Bukefalos 28 år!

Bulldozer till Fjording!

Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack, bra svar! :)

Fast här har vi igen två begrepp som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till: Ska jag vara vän med eller ledare över hästen? Klart att jag som har mänskliga relationer som referens vill vara hennes vän! Men funkar det så i hästvärlden?

"Men, när hon lyssnar på dej måste du vara lyhörd för att hon faktiskt lyssnar! Då får du inte fortsätta tjata för då ses du som en av de lågrangade som gör flocken oharmonisk och med en sådan vill ju ingen vara."

Precis, försöker verkligen att visa henne när hon gör "rätt" och jag blir nöjd, men jag behöver mer träning för att få det att sitta hundraprocentigt. Men krockar inte detta med tanken om att vara hennes vän och inte hennes ledare? Precis som jag inte ska bete mig som om jag vore lågrangad så borde jag väl istället bete mig som att jag är hög i rang? Det handlar absolut inte om att jag vill att min häst ska underkasta sig mig eller skrämmas till lydnad, utan att rangordning är det språk hästar förstår sig på i relation till andra individer?

Har just varit och hälsat på henne i hagen, kelat och kliat henne en stund, och allt känns lite bättre. Jag ska låta alla intryck lägga sig för henne och ge henne andrum, så tar vi det därifrån. Eftersom hon glatt skrittat ut med mig på den där skogsrundan tidigare och så även i förrgår (i sällskap av annan häst) så hade jag inte alls räknat med att hon skulle sätta sig på tvären igår, och så blev allt fel...
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack, bra svar! :)

Fast här har vi igen två begrepp som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till: Ska jag vara vän med eller ledare över hästen? Klart att jag som har mänskliga relationer som referens vill vara hennes vän! Men funkar det så i hästvärlden?

Vilket du väljer att vilja bli, vän eller ledare bestämmer du ju själv, jag har valt att vara vän.
Ja det fungerar i hästvärlden de har ju också vänner men ingen i en flock har exakt samma rang.
Alla har ju olika färdigheter, en som leder till vatten och mat, en som varnar för fara, en som vaktar medans de andra äter eller sover osv. osv. jag fick faktiskt lite problem med det här hemma när min fjording dog:cry: hon var den som ledde till mat och vatten men som lugnt flyttade sig undan om någon började tjafsa för det hade hon varken ork eller lust med.
Min nya häst var ung och ville bara smälta in, hon hade inte hittat sin speciella plats i flocken utan ville mest bara vara med.
Vår andra har alltid varit vaktaren, det ledde till att de inte gick och drack förren vi ledde dem till vattnet i den nya hagen för de hade ingen som ledde dem, de blev vilsna och även om de tyckte mycket om varandra så blev det väldigt konstigt, lika konstigt som det kan bli i en häst-människorelationer när en eller båda saknar de den andre behöver. Ungefär som att köpa unghäst till nybörjaren, ingen kan lära den andre.

"Men, när hon lyssnar på dej måste du vara lyhörd för att hon faktiskt lyssnar! Då får du inte fortsätta tjata för då ses du som en av de lågrangade som gör flocken oharmonisk och med en sådan vill ju ingen vara."

Precis, försöker verkligen att visa henne när hon gör "rätt" och jag blir nöjd, men jag behöver mer träning för att få det att sitta hundraprocentigt. Men krockar inte detta med tanken om att vara hennes vän och inte hennes ledare? Precis som jag inte ska bete mig som om jag vore lågrangad så borde jag väl istället bete mig som att jag är hög i rang? Det handlar absolut inte om att jag vill att min häst ska underkasta sig mig eller skrämmas till lydnad, utan att rangordning är det språk hästar förstår sig på i relation till andra individer?

Som jag skrev ovan har hästarna olika egenskaper som gör dem lämpade att göra vissa saker, det du behöver göra är ju att visa vad du vill och att din häst har något att vinna på att lita på dej.
Du sätter gränserna runt dej, dvs du vill inte att hon trampar på din fot men när hon respekterar ditt utrymme så behöver du inte göra något, du behöver bara sluta be henne lyssna.
Hästarna klappar ju inte om varandra och säger bra och bjuder på en godbit när mat-vatten ledaren tar dem till vattnet;) de tar det för självklart att hen ska göra det och lika självklart ska det vara att inte tränga dej.

Säg tex att din häst vägrar stå still när du sitter upp (enkelt exempel för min häst var sådan;)) du kan då välja på att börja gapa, dvs bete dej som lågrangad eller så kan du ta ett varv, ställa upp hästen igen och göra om så många gånger som det behövs tills din häst står still vid uppsittning.
Då lär sig hästen två saker, om jag står still slipper jag gå runt runt runt, om jag står still blir det roligt fortare för visst ska ridningen vara rolig!
Men, om man då rider iväg själv på en häst som inte litar på en, som får seperationsångest av att lämna kompisarna så lär sig hästen istället, om jag inte står still får jag stanna hos kompisarna, om jag står still så måste jag lämna dem.
Det är därför det är så viktigt att man ger hästen och sig själv verkligen tid att lära känna varandra, att man ger hästen och sig själv chansen att våga lita på varandra.

Har just varit och hälsat på henne i hagen, kelat och kliat henne en stund, och allt känns lite bättre. Jag ska låta alla intryck lägga sig för henne och ge henne andrum, så tar vi det därifrån. Eftersom hon glatt skrittat ut med mig på den där skogsrundan tidigare och så även i förrgår (i sällskap av annan häst) så hade jag inte alls räknat med att hon skulle sätta sig på tvären igår, och så blev allt fel...

Ja det låter som ett bra beslut, ju mer du försöker lära känna henne och hon dej desto bättre blir det och desto mer ser du innan det händer, alltså du lär dej förutse på vilket humör hon är och när du kanske behöver ändra dina planer för att hon är på ett visst humör.
Precis som att man ibland tar ett skutt över en stock i skogen bara för att det är så kul när man egentligen bara hade tänkt skritta, kan det ibland vara bättre att hålla sig hemma på ridbana än att ge sig iväg när hästen verkar stressad för något.
Visst ska man ha en plan för sin ridning men man måste låta sin egen och hästens dagsform vara med och bestämma just för den enskilda dagen.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ja ta dig en fuderare, det behöver du.

Jag försöker inte trycka ner dig eller få dig att må dåligt, jag försöker bara få dig att förstå att ilska funkar inte med hästar.

Jag kan lova att Honeypixie inte hanterar sin häst i ilska eller frustration.

Hon har en tuff, stark häst och gör sitt bästa utifrån situationen. Hon är glad för hästen, tycker om den, och vill att det ska bli en bra relation.

Norrland
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Hej!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att det var fel att åka kurs, eller att din och hästens relation tagit skada. Snarare tvärtom.

Jag tror att du behövde kursen för att veta hur du ska kunna hantera situationen. :) Mitt bästa råd är att fortsätta att jobba med de övningar du fick. Tänk bara på att inte vira grimskaftet runt handen när hon blir stark, så att du fastnar om/när hon drar.

Hästen ÄR stark. Det hjälper inte med att lägga kedja under hakan. Det kommer inte att hjälpa att låta henne stå i hagen och acklimatisera sig. Jag tror inte att det är lösningen. En häst måste gå att hantera. Man måste kunna leda den från och till hagen, det är grundläggande. Det är ingen unghäst.

Oroa dig inte för att du gjort fel. :) Hör av dig om du behöver hjälp. Vi kan kanske stötta varandra med de övningar vi fick! :) Hoppas att du inte tar illa upp för att jag lägger mig i!

Norrland
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack igen, dina svar gör mig faktiskt lite mindre förvirrad! Det där var tänkvärda saker, det gäller väl bara att hitta ett sätt att applicera det på mig själv och min häst, och observation lär väl vara första steget.

norrland65: Ja du har ju sett :) Jag tror att fjordtokan tolkade min ilska i texten som en ilska jag använt mot min häst, men det är två skilda saker... på samma sätt har jag ofta varit fly förbannad på min dotter då hon skrikigt och vägrat sova om nätterna, men det betyder ju inte att jag tar ut den ilskan på henne. Det handlar om en irrationell, frustrerad ilska som är högst mänsklig, och jag har lärt mig att backa undan när sådan uppstår för att den inte ska bli utagerande. I detta fall kanaliserade jag den på internet istället...
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack, det känns verkligen bra att höra från någon som träffat min häst. Du får gärna lägga dig i! :)

Vilken skola jag än ska följa så behöver nog hur som helst både jag och pållen lite andrum och mer lättsamt umgänge ett litet tag. Vi har mycket som ska sjunka in, båda två.

Hon är ju ingen speciellt reaktiv, skärrad, nervös häst, tvärtom! Det är klart att alla hästar är nervösa och oroliga i någon utsträckning när de byter miljö, men jag tror ändå att jag fått se betydligt mer av tuffhet än nervositet från hennes sida.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Vad roligt att kunna skingra din förvirring lite:)

Det är ju så med starka hästar (nu menar jag inte att de rent fysiskt behöver vara starka utan psykiskt) att de oftast är de hästarna som tar saker och ting med lugn när det väl gäller och det är guld!

Som när jag mötte skolbussen på vår smala grusväg när vi var ute och körde min fjording och jag och bussen inte saktar ner alls utan dånar förbi så nära att hade jag haft handen utanför vagnen så hade han kört på den:crazy: hon tyckte att det var obehagligt men stod still:love:

Eller som när en timmerbil med tjutande bromsar åkte förbi oss och vi hade en meter mellan vägen och hästarna och min nuvarande häst lugnt står och tuggar på en buske:angel::love:

Men visst krävs det mer av oss människor för att vi ska få del av det där lilla extra som gör dem så underbara:love: och jag är säker på att med din inställning så kommer ni ha massor av kul framför er, bara du lyssnar på ditt hjärta och tänker efter och jobbar med henne istället för mot henne.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Du får så många råd nu så jag låter blir men vill ändå säga . Ta ett djupt andtag och slappna av :D. Du har inte haft henne så länge - ni kommer lära känna varandra och nötas ihop, var så säker!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

I och med att du sa att hon var trevlig hos förra ägarna tror jag att detta har (iaf till en del) med brunsten att göra. En del ston kan bli väldigt jobbiga vid flytt och gå i kraftig brunst och vad du beskrivit av hennes beteende så tycker jag att det låter som brunstbeteende. ("frysa" på stället, inte vilja ha dig "klängande" på sidan vid uppsittning, tyr sig extremt till de andra hästarna etc).

Mitt råd är att ta det lugnt med henne och låta henne landa, lära känna hagkompisarna och dig. Eftersom hon uppskattar pysslet i stallet så skulle jag börja där. Sedan skulle jag tömköra och befästa kommandon från backen. När du tömkör gör det ju inget om hon bråkar, men min erfarenhet är att det bästa sättet för häst och ryttare att lära känna varandra. Hästen lär sig röstkommandon och att lyssna på din röst och kroppsspråk. Det är också lättare att hålla sig lugn i krisiga situationer eftersom du sas "ser" från backen vad det är som händer och du löser därför problemet lugnt och säkert utan att bli upprörd. Rösten är väldigt bra att ta till sedan när du rider om det "låser" sig i ngn situation. Smackningar, ett "Nej" osv. Börja tömköra på volten och gör det ett par dagar och se hur det går. När du ser att hon slappnar av och bjuder framåt på volten kan du fortsätta att tömköra runt fyrkanten. Blir det bråk och trassel, gå in på volten igen och börja om.

Jag har haft två ston hos mig som var totalt oridbara och har använt dessa knep och (om hästen inte har ont någonstans) så fungerar det utmärkt(iaf har det gjort det för mig:)). Du måste ha tålamod bara./arrak
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det är ju så med starka hästar (nu menar jag inte att de rent fysiskt behöver vara starka utan psykiskt) att de oftast är de hästarna som tar saker och ting med lugn när det väl gäller och det är guld!

[/QUOTE]

Precis, och det är delvis därför jag valde just henne! Jag gillar det egensinniga, raka, stabila, envisa. Jag är inte den som gillar att vara "tuff" med hästar, men jag gillar utmaningen att nå fram till henne och vinna över henne på min sida på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Det är är kanske att vara "tuff" på sätt och vis, men inte fysiskt.

Kom att tänka på en sak, apropå att jag "prompt skulle rida" trots att hon stegrade sig: Jag tycker inte att jag var oresonlig eller orimlig, jag tycker att vi nådde en bra kompromiss. När hon blev så uppstressad och det blev till en dragkamp gick jag med henne från gårdsplanen till området just framför hagen och de andra hästarna. Där strök och kliade jag henne en stund och lät henne slappna av. Sedan protesterade hon inte när jag satt upp, och så skrittade runt en liten stund för att sluta som vänner. Var det verkligen dumt gjort?
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Kom att tänka på en sak, apropå att jag "prompt skulle rida" trots att hon stegrade sig: Jag tycker inte att jag var oresonlig eller orimlig, jag tycker att vi nådde en bra kompromiss. När hon blev så uppstressad och det blev till en dragkamp gick jag med henne från gårdsplanen till området just framför hagen och de andra hästarna. Där strök och kliade jag henne en stund och lät henne slappna av. Sedan protesterade hon inte när jag satt upp, och så skrittade runt en liten stund för att sluta som vänner. Var det verkligen dumt gjort?

Nej jag tycker inte att det var dumt gjort, absolut inte.
Om ni hade känt varandra så hade du förmodligen kunnat förutse att idag var ingen bra dag och gjort så från början.
Genom att lyssna på henne så gav du henne en ärlig chans, du visade henne att du var att lita på, att du förstod vad hon menade och gav henne lugnet tillbaka.
Det var det här jag menade med att du har en inställning som gör att jag tror att ni kommer få mycket kul tillsammans:)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Oj, såg just hur mitt förra inlägg kunde tolkas... *rodnar* Jag menade inte att man ska vara hårdhänt eller så med hästen, utan snarare att man inte ska ge sig och tänka "jaja, men det kanske funkar nästa gång" utan fortsätta tills det fungerar. Låt det ta sin tid och stressa inte. Både du och hästen ska känna att ni får ut något av sällskapet.

Själv ägnade jag mycket tid åt att bara stå och hänga i hagen eller stå i boxen och försöka hitta min hästs klipunkter. Det är riktigt trevligt, om jag får säga det själv :D

Bästa är nog att lyssna till hästen, vara öppen för vad hon vill säga och öppen för en dialog med henne. Och följ ditt hjärta om man får låta så romantisk... :p

Anyway, jag antar att det jag egentligen vill säga med mitt evinnerliga babbel är helt enkelt: Lycka till! Det kommer nog gå bra, du verkar ha rätt inställning även om det kan kännas lite hopplöst så här i början.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Jag fick min nya häst i slutet av augusti. Hon var världens snällaste när jag provred och hanterade henne. Det är hon i och för sig fortfarande, MEN när hon anlänt gick hon som någon skrev här i kraftig brunst. Hon blev skadad ganska omgående och började bita stallfolket som försökte kela med henne. Brunstade igen och igen. Fick veta av en granne som har många ston att det gärna är så i början. Nu sista veckorna börjar hon landa. Har börjat bli den häst som jag köpte och som jag hela tiden vetat att hon skulle bli igen. Nu blir det bara bättre. De behöver tid. Pyssla och var med henne så hon lär känna dig. Bara inte för mycket. Hon måste få gå in i sin nya flock och bekanta sig med stället. Det kan ta tid.

Själv har jag inte haft möjlighet att rida tack vare att hon blev så ordentligt skadad. I början var jag lite ledsen, men nu känner jag att det blev nog bra. Den dag jag sitter upp är vi tajta med varandra. Som de andra säger, ge inte upp. Ge det tid.
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

KL
Hej!
Många bra råd har du fått. Mitt bidrag är att ta råden angående "ilska" på allvar - på ett positivt sätt. Det handlar inte om att "inte bli arg och frustrerad" utan att hitta glädjen och gå in för att känna din hästs alla positiva sidor. Om jag skulle ta hjälp i din situation skulle det vara genom någon som är bra på unghästträning (gärna med positiv inlärning som värdegrund) eftersom jag tror det är bra och utvecklande för dig/er att jobba med basics (vilket det är för många av oss).

Hoppas det kommer att gå bra för dig. Jag blev berörd när jag läste trådstarten och inläggen. Tufft är det. Men OJ vad jag också skulle vilja ha en fjording.........
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Tack, det känns verkligen bra att höra från någon som träffat min häst. Du får gärna lägga dig i! :)

Vilken skola jag än ska följa så behöver nog hur som helst både jag och pållen lite andrum och mer lättsamt umgänge ett litet tag. Vi har mycket som ska sjunka in, båda två.

Hon är ju ingen speciellt reaktiv, skärrad, nervös häst, tvärtom! Det är klart att alla hästar är nervösa och oroliga i någon utsträckning när de byter miljö, men jag tror ändå att jag fått se betydligt mer av tuffhet än nervositet från hennes sida.

Jag tror också att hon är mer tuff än nervös. Fast, det är klart, att även en tuff häst är ju osäker i ny miljö. Men säkert är det som kursledarna sa att hon inte lärt sig att gå undan för tryck. Hon verkar ju vara en trevlig häst i grund och botten, glad och positiv, men hon verkar också sakna i respekt för människan. Hon såg ut att vara som en betongvägg, när hon satte den sidan till.

Säkert finns det en anledning till att de sålde henne rätt snabbt på förra stället. Kanske ska du ringa dom och förhöra dig hur det varit där och var hon kommer ifrån. Ibland kan det underlätta att veta historien. :) Man vet vad man kan förvänta sig, så att säga.

Det jag kan tänka mig att du kan vara lite försiktig med är kanske att rida ut själv. Jag tänker så att hon inte får för sig att dra iväg hem till kompisarna, så som hon gör när du leder henne. Kan ju bli lite riskfyllt. Men hon kanske inte alls har såna tendenser när du rider?

Jag tror att ni reder ut det här. Om ett år har du kanske glömt de här problemen helt. ;)

Men jag tror också på det som kursledarna sa, att man är ett blankt papper för hästen i början och då är det lättare att få igenom det man vill. Ju längre man har haft hästen desto mer poäng har den tagit. Då blir det svårare och man får ta till mer för att få igenom det man vill. Så jag tror att du ska ta tag i det här och jobba igenom det på en gång. Hon bör ju gå att leda. Ju tydligare du är som ledare, desto tryggare blir hon. :) Tror jag.

Min häst har ju haft lååånga ledningar. Har tagit en kvart för honom att reagera på det jag vill. Men det har blivit bättre av de kurser vi gått. Men jag kände verkligen att han blev arg och ville utmana mig när vi skulle skicka dom in i fyrkanten. Då blev man liten några sekunder... :eek: Men det gick ju. Det är banne mig inte lätt med dessa djur. :)

Norrland
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Hon har faktiskt inte alls några sådana tendenser när jag rider ut med henne! Hon har blivit lite smårädd av fladdrande plast och dylikt, men måste bara fundera på saken i sådär tio sekunder innan hon trampar vidare. Hon känns kanontrygg att rida, inte alls så som hon kan vara att leda (=bulldozer).

Det kan säkert vara en bra idé att prata lite med de förra ägarna och få lite bakgrund. Jag följde ju ditt råd och gick kursen efter att ha vägt för- och nackdelar. Dels detta med att jag nu skulle vara något bekant och förhållandevis tryggt i ännu en ny miljö och därmed få goda möjligheter att få henne att lyssna. Sen det där som du just skrev, att få en god start och inte låta henne hinna ta poäng på mig. Jag drog inte med henne på kurs för mitt egna höga nöjes skull för att jag ville få en flygande start med min nya häst, eller för att vara elak och göra henne än mer förvirrad och osäker. Jag tog med henne för att jag trodde att fördelarna var fler än nackdelarna.

Visst har hon haft en intensiv tid, och nu låter jag henne smälta intrycken eftersom hon signalerar att hon behöver det.

Sen tror jag att arrak träffade huvudet på spiken! Ju mer jag tänker på det, desto mer kan jag tänka mig att hennes beteende just nu kan kopplas till brunst. Hon blev alltmer samarbetsvillig under den första veckan, verkade trivas med att skritta ut först med hästkompisarna och sen själv med mig. Sen vände det och hon blev mer och mer omöjlig igen. I samma veva började hon uppvisa tecken på brunst... Hon var en självklar ledare i sitt förra hem, och gör nu upp med ett jämnårigt sto om saken. Efter att ha kivats några dagar verkar deras konkurrerande mest handla om att visa sig så åtråvärda som möjligt... Och under kursen var hon egentligen mest omöjlig på såna sätt som också kan härledas till brunst, då hon gång på gång försökte slita sig och springa till herrarna i hagen... Jag hoppas att problemen till stor del handlar om det!

Som tidigare påpekats så känner jag henne inte så väl än, vet ju inte vare sig hur hon är "normalt" eller hur hon brukar uppträda vid brunst. Men helt klart så har hon viktigare saker för sig i hagen just nu än att dra iväg på skogsturer med mig... ;)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

De ska ju uppföra sig även vid brunst. Men allt i kombination kan ju bli för mycket.

Jag gillar egensinniga ston, de brukar bli guld när man blivit vänner sen. Men vägen dit är sällan spikrak :angel:

Studera henne så mkt du kan i hagen, så du ser vilken sorts individ du har att göra med :)
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det blir nog bra det där. Ni reder nog ut de "första-tiden-problem" som ni har.

Som jag sa - om ett år har du nog glömt det här. ;)

Norrland
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Det blir nog bra det där. Ni reder nog ut de "första-tiden-problem" som ni har.

Som jag sa - om ett år har du nog glömt det här. ;)

Norrland

Ja om DU som träffat henne säger det så :) Du såg ju hur hon var och hörde hur hon fick smeknamn/öknamn som Odjuret, Monstret och Bulldozern... Jag har lite kärleksfullt sådär börjat kalla henne för Dozan sen vi kom hem :p

Jag är väldigt glad att så många har engagerat sig i mig och min Bulldozer, tack alla som hjälpt mig få lite rätsida på tillvaron!
 
Sv: Bulldozer till Fjording!

Ja om DU som träffat henne säger det så :) Du såg ju hur hon var och hörde hur hon fick smeknamn/öknamn som Odjuret, Monstret och Bulldozern... Jag har lite kärleksfullt sådär börjat kalla henne för Dozan sen vi kom hem :p

Jag är väldigt glad att så många har engagerat sig i mig och min Bulldozer, tack alla som hjälpt mig få lite rätsida på tillvaron!

Dozan - det var lite gulligt. :love:

Jag tror inte att du ska ta illa upp av smeknamnen. Även jag och min häst fick några sanningar. :) Och hästarna i "monstergruppen" blev ju rätt så lyhörda i slutet, även din Dozan! :)

Hon verkar i grund och botten ändå vara en trevlig och snäll häst. Men hon måste lära sig gränser. Jag tror att ni reder ut det. Vi hade ju också en bulldozer, men det gick. Även om man blev liiite irri ibland när han drog iväg mot hagen för att man inte gick snabbt nog...

Fast jag förstår din känsla när du skrev inlägget, har varit där. :) Ibland går allt bara bra åt ***. Dottern var och hoppade efter kursen. Gick åt :devil:. Inget funkade. Hästen kunde inte galoppera. Hon var inte nöjd, kan jag säga.

Norrland
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 017
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 466
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Bärstol
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp