Bukefalos 28 år!

Bukes valvaka

Intressant, USA är delat på så många sätt och klyftorna blir bara större. Landet är för stort för att alla ska känna sig delaktiga. Samma känsla som vi får när vi tycker att de hittar på dumheter i Bryssel.
Intressant att ett land kan bli för stort! Jag tror att det ligger något i det.
Vi ser visst bieffekterna av globaliseringen nu. Frågan är vad som kan vara lösningen.
 
Tvåpartisystem och tvåblockssystem är polariserande och tar bort mycket dynamik ur politiken.

Jag hoppas att svenska partier har en mer pragmatisk hållning till blockpolitiken i nästa val. Det viktiga är trots allt att rasismen, kunskapsföraktet och främlingsfientligheten förvägras all form av inflytande.
+1 på den!
/Har avskytt blockpolitiken innerligt från första stund :angel:
 
Du missförstod med vilja då, och du gör det nu med.
Sverige är för många som flyr, en livbåt en möjlighet till en ny tillvaro. Där tror jag vi är överens.
Att Sverige som "livbåt" har ändliga resurser inser nog även du.
Det var det enda jag hävdade.
Och att svaret på detta var att anpassa oss till Europeiska krav o villkor annars skulle våra resurser tänjas över bristningsgränsen.
Vilket också skedde. Då agerade äntligen regering o riksdag.
För du är väl inte så naiv att inte inser att inflödet fortsatt om inte barriärerna hade rests i Europa?
Jag talar nu rent personligt och hypotetiskt.
Jag tror inte på att försöka hejda flödet av invandrare är lösningen på "problemet", illegala eller lagliga. Jag försöker tänka mig in i deras situation - man har fötts och bott länge i ett land som man säkert är stolt och glad över, men så börjar en grupp galningar att bomba sönder allt och man riskerar allting inklusive ens egna liv. Jag kan inte alls beskylla dem för att vilja fly, lagligt eller ej, jag skulle nog också vilja göra det om jag hade varit i deras situation. Jag förstår dem.
Så, vad kan vi göra åt det då? Kan vi hejda dem från att vilja fly?
... well, tja, varför försöker vi inte fokusera på att lösa problemen i deras hemland då kanske?
Om vi hade lagt lika mycket energi på att lösa dessa problem som vi har lagt på "invandrarfrågan" så är jag ganska säker på att vi hade kommit en bra bit längre.

Jag tror på att man kan lösa problem och samtidigt visa medmänsklighet för de drabbade.

Tillägg: Med det sagt så vill jag ändå att man kan erbjuda dem en fristad medan striderna pågår. Jag vill att man istället för att oroa sig över att det blir för fullt i fristäderna istället fokuserar på att försöka fixa problemen i deras hemländer snabbare om man nu är orolig för det. Gör något åt problemet än att försöka täta hålen med silvertejp typ.
 
Senast ändrad:
Tycker det ska bli intressant att se om det händer något nu när Trump börjar backa från så många vallöften. Kan det bli protester från hans anhängare också tro?

Fast egentligen har han inte backat ... han har bara tagit till nya floskler. (We don't want to hurt people so the deportation will take time) och annat han har sagt nu efter valet.

Jag undrar vad Trump egentligen ska föra för politik. Politik har han ju knappt pratat i valrörelsen

Fast visst har han det. Kanske mer svavande och overgripande an vad vi ar vana vid men han har klart talat om var han star och vad han vill gora ... bara inte hur det ska genomforas.

Med tanke pa de medarbetare han valjer lar det bli precis den politik han har forordat under de sista tva aren. :banghead: Nar man tror att han valt en riktig "nuthead" till sitt kabinett och att nu kan det inte bli varre annonserar han nagon annan som faktiskt AR varre. Det kommer att bli nagra interessanta ar framover.:meh:
 
De vita människorna i sydamerika och mellanöstern kan alltså inte utsättas för rasism. Wow.

Och axel länkar en undersökning som visar att SD kommer få en klar majoritet av rösterna nästa riksdagsval. Wow igen.
Man måste ha lite humor ibland. Jag tyckte att den var lika snedvriden som det mesta vänstervridna.
Svensken har blivit chockad av både valet av Brexit och Nu det amerikanska presidentvalet.
Vad beror det på? Brist på verklighetsförankring troligen och att svensk media är vänsterpopulistisk.?
Metros egen partisympatiundersökning av Yougov visar varje månad att SD är det största partiet, men man väljer att inte ens kommentera det. Det "häpnadsväckande" är att Kd är över 4%... http://www.metro.se/nyheter/senaste...-det-ar-hapnadsvackande/EVHpjs!yuTXf3B0sfPzI/

Vad ser vi redan nu för positiva effekter?
Hotet mot USA har gått ner från Defcon 5 till Defcon 3. Är det dåligt att krigshotet som troligen skulle ha påverkat oss avsevärt nu är så gott som borta?
Börsen har gått upp, trots skräckpropagandan om det motsatta.
USD har stärkts från 8,56 till 9,23
Guldvärdet har sjunkit.
Ford väljer att inte flytta n fabrik till Mexiko som har 4700 anställda.
Apple och Adidas överväger att ta hem sin produktion
 
Jag talar nu rent personligt och hypotetiskt.
Jag tror inte på att försöka hejda flödet av invandrare är lösningen på "problemet", illegala eller lagliga. Jag försöker tänka mig in i deras situation - man har fötts och bott länge i ett land som man säkert är stolt och glad över, men så börjar en grupp galningar att bomba sönder allt och man riskerar allting inklusive ens egna liv. Jag kan inte alls beskylla dem för att vilja fly, lagligt eller ej, jag skulle nog också vilja göra det om jag hade varit i deras situation. Jag förstår dem.
Så, vad kan vi göra åt det då? Kan vi hejda dem från att vilja fly?
... well, tja, varför försöker vi inte fokusera på att lösa problemen i deras hemland då kanske?
Om vi hade lagt lika mycket energi på att lösa dessa problem som vi har lagt på "invandrarfrågan" så är jag ganska säker på att vi hade kommit en bra bit längre.

Jag tror på att man kan lösa problem och samtidigt visa medmänsklighet för de drabbade.

Tillägg: Med det sagt så vill jag ändå att man kan erbjuda dem en fristad medan striderna pågår. Jag vill att man istället för att oroa sig över att det blir för fullt i fristäderna istället fokuserar på att försöka fixa problemen i deras hemländer snabbare om man nu är orolig för det. Gör något åt problemet än att försöka täta hålen med silvertejp typ.
Är det krig i Mexiko, Pakistan, Marocco, Eritrea, Somalia...?
Anledningen till migrationen är att Obamaadministrationen och allierade fick för sig att ta bort ledarna i muslimska länder som skulle leda till demokrati i o m Den Arabiska våren och att många från andra länder såg chansen att flytta till valfritt land i EU.
Det blev det totalt motsatta. Mellanöstern i Brand. Det värsta i Syrien när den folkvalde al-Assad vägrade att kliva av. Hqn förvägrade även USAs allierade Saudi arabien och Qatar att dra en pipeline genom landet till Turkiet. Kort därefter utbröt kriget av usa tränade och finansierade "frihetsrebeller". Då skapades IS vilka stog för sarinbombningen av torgmarknaden. Boko Haram, al nusra och alla andra muslimska terrororganisationer ploppade upp som svampar och mördar civilbefolkning i ett antal afrikanska länder för tt islamisera i jakten på världskalifatet. .
USA har inte gjort något alls i princip för att ta itu med IS eftersom de ville ha bort al-Assad. Sen kom Putin och IS fick raka av sig skäggen och fly. NU bekämpar allierade styrkor tillsammans med irakiska armen IS med ganska gott resultat förutom att det sägs att usa gav fri lejd åt IS att återigen ta sig till Syrien eller EU.
Trump har haft samtal med Putin. Jag är för att det håller sams hellre än att gå i krig med var och varannan nation som man vill åt naturresurserna i länderna. Afghanistan anses vara navet.

Vad kan vara fel i att vilja ha fred? Jag förstår mig inte på krigshetsarna eller de som inte accepterar demokratiska val. När Obama vann TVÅ gånger var det ingen som protesterade vilt mot systemet som de har.
 
Intressant att ett land kan bli för stort! Jag tror att det ligger något i det.
Vi ser visst bieffekterna av globaliseringen nu. Frågan är vad som kan vara lösningen.
Man bör ta reda på anledningen till globaliseringen. Follow the money! Alltid.
Vilka gynnas och vilka förlorar. Eliten vs folken. NAFTA ses nu även av Hillary som ett dåligt projekt med facit. 700000 amerikaner har mist sina jobb.
TTIP blir som tur är inte av nu.
 
En sak kan jag inte begripa. Jag har läst och hört (på nyheterna) om att folk röstade så här på grund av att de var trötta på eliten, de ville ha någon som kunde slå tillbaka, för den lilla fattiga (vita) människan osv.
... Och så väljer de Trump av alla människor.

Han som växte upp i ett rikt hem och har ärvt det mesta av sina föräldrar? Han som bor i ett hem som består mera av guld än något annat? Praktiskt taget mannen som föddes med en silv-.. förlåt, guldsked i munnen. Honom tror de ska föra deras talan. Han?!

Detta kan jag inte begripa. Han kan ha stått utanför den politiska eliten men det råder ingen tvekan om att han ingick/ingår i en annan sorts elit också.
Längre bort kan man nog inte hamna från de väljare som röstade på honom. Och jag fattar inte att väljarna inte såg detta.
Folket vet vad Hillarys politik går ut på och hennes historik som senator och Secretary of State.
Många demokrater hoppades på Sanders och valde att hellre rösta på Trump eller avstå helt. Så illa är det.
Till något helt annat. I en undersökning finner man att 58% av hispanic röstade på Trump mot 33% på Hillary. De legala hårt arbetande invandrarna vill inte se fuskare eller lönedumpning drabba dem. Av samma anledning som många skötsamma invandrare här röstar på SD.
De som brukar kallas för husblattar och allt annat fult.
Försöka att ta er in på Island, Australien, Japan, Schweiz olagligt. Man blir utslängd med första bästa plan oavsett hur mycket man skriker, slåss eller gråter. Lagar är till för landets bästa, men idag verkar det vara nobelt att bryta mot lagar och regler.
http://www.fairus.org/news/exit-pol...unish-candidates-who-support-immigration-enfo
 
Ja, det är verkligen bara "svensken" som är chockad.

Jisses.
Nej alla de som tror blint på mainstream media som har erkänt att det gjort allt de har kunnat för att promota Hillary. CNN, Washington Post, BBC, ....... Vilka äger de stora tidningarna och nyhetskanalerna?

Sverige har fortfarande inte gratulerat Trump till segern. Man får ju skämmas!
Sandlåda på högsta nivå.
 
Är det krig i Mexiko, Pakistan, Marocco, Eritrea, Somalia...?
Anledningen till migrationen är att Obamaadministrationen och allierade fick för sig att ta bort ledarna i muslimska länder som skulle leda till demokrati i o m Den Arabiska våren och att många från andra länder såg chansen att flytta till valfritt land i EU.
Det blev det totalt motsatta. Mellanöstern i Brand. Det värsta i Syrien när den folkvalde al-Assad vägrade att kliva av. Hqn förvägrade även USAs allierade Saudi arabien och Qatar att dra en pipeline genom landet till Turkiet. Kort därefter utbröt kriget av usa tränade och finansierade "frihetsrebeller". Då skapades IS vilka stog för sarinbombningen av torgmarknaden. Boko Haram, al nusra och alla andra muslimska terrororganisationer ploppade upp som svampar och mördar civilbefolkning i ett antal afrikanska länder för tt islamisera i jakten på världskalifatet. .
USA har inte gjort något alls i princip för att ta itu med IS eftersom de ville ha bort al-Assad. Sen kom Putin och IS fick raka av sig skäggen och fly. NU bekämpar allierade styrkor tillsammans med irakiska armen IS med ganska gott resultat förutom att det sägs att usa gav fri lejd åt IS att återigen ta sig till Syrien eller EU.
Trump har haft samtal med Putin. Jag är för att det håller sams hellre än att gå i krig med var och varannan nation som man vill åt naturresurserna i länderna. Afghanistan anses vara navet.

Vad kan vara fel i att vilja ha fred? Jag förstår mig inte på krigshetsarna eller de som inte accepterar demokratiska val. När Obama vann TVÅ gånger var det ingen som protesterade vilt mot systemet som de har.

Somalia - ja, jag skulle säga att det pågår ett lågintensivt krig i Somalia. Och det har pågått i 25 år. Det finns visserligen lugnare områden, som Somaliland runt Hargeisa. Men det är allt annat än ett stabilt land. Al-shabaab är aktiva i landet, även om jag inte tror att det främsta syftet är att islamisera, eftersom Somalia redan är uteslutande muslimskt.

Eritrea är kanske inte ett land i krig, även om relationerna till Etiopien är allt annat än varma. Även om det inte är krig, är det långt ifrån ett fritt land, där få grundläggande mänskliga rättigheter och behov uppfylls. Om det finns terrororganisationer som är aktiva i Eritrea kan jag inte svara på, eftersom ytterst lite information (som inte är propaganda) kommer ut ur landet.

USA har absolut båda länderna under bevakning och är väl mellan varven mer eller mindre aktiva, men för inte regelrätt krig i något av länderna. Och för att knyta an till migrationen, som jag antar var anledningen till att ta upp dessa länder, så är det en liten andel av migranterna från Afrikas horn som kommer till Europa. Exempel: 22 000 migranter från Eritrea bor i Sverige, 59 000 migranter från Somalia bor i Sverige. Det kan jämföras med Sudan och Etiopien som vardera har drygt 150 000 eritreaner och det senare har även 440 000 migranter från Somalia. Den största delen av migrationen sker kors och tvärs mellan olika länder inom hornet och till viss del över till Yemen och gulf-staterna.
Källa: http://www.iom.int/world-migration
(kartan är riktigt intressant och IOM har massa spännande statistik)

Det är inget fel i att vilja ha fred, det är snarare en inställning som jag uppmuntrar. Men jag är tveksam till att Trump som president i USA kommer leda till ökad fred i världen globalt sett.
 
Tillägg till mitt tidigare inlägg:
Alldeles oavsett om det är krig eller inte, finns det många andra anledningar till att människor bestämmer sig för att migrera. Och om beslutet att migrera mot förmodan skulle vara enkelt, är själva migrerandet ofta en prövning. Det går inga charterplan från Eritrea.
 
Det dravel som spys ut av @axel har ingen som helst koppling till verkligheten.

Jag ser fram emot att Facebook, Google och Twitter nu får ordning på sina algoritmer och regler som ska motverka spridningen av desinformation, falska nyheter, lögner och konspirationsteorier.som sprids av högerextremerna för att skrämma människor i den riktning de önskar, så de kan uppnå sina syften. Den vägen vill vi inte gå fler gånger.

Källkritik, källkritik, källkritik.
 
Det dravel som spys ut av @axel har ingen som helst koppling till verkligheten.

Jag ser fram emot att Facebook, Google och Twitter nu får ordning på sina algoritmer och regler som ska motverka spridningen av desinformation, falska nyheter, lögner och konspirationsteorier.som sprids av högerextremerna för att skrämma människor i den riktning de önskar, så de kan uppnå sina syften. Den vägen vill vi inte gå fler gånger.

Källkritik, källkritik, källkritik.
Exakt vad har jag fel om?
Sök själv. Bilda dig en egen åsikt.
Inte alls svårt att hitta om man inte bara dyker i den djupa vänsterfåran.
"Desinformation".Ja man försöker nu att göra ALLT för att täppa till faktabaserad info samtidigt som jihadistrekrytering fortfarande får ske helt öppet. Vem kontrollerar msm? Alternativmedia. Jo jag såg löpsedeln och tänkte propaganda för att de inte själva ska granskas. Stryp allt som inte är den gängse uppfattningen.
Det är snart värre munkavle på än i Kina. Det ska endast finnas EN åsikt!!!

Varför har DT valt ut Bannon? Kolla hans CV!
 
Är det krig i Mexiko, Pakistan, Marocco, Eritrea, Somalia...?
Anledningen till migrationen är att Obamaadministrationen och allierade fick för sig att ta bort ledarna i muslimska länder som skulle leda till demokrati i o m Den Arabiska våren och att många från andra länder såg chansen att flytta till valfritt land i EU.
Det blev det totalt motsatta. Mellanöstern i Brand. Det värsta i Syrien när den folkvalde al-Assad vägrade att kliva av. Hqn förvägrade även USAs allierade Saudi arabien och Qatar att dra en pipeline genom landet till Turkiet. Kort därefter utbröt kriget av usa tränade och finansierade "frihetsrebeller". Då skapades IS vilka stog för sarinbombningen av torgmarknaden. Boko Haram, al nusra och alla andra muslimska terrororganisationer ploppade upp som svampar och mördar civilbefolkning i ett antal afrikanska länder för tt islamisera i jakten på världskalifatet. .
USA har inte gjort något alls i princip för att ta itu med IS eftersom de ville ha bort al-Assad. Sen kom Putin och IS fick raka av sig skäggen och fly. NU bekämpar allierade styrkor tillsammans med irakiska armen IS med ganska gott resultat förutom att det sägs att usa gav fri lejd åt IS att återigen ta sig till Syrien eller EU.
Trump har haft samtal med Putin. Jag är för att det håller sams hellre än att gå i krig med var och varannan nation som man vill åt naturresurserna i länderna. Afghanistan anses vara navet.

Vad kan vara fel i att vilja ha fred? Jag förstår mig inte på krigshetsarna eller de som inte accepterar demokratiska val. När Obama vann TVÅ gånger var det ingen som protesterade vilt mot systemet som de har.
Jag var otydlig, men den här tråden svänger lite mellan att prata om USA och Sverige+SD. Jag pratade huvudsakligen om Sverige, SD och även om jag inte förnekar att det kommer folk från andra håll också (som Afrika) så tror jag att man för det mesta pratar om folk från mellanöstern när man nämner invandrare som har kommit till Sverige de senaste åren.
Och ja, jag anser det vara ett slags krig i mellanöstern nu med ISIS. Bomber faller och alltför många civila dör. Jag förstår dem som försöker fly från den farliga miljön.
Sverigedemokraterna anser dessa invandrare vara en sådan fara/börda för samhället i Sverige att man vill avvisa människor som flytt från denna farliga miljö. Då tycker jag, personligen, att det vore mycket mera medmänskligt att försöka på slut på striderna i deras hemländer än att avvisa dem med risken att de blir statslösa människor som blir någon annans problem. Som @Praeterea skrev så är dessa resor inte direkt enkla att ge sig på, jag tror inte att dessa personer helt lätt överger sina hemländer.

Jag vill ha fred. Absolut. Men jag vill gärna att så många människor som möjligt ska ha samma möjlighet till att leva i fred också.
 
Appropa flykting krisen i Mellan Ostern sa laste President Obama ett brev fran en 6 arig liten pojke som sag bilden pa pojken, i djup shock, som satt i en ambulans i Syrien. President Obama laste det pa "Leaders' Summit of Refugees"

 
Vad ser vi redan nu för positiva effekter?
Hotet mot USA har gått ner från Defcon 5 till Defcon 3. Är det dåligt att krigshotet som troligen skulle ha påverkat oss avsevärt nu är så gott som borta?

Källa? Sen kan det ju vara bra om man läser på vad nivåerna betyder innan man pissar ur sig saker.

Defcon 5 = enligt @axel vad som rådde innan valet =
DEFCON 5 FADE OUT Lowest state of readiness Normal readiness

Defcon 3 = enligt @axel vad som nu råder efter valet =
DEFCON 3 ROUND HOUSE Increase in force readiness above that required for normal readiness Air Force ready to mobilize in 15 minutes

Iofs ser jag inga tecken på att DEFCON har ändrats alls, så det verkar vara något som kom genom foliehatten. Men är @axel s info korrekt så har alltså beredskapen höjts för ett kärnvapenkrig och inte tvärtom.
 
USD har stärkts från 8,56 till 9,23
Egentligen är du inte värd att kommentera,
men vissa av dina tänjda sanningar är tyvärr rätt lättkontrollerade.

T.ex var det 2016.10.02 dollarkursen var 8.56.
Dollarkursen helgen innan valet var 8.95

Så 64% av den dollaruppgång du vill få oss att tro är en Trump-effekt är egentligen förväntningar från marknaden att Hillary Clinton skulle vinna valet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 465
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 155
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp