Bukefalos 28 år!

Bygga egna uteboxar + vindskydd

Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har precis blivit klar med mina uteboxar. Min lösning vara att köpa byggsats istället för att bygga av lösvirke. Detta av flera orsaker.
1. Bara virket för att bygga själv gick på ungefär hälften av vad byggsatsen kostade, utan spill.
2. De boxar jag köpte har en galvad stålkonstruktion med U-balk att ställa brädorna i samt hörnstolpar av stål.
3. Det tar mycket längre tid att rita och bygga av lösvirke.

Fundera nogrannt innan du bestämmer dig för lösvirkes alternativet för jag är inte så säker på att det blir så mycket billigare framförallt inte om man räknar med arbetstiden. Om man inte klarar av att bygga själv utan måste leja någon för det så blir det troligen avsevärt mycket billigare med en byggsats.

Hur hade du räknat på virke då? Bara nyfiken då vi satte oss ner och kollade på mina ritningar idag och beräknade virkesåtgång etc. Våra beräkningar kommer två uteboxar 3x3.5 m med lägsta takhöjd 2.6m, med reglar 45x95 satt på cc60, baspanel på yttervägg, tjock råspont innervägg, möjligen spån till isolering (så man slipper plastpåse-effekten som det blir med plastspärr och glasull), plåttak, virke till dörrar, plintar och beslag etc, kommer gå på mindre än 13 tusen. Då har vi ändå räknat med spill och innan min personalrabatt på bygghandeln där jag jobbar är dragen.

Tror det är stor skillnad på vart man handlar. Men skulle vara intressant och höra hur ni räknat.

Nu är min syster snickare och båda har byggt mycket förut så jag ser ingen anledning till att köpa en färdig konstruktion. Dessutom bor vi inom världsarv så skulle nog absolut inte få sätta upp någon färdigbox som inte passar in. Rött och vita knutar är nog ett måste! :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 412
Senast: Buck
·
Gnägg Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: kvandi
·
Anläggning Går i köpartankarna och drömmer mig bort lite, tanken är att köpa antingen en form av maskinhall alternativt nyckelfärdigt stall för 3...
Svar
10
· Visningar
5 065
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp