Bukefalos 28 år!

Bulldozer till Fjording!

Sv: Bulldozer till Fjording!

Jag förstår dig helt och fullt. Fick hem min nya häst för 4 månader sedan. Har varit och kollat på henne innan jag köpte henne o den gamla ägaren promenerade i skogen i bara grimma o grimskaft. Hon var lugn och fin fast hon var ensam i stallet o allt var bara bra. Får hem henne och det som brukar vara en 5 minuters promenad från hagen kunde ta 20 minuter. Hon vägrade gå... Ska tillägga att hon är en shire/pre så det är ingen man bara drar fram:).
Att rida ut själv eller promenera var bara att glömma.
Men idag är det inga problem, bråka inte med hästen. Sänk kraven, du måste få henne att lita på dig. Hon ska inte slita sig så led med träns eller kedja och hon ska inte springa över dig men håll dig på hemmaplan ett tag o bara borsta och umgås med henne.
När saker o ting väl faller på plats så brukar det lossna snabbt
Lycka till!!!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det kändes helt ok med öknamnen, hennes olater blev lite lättare att leva med när jag kunde skoja om dem. :)

Som jag skrev i en annan tråd: Första tiden med häst är uppenbarligen att jämföra med att få barn: Alla bara snackar om förlossningen under nio månader, som om det vore slutmålet.... Förlossningen är ju INGENTING jämfört med vad som komma skall! Likadant med att skaffa häst: Alla snackade om hur jag skulle välja häst, vad jag skulle tänka på, fällor att undvika vid hästköp etc. Ingen sa nåt om den här första tiden! Plötsligt får jag höra saker som att jag är skvatt galen som inte låtit hästen bara gå i hagen och bo in sig i flera veckor innan jag jag börjar bekanta mig med henne. Varför hade jag inte fått sådana råd innan? Och varför hade jag inte tänkt mer själv på hur en levande, intelligent och känslig varelse skulle reagera när hon kom till en ny miljö? Förmodligen av samma skäl som jag blev chockad av vad allt föräldraskapet innebar: För att vägen dit är så full av frågetecken och huvudbry att det är för stort för att man ska kunna föreställa sig hur det blir sen, när det är klart.

Med tanke på att min tråd tydligen är långt ifrån den första i sitt slag så borde det kanske informeras mer om hur hästen påverkas vid ägarbyte. Kan tycka att säljaren, som ju gått igenom det med just den här hästen (om h*n inte haft den sen födseln) kan berätta om hur det var... Ungefär som barnmorskor borde snacka mer om tiden efter förlossningen istället för att tjata om smärtlindring hit och dit ;)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det där lät bekant ;) Hoppas det ger sig för mig också på samma sätt!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Läste till någonstans i mitten, men jag tycker inte att du ska känna att du gjort fel. Alla hästar är olika, alla situationer är olika och det finns inget rätt eller fel. Man kan uppnå samma resultat på många olika sätt. Hästar fungerar inte i svart och vitt. Du tänker och funderar och analyserar och det kommer att gå bra.

Säger Camilla - som bara haft fullblod och aldrig skulle orka med en fjording..:angel:
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Jo jag börjar känna lite så, att till syvende och sist så är det ju bara jag som kan lära känna min häst och veta bäst hur hon fungerar.

Igår fick jag dock höra nåt som satte igång tankarna igen: En bekant i byn kom förbi och sa att han varit hos frissan, en tjej som rider på en ridskola i trakten. Han hade berättat att jag köpt en fjording och sagt vad hon heter. Frisören hade svarat att hon visste vem hästen var, att hon hört att den blivit såld och att "det är en tjurig häst"... Låter som att det trots allt varit problem med henne förut också.

Det behöver inte betyda så mycket, hon knöt kanske inte an till någon som kom under den där tjuriga ytan när hon gick på ridskola... Men jag vill nog höra av mig och ta reda på mer om hur det var, och om det fanns fler skäl till att hon såldes än vad som uppgavs. Då slipper jag kanske gissa mig till om hennes beteende nu beror på brunst, nervositet, respektlöshet, att hon testar sin nya ägare etc...
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Stå på dej Honeypixie. Du kommer att fixa detta. :bow:
Fjordingar ÄR envisa men dom har ett hjärta av guld, innerst inne... :love:

Ta det lungt och se tiden an.
Lycka till!!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

En sak som jag inte förstår är varför så många ska sätta igång å "arbeta" den nya pållen så snabbt..... Personligen så anser jag att dom måste få en chans att klimatisera sig... komma till ro...hitta harmoni och trygghet... Jag som människoindivid vill också få en tid att andas och leva in mig i en ny situation.... Mitt råd till dig är att skit i allt arbete....njut och lär känna din nya vän i hagen...helt kravlöst...ge henne möjlighet att utforska dig utan massa krav och vilkor....:D
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det kanske var en miss av mig, kanske inte... Hon går på lösdrift och har fått bekanta sig med hagen och sina nya kamrater i minst 23 timmar per dygn sen jag köpte henne. Vid några tillfällen har jag lufsat runt med henne runt hagen, några gånger skrittat ut, först med de andra hästarna för att hon skulle känna sig trygg. Det kallar inte jag att arbeta. Varför jag tog henne på kurs efter mindre än två veckor har jag redan skrivit om. Det var inte för skojs skull, utan för att kunna hantera henne på en grundläggande nivå. Hon är väldigt stark och uppenbart inte tränad att gå undan för tryck, och har rammat och "gått över mig" flera gånger.

Skaffar jag fler hästar i framtiden kommer jag vara mer förberedd på den invänjningstid de behöver och kanske inte bli lika oroad/förvånad/osäker när de inte är medgörliga i början utan behöver en mjukstart. Jag hänvisar till liknelsen med att få barn som jag skrev tidigare...

Popcorn: Tusen tack, jag behövde en sån där skjuts av pepp! :)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Jag tror att du kommer att ha nytta av kursen ...........längre fram när ni bekantat er ordentligt.
Jag har sett ett annat kallblod som var ungefär som Dozan, men det blev folk av den också :p. Med hjälp av NH.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ni kommer säkert att reda ut det, men det kommer säkert att krävas litet jobb, tror jag, och fasta rutiner. :) Jag tycker att du verkar jobba på klokt och bra med henne.

Jag kan för mitt liv inte tycka att det är träning, eller för tidiga krav, att kunna leda sin 13-åriga häst. En så pass gammal häst klarar att åka iväg för en kortare period. Och att ha bott in sig i två veckor innan det ställs "krav", är inte för kort tid. :) Sen det är ju faktiskt inte en 1.30-hoppning du varit på, utan en grundläggande kurs för att faktiskt kunna hantera henne. Att kunna backa sin häst ifrån sig några decimeter, eller att hindra henne från att springa över en, är inte orimliga, eller hårda, krav.

Det blir så konstiga, onyanserade diskussioner att jag inte kan låta bli att skriva.

Du skrev tidigare att du hört att det tidigare varit en "tjurig häst". Det tror jag också. En så gammal häst tappar inte all grundläggande hantering bara för att den byter miljö. Hon är ju inte direkt någon hyperstressad nervig sak. :) Jag tror att hon alltid haft detta beteende, hon har inte lärt sig att respektera människor och gå undan för tryck.

Återigen - att forska bakåt kan ge ledtrådar om vad du kan förvänta dig framöver. :)

Men hon är ju en söt och go häst också. :) Och om hon är trevlig att rida så är hon ju absolut en häst värd att kämpa på lite med. :) Men jag förstår din känsla när du skrev tråden. Vi har också varit med om att köpa häst som det inte fullt ut funkar med, det är jobbigt och frusterande. Men det betyder ju inte att det inte kan bli bättre. :)

Under åren har vi haft tolv hästar. Alla har reagerat mer eller mindre på flytt, men alla har gått att leda och hantera när de varit nya. Även bulldozern till kallblod som vi hade. :)

Norrland
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

*kl på mig själv* :)

Egentligen är det inte Honeypixies häst jag pratar om.

Det är mer föreställningen att hästar är så sköra att de inte skulle klara att man kräver väldigt grundläggande lydnad när de är nya på ett ställe.

Har ni som förfasar er sett hästar som kommit nya i en hage? De sätts på plats direkt. Det är oroligt direkt en viss tid, sedan blir det lugnt. Då har roller, rang osv etablerats.

Varför skulle hästen fara illa av att människan visar sina gränser direkt? Grundläggande gränser: "du får inte inkräkta på mitt revir" (dvs håll dig på visst avstånd) och "backa när jag begär det" (ett steg).

Låter ni hästar springa över er när de är nya? Om så, hur länge då? När klarar de kravet att respektera människan?

Jag tror tvärtom. Jag tror att hästar blir tryggare av tydliga gränser, även i början när de är osäkra i ny miljö.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ja, jag kan hålla med i mycket av det du skriver och självklart är det aldrig ok att en pålle beter sig respektlöst.... men, jag tror fortfarande på att ge extra mkt tid innan direkta krav och att lära känna hästen under såna omständigheter där bägge parter får en chans att lyckas....:D
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ge det tid! Köp en ordentlig repgrimma att leda i från början är mitt tips. Då behöver du inte vara rädd om munnen om hon skulle dra iväg, men får lite mer effekt än om du har en mjuk gosig grimma om mulen. Gå på promenader i skogen, och träna på banan så ni lär känna varandra ordentligt.

Och tänk såhär: hur många gånger har man inte hört om folk (och mig själv) som haft problem med hästen från början, men när mna lär känna varandra och kommer över en "tröskel" så kommer ni vara helt oskiljbara!

Jag var medryttare på en fjording från 6årsåldern tills jag var runt 20 (hästen gick bort för ca en månad sedan, 30 år gammal:cry:) Den var jättesnäll att ta hand om, men i ridningen kastades vi av åt höger och vänster, skenade över frusna stubbåkrar, blev avskrapade under låga grenar och allt möjligt från början. Vi var ju kaxiga där uppe och försökte bestämma, så han var ju tvungen att säga ifrån! Men åååååh va ja älskade honom! Ju mer jag lärde mig och blev större, ju bättre gick det. :love: Lika envisa som fjordingar kan avara MOT en, lika envisa och stärka kan de vara FÖR en, när man väl kan varandra och förstår vad som är svårt, lätt, roligt, tråkigt, läskigt och så vidare. Man måste få dem på sin sida.

Tycker det är stor skillnad på hur man kan handskas med fjordingar och islänningar jämfört med andra raser. Kallblodstravare osv kan man oftast kräva saker av, fjordingar får man lura, be och övertyga. De vill oftast göra rätt, men bara om det är roligt. :laugh:
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ha ha, det där var härlig läsning :) Jag beklagar sorgen efter din vän!

Det är fascinerande att alla skriver samma saker om fjordingar... Jag hade en fin stund med Dozan idag: På med repgrimma och så lite NH-övningar, vilka hon svarade bra på. Sen ryktade jag henne när hon stod lös i hagen. Hon ÄLSKAR verkligen när jag pysslar med henne! Under hela tiden rörde hon sig inte ur fläcken, och när jag borstade henne bakom och under öronen slöt hon ögonen och bara njöt... Sen tränsade och sadlade jag henne, och skrittade runt lite med många pauser då hon fick sträcka på halsen och bli kliad... Jag kanske håller på att hitta min formel? ;)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Å va härligt det låter! Det tror jag absolut är bästa möjliga start. Man kan faktiskt undvika att gå in i sånt man vet kan bli svårt att få igenom till en början så intrycket av jobbet är positivt för både hästen och dig tycker jag. :laugh: Det kommer säkert gå jättebra för er, även om man ibland känner för att ringa efter korvbilen. :devil: Men sedan får man ta ett steg tillbaka och se det som ett team. Inte jag mot hästen utan att vi båda ska vilja samma sak. :) Bara du aldrig låter henne gå emot dig och knuffa undan dig, då barkar det lätt av åt fel håll. :grin:

Jag har en rätt envis liten sexåring hemma nu, fjording/nordsvensk. :D Inte alls bulldozer, men vääldigt klurig och matglad. :p
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

jag fick min polle i slutet av sommarlovet någon gång .. och det jag gjorde var :
kelade med han varje dag och gick med han ..
tränade på det där med att respektera min spejs .. ( hur det nu stavas)
han är lite sådan häst att han gärna går upp på en .
det tränade jag väck medesamma .
jag tycker bara personligen att du ska ta äfter det du själv tycker passar bäst mellan dig och din häst .
ta det lungt och kancke bara gå , borsta och mysa ett tag.

vissa går otroligt snabbt fram ..
vissa tar det väldigt lugnt ..
och jag föredrar att ta det lungt.

och du vinner mkt tillit bara genom att vara med hästen och mysa och gå med den .

jag har gjort det och nu när jag går ut i hagen kommer han fram till mig .
ibland vill han inte att jag ska gå så då tar han tag i min jacka xD

kram sandra och klippe
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det tror jag. Speciellt att du hittar ngt som hon verkligen tycker om. Då kan du berömma med det när det passar.

Tänk inte på vad som varit utan se framåt med din fina gula! Fördelar med fjordingar är ju också att de ofta har litet längre stubin. Man får göra fel- de får göra fel sedan får man komma överrens om vad man ska göra tillsammans...
Din barnliknelse var jättebra tycker jag!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack! Kul att tråden uppdaterades just idag, för jag tänkte just skriva ett inlägg om hur det utvecklats för mig och Dozan sen sist, till alla er som engagerat er och kommit med råd:

Kort efter att jag startade tråden i vredesmod och uppgivenhet så började det där bulldozer-beteendet mattas av. Från att jag fått ont i varenda muskel av att hålla emot när hon försökte slita sig, blivit rammad åtskilliga gånger och upplevt att hon helt enkelt inte tog notis om mig, så blev det beteendet till tydliga signaler om nervositet. Nu, ett tag senare, är nervositeten nästan helt borta, och jag börjar ana en jättemysig häst som är både pigg, lyhörd, samarbetsvillig och typ precis allt jag letade efter :love:

Jag har anlagt en ridbana och skaffat medryttare till de andra hästarna i lösdriften, som inte är mina men som mest gått i hagen i flera år och vars ägare gett mig tillåtelse att hitta folk som vill rida dem. Igår var jag ute och red ihop med en av dem, ett sto som mest varit lite skygg, avvaktande och smått tjurig i hagen. Nu har den hästen verkligen levt upp, går med spetsade öron och pigga steg, följer sin ryttares minsta vink och visar på alla sätt att hon ÄLSKAR att få jobba! Vi tog en galopp över en äng, och Dozan blev så peppad att jag lät henne springa om och "vinna" över den mycket större hästen :) Idag kunde jag utan problem rida henne själv på ridbanan, och vi avslutade med att hoppa för första gången. Jag är bara hur glad som helst!

Det roliga i efterhand är att jag plockade russinen ur kakan och gjorde en kompott av råden jag fått här: Ge henne tid, men vara tydlig och bestämd, träna NH, ta vägen genom magen till hennes hjärta, berömma alla framsteg, göra allt som har att lämna hagen att göra positivt laddat osv....

Så, nu vet ni att vi har det toppen! :banana:
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Men vad roligt att du kommer tillbaka och berättar!!!! Här var det glada bananer!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Andas, vännen! Njut av din häst, ta pyttesteg. Andas igen vännen. Din nyhästägarglädje blev för en stund en stenhård ambition, andas vännen, din fjordhäst kommer att leva i många år - du hinner! Kanske är det hon säger dig?
Andas!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 467
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp