Bukefalos 28 år!

Bulldozer till Fjording!

H

Honeypixie

Hjälp mig! Jag är så arg så jag kokar just nu. Hästjävel!!! Det här blir nog långt, men här är iaf storyn:

Jag köpte min Fjording för två veckor sedan. Under provridningen kändes allt kanon. Hon var i dålig kondition, men ändå mjuk, framåt och i allmänhet helt i min smak. Hon verkade enbart vänlig vid hantering, lyfte på hovarna själv och verkade väldigt social. De jag hade med mig som moraliskt stöd/experthjälp då jag bekantade mig med henne sa att vi såg ut att vara som gjorda för varandra då jag red henne, och tyckte liksom jag att hon var bedårande. Veterinären sa också vid besiktningen att han tyckte att hon var en på alla sätt fin och bra häst.

Sen fick jag hem henne, och redan då jag lastade av henne fick jag känna på hennes styrka, då hon försökte dra iväg från mig. Hon fick bekanta sig med sina nya hästpolare över stängslet på lösdrift första dagen, och nästa dag tänkte jag ta in henne i stallet och pyssla lite med henne. Hon blev förskräckt och slet sig från mig två gånger innan jag lyckades få in henne. Sedan dess har jag långsamt gjort framsteg. Min strategi har varit att aldrig låta henne vinna, utan göra minst ett litet framsteg varje dag, och aldrig lämna henne i frustration.

Det har varit sånt som att få henne att 1) våga lämna hagen, 2) rida ut med de andra hästarna i skogen, 3) rida ut själv etc. Grejen är att det nog bara handlade om nerver för hennes del de första dagarna, resten av tiden har hon uppvisat ren fjordingstyrka, envishet och respektlöshet gentemot människor.

I helgen tog jag henne på NH-kurs, för att hennes olater inte skulle bli permanenta utan att hon skulle se att med mig gäller andra bullar! Hon visade sig vara kursens värsta problemhäst, och vi båda blev helgens stående skämt i alla möjliga sammanhang. Hjärtlig ton, men det kändes hårt att upptäcka vilken tuff uppgift jag tagit på mig då jag köpte henne. Jag hann göra ungefär hälften av kursens alla övningar eftersom min häst var så jävla envis och tjurskallig, och fick ha en person som ägnade sig enbart åt oss båda vid träningspassen.

Första dagen slet hon sig två gånger, brunstig som hon blivit i samband med flytten, och drog till en hage med valacker. Kursen gav ändå resultat. Hon blev alltmer lyhörd, krävde allt mindre signaler innan hon lyssnade och gav mig mer och mer utrymme istället för att ramma mig...

Igår red vi ut på en skogstur, i sällskap av ett annat ekipage. Det gick bara fint, förutom att det visade sig vara grymt sankt och obehagligt att gå för hästarna under en sträcka av stigen vi red på. Där tappade min donna en sko, och jag funderar på om hon har ont (hon haltar inte, men jag ville väga in den faktorn i berättelsen) för idag fick vi verkligen börja om från scratch:

Jag skulle rida ut med henne själv, bara skritta i skogen med tanke på den tappade skon. Hon försökte göra sig omöjlig redan då jag skulle ta in henne från hagen genom att "frysa fast" på stället, och när jag skulle sitta upp blev hon en "bulldozer" igen! Hon skulle prompt vägra att låta mig sitta upp, och jag brottades i en halvtimme med att få henne att backa undan och inte låta henne gå framåt utan att jag gav tillåtelse. Det blev en jävulsk dragkamp, och jag blev bara mer och mer förbannad, då hon utan uppehåll försökte slita sig. Till slut fick jag ta hjälp av ägaren till de andra hästarna, som höll fast henne. Hon blev bara ännu mer uppstressad, och började till och med stegra sig.

Det slutade med att vi ledde henne till gräsplanen framför hagarna, så hon kunde lugna ner sig i närheten av polarna innan jag satt upp en stund.

När jag köpte henne sa dåvarande ägarna att de var glada att hon fick komma till en vuxen ryttare, eftersom hon nog lätt skulle "ta över" om hon fick "en fjortonåring" som ryttare. På frågan om vilka hennes ev dåliga sidor var fick jag svaret att hon kunde bli lite stark och envis, men att det inte var något problem för dem som var vuxna. Jag är inte främmande för att anta utmaningen med starka kallblod, jag valde en Fjording av en anledning. Men såhär ska det inte behöva vara! Jag vill inte att varje dag ska vara en kamp!

Jag har varit konsekvent med NH-övningarna, men hon är verkligen en jävla utmaning, totalt jävla respektlös och ouppfostrad! Vad ska jag göra?
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det ska tilläggas att hon är tretton år, så hon har haft gott om tid att befästa sina beteenden. Jag har peppat mig själv med att jag är en blank sida för henne, och att jag tog tag i problemen direkt iom NH-träningen. Men nu börjar jag undra om uppgiften är mig övermäktig. Det kändes som att jag ville ha kvar henne i minst en vecka på kursen, två dagar var på tok för kort tid.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Men såhär ska det inte behöva vara! Jag vill inte att varje dag ska vara en kamp!

Men det har ju bara gått två veckor?

så hon har haft gott om tid att befästa sina beteenden. Jag har peppat mig själv med att jag är en blank sida för henne, och att jag tog tag i problemen direkt iom NH-träningen.

Beteendena är inte befästa eftersom hon tydligen kunde uppföra sig hos förra ägarna. Det innebär att du måste hålla ut tills hon inser att du är lika stark/bestämd/tydlig som dem, då faller hon förmodligen tillbaka i sina mer väluppfostrade vanor. Hon är som hon är, nu måste du sätta ramarna för henne.

Meditera innan du åker ut till stallet så du är lugn och harmonisk och våga lita på att det blir bättre. ;)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

De erfarenheterna jag har av fjordingar är att de är JÄVLIGT envisa! Började rida en fjord i våras och hon testade mig till 10000% Kastade sig, vägrade gå, skulle inte lyfta hovar osv osv.
Men man får vara lika envis. När ägarna fick hem henne var hon också som du säger, rent djävlusk! Bet folk, trampade folk på fötterna var helt enkelt medvetet elak. Låstades att hon inte kunde eller fattade någonting! Det hade ju fungerat hos dem hon bodde hos innan!
Med envishet kommer man långt och när man blir "kompis" med henne är hon det underbaraste man kan tänka sig!

Ge dig inte riktigt än! :)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Stort tack till er båda! Jag behöver allt stöd jag kan få nu, är liksom både fysiskt och psykiskt mörbultad.

Hon hade säkert likadana tendenser hos de förra ägarna, men det blev nog inte så påtagligt eftersom hon gick på ridskola där och är snäll så länge hon får följa efter andra hästar och slipper skiljas från flocken. Hon var dock inte där så länge, och jag vet nästan inget om hennes historia innan dess. Sen är det ju inte säkert att de var helt uppriktiga vid köpet, sådana beteenden tonas nog gärna ner om det går...

Eller så testar hon mig bara, det är ju sant att två veckor är en kort tid, men det är bara så sjukt trist med de här bakslagen! Jag önskar så att jag kunde fråga henne vad som är problemet. Är hon rädd efter obehaget då hon gick ner djupt med benen i sankmark igår och slet av sig skon? Eller öm? Eller tjurig pga brunsten? Eller sätter hårt mot hårt för att se om jag menar allvar med NH-träningen? Eller testar hon mig bara i egenskap av hennes nya matte, helt enkelt?

Men skönt att höra om en fjording som lät ännu värre, som det trots allt gick att få bukt med! Hon är inte alls bitig eller aggressiv på något vis, och enbart snäll och mysig i boxen. Stegrandet idag verkade mest nervöst och stressat, inte ilsket.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

det som sker är nog inte lätt men ge inte upp,hon testar säkert dig den första tiden,alla små framsteg ni gör tillsammans nu i början ökar ju förtroendet mellan er,och vem vet om nån vecka har ni kanske kommit mycket längre än du hade trott,håll ut....................
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Låt hästen gå i hagen o bli en i flocken .
Detta ÄR viktigt .
Hon har flyttat o det tar tid.
Jag har stor erfarnhet av kallblod o skulle aldrig göra som du gör .
Du har för stora krav .
Backa o låt henne vara häst först .
Sen börja från början igen .

Det kan ta månader innan en häst har landat från en flytt.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Med den inställningen kommer du inte komma långt med hästen, hon ser antagligen rak igenom ditt "raseri". Du har haft hästen i 2 veckor, hon har inte ens hunnit att bo in sig. Den enda tryggheten som finns i nya stallet är hagkompisen(arna) och det är ju klart att hon vill vara med dem. 1 NH-kurs löser inte dina problem utan det är något du får jobba med hela tiden.

Och varför måste du promt rida när hästen uppenbarligen inte går med på det (syftar till att hon stegrade sig när du skulle sitta upp)?

Tycker du borde tänka igenom din attityd och se situationen från hästens sida. Sen tycker jag du ska göra NH-övningarna som du fick tills de sitter fläckfritt innan du ens tänker på att rida igen.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ja det låter förstås också vettigt, och samtidigt säger andra precis tvärtom, att jag ska jobba på vår relation fullt ut redan nu ... Hon är min första häst, så jag provar mig fram och tar emot alla råd jag kan få, fast det är svårt när de är så motstridiga...

Sen är "raseriet" jag får kritik för inget jag vänder mot hästen, utan något som infann sig när jag gick därifrån. Visst blev jag som jag skrev "förbannad", men det innebar endast att jag satte hårt mot hårt när hon skulle slita sig tillbaka till hagen, och när hon emellanåt lugnade ner sig visade jag att det gjorde mig nöjd. Vad skulle jag gjort annorlunda? Vad är fel med min attityd (för övrigt förmodligen första gången i mitt liv jag fått höra att jag skulle ha en taskig sådan)? Att jag inledningsvis kallade henne hästjävel? Ursäkta, men räck upp en hand den som aldrig varit arg på sin häst... Jag skapade tråden cirka femton minuter efter episoden jag beskrev, innan pulsen ens hunnit lägga sig. Jag VILL verkligen lära mig och förstå mig på henne, men är bara så uppgiven just nu. Vill ni ge mig råd så gör det gärna i konstruktiv ton, tack. Om det är så att hon bara behöver acklimatisera sig och att allt jag behöver göra är att ge henne tid så gör jag det mer än gärna.

Det så kallade "raseriet" är snarare extrem frustration över att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Hon har låtit mig sitta upp utan problem de övriga gångerna jag ridit, och jag ville inte låta henne vinna när hon krånglade den här gången. Alltså lät jag henne lugna ner sig i närheten av hagen där polarna går, och satt sen upp och skrittade några minuter. Detta både för att inte låta henne vinna men också för att visa henne att hon inte hade något att vara nervös för...
Jag har inte överhuvudtaget "jobbat" med henne på ryggen, bara lufsat runt för att vi ska bli bekanta. Vissa har sagt att jag borde jobba med vår relation och skapa en bra grund redan nu, andra att jag borde låta henne gå i hagen och "vara häst" ett tag...

Självklart löser inte en NH-kurs alla problem, men den kändes så bra, därav min frustration över att vara tillbaka på ruta noll... Angående kommentarer där folk som är mer erfarna av att ha en ny häst, vet mer om kallblod än jag gör så vet ni säkert bättre, men snälla racka inte ner på mig för det! Det är klart att jag gör misstag med min första häst, därför ber jag om hjälp!

Självförtroendet är inte direkt på topp som det är i dagsläget, så kommentarer om att det är fel på min attityd, att ni aldrig skulle göra som jag gör osv gör inget bättre vare sig för mig eller min häst!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Jag tycker också du ska backa lite. Helst flera steg.

Inom ca två veckor har du ju gjort massa nya saker med hästen - klart den protesterar!
På två veckor hinner hästen öht inte acklimatisera sig hemma. De behöver tid att komma in i flocken och bekanta sig med omgivningarna och ffa Dig.
Det största misstaget du gjorde (enl mig) var att innan hästen ens hunnit komma på plats på sitt nya ställe - var att åka iväg till Ännu ett nytt ställe och dessutom kräva en massa övningar som den kanske heller aldrig stött på innan med folk den inte känner.
Det blir extremt mycket för en häst att ta in i huvudet, speciellt om den gick på ridskola innan = har haft rutiner och följt med flocken.!


Nu är ju första förtroendet redan lite kluvet, och dina misstag redan gjorda så det är ju egentliegn oviktigt - men väl värt att tänka på till framtiden. Alla gör ju misstag, som sagt.
Det jag tycker du ska göra nu är att bara ta det lugnt med hästen ett tag.
Inte låta den vara dum eller elak - men "slåss" inte med hästen.
Jag tror det är viktigare att mjukt men bestämt Lära om hästen på nytt, istället för att kräva att den ska rätta sig efter dig.
Om du förstår? :p

Ex med min nya häst gjorde jag så att jag lät henne vara lite som hon var första tiden. Att kräva allt på en gång gör att man hamnar i konflikter. Hon var ouppfostrad (och stressad över nya situationen såklart), men så länge det inte var FÖR mycket så lät jag henne vara lite.
Efter ett par veckor så började jag vara mer bestämd och tog en sak i taget.
Man ska tillrättavisa, men inte bråka.
Att stå i en haltvimme och försöka hoppa upp ger bara irritation hos både häst och ryttare. Är man bestämd och snabb varje gång man hoppar upp så kommer hästen snart lära sig att den ska stå stilla.
Man ska inte tänka att "jag SKA vinna". Vinner gör man även om man inte bråkar med hästen.
Och jo - i hästens ögon är det ju bråk, när du tvingar den att backa gång på gång på gång.


Sen är det ju så att fjordingar ÄR bulldoozrar ;)
De flesta jag har stött på reagerar med att dra iväg (använd alltid kedja) om det är något de känner sig osäkra på.
Det hände mig mååånga gånger med min första häst - fjording - kan jag lova :D
Bla när vi skulle lasta, eller när vi var ute och red själva.
Inte så kul då - jag var ung och oerfaren - men ändå lärorikt.
Ta det lugnt några veckor, borsta pyssla och gå på promenader utan bråk och "jag ska minsann bestämma", utan kräv långsamt. Om hästen inte känner sig trygg - dvs bråkar/stannar när ni ska ut och gå - håll er till omgivningarna.
Kanske träna lite nh, men LEK fram det, inte kräv fram det.
När ni har lärt känna varandra kan du kräva mer och mer, men ta en sak i taget.

Om kom ihåg - nyckeln till fjordingens hjärta går genom magen. ;)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Min första häst var en likadan som din verkar vara. En 12-årig, envis :devil: som gjorde mig gråtfärdig nästan varje dag den första tiden. Han hade också haft gott om tid att befästa sina beteenden och drog varenda gång man skulle leda honom. Jag tyckte att vi haft en bra ridtur om han bara dragit eller försökt dra EN gång under turen...

Hursomhelst, redan från början hade jag varit fast besluten att träna NH med hästen och gradvis, genom att vara mer envis, mer istadig och rejält konsekvent, lyckades jag till slut få honom att kunna gå bredvid mig när jag ledde utan att dra. Jag hade bara honom i 7 månader innan fodervärdskontraktet gick ut och jag lämnade tillbaka honom iom att de inte ville sälja (ja, jag skulle ha köpt honom om de inte begärt ett sånt hutlöst överpris för honom och vägrat att gå ner det minsta). Men under de 7 mån lyckades jag ändå få honom att lyssna på mig.

Jag kanske inte kan ge dig några konkreta tips utan kan bara säga: Var envis, var istadig och var framförallt rejält konsekvent i all din hantering. Låt henne inte skrämma dig och låt henne inte komma undan med någonting, hur trött eller less du än är. Och lycka till!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tänk er detta: Jag har haft ett långt uppehåll från hästar, hittat tillbaka till dem och insett att jag hade möjlighet att skaffa min första egna. Jag blev eld och lågor när den gamla drömmen skulle besannas, gick med i bukefalos och ägnade hela min vakna tid med att uppdatera mina teoretiska kunskaper och läste läste läste här i forumet samt googlade och läste böcker...

Min skalle är helt PROPPFULL med information just nu, och motstridiga råd från gud vet hur många människor. Det ironiska är att om jag inte hade tagit in allt detta hade det kanske varit mer naturligt för mig att gå på magkänsla och låta min pålle bo in sig i sitt nya hem i lugn och ro, för att sedan ta allt som det kommer...

Nu har jag magknip över bråkandet och stressen som blivit för oss båda. Jag vet inte om det var ett misstag eller ej att ta med henne på kursen. Jag blev väldigt tveksam när jag fick tipset att åka dit med henne, just eftersom hon precis flyttat och börjat lära känna sina nya kompisar i hagen. Men efter telefonsamtal med kursledarna och snack med folk jag har förtroende för i frågan så bestämde jag mig för att åka dit. ALLA jag pratade med rådde mig att göra det, och det kändes som att både jag och hästen jag lärde oss otroligt mycket. Men eftersom hon är så tjurig, stark och envis - fjording, helt enkelt- så fick jag ge rätt starka signaler för att få henne att lyssna, och idag kändes det som att jag helt enkelt trillade över kanten och gjorde det hela till ett krig istället för att använda det hela till konstruktiv kommunikation.

Jag vill inte ha det såhär! Det funkar inte som vi har det nu, så jag vill absolut låta henne vila och bli trygg. Det känns skit om mina intentioner att knyta an med henne och få till ett bra samarbete oss emellan från starten bara lett till motsatsen...

Jag kanske bara ska logga ut och försöka läsa av min häst istället för att alls lyssna på någon annan... :crazy: Men tack igen ni som skrivit uppmuntrande och konstruktiva inlägg, lite klokare blir jag kanske iaf...
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Jag känner igen mig otroligt mycket i ditt inlägg, jag gjorde samma "miss" med min förra hund. Jag ville så väl och lyssnade på så många kunniga hundmänniskor att jag inte längre hade kontakt med min egen magkänsla.

De goda nyheterna är att det inte är försent med en nystart och jag tycker absolut att du ska gå efter din magkänsla! :)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Håller med föregående talare! :)
Gå på magkänslan, alla hästar är olika, alla människor är olika. Du får helt enkelt göra det som passar er två bäst!
Om det betyder korta, långsamma steg ja då är det så. Alla kommer alltid med en massa åsikter! Skit i dom och gör som du tycker verkar bra!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Som flera har skrivit, backa, alltså du ska backa inte hästen;)

Tänk dej in i hennes situation, hon är van vid vissa rutiner och en dag så finns inte de längre, självklart blir hon förvirrad!

Börja om från början, låt henne lära känna sina kompisar och sina nya rutiner, titta på henne när hon går i hagen och se hur hon beter sig med sina kompisar.

Fjordingar är starka, de kan lyfta många kilo med sin hals, led henne därför med en kedja under hakan så slipper du dragkamper, för oavsett vad du tror så kommer hon alltid att vinna med sin styrka.

Var ödmjuk inför att hon faktiskt behöver landa, låt henne göra det.

Du ska sätta gränser runt dej, du ska vara tydlig med att hon får inte trampa på dej eller gå över dej, men sätt gränsen runt dej inte begränsa henne utan gör som hästarna, visa att du inte tolererar att hon klampar in på ditt revir.

Umgås med henne genom att ta in henne samma tid varje dag ihop med kompisarna för hur ska hon kunna veta att hon får gå till dem igen? Hon fick ju åka ifrån de andra och de har ju inte kommit tillbaka...
Pyssla och greja med henne och visa vem du är, hon behöver ju lära känna dej med som en trygg person och jag är säker på att hon kommer ge dej den chansen fast du visade från början genom att åka iväg att du inte är det.

Och ja, fjordingar är bulldozers;) det är det som gör att de tar sig fram överallt och är så underbara individer:love:

Så, backa, visa henne vem du är och lyssna på henne vem hon är.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det är nog absolut inget fel på hästen eller hästens uppfostran. Jag tror heller inte att hästens beteende beror på att den "testar dig" och att du måste visa dig tuff.

Hon har ju kommit till ett helt nytt ställe med nya människor och nya hästar, hon har enbart sig sjäv att lita på nu. Hon kommer att bete sig på ett sätt som är rationellt för henne. Hon är en häst och kommer att bete sig som en häst och följa sina instinkter i alla situationer, för vem annars ska hon lita på när hennes värld har vänts upp och ned.

Det är inte så konstigt att hon till exempel bråkar i hagen, varför skulle hon lämna den trygga hagen för att följa med dig? Hon måste lita på dig, och det förtroendet kan inte tas utan måste förtjänas. Självklart ska man inte ge sig och "förlora" en kamp om någonting. Men man bör kanske i början undvika alla situationer, i den mån det går, där det kan uppstå en kamp.

Men framför allt, som många har skrivit, ge henne tid att vänja sig vid sin nya situation, utan press, utan bara umgås, sen kommer nog resten att ge sig med tiden. En del hästar behöver längre tid på sig än andra.

Det har iaf funkat för mig och mitt stressmonster.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Som sagt, känner mig grymt förvirrad och uppgiven. Det här är ju nytt för mig; att bygga upp en långvarig relation till en häst där jag ska vara den som ansvarar för att den har det bra och på samma gång få den att respektera mina gränser och följa mig...

Dels är hon ny för mig, dels är ansvaret också det. Jag tycker det är jättesvårt att veta om hon är rädd och osäker, eller bara inte respekterar mig. Självklart ska jag vara ödmjuk inför den stora förändringen i hennes liv, och det vore ju väldigt skönt om jag bara kan vänta ut henne. Samtidigt tror jag tyvärr inte att det är hela lösningen i det här fallet. Anledningen till att jag beslutade mig för att anmäla mig till kursen var att jag tog till mig argumentet att när hon nu skulle komma till ett nytt ställe så skulle jag vara det mest bekanta där, och därmed skulle jag ha ett bra utgångsläge att få henne att lyssna på mig.

Hon är ingen elak eller dum häst som det är "fel" på, men kursledarna menade att hon förmodligen fått göra som hon vill i alla år och aldrig lärt sig respektera människor utan är ouppfostrad. Hon ÄR en tuff utmaning! Jag kände stort förtroende för dem, men tar samtidigt till mig vad ni säger om att jag ska ta det lugnare, eftersom det också låter klokt. Därav min förvirring!

Är det bara jag som tycker att det är svårt att hålla isär begreppen? Alltså: Att respektera hästens behov och livsutrymme, att förtjäna ledarskapet, att inte göra saker till en kamp där jag ska visa mig "tuff", att vara konsekvent, att inte gå för fort fram, att vara bestämd, att lyssna till hästens signaler om osäkerhet, att inte låta den köra över mig, att inte ge mig..... Puh!

Är det här saker som är självklara för alla andra? Alltså vad som är att bråka och inte lyssna på hästen och vad som är att vara konsekvent och inte låta den bestämma osv....? Det verkar lite så på era svar.

Som ni märker är jag inte arg idag, bara nedstämd och i behov av råd... eller inte... eh... :confused:
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ja ta dig en fuderare, det behöver du.

Jag försöker inte trycka ner dig eller få dig att må dåligt, jag försöker bara få dig att förstå att ilska funkar inte med hästar.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Vem har sagt att jag tror att ilska fungerar? Trodde jag det hade jag aldrig startat tråden...
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Är det bara jag som tycker att det är svårt att hålla isär begreppen? Alltså: Att respektera hästens behov och livsutrymme, att förtjäna ledarskapet, att inte göra saker till en kamp där jag ska visa mig "tuff", att vara konsekvent, att inte gå för fort fram, att vara bestämd, att lyssna till hästens signaler om osäkerhet, att inte låta den köra över mig, att inte ge mig..... Puh!

Är det här saker som är självklara för alla andra? Alltså vad som är att bråka och inte lyssna på hästen och vad som är att vara konsekvent och inte låta den bestämma osv....? Det verkar lite så på era svar.

Som ni märker är jag inte arg idag, bara nedstämd och i behov av råd... eller inte... eh... :confused:

Nu håller jag inte på med NH och vill inte ha något "ledarskap" över hästen, jag vill att hon ska vara min vän och som vän vill jag att hon ska kunna lita på mej precis som jag vill kunna lita på henne.

Jag tycker att du ska sätta dej i eller brevid hagen och titta på hästarna, verkligen titta, vad gör de och hur gör de? Håller de på och tjafsar hela tiden om vem som ska stå var eller låter de varandra vara? Står de och kliar varandra eller står de lugnt i harmoni och sover vid varandra?

Din häst är ny i flocken och än kanske hon inte har hittat sin plats, kanske testar hon var och med vem hon passar?
Om några veckor har hon förhoppningsvis hittat sina kompisar och då blir det harmoni i flocken igen, alla vet sin plats och inget tjafs och krångel.

Likadant är det för dej och din häst nu, ni kollar in varandra och var ni har varandra. Så ska det vara!
Du kanske måste be henne flytta sig ur ditt utrymme några gånger och du måste visa henne tydligt vad du vill, men lika viktigt är att du lyssnar på vad hon förmedlar till dej!

Men, när hon lyssnar på dej måste du vara lyhörd för att hon faktiskt lyssnar! Då får du inte fortsätta tjata för då ses du som en av de lågrangade som gör flocken oharmonisk och med en sådan vill ju ingen vara.
Då kommer din häst sluta lyssna på dej för en osäker ledare är ingen bra ledare, en bra ledare vet när det är tid för åthutning och när det är tid för lugn. Du lär dej det genom att verkligen lyssna och iakta din häst´s signaler och du lär dej dem lättast genom att titta på hennes samspel med andra hästar.

När jag köpte min första egna häst, också en fjording:love: gjorde jag allt fel men det blev rätt tillslut, vi gör alla fel ibland och slutar lyssna till vårt hjärta och istället lyssnar på andra och låter det springa iväg med oss.
Det viktiga är att stanna upp och fundera på vad man själv vill ha för relation med sin häst, vill du att hon ska lyda dej blint? Ja förvänta dej då inte att hon klarar av att ta sig fram i oländig teräng utan att du guidar henne i varje steg, vill du ha en vän som du kan lita på att hon täcker upp för dej då du brister? Ja då får du en häst som lugnt och säkert tar dej fram överallt, som kanske frågar varför ska jag göra si eller så? Men som när du har ett bra svar svarar med jaha:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 469
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp