Bukes fotoutmaning!

@zassoo Det är bla det som jag tycker är så kul med en sån här utmaning, att se hur folk väljer att tolka temat. :)
Jag tänkte precis samma sak, lätt kan ju betyda enkelt likaväl som låg vikt! Jag funderade på om jag skulle dra det till sin spets och tolka det som lätt-light-ljus :angel: (vi ska iväg och fota ljus i mörkret strax, därav att jag gärna ville tolka det så :D)
 
Mitt bidrag. "Lätt" då det är enkla och få färger, en färdig komposition eftersom blomman valt den själv och jag helt enkelt ställt mig framför den och knäppt en bild.

dsc_0170_54454c05e087c3717913c216.jpg
 
Nu så, bryter jag nästan mot reglerna :D Men visst måste man få visa samma bild igen om man redigerar efter tips här i tråden? Det tycker jag iaf :angel:

10313677_10152886579040712_7246211996181783466_n.jpg
 
@warg - jag har också försökt det där, det är assvårt! Men du lyckades bra tycker jag :)

---------------
Här kommer mitt bidrag. Duvor är inte heller så lätta att regissera ;) Inte väder heller. Först hade jag tänkt en vanlig flygbild, men så fick jag den här och känner att det är ju verkligen lätt! Ja för duvan iaf, ett sånt där konststycke för oss gör den lätt som en plätt, och det ser ganska maffigt ut dessutom!
64263_10152886346700712_8393242050792714340_n.jpg

Jag hade lite svårt med brus i bilden för den är tagen i duggregn/dimma, och när jag drog på brusreduceringen för högt så försvann fjädrarnas kontur. Men jag gillar den ändå! :)

Själv gillar jag att det är mycket luft. Det är innovativt, samtidigt som skärpan är så pass svag att du skulle gå miste om kvalitén vid större beskärning. Jag hade gjort bilden stående och lite ljusare. Ungefär så här (tog mig friheten att visa direkt på bilden):

64263_10152886346700712_8393242050792714340_n_544d0eb6e087c3699cdbaae5.jpg
 
Själv gillar jag att det är mycket luft. Det är innovativt, samtidigt som skärpan är så pass svag att du skulle gå miste om kvalitén vid större beskärning. Jag hade gjort bilden stående och lite ljusare. Ungefär så här (tog mig friheten att visa direkt på bilden):

64263_10152886346700712_8393242050792714340_n_544d0eb6e087c3699cdbaae5.jpg
Åh, tack! Det var precis sånt här jag ville få ut av utmaningen, att vi hjälper och lär varandra! :)
 
Åh, tack! Det var precis sånt här jag ville få ut av utmaningen, att vi hjälper och lär varandra! :)
Det man kan tänka på med en "enkel" bild som din är simplify! En sådan bild ska vara enkel både färgmässigt och kompositionsmässigt. Eftersom bilden redan har en helt vit/grå himmel, samtidigt som fokus är på fågeln som är väldigt liten i förhållande till skorstenen. Då gäller det att behålla fokuset på fågeln samtidigt som man gör den intressant och behåller kvalitén. Genom att centrera skorstenen i nederkant samt ta bort onödiga delar av skorstenen så lägger du mer fokus på fågeln, samtidigt som mycket av det vita gör bilden intressant. En sådan här bild gör sig bäst stående, eftersom fågeln "tänker uppåt" samtidigt som själva motivet rent storleksmässigt är nästan kvadratiskt. Du vill inte ha fågeln centrerad i ett sådant här tillfälle (enligt mig) för då förlorar bilden ens intresse. Samtidigt får du inte ha för mycket vitt, och där gör sig bilden bra stående då bredden behåller fokuset på motivet samtidigt som utrymmet uppåt gör den mer majestätisk.

Och det är min tolkning av en sådan bild, lol :D
 
Själv gillar jag att det är mycket luft. Det är innovativt, samtidigt som skärpan är så pass svag att du skulle gå miste om kvalitén vid större beskärning. Jag hade gjort bilden stående och lite ljusare. Ungefär så här (tog mig friheten att visa direkt på bilden):

64263_10152886346700712_8393242050792714340_n_544d0eb6e087c3699cdbaae5.jpg
Det var så jag tänkte mig! och du har ju trededelarna ändå.
 
@warg Ett tips kan vara att hålla ett löv framför kameran för att sätta fokus sen ställer du om kameran till manuell fokus och kastar löven på ungefär samma ställe där du har fokusen, om du förstår hur jag menar :confused::D
Ja, det knepet har jag använt ibland! Funkade dock dåigt här då jag skulle manövrera lövblås och kamera samtidigt! Jag testade med naturutsikt också, men behövde hörnet av hus+ trapp för att få löven att virvla. Jag har en bild till med bara två löv, men i valet och kvalet valde jag bort den eftersom det inte fanns någon rörelse i den.
 
Jag brukar faktiskt aldrig tänka på tredjedelsregeln. Jag tänker iofs inte på regler öht, utan går mest på känsla :rofl: Det är så lätt att man fastnar om man ska följa alla regler hela tiden!
Jag försöker hitta den där mellantingskänslan helt enkelt. Det är ju jättebra att få andras syn på saken också! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp