Bukehästar i skaraborg?

Hej! här är det lite tråkigt just nu.. jag har ju en jättefin tjej på foder som går ut i vår.. Och planen har hela tiden varit att köpa henne.. Men jag har räknat och räknat och funderat och funderat och jag tror inte att jag kommer ha råd :( Och om jag behåller henne så kommer jag bara ha råd med hästarna och jag tror inte att jag kommer klara av att inte ha några pengar över tillslut. Min gamla kille som nu är 28 behöver mer och mer vård och mer pengar till mediciner och annat. Så jag känner att jag behöver prioritera honom.

Så nu lutar det åt att jag ska lämna tillbaka henne i vår och sedan spara ihop pengar till två hästar som förhoppningsvis kan köpas in 2017 - 2018 isåfall.

Usch vad jobbigt det är att ta sådana här beslut. Hjärtat skriker behåll medan huvudet säger att hon ska få flytta till någon annan. Vad jag än gör så känns det som om jag sviker henne.. :(
 
Usch vad jobbigt det är att ta sådana här beslut. Hjärtat skriker behåll medan huvudet säger att hon ska få flytta till någon annan. Vad jag än gör så känns det som om jag sviker henne.. :(

Alltid trist när man måste prioritera :/ Hoppas du kommer fram till något bra ändå!
 
Vet inte när jag skrev här sist, men hos oss har det hänt lite nu den senaste månaden. Både bra och dåliga grejer.
Den 22 december tog vi bort gammeltanten. Hon var 24, och hade artros i carpus. På en månad gick hon från att vara pigg och rivig fuxdam till att tappa i rang i hagen, bli grinig och halt. Så vi såg inget annat alternativ, det var ju självklart jättejättejättepissjobbigt. Men ändå så känner man ju att det var det bästa för henne. Det blev tomt i stallet och i hjärtat..

Den andre valacker har vi till salu. Vi hade en förhoppning om att en familj här i stan ville ha honom, så vi var inte så aktiva med annonseringen. Nu har de kommit fram till att de inte kan köpa en häst som honom nu, men förhoppningsvis hittar vi ett nytt hem snart!

För en vecka sen var vi och hämtade hem vår nya häst. Vi har köpt ny eftersom valacken (den som är till salu) inte vill tävla och träna lika mycket som jag. Den nya har så fruktansvärt mycket energi och arbetsglädje att jag inte riktigt vet hur jag ska rida. Vi var i ridhuset igår och det var sååå roligt men allt jag gör blir ju för mycket och för grovt, nu får jag verkligen jobba på att finslipa min hjälper till max annars kommer det bli galopp genom hela dressyrprogrammen i vår! Nästa vecka åker vi på sadelinpassning, efter det kan vi nog börja hoppa lite också.
Tänk vad hästarna gör för ens liv ändå.. jag har mått riktigt dåligt under december och januari, mycket i skolan och jobbigt med gammeltanten. En halvtimme i ett ridhus med en pigg och glad häst och allt är som bortblåst! Underbart!
 
Här händer det mindre än minst på hästfronten..
Jag jobbade så mycket i december att jag knappt hann sova, så hästarna fick semester. Nu är jag arbetslös istället, men inte faen har hästarna fått mer träning för det.
Jag har fått en kraftig inflammation i höftleden, kan knappt sitta på en stol än mindre på en häst. Jag vägrar kortisonsprutor i leden så det är bara att bita ihop och vänta ut eländet.. Köpt en tömkörningsgjord och tömkör lite grann, men det är jobbigt att gå i snö och på åkrar när man inte har ordentlig känsel i ena benet så det blir inte mycket gjort där heller.
Så vi gav oss på att röja stall istället. Senaste veckan har varit vigd åt att fylla hästtransporten med skräp (och givetvis, lagom tills att den är fylld och ska åka och tömmas har framfartsvägen, en lång backe, frusit på och är glashal = kommer inte upp med full transport..).

Så nu tänker jag gå i ide ett tag. Det känns som den enda rimliga lösningen på allt.
 
Här är vi lite periodare. Rider massor för att sedan låta henne stå ett par dagar och jag skyller på vädret. Är ju omöjligt att vara ute på ett vettigt sätt när vädret är så fram och tillbaks hela tiden. Vill ha sommar, ljust, torrt och varmt. Är även så himla frustrerad över att det inte kommer ut några gårdar då vi längtar så ohyggligt tills vi har något eget. Bläk
 
Här har det också varit lugnt på ridfronten för mej. Köpte ny ponny till dottern i början av december, visade sig vara ett riktigt felköp tyvärr. Var lovad återköp om det inte fungerade men det var visst inte mycket värt när det väl kom till kritan. :banghead: Ponnyn var farlig, bockade för att kasta av, visade sig att hon flyttat runt i hela länet och kastat av ungar typ. Dessutom skarp att hantera och allt annat än en lämplig barnponny.:mad: Efter många om, men och advokatkontakt slutade det med återköp men för mindre än halva summan. Enda anledningen att jag inte drog det till rätten (jag hade fått rätt...) var att säljaren hade skulder hon kronofogden så då hade jag inte fått några pengar alls... Detta tog all energi så Wille blev inte så mycket riden som han borde... Hade lite tur trots allt som fick nys om en annan B-ponny som skulle ut på foder. Lite mindre än vi tänkt oss men fungerar säkert något år till dottern iaf. En supersöt liten welschtjej på 114 cm, så himla go så dottern kommer lära sig massor. :love:

Själv har jag hittat en ny medryttare! Så himla skönt. Förra medryttaren jobbar så mycket utomlands att det blev för lite hjälp. Denna rider 2 dagar i veckan och det fungerar bra. Så har jag möjlighet att lägga tid på dotter och ponny. Hon blev ordentligt rädd efter att ha blivit avslängd 3 ggr med huvudet (ansiktet) före i backen så vi tar det väldigt försiktigt nu. Hoppas kunna börja rida ihop igen om några veckor, men än vill hon inte ens galoppera. Borde ta tag i dressyrtränandet igen också, inte ridit för instruktör sen i höstas. :o:o
 
Men fy vad tråkigt med den första ponnyn @pemi Det är ju tusan att man inte ska kunna lita på folk!! Och när det är en barnponny, det borde henne väl fattat att det inte skulle funka?!
Väldigt skönt att det löste sig för er i alla fall, synd på pengarna bara. Hoppas nya ponnyn hjälper dottern att få tillbaka självförtroendet :)
Och förresten, du får sätta igång och träna nu för jag vill ha med dig i div 3 till våren ;)
 
Men fy vad tråkigt med den första ponnyn @pemi Det är ju tusan att man inte ska kunna lita på folk!! Och när det är en barnponny, det borde henne väl fattat att det inte skulle funka?!
Väldigt skönt att det löste sig för er i alla fall, synd på pengarna bara. Hoppas nya ponnyn hjälper dottern att få tillbaka självförtroendet :)
Och förresten, du får sätta igång och träna nu för jag vill ha med dig i div 3 till våren ;)
Ja jag ska ta tag i tränandet igen. Så får vi se om det blir lagridning eller ej. ;)
 
Fått lite bakslag här, men nu är årets sämsta hästvecka äntligen slut. I tisdags var vi ett gäng och tränade på axvall, när vi skulle åka hem lyckades två hästar smita varav den ena hittades rätt snabbt men den andra höll sig borta betydligt längre. Han hittades som tur var efter drygt två veckor men mår lite sådär. Vi hoppas att han ska läka ihop helt.
I torsdags skulle jag åka och träna själv och när vi hade typ 200 m kvar kände jag hur hästen hoppade över bommen I transporten. Som tur är var vi nästan framme som sagt, och visst hängde hon så fint när jag öppnade luckan. Kul att mina panikbommar inte heller funkar när man behöver dom som mest! Nåväl, Paj lyckades på något sätt trassla sig ner själv och i samma veva smälla till mig i facet vilket var mindre mysigt. Hästen klarade sig som tur var utan en skråma och åkte jättefint hela vägen hem. Själv fick jag en rejäl fläskläpp och en ohyggligt svullen näsa men förhoppningsvis är den inte bruten eller allt för sned. Ska tillbaks till läkaren och kolla det imorgon

12677670_1685317861745388_226555059_n.jpg
 
Fått lite bakslag här, men nu är årets sämsta hästvecka äntligen slut. I tisdags var vi ett gäng och tränade på axvall, när vi skulle åka hem lyckades två hästar smita varav den ena hittades rätt snabbt men den andra höll sig borta betydligt längre. Han hittades som tur var efter drygt två veckor men mår lite sådär. Vi hoppas att han ska läka ihop helt.
I torsdags skulle jag åka och träna själv och när vi hade typ 200 m kvar kände jag hur hästen hoppade över bommen I transporten. Som tur är var vi nästan framme som sagt, och visst hängde hon så fint när jag öppnade luckan. Kul att mina panikbommar inte heller funkar när man behöver dom som mest! Nåväl, Paj lyckades på något sätt trassla sig ner själv och i samma veva smälla till mig i facet vilket var mindre mysigt. Hästen klarade sig som tur var utan en skråma och åkte jättefint hela vägen hem. Själv fick jag en rejäl fläskläpp och en ohyggligt svullen näsa men förhoppningsvis är den inte bruten eller allt för sned. Ska tillbaks till läkaren och kolla det imorgon

12677670_1685317861745388_226555059_n.jpg

Ajajaj :eek: Hoppas det går bra med dig! Och vad läskigt med en häst som är borta i två veckor?!
 
Usch vad otäckt @doleron ! Både med sparken och hästen som var ute på vift! Läste nog på fb om det, någon som hittat den med utrustning på och givetvis var orolig för ryttaren.

Ja jag hörde att det kom ut på fb rätt fort. Hästarna drog när vi hade ridit klart och utrustningen skulle av så ingen ryttare kom till skada, mer än rädslan över hästen dvs. @sthu s häst var den lilla uppviglaren till det hela, men klarade sig med bara en tappad sko
 
@doleron AJ aj aj! Hoppas näsan är OK så du slipper framtida men med den.. sparkar är alltid otäckt! :(

Har jag tur kanske man kan få en gratis näsoperation där dom passar på att göra den lite mindre när dom ändå är där och gräver :D

Men det känns väldigt bra att tänder och så klarade dig. Kunde ju gått rätt illa
 
@doleron Men aj! Vad var det bra för?

Jag kommer med häst på lördag btw, förväntningarna är höga!

Ha du.. vad Paj hade för avsikt med detta vette tusan. Hon har ju åkt så fint det senaste halvåret och stod dessutom bra fram tills det här hände också..

Ja jag hörde det, vad kul!
 
Vet inte när jag skrev här sist, men hos oss har det hänt lite nu den senaste månaden. Både bra och dåliga grejer.
Den 22 december tog vi bort gammeltanten. Hon var 24, och hade artros i carpus. På en månad gick hon från att vara pigg och rivig fuxdam till att tappa i rang i hagen, bli grinig och halt. Så vi såg inget annat alternativ, det var ju självklart jättejättejättepissjobbigt. Men ändå så känner man ju att det var det bästa för henne. Det blev tomt i stallet och i hjärtat..

Den andre valacker har vi till salu. Vi hade en förhoppning om att en familj här i stan ville ha honom, så vi var inte så aktiva med annonseringen. Nu har de kommit fram till att de inte kan köpa en häst som honom nu, men förhoppningsvis hittar vi ett nytt hem snart!

För en vecka sen var vi och hämtade hem vår nya häst. Vi har köpt ny eftersom valacken (den som är till salu) inte vill tävla och träna lika mycket som jag. Den nya har så fruktansvärt mycket energi och arbetsglädje att jag inte riktigt vet hur jag ska rida. Vi var i ridhuset igår och det var sååå roligt men allt jag gör blir ju för mycket och för grovt, nu får jag verkligen jobba på att finslipa min hjälper till max annars kommer det bli galopp genom hela dressyrprogrammen i vår! Nästa vecka åker vi på sadelinpassning, efter det kan vi nog börja hoppa lite också.
Tänk vad hästarna gör för ens liv ändå.. jag har mått riktigt dåligt under december och januari, mycket i skolan och jobbigt med gammeltanten. En halvtimme i ett ridhus med en pigg och glad häst och allt är som bortblåst! Underbart!
Du har PM! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 851
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 251
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp