Bukefalos 28 år!

Bukes valvaka

Källa? Sen kan det ju vara bra om man läser på vad nivåerna betyder innan man pissar ur sig saker.

Defcon 5 = enligt @axel vad som rådde innan valet =
DEFCON 5 FADE OUT Lowest state of readiness Normal readiness

Defcon 3 = enligt @axel vad som nu råder efter valet =
DEFCON 3 ROUND HOUSE Increase in force readiness above that required for normal readiness Air Force ready to mobilize in 15 minutes

Iofs ser jag inga tecken på att DEFCON har ändrats alls, så det verkar vara något som kom genom foliehatten. Men är @axel s info korrekt så har alltså beredskapen höjts för ett kärnvapenkrig och inte tvärtom.
Grattis på födelsedagen!
ina_dance5.gif
 
Grattis på födelsedagen!
ina_dance5.gif

Tack. Har precis lagat fetaostfylld fläskfile med champinjonsås och hasselbackspotatis som ska avnjutas tillsammans med en (eller två) kall(a) Starobrno. Lite plock med crostini med diverse toppingar till förrätt. Sen är det back to work imorgon bitti...
 
En sak kan jag inte begripa. Jag har läst och hört (på nyheterna) om att folk röstade så här på grund av att de var trötta på eliten, de ville ha någon som kunde slå tillbaka, för den lilla fattiga (vita) människan osv.
... Och så väljer de Trump av alla människor.

Han som växte upp i ett rikt hem och har ärvt det mesta av sina föräldrar? Han som bor i ett hem som består mera av guld än något annat? Praktiskt taget mannen som föddes med en silv-.. förlåt, guldsked i munnen. Honom tror de ska föra deras talan. Han?!

Detta kan jag inte begripa. Han kan ha stått utanför den politiska eliten men det råder ingen tvekan om att han ingick/ingår i en annan sorts elit också.
Längre bort kan man nog inte hamna från de väljare som röstade på honom. Och jag fattar inte att väljarna inte såg detta.

Trump tillhör inte den politiska eliten.
 
Och det kan jag inte begripa :wtf:

edit: att de fortfarande har förtroende för företagseliten alltså med tanke på miljön i wall street.

Jag tycker det är begripligt, de olika grenarna har ju mest blockerat varandra de senaste åren, så väldigt lite har blivit gjort. Plus att många är beroende av donationer från företag för sina valkampanjer, vilket ger dem stort inflytande.

Och att det finns en väldigt stark berättelse om företagare som effektiva, innovativa och samhällets räddning, medan staten är ineffektiv och kontrollerande. Ayn Rand och så vidare, hon är ju rätt inflytelserik bland republikaner och en del andra starka röster i samhället, och då är ju företagare samhällets räddning, och staten samhällets fördärv.
 
. Ayn Rand och så vidare, hon är ju rätt inflytelserik bland republikaner och en del andra starka röster i samhället, och då är ju företagare samhällets räddning, och staten samhällets fördärv.

På ett ungefär lika balanserat sätt som Jonas Sjöstedt pratar om företagare här hemma. Fast åt andra hållet.
 
Jag tycker det är begripligt, de olika grenarna har ju mest blockerat varandra de senaste åren, så väldigt lite har blivit gjort. Plus att många är beroende av donationer från företag för sina valkampanjer, vilket ger dem stort inflytande.

Och att det finns en väldigt stark berättelse om företagare som effektiva, innovativa och samhällets räddning, medan staten är ineffektiv och kontrollerande. Ayn Rand och så vidare, hon är ju rätt inflytelserik bland republikaner och en del andra starka röster i samhället, och då är ju företagare samhällets räddning, och staten samhällets fördärv.
Att det finns starka företag är en form av maktdelning, kontroll av makten. USA har flertal former av maktdelning, kongress, senat, företagen, presidenter, domstolar och olika stater. Det är väl därför det upplevs som rörigt. Det kallas även generellt för demokrati. @Asko
 
Att det finns starka företag är en form av maktdelning, kontroll av makten. USA har flertal former av maktdelning, kongress, senat, företagen, presidenter, domstolar och olika stater. Det är väl därför det upplevs som rörigt. Det kallas även generellt för demokrati. @Asko
Med det amerikanska systemet är speciellt, med mycket mer långtgående checks and balances än vad vi har. Slänger man in bromsklossar och partisanship i ett sånt system så stannar det. Ungefär som man kunnat se i USA senaste fyra åren.
 
Det sa jag också?
Men nu så kommer han att inneha den högsta politiska posten i USA och det är i den politiska eliten. Tyvärr.
Folk var också less på "klaner" - Clintons, etc. Nu kan vi verkligen snacka KLAN! Hela släkten Trump sitter vid makten både i Vita Huset och ute i företagen. Och skulle han inte rensa ut träsket, "drain the swamp" i Washington? Ser inte direkt så ut.....
 
Här är anledningen till att etablerad media som rasar i upplagor och Klick och som hålls under armarna med miljoner av svenska skattebetalares pengar i bidrag. Det borde räcka med en tidning eftersom de allra flesta skriver på samma sätt. Washington post och tidigare CNN har erkänt att de har gjort allt i sin makt för att glorifiera Hillary och det motsatta mot Trump och alla hans väljare.
Svensk media är än värre. De har kallat honom för clown och givetvis rasist blå bla
I Sverige kallar statsministern 1/4 av hans eget folk för nazister och media hänger på.
Vad lär vi våra barn? Mobbning är helt OK mot de som inte tycker som du!
U nga, gamla, svenskar, invandrare. Tror han att han får tillbaka dessa i nästa val? S kommer att ha det lägsta förtroendet någonsin 2018.

https://www.armstrongeconomics.com/...imes-is-in-part-responsible-for-the-violence/
 
Nu tittar jag på det som hände nu.

Stilla havet har skapat en handelsorganisation, ttp. Länder som är med är Japan, USA, Sydkorea m fl. Kina är inte med och ett mål är att balansera Kinas makt i området.

Förra veckan var Japans "premiärminister" Abe, tror jag han heter, och hade första offentliga mötet med president elect, Trump. Inget speciellt kom ut utan Abe menade att det var bra och viktigt att få en personlig kontakt.

Efter det har Obama farit runt i världen och pratat med diverse statsöverhuvud. I helgen var han i Lima, Peru med just en del av de länder som ingår i ttp.

Denna vecka säger Trump att han kommer att fullfölja vallöftet att avsluta ttp. Kina jublar.

Hur mår Förhållandet med Japan och Abe nu?

Hans vallöfte att avsluta ttp innebär att Kina kommer att gynnas vilket innebär att ena vallöftet bryter mot det andra och den sortens labila agerande riskerar us dollar som världens säkerhetsvaluta. Det är en utveckling som diskuterats tidigare i historien och det är bla därför euron utvecklades och EU kämpar så hårt för sin valuta andra alternativ är rubel, yuan, pund.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 465
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 155
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp