Bukeöden vi minns – så gick det sen

Otäckt!

Been there, almost lost my horse... Vad är det med galningar att verka hovar så galet mycket. Min hade 1 mm sula på röntgen och hovslagaren tyckte ÄNDÅ inte att hen gjort nåt fel. Oavsett KUL att ni hittat en lösning så han fungerar :-)

/Lavinia

Jag blir lite rädd av sådana här inlägg. Jag tjatar om att ta ner tån på min häst då han rör sig mkt bättre då, och kan bli snubblig annars. Men tänk om hans sula oxå är 1 mm? Jag har ju ingen aning egentligen...
 
Minns även när jag var ny på buke, en tjej hade en vit arab (?) som hette Ella som hon gjorde frihetsdressyr och grejer med, jag var såå sjukt imponerad av det paret. Och har undrat ibland var de tog vägen, för plötsligt bara slutade hon posta på buke.

Jag minns henne! Och minns även att hon helt plötsligt försvann. Har för mig hästen hette Cinderella och att hennes användarnamn var Ella_99 eller liknande. Hade hon inte en funktionshindrar lillebror som dom köpte en shettis till? Som hon också började träna lite grann?
 
Ella_99(?) som höll på med frihetsdressyr hette Agnes har jag för mig. Hon hade förutom araben även en shettis som hette Algot. Undrar också hur det gått för henne. :)
 
Fast det märker man när dom dom inte vill gå och jämt är ömfotade och helst lite varma i hovarna och liksom fyllda i blodkärlen i benen. Sen vägrade ju min hoppa också.

/Lavinia
Jag blir lite rädd av sådana här inlägg. Jag tjatar om att ta ner tån på min häst då han rör sig mkt bättre då, och kan bli snubblig annars. Men tänk om hans sula oxå är 1 mm? Jag har ju ingen aning egentligen...
 
Enligt arab.se har hästen en annan ägare nu så hon kanske sålde Ella? Kan dock vara så att de inte skickat in ägarbyte och att det är en fd ägare. Undrar också hur det gick, de var så söta tillsammans. :)
 
Enligt arab.se har hästen en annan ägare nu så hon kanske sålde Ella? Kan dock vara så att de inte skickat in ägarbyte och att det är en fd ägare. Undrar också hur det gick, de var så söta tillsammans. :)

Vet du vad hästen hette alltså? Jag är ganska säker på att hon inte hette cinderella nämligen, den hästen var född 89, vilket skulle innebära att den nu skulle vara 28, och så gammal var den inte då... Den måste ha haft ett annat riktigt namn.
 
Vet du vad hästen hette alltså? Jag är ganska säker på att hon inte hette cinderella nämligen, den hästen var född 89, vilket skulle innebära att den nu skulle vara 28, och så gammal var den inte då... Den måste ha haft ett annat riktigt namn.
Enligt registret så är den född 99?
Ny ägare på hästen, så förmodligen såld.
 
Kom på en till jag undrar vart hon är, Michis? Med en svart hingst, islandshäst?
Hon postade i dressyrforumet förut men nu inte sett något på länge?
Hästen är så fin :love:
 
Vad intressant att höra och så bra att ni hittade felet!
Jag bytte hovslagare förra året och han säger att det är väldigt vanligt att vi här i Skandinavien verkar hästarna för hårt. Mina var inte dåliga innan men funkar ännu bättre nu som de fått lite mer hov att stå på. :)

Ja det är så tråkigt att det blivit så. Verkar vara nån modetrend att man ska hålla hovarna så vältrimmade det bara går. Tyvärr så vet jag flera som tycker det är normalt att hästarna är ömma 2-3 dar efter skoning. Enligt mig är det idioti! En häst ska inte bli öm av att verkas när de går med skor och sulor.

Otäckt!

Been there, almost lost my horse... Vad är det med galningar att verka hovar så galet mycket. Min hade 1 mm sula på röntgen och hovslagaren tyckte ÄNDÅ inte att hen gjort nåt fel. Oavsett KUL att ni hittat en lösning så han fungerar :-)

/Lavinia

Helt sjukt att hovslagarna inte kan ta på sig det. Min hovslagare gick ju med på att göra som jag sa att vi skulle spara hov men ville ändå inte gå med på att det var verkningen som orsakat hältan..

Jag blir lite rädd av sådana här inlägg. Jag tjatar om att ta ner tån på min häst då han rör sig mkt bättre då, och kan bli snubblig annars. Men tänk om hans sula oxå är 1 mm? Jag har ju ingen aning egentligen...

Jag hade ingen aning.. Min häst (alla tre gångerna som han vart dålig) gick ju från att ena dagen hoppa bana på 110 lekande lätt till att stå med fångliknande symtom dagen efter. och efter det inte kunna gå bekvämt på 3 månader och vände lika dant som en fånghäst. Låg mycket för att avlasta.

Fast det märker man när dom dom inte vill gå och jämt är ömfotade och helst lite varma i hovarna och liksom fyllda i blodkärlen i benen. Sen vägrade ju min hoppa också.

/Lavinia

Som jag skrev ovan så märktes det inte alls förrän det var försent varenda gång på min häst. Första gången trodde jag han fått fång över natten. Behandlades för fång första veckorna. Efter röntgen syntes det att det inte fanns ett tecken på fång men liks förbaskat kunde hästen knappt vända på stallgången utan att nästan knäa och stappla runt. De två somrarna efter när vi inte visste vad som var fel höll jag honom som en fånghäst (ang foder, hage osv) men satte bara in smärtstillande och lät han gå ute i lösdriften i 3 månader. Men alla tre gångerna så gick han från att dansa fram till att inte kunna gå över en natt. Så det verkar kunna vara lurigt!
 
Totalt OT grattis @Bufera
ina_dance5.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp