Bukeöden vi minns – så gick det sen

Minns hästen med det helt omöjliga sadelläget/ryggen. Och ryttaren gjorde ett så sjukt bra jobb med hästen trots dess exteriör.
En skimmel eller möjligen en skäck?

Vet inte om det var den som sprang ut på nån rullstensås (?eller dylikt?) och gjorde illa sej i tassarna? Minns jag galet? :o

@Nominous var det inte du som hade skäcken med det särpräglade sadelläget? :)

Ja det kan nog med stor sannolikhet varit min häst!
Fötterna var det inget fel på, tack vare en jättebra veterinär här samt med hjälp av @spaderÄss som lyckades få en expert i usa att kolla på röntgen bilderna så kom man fram till att han var för hårt verkad under lång tid. Väggen var för hårt tagem och sulan vart för tunn så hovbenet låg bara 0.2mm från att punktera sulan. Hur man än mätte enligt formlerna så hade han ingen sänkning eller rotation utan allt låg där det skulle men hoven var för liten underifrån. Ungefär som att backa pulpan på en hund. Tillslut vart det för lite hov kvar. Ingen veterinär innan tyckte detta var felet. Hovarna såg normala ut utifrån.
Verkade inte hovarna på 7 mån ca så de fick förväxa sig och hålls nu lite längre än normala. Nu har han varit pinfräsch i 3 år och inte en tendens till ont i fötterna och hovbenet ligger där det ska och tillräcklig sula som en normal häst.
Hovslagaren var felet i hans fall. Han höll på bli verkad till döds. Jag var väldigt nära på att ta bort honom när han för tredje sommaren inte kunde stå upp pga smärta i hovarna. Hovslagaren har alla utbildningar och är nu för tiden känd för att verka hästar hårt. Men de flesta andra hästar verkar klara det men min gjorde det inte.
Så det gick så bra det bara kunde gå med honom. :)
 
Nää vet nån vad,,,,,,,,,, beskylla mig,,,,,,,,,, :angel: :angel::p

Jag klippte ju ihop en liten film om oss men den blev jag ju tvungen att ta bort eftersom "dom som minsann visste allt" påstod både det ena och det andra om oss så den tabben gör jag inte om.
 
Nää vet nån vad,,,,,,,,,, beskylla mig,,,,,,,,,, :angel: :angel::p

Jag klippte ju ihop en liten film om oss men den blev jag ju tvungen att ta bort eftersom "dom som minsann visste allt" påstod både det ena och det andra om oss så den tabben gör jag inte om.
Nähä hörru du du, beskyllt har ja inte gjort, mer än fråga om det var dig dom softade på med egensinnigt sto. ;) :p
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja det kan nog med stor sannolikhet varit min häst!
Fötterna var det inget fel på, tack vare en jättebra veterinär här samt med hjälp av @spaderÄss som lyckades få en expert i usa att kolla på röntgen bilderna så kom man fram till att han var för hårt verkad under lång tid. Väggen var för hårt tagem och sulan vart för tunn så hovbenet låg bara 0.2mm från att punktera sulan. Hur man än mätte enligt formlerna så hade han ingen sänkning eller rotation utan allt låg där det skulle men hoven var för liten underifrån. Ungefär som att backa pulpan på en hund. Tillslut vart det för lite hov kvar. Ingen veterinär innan tyckte detta var felet. Hovarna såg normala ut utifrån.
Verkade inte hovarna på 7 mån ca så de fick förväxa sig och hålls nu lite längre än normala. Nu har han varit pinfräsch i 3 år och inte en tendens till ont i fötterna och hovbenet ligger där det ska och tillräcklig sula som en normal häst.
Hovslagaren var felet i hans fall. Han höll på bli verkad till döds. Jag var väldigt nära på att ta bort honom när han för tredje sommaren inte kunde stå upp pga smärta i hovarna. Hovslagaren har alla utbildningar och är nu för tiden känd för att verka hästar hårt. Men de flesta andra hästar verkar klara det men min gjorde det inte.
Så det gick så bra det bara kunde gå med honom. :)
Vad härligt att höra att det blev så bra! :)
 
En ung tjej som hade egensinnig travardam? Mörkbrun har jag för mig. I Stockholmsområdet. Sista jag hörde var att travaren gick på lösdrift och hon red ej.

En mörk egensinnig travardam kommer jag också ihåg, hette den inte Anna?


Är förvisso varken Stockholmsbo eller ung, men känner mig nog träffad ändå. :)
Jo, det var jag som hade märren. Hon är numer 15 och roar sig fortfarande med att flyga i luften för allt och inget samt lajva spottkobra och jaga bort det mesta på två ben som vågar sig nära. Hennes huvudsakliga uppgift är idag att vara sällskap till min tävlande travhäst, som jag skaffade häromåret efter att jag erkänt för mig själv att jag faktiskt tyckte ridningen var svintråkig och saknade travsporten. Har tänkt försöka lära henne gå som handhäst när valacken joggas, för hon visar väldigt tydligt att hon är less på att skrota i hagen, men det går heller ingen nöd på henne.

/ Riley, som tydligen tappat både lösenord och mejladress till kontot, om det nu finns kvar än.
 
Nähä hörru du du, beskyllt har ja inte gjort, mer än fråga om det var dig dom softade på med egensinnigt sto. ;) :p
Men det vet du väl att allt som skrivs på buke är en direkt beskyllning som måste feltolkas, gärna i flera steg så ursprunget glöms bort. :angel: :p
 
Är förvisso varken Stockholmsbo eller ung, men känner mig nog träffad ändå. :)
Jo, det var jag som hade märren. Hon är numer 15 och roar sig fortfarande med att flyga i luften för allt och inget samt lajva spottkobra och jaga bort det mesta på två ben som vågar sig nära. Hennes huvudsakliga uppgift är idag att vara sällskap till min tävlande travhäst, som jag skaffade häromåret efter att jag erkänt för mig själv att jag faktiskt tyckte ridningen var svintråkig och saknade travsporten. Har tänkt försöka lära henne gå som handhäst när valacken joggas, för hon visar väldigt tydligt att hon är less på att skrota i hagen, men det går heller ingen nöd på henne.

/ Riley, som tydligen tappat både lösenord och mejladress till kontot, om det nu finns kvar än.
Tack för uppdatering! :)
 
Skimmelstoet Ella, en arab kommer jag ihåg mkt väl. Hennes inlägg bara slutade komma och jag har ingen aning om varför. Vet någon något?
 
Ja. Och hästen hette/kallades Madame ?
Hon fick smeknamnet Madam för hon var en riktig madam, lite fisförnäm, tog tillfället i akt att jävlas om det var nån som "visste bättre" men bara på bus. Valla kunde hon också, speciellt hästrädda mammor som hon vallade in i stallet, tryckte upp i ett hörn och försökte pussa ihjäl. :laugh: Hon har släckt många människors hästskräck genom sitt agerande, rena terapihästen som alla kunde göra vad som helst med och med ett kroppsspråk som aldrig kunde misstolkas, ja utom när jag var där då eftersom hon gärna gav sig på mig med "tänder och framhovar" men bara på bus. :p Som när hon ville bli kliad runt juvret men hade tråkigt, då lurade hon mig genom att först fråga om kli och sen anfalla mig när jag börjat klia. :rofl:

Fast hon fick igen ibland, :devil: först smyga sig på henne bakifrån, ge henne ett "bett" med handen i baklåret för att sen springa åt andra hållet då "trestegsraketen" (förvånad-förnärmad-förbannad) just tvärtänt. :o :p

Vårat förhållande kunde bäst beskrivas som "gammalt gift par" enligt grannarna. :D
 
Tänk att den lilla, lilla plutten skulle bli så stor ändå :) Hoppas att du känner att hon är ett fint minne av Stella :heart

Hon är väldigt lik sin mor så jag har väldigt blandade känslor. Jag är alltid ledsen och glad när jag håller på med Storm.

Som för övrigt är 4.5 år nu. :)
7w3ymDw.jpg
 
Är förvisso varken Stockholmsbo eller ung, men känner mig nog träffad ändå. :)
Jo, det var jag som hade märren. Hon är numer 15 och roar sig fortfarande med att flyga i luften för allt och inget samt lajva spottkobra och jaga bort det mesta på två ben som vågar sig nära. Hennes huvudsakliga uppgift är idag att vara sällskap till min tävlande travhäst, som jag skaffade häromåret efter att jag erkänt för mig själv att jag faktiskt tyckte ridningen var svintråkig och saknade travsporten. Har tänkt försöka lära henne gå som handhäst när valacken joggas, för hon visar väldigt tydligt att hon är less på att skrota i hagen, men det går heller ingen nöd på henne.

/ Riley, som tydligen tappat både lösenord och mejladress till kontot, om det nu finns kvar än.
Visst har du dom i Romme? :) Jag har också licens på Romme och jag känner igen dig lite till utseendet från en jätteavlägsen Buketid! :)
 
Ja det kan nog med stor sannolikhet varit min häst!
Fötterna var det inget fel på, tack vare en jättebra veterinär här samt med hjälp av @spaderÄss som lyckades få en expert i usa att kolla på röntgen bilderna så kom man fram till att han var för hårt verkad under lång tid. Väggen var för hårt tagem och sulan vart för tunn så hovbenet låg bara 0.2mm från att punktera sulan. Hur man än mätte enligt formlerna så hade han ingen sänkning eller rotation utan allt låg där det skulle men hoven var för liten underifrån. Ungefär som att backa pulpan på en hund. Tillslut vart det för lite hov kvar. Ingen veterinär innan tyckte detta var felet. Hovarna såg normala ut utifrån.
Verkade inte hovarna på 7 mån ca så de fick förväxa sig och hålls nu lite längre än normala. Nu har han varit pinfräsch i 3 år och inte en tendens till ont i fötterna och hovbenet ligger där det ska och tillräcklig sula som en normal häst.
Hovslagaren var felet i hans fall. Han höll på bli verkad till döds. Jag var väldigt nära på att ta bort honom när han för tredje sommaren inte kunde stå upp pga smärta i hovarna. Hovslagaren har alla utbildningar och är nu för tiden känd för att verka hästar hårt. Men de flesta andra hästar verkar klara det men min gjorde det inte.
Så det gick så bra det bara kunde gå med honom. :)

Vad intressant att höra och så bra att ni hittade felet!
Jag bytte hovslagare förra året och han säger att det är väldigt vanligt att vi här i Skandinavien verkar hästarna för hårt. Mina var inte dåliga innan men funkar ännu bättre nu som de fått lite mer hov att stå på. :)
 
Visst har du dom i Romme? :) Jag har också licens på Romme och jag känner igen dig lite till utseendet från en jätteavlägsen Buketid! :)
Där ser man. Världen är liten! Och yes, de går uppe vid flyget och har det bra. Perfekt att ha skrittavstånd till travet men ändå på ett tillräckligt stort avstånd för att hästarna inte ska påverkas vid tävlingar. Får dessutom gratis miljöträning när charterplanen bränner iväg rakt över hagarna. ;)

sou648.jpg
 
Otäckt!

Been there, almost lost my horse... Vad är det med galningar att verka hovar så galet mycket. Min hade 1 mm sula på röntgen och hovslagaren tyckte ÄNDÅ inte att hen gjort nåt fel. Oavsett KUL att ni hittat en lösning så han fungerar :-)

/Lavinia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp