Bus eller godis?

Vid sådana här tillfällen är jag SÅ glad åt att bo i lägenhet där det krävs nyckel för att alls komma in i porten ;) Visst, det finns några få barn här, men de skulle nog inte få för sig att plinga på hos mig.
 
Fört öppnade vi aldrig och det är inte många som ringer på heller iof, trots barntätt radhusområde.
Men dottern upptäckte halloween förra året så vi har en skål godis redo ;)

Tycker bara det är jobbigt att allaej verkar veta exakt vilken dag man ska gå runt, är det inte 31:a?
 
Sen vi köpte hus i ett villaområde för några år sedan försöker jag alltid ha en skål godis, typ sådana där inplastade små chokladbitar, stående både på påsk och Halloween (den brukar få stå hela veckan, för jag brukar sällan få klart för mig vilken dag som gäller :o) men till min stora besvikelse har det hittills inte kommit några utklädda barn och plingat på :p Men godiset brukar gå åt ändå :angel:
 
Här i England är halloween rätt stort och som någon skrev, man knackar bara på hos de hus som har pumpor utanför. Det är "signalen" att det är ok. Det är ju inte roligt för någon att ringa på hos folk som inte är intresserade, allraminst barnen...sura miner och äckligt godis undviker vi helst!
Mina barn är bara åtta år så vi har inte gjort det då länge, men hittills har alla gett godis så inget bus nödvändigt...vet inte ens vad man skulle göra om det behövdes bus?!

vi har en granne som inte har barn (gay par) men som älskar halloween (amerikaner) och dekorerar sitt hus/trädgård på framsidan som en kyrkogård varje år - alla barn flockas dit och det tas mängder av kort, en riktig lokal turist attraktion är det :D
 
Äpplen, päron och tandborstar :p

Avskyr fö bus eller godis och hela Halloween grejen. Är väl inte sådär jättekonservativ, men såna idiotiska importerade seder är det värsta jag vet. Allhelgon är för mig ljus på gravar och lite eftertanke om de som inte finns längre. Intressant nog lite samma stuk som Halloween faktiskt började som Samhain (keltisk) och blev sedan All Saints Eve (vår alla helgons dag) där man tände lyktor och bål för att freda sig mot osaliga andar och de döda. En del av klä ut sig osv fanns ju i Sverige i samband med gamla jultraditioner och påskhäxor, som verkar ha fallit i glömska idag. https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween

Mitt problem med Halloween är nog att det är så förbaskat importerat, falsk och kommersiellt och ja, ok, amerikanskt yttligt. :cautious:

Och jag älskar Halloween, för att jag har fantastiska minnen från barndomen. Bodde i England då och vi hade alltid Halloweenfester med utklädnader och utsmyckade hus (invändigt, framförallt) och allmänt fantastiskt roliga kvällar. Aldrig något bus eller godis-gående, vilket är en typ av tradition jag har lite svårare för. Jag kan ju ha fel, men jag har fått för mig att den traditionen är mer amerikansk, precis som det där med att man "bara ska klä ut sig", hela grejen är ju att man ska klä ut sig till något läskigt. Fast det kanske är nåt som har kommit senare i USA också.

Oavsett älskar jag högtiden, även om det var den amerikanska varianten som kom till Sverige sen, främst pga barndomsminnen. Störa andra människor kan man ju låta bli att göra, oavsett tradition.
 
Som boende lååång ut på landet men med barn några hus bort så försöker jag ha ngt godis över halloween och några mynt under påsk :).
När jag var liten så var det vanligare att man gick ut som påskkärring och sålde påskpynt :p. Firar inte halloween själv utan är mest att tända ljus på kyrkogården och mysa ner sig framför brasan i höst rusket ^_^. Men kommer det förbi någon och man är hemma så är det lagom hemskt att knappt ha en halvrutten klementin hemma. Brukar baka ngt enkelt så jag kan äta upp resten ^_^.
 
Vi bor på landet och jag blev riktigt förvånad när ungar plingade på dörren förra året :o då gav vi pengar, så i år köper vi godis. :)
 
Jag fattar inte varför svenskar som importerar Halloween och bus eller godis-traditioner inte tar med sig hela traditionen.

Dvs Halloween firas den 31 oktober. Inte den dag i närheten som man själv tycker passar bäst. Om man är med och firar och vill ha besök har man en pumpalykta utanför huset. Annars ska man lämnas ifred.
 
Jag brukar låtsas vara borta, dvs är tyst som en mus. Bor i lägenhet och förra året kikade nåt barn in genom brevinkastet och sa "bus eller godis". Men det kom inget bus så de trodde väl att jag inte var hemma. :up:
 
Brukar köpa hem lite godis om och utifall att. När jag bodde i USA så var det ett måste. Alla ungar (med vidhängande föräldrar) kom mangrant förbi och ve den som inte hade lite gott att bjuda på :D
 
Och jag älskar Halloween, för att jag har fantastiska minnen från barndomen. Bodde i England då och vi hade alltid Halloweenfester med utklädnader och utsmyckade hus (invändigt, framförallt) och allmänt fantastiskt roliga kvällar. Aldrig något bus eller godis-gående, vilket är en typ av tradition jag har lite svårare för. Jag kan ju ha fel, men jag har fått för mig att den traditionen är mer amerikansk, precis som det där med att man "bara ska klä ut sig", hela grejen är ju att man ska klä ut sig till något läskigt. Fast det kanske är nåt som har kommit senare i USA också.

Oavsett älskar jag högtiden, även om det var den amerikanska varianten som kom till Sverige sen, främst pga barndomsminnen. Störa andra människor kan man ju låta bli att göra, oavsett tradition.

Men det är precis det jag menar, det är din barndomstradition och jag förstår varför du älskar den. Hade du varit amerikan och klätt ut dig som vuxen också, kanin, stålmannen osv gör det! Det är så helt rätt för dig. Vad jag vänder mig mot är att Sverige har importerat hela alltet av någon okänd anledning.

Det är som att svenskar plötsligt skulle börja fira De dödas dag (Día de muertos/Día de los muertos/Días de muertos/Días de los muertos) vilket är en mexikansk tradition. https://sv.wikipedia.org/wiki/De_dödas_dag

Det finns många liknande traditioner över hela världen, just den där dagen när gränsen mellan döda och levande försvinner. I Sverige var det än gång i tiden (obs inget jag förespråkar! :grin:) att man alltid dukade till de döda på julaftonskvällen och satte fram julmat.
Enligt folktron så var maten uppäten och det fanns kyrkogårds jord på skänken i köket på juldagens morgon.

Man trodde också att djur kunde prata under julnatten, skulle gärna gömt mig i stallet och lyssnat. :D
 
Här var det bara ett år det var några ungar förbi i sådant ärende. Hade hästarna i trädgården och de var väldigt nyfikna på vad ungarna hade med sig. De ungarna gillar hästarna och det vart väl påträngande ömsesidigt när hästarna dessutom fick smaka något.
 
Insåg precis med Halloween i antågande att jag flyttat till ett område där risken för ungar vid dörren antagligen är ganska stor. Kan jag låtsas att jag inte är hemma i mörkret eller borde jag kanske ha en påse godis redo? Tycker det är ganska roligt med halloween och att klä ut sig (vilket jag ska göra på Liseberg nästa helg :D) men har noll koll på allt som innebär interaktion med ungar :cautious:
Köp en massa godis och ställ i hallen, med en sked eller godis med papper. Om någon knackar på, ge lite godis, om inte ät upp det :D så brukar jag göra.

Egentligen ska barn bara knacka på hos folk med pumpa utanför, som lyser.
 
Jag fattar inte varför svenskar som importerar Halloween och bus eller godis-traditioner inte tar med sig hela traditionen.

Dvs Halloween firas den 31 oktober. Inte den dag i närheten som man själv tycker passar bäst. Om man är med och firar och vill ha besök har man en pumpalykta utanför huset. Annars ska man lämnas ifred.
Jag tror, eftersom jag forskat i saken och är lätt förvirrad (brukar också ha pumpa och godis hela veckan för säkerhets skull, men nu ska sonen tydligen engagera sig), så verkar Sverige ha bestämt att All Helgona ligger på en lördag, alltid och att fredagen innan är Halloween, alltid. Men jag kan ha fel och skulle gärna vilja ha koll.
 
Jag tror, eftersom jag forskat i saken och är lätt förvirrad (brukar också ha pumpa och godis hela veckan för säkerhets skull, men nu ska sonen tydligen engagera sig), så verkar Sverige ha bestämt att All Helgona ligger på en lördag, alltid och att fredagen innan är Halloween, alltid. Men jag kan ha fel och skulle gärna vilja ha koll.
"Sverige" har knappast bestämt det, vissa har säkert fått för sig att gå efter det, men det räcker väl i så fall att göra vart 6:e år eller vad det blir, när de båda infaller på samma dag (31:a oktober) om man nu vill fira båda?

I år, t.ex, infaller Alla Helgons dag 5:e november, nästan en vecka efter Halloween, så jag ser inte varför man då ska flytta Halloween ännu närmre Alla Helgona, om folk nu har svårt för att de två firas samtidigt. Oavsett förstår jag inte vad det skulle påverka någon som "firar" Alla Helgona om jag, som inte gör det, firar Halloween samtidigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 229
Senast: alazzi
·
Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp