Bukefalos 28 år!

Bukehästar i skaraborg?

Siktar på att få ordning på beteendet inne på banan. Är jag nöjd efter första eller andra kan jag alltid byta klasser :P Oh wh! Men där är det ju lugnt för det är ju ryttaren som bedöms

Det var ju smart förstås. Jag tänker att om jag rider grenar med lite galopp blir det lugnare :angel:
Eller ska man kanske satsa på massor med galopp i så högt tempo att domaren inte hinner se vad som händer? Hmm.. Måste testa!
 
Traktorn har fått en ny kompis
IMAG0015_zpseuvogwyb.jpg


Eller det är väl snarare lilla Darfa som försöker bli kompis med tjocka Fergus. Hon hänger med gubbarna så fort morsan tittar åt andra hållet.
 
Det var ju smart förstås. Jag tänker att om jag rider grenar med lite galopp blir det lugnare :angel:
Eller ska man kanske satsa på massor med galopp i så högt tempo att domaren inte hinner se vad som händer? Hmm.. Måste testa!

Hmm ja det är ju också ett alternativ.. Får väl helt enkelt pröva sig fram tänker jag
 
Här hade visst tråden stått still i nästan 2 månader. Har själv inte haft så mycket att skriva då det inte blivit så mkt ridet. Först ramlade jag ju av och fick hålla upp med ridning ett par veckor. Sen försökte jag sätta igång igen (red 1-2 veckor) men då var Wille helt ur form. Antagligen pga fällning men ställde iaf av honom 2 veckor till. NU när pälsen är på plats är han "normal" igen... Idag var vi ute i skogen, ganska blåsigt så han var lite pigg. :D

Kommer aldrig sluta förundra mej över hur han tänker (OM han tänker...). Började med att en granne försökt skydda en ensilagebal med ett stort trädgårdsparasoll... Det fladdrade fint i blåsten, inte så otäckt enligt Wille som kikade men gick förbi. En stund senare skulle vi igenom "farliga gården", de har en robotgräsklippare (på sommaren) och en väldigt otäck hög stubbe i trädgården. Det har dessutom flyttat in nytt folk som inte är lika pedantiska som förra ägaren så nu kan det stå saker framme, grinden vara öppen osv. OTÄCKT enligt Wille... Växte fast idag och backade sedan över en snöstolpe. :crazy: Man skulle ju kunna tycka att en stolpe mellan benen/under magen som sen fjädrar tillbaka framför nosen på honom skulle vara lite läskigt iaf, men inte då... Det fick honom iaf att gå igenom gården och kanske 75 m till, där låg ensilageplast!!!! Den har legat ett tag, den rörde sig inte men var fruktansvärt hemsk så han var nästan beredd att gå igenom farliga gården igen för att slippa gå förbi den. :banghead: Vid detta laget var jag lite less... Vi kom förbi iaf och allt ryggade hade fått in bakbenen fint under honom så den bjöd han på den mest samlade galopp vi fått till någon gång! :D

Men dagens fråga blir ju, HUR kan ensilageplast vara farligare än snöstolpar och parasoll? :confused:
 
@pemi Hahaha hästar alltså! Det är som med våra.. uppe i skogen bor det en småsuspekt kvinna med ännu mer suspekta vänner som ofta snor bilar som de sen "parkerar" i skogen nära henne. Så ofta står det en sönderkörd volvo (oftast volvo också, är de lättare att sno?) i diket. Och hästarna blir nästan förnärmade! Vad står bilen i diket för?! Den har inga rutor?!!?
Bilar som rör sig är inte farligt. Bilar med släpkärra är inte farligt. Skogsmaskiner är inte farligt. Men bilar som står still i diket ska man akta sig för..
Det bästa är ju sen också när bilen blivit hämtad av polis, och det bara är spår kvar. Då har de oftast vant sig vid att bilen står där, och så går man förbi. Då ska de bli upprörda för att det INTE står en bil där längre?!
Fast våra blir sällan eller aldrig så upprörda att de backar och så, de får mest väldigt långa halsar och spetsiga öron.

Men annars så har det hänt ganska mycket här. Jag har bestämt mig för att sälja min häst. Jag har kämpat med honom nu i fem år och det känns inte som om vi kommer längre. Han vill inte träna och tävla så mycket som jag vill, och nu kändes det som att vi har kommit till en punkt där vi bara blir osams i ridningen. Jag har ju sedan ett halvår helt lagt ner hopptävlandet och lagt över det till mamma och pay and jumper, och det går alldeles strålande. Jag har istället försökt träna och tävla mer dressyr, men han tycker inte det är så kul med så mycket dressyr. Så nu ligger han ute på annons och jag vet inte riktigt hur jag mår. Det känns ju som om man sviker hästen och säljer en del av sig själv, sin identitet, men samtidigt tror jag faktiskt att han kan få det bättre hos någon som inte pressar honom hela tiden. Det är synd att man inte kan samla hästar på hög, för jag vill ju egentligen inte sälja..
 
Här blir det inte så mycket ridning. Mörkt när man kommer hem från jobbet och så gärna lite regn på det.
Känns som att det mesta i mitt liv går ut på att hitta en gård just nu. Är typ det jag lägger ner mest tid på om dagarna, men hittills har vi inte hittat något vi gillar :cry:
 
Vi flyttade till Vara i Augusti och hästen flyttade hit i förra veckan! :)

Från Backiga Göteborg till den plattaste Schlätta i Vara, ett riktigt ombyte, har inte hunnit bekanta mig speciellt mycket med omgivningarna eller vad som händer i hästväg häromkring, de flesta jag känner har travhästar och själv har jag ett 12 årigt Ridtravarsto, vi inbillar oss att vi ska bli distansryttare men det återstår väl att se vad det blir med den saken!
 
Välkommen till Skaraborg @Kyo
Jag är inte så inne på distans men det finns klubbar häromkring vet jag, som brukar anordna några tävlingar typ Billingeritten och nån clear round-variant på våren :)
 
Tack, tack! :D
Ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte är så inne på distansritt jag heller, men jag är nyfiken och vill prova! Det lär bli en jätteflopp med mina tävlingsnerver :o
 
Ja ibland är det nog bäst att gå skilda vägar @HotrodKitten , det ska ju vara roligt att rida!
Välkommen till tråden och även Skaraborg @Kyo !

Ja visst är det svårare med motivationen när det blir mörkt så tidigt @doleron , känner det jag också...

Har iaf klippt Wille idag, jag är verkligen urdålig på att klippa, men köpte mej en egen maskin häromåret så det är väl bara att öva... Både Wille och Radenko är snälla att klippa men det är ju inte kul precis. Ja ja, ingen av dom trivs med en massa päls så jag får gilla läget. ;)
 
Om det är någon som behöver lite hjälp på helgerna max 5 mil från Falköping, lördagar och söndag förmiddag, (kör lastbil på veckorna, så egen häst år inte längre att tänka på) så finns det en gubbe i Falköping som har erfarenhet av hopp/dressyr/trav och galopp som gärna beger sig ut i stallet :D...
 
Vi flyttade till Vara i Augusti och hästen flyttade hit i förra veckan! :)

Från Backiga Göteborg till den plattaste Schlätta i Vara, ett riktigt ombyte, har inte hunnit bekanta mig speciellt mycket med omgivningarna eller vad som händer i hästväg häromkring, de flesta jag känner har travhästar och själv har jag ett 12 årigt Ridtravarsto, vi inbillar oss att vi ska bli distansryttare men det återstår väl att se vad det blir med den saken!

Spännande! Jag är gammal Varabo själv men flydde fältet i augusti :p Det finns faktiskt ganska mycket hästfolk i krokarna och en del aktiviteter men det kan krävas lite snokande för att hitta dem emellanåt. Någon erfaren distansryttare känner jag dock inte till (jag har själv genomfört en PP 20 :D)
 
Spännande! Jag är gammal Varabo själv men flydde fältet i augusti :p Det finns faktiskt ganska mycket hästfolk i krokarna och en del aktiviteter men det kan krävas lite snokande för att hitta dem emellanåt. Någon erfaren distansryttare känner jag dock inte till (jag har själv genomfört en PP 20 :D)

Ja hästfolk verkar det verkligen finnas gott om! Vi flyttade hit för att komma närmare sambons familj och de håller på med hästar nästan hela högen! Jag tänker att det nog blir lättare när man börjar lära känna lite folk i stallet.

Det är en mysig liten stad! För oss som bott i Centrala Göteborg mot vår vilja de senaste åren är det himmelriket! Planen är att hitta en liten gård härikring om några år! :)
 
Så här års pågår inkörning för fullt och löshoppning en del helger. På lördag är det löshoppning på programmet för två av unghästarna.
 
Välkommen @Kyo :)

Trots mörker och regn så går det väldigt bra för mina två nu :D Den äldre killen har börjat äta medicin för cushing vilket är tråkigt men han har fått någon sorts ny glädje dom senaste veckorna och är väldigt pigg och glad :bump:
7-åringen är ett energiknippe utan dess like just nu och äntligen har vi hittat en person som klarar av att lösa hennes lastningsproblem!! Det går verkligen framåt och jag hoppas på att vi ska kunna åka till ridhuset nästa vecka och hoppa av oss ordentligt :love:
 
Men dagens fråga blir ju, HUR kan ensilageplast vara farligare än snöstolpar och parasoll? :confused:
Älskar logiken :rofl:
Min förra häst var en klippa i trafiken i både ridning och körning. Kunde komma lastbilar, bussar, bil med tomma skramlande släp, bilar med stora båtar på släp mm. En av våra rundor går runt en skjutbana och där kan det låta som ett mindre världskrig ibland utan att han rörde ett öra.
Men så kan man komma ridande genom en barrskog och plötsligt står det en björk framför och han gick i taket :rofl:
Likadant en bom som vi passerar på vissa rundor som alltid står öppen, men så var den en dag stängd :nailbiting:
För att sen mötas av att den efter ett par dagar var öppen igen :nailbiting::eek::rofl::rofl:
 
Tack, tack! :D
Ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte är så inne på distansritt jag heller, men jag är nyfiken och vill prova! Det lär bli en jätteflopp med mina tävlingsnerver :o
Välkommen till Skaraborg!
Distansridning är jättekul och det finns en hel del att göra i VG och närliggande län! Kanske är vi på nån tävling samtidigt. Lycka till!
 
Här har det stått still i några veckor...eller nästan hela 2015, känns det som. Började komma igång efter senskadan/inflammationen som dök upp i september under första igångsättningen efter ledskadan i mars...men sen kom is och halka, dubbelt med jobb och avsaknad av en sadel som passar oss båda, så jag lade ner. Nu börjar vi komma igång igen och efter några dagars brunstmonster (söndag-tisdag) är vi nu på hugget, på ett bra sätt. Hoppas på att orka hålla uppe humöret och energin, för jag saknar verkligen ridningen och glädjen.

Hade egentligen tänkt genomföra en PP eller två (distans) under 2015 för att under 2016 genomföra två CR, men nu får jag tänka om. Vet inte vad jag vill längre. Förutom att orka hålla igång igen.

wpid-img_20140618_214635.jpg
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 920
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 208
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp