall.


Vi badade idag! Alla ponnyhästar fick plaska runt i vår lilla sjö (en översvämmad dräneringsbrunn på åkern utanför stallet) och vi ryttare fnittrade lyckligt. Vårkänslor!!
 
Jag har en sadel
Vad är det för nåt?


Härligt med vårkänslor!
Här fick stona byta hage och samtidigt ny halm i foderhäcken, så när trodde att jag äntligen skulle rida idag hade jag istället en häst som på flera akrobatiska sprang ifrån mig. När jag försökte på nytt 5 minuter senare kom hon till mig, som hon brukar...
 
Nu verkar *peppar, peppar* Wille pigg igen! Nu ska vi bara få ordning på fötterna också. Fick ju (såklart) inte åka till kliniken och sko med sjuk häst och nu har de fullt. Men min hovis som skor småhästarna tar Wille också denna gång. Måtte skorna sitta tills han kommer. Kör på promenader tills fötterna är fixade. :)
 
Nu verkar *peppar, peppar* Wille pigg igen! Nu ska vi bara få ordning på fötterna också. Fick ju (såklart) inte åka till kliniken och sko med sjuk häst och nu har de fullt. Men min hovis som skor småhästarna tar Wille också denna gång. Måtte skorna sitta tills han kommer. Kör på promenader tills fötterna är fixade. :)


Skönt att han mår bättre :) vilken klinik är det du brukar åka till?
 
Hur går det för alla nu i vår"värmen"? :)
Tycker det är så skönt att det är ljust så länge nu, men jag vill ha maj-väder!
I helgen åker vi till Essunga och hoppar div 3, jag hoppas på en liten touch av maj-väder i alla fall. Det kommer bli en lååång dag ;)
 
Jag och Paj hade en liten uppenbarelse igår och nu vet jag hur jag ska få till spinnen bättre! Har även bokat in clinic för min tyske tränare i maj och juli vilket ska bli svinkul (och dyrt :yuck:) men annars är det rätt lugnt. Ska byta däck ihelg och försöka koppla in trailerkameran jag fick av sambon i födelsedagspressy ihelg!

Lycka till ihelg @HotrodKitten
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 851
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 251
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp