Bus eller godis?

Kibani

Trådstartare
Insåg precis med Halloween i antågande att jag flyttat till ett område där risken för ungar vid dörren antagligen är ganska stor. Kan jag låtsas att jag inte är hemma i mörkret eller borde jag kanske ha en påse godis redo? Tycker det är ganska roligt med halloween och att klä ut sig (vilket jag ska göra på Liseberg nästa helg :D) men har noll koll på allt som innebär interaktion med ungar :cautious:
 
Vi bor i ett område med ganska mycket barn, men hittills har ingen knackat på under Halloween. Ha lite tablettaskar eller nåt redo om du tror att det kommer komma barn. Och clementiner eller nåt som reserv ;):D
 
Du måste inte öppna, som sagt.

Nu har jag visserligen en historia av mobbning, men har aldrig gillat bus/godis grejen. Än mindre sen 8e klass då en person ville köra "bus-spåret" och inte mindre än 8 ggr under en ca. 6 månader lång period kastade ägg på vårat hus och fönster, samt repade och punkterade våra bilar. :arghh: :rage:
 
Jag missade att öppna förra året. Jag var i förrådet så hörde inte. Sen hade jag fått inkletat tandkräm på dörrhandtaget :meh:
:yuck:
Jag kommer ihåg när jag gick bus eller godis, vi vågade aldrig busa och tror de flesta tänkte samma sak. Hade man tur öppnade någon och man fick godis, eller så sa de att de inte hade något. Och hade de inget, sa "vi har inget godis så vi säger bus", eller inte öppnade så gick vi bara till nästa hus.
Kanske var vi för väluppfostrade för att "busa"? I vilket fall som helst förstod vi att det inte var så uppskattat så blir ärligt talat lite förskräckt när man hör hur vissa barn gör. :cautious:
 
Jag firar inte Halloween och har aldrig godis hemma ändå.
Gillar inte att det ska "busas" för att man inte kan ge godis. Jag har dock tur att det inte finns barn där jag bor som knackar på.
 
Här busas det inte om man inte har godis, som tur är. Vi bor i ett väldigt barntätt område, å andra sidan finns det massor av hus så alla barn kommer ju inte till oss. Några grupper barn brukar komma och knacka på varje år, nu är det mest jobbigt för att hunden går igång så när det knackar på dörren.
 
Här brukar man köra så att de som har pumpa utanför huset är det okej att plinga på hos, hus utan hoppar man över :) Öppnar ingen när man plingar blir det inget bus, utan bara om någon öppnar och inte har godis (och då något oskyldigt som lite löv i brevlådan) :up:
 
Här brukar man köra så att de som har pumpa utanför huset är det okej att plinga på hos, hus utan hoppar man över :) Öppnar ingen när man plingar blir det inget bus, utan bara om någon öppnar och inte har godis (och då något oskyldigt som lite löv i brevlådan) :up:

Hur får man reda på det?
 
Hur får man reda på det?

Oj, bra fråga. Vi har bott här i över tjugo år och det har fungerat på samma sätt i alla år, det har väl blivit som en oskriven regel. Nya barn flyttar in, blir vänner med barn som redan bor där som sprider ordet vidare antar jag :)
 
Oj, bra fråga. Vi har bott här i över tjugo år och det har fungerat på samma sätt i alla år, det har väl blivit som en oskriven regel. Nya barn flyttar in, blir vänner med barn som redan bor där som sprider ordet vidare antar jag :)

Och de utan barn?
 
Äpplen, päron och tandborstar :p

Avskyr fö bus eller godis och hela Halloween grejen. Är väl inte sådär jättekonservativ, men såna idiotiska importerade seder är det värsta jag vet. Allhelgon är för mig ljus på gravar och lite eftertanke om de som inte finns längre. Intressant nog lite samma stuk som Halloween faktiskt började som Samhain (keltisk) och blev sedan All Saints Eve (vår alla helgons dag) där man tände lyktor och bål för att freda sig mot osaliga andar och de döda. En del av klä ut sig osv fanns ju i Sverige i samband med gamla jultraditioner och påskhäxor, som verkar ha fallit i glömska idag. https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween

Mitt problem med Halloween är nog att det är så förbaskat importerat, falsk och kommersiellt och ja, ok, amerikanskt yttligt. :cautious:
 
Jag har själv funderat på just detta idag. Jag tror inte att vi var med om det förra året men jag skulle bli rasande av tandkräm på dörrhandtaget. Tipset om gammal Aladdin var smart. Vi har en ask med bara äckliga bitar kvar som säkert har stått 1-2 år. Jag har tänkt ett par veckor att den borde kastas men jag har inte orkat. Det får vänta tills detta är över. 2 år gamla hembakade pepparkakor har jag också stående.

När är den där bus eller godisgrejen? Hoppas innerligt att mina ungar inte fastnar för detta. Jag tycker att det låter jättejobbigt att spöka ut dem för att de ska tigga godis när de lika gärna kan få det hemma :o
 
Som sagt, jag vet inte. Jag minns inte ens hur jag själv fick reda på det, bara att det är så det fungerar här. Kanske via någon granne?

Lite halvt relaterat, minns när jag var liten och bodde i hyreshus med mycket barnfamiljer så hade en grupp av föräldrarna ordnat halloween åt oss. De hade då skickat ut information och en liten pumpa i papper - och de grannar som ville delta i "bus eller godis" satte helt enkelt upp pumpan på dörren, och så gick vi ungar runt o plingade på. Något bus var det inte, dels för att vi nog alla var alldeles för väluppforstrade, och dessutom tror jag att en förälder gick med varje barngrupp.

(Dessutom hade de ordnat "spökkorridor" nere i källaren, och något rum där vi fick sticka ner händerna i äckliga grejer. Vi hade så fina föräldarar :love:

Jag bor i London och har inte märkt av något "bus eller godis" på något av ställena där jag bott - men kan tänka mig att det pågår i villaområden.
 
Ett år kom ungarna och bankade på dörrn, jag iklädd psykopatläkardräkten från forna dagar öppnade med mitt omsorgsfullt nedblodade anlete, gav dem varsitt korvfinger efter som jag hade så många patienter så kunde jag lika hjärna dela med mig av deras kroppsdelar till hungriga busungar...
Barnen---->:nailbiting:

Därefter har det aldrig kommit några barn till vår dörr:angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 988
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 220
Senast: alazzi
·
Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp