Bygga halsmuskler

H

Heraken

Har skaffat mig en travare som jag har tänkt att använda som ridhäst.
Nu är han extremt omusklad på större delen av kroppen, han har nog inte gått ett enda steg i form under sitt liv, och nu är han inte igång.
Men jag funderar mer på halsen, hur tränar man upp mer halsmuskler? Eller kommer det av "sig självt" när man börjar rida mer?
 
Sv: Bygga halsmuskler

börja med att sätta "ridmuskler" lätt att få en häst där musklerna är i obalans (tex. större framdel och liten bakdel =inte så snyggt) ta dig fram i sakta mak och gör övningar och dyl med variation så kommer du få en fin ridhäst. ta det lungnare nu i början så att han vänjer sig vid att agera ridhäst.
När han börjat sätta muskler och rumpmucklerna börjar klättra upp kan man tömköra och longera med.
Bakar är bra för kroppen, långa sträkor i jämnt tempo, ut och gå I skogen (ingen stig eller dyl.) gör så att han vet vart han ska sätta benen och hittar bra balans med ryttare på.

Lycka till och du, låt det ta sin tid.
 
Sv: Bygga halsmuskler

Jo det är väl klart. men resten av kroppen vet ja hur man tränar, men har typ aldrig sett en sån klen hals, så tänkte att det behövdes något extra
 
Sv: Bygga halsmuskler

tror att halsen kommer när du börjar rida han mer och mer iform, är nu inte helt säker på att det är så....
 
Sv: Bygga halsmuskler

Några tips jag själv använt mig av till min kallblods (väldigt het och känslig som inte har lätt för att gå i form:D men som med tålamod nu går riktigt bra under tömkörning, äntligen tränar vi rätt muskler!):

-Tömkör på ganska lös töm i rund och låg form, (tänk inte nosen mot bringan utan framåt nedåt) Använd stora volter och driv ordentligt så hästen arbetar med kroppen och inte bara springer med benen som travare tenderar att göra.

- Skritta ut och klättra, lös tygel i lätt sits med halsen framåt nedåt och jobba med ryggen.

-Skritta mitt ut i skogen över stock och sten, här behövs inga stigar!

På det här sättet får man hästen att sänka tempot och jobba med rätt ridmuskler. Travare som är heta är hopplösa att bygga rätt muskelgrupper på annars, och det blir en ond cirkel när hästen bara tränar fel muskler och ryttaren försöker bromsa och forma. Hästen ska själv lyfta sin överlinje, och när den går i unghästform, dvs vågar stråcka sig framåt och nedåt mjukt i både skritt och trav kommer den ha mycket mer muskulös hals och orka när man samlar den mer. Genom att tänka bakåt och samla halsen för mycket från början bygger man inte överlinjen på samma sätt. Så frestas inte att ta genvägar och tro att halsen utvecklas om man begär för mkt samling från början. Jättelätt hand är lösningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga halsmuskler

Proteinbrist?
Se till att hästen får otrdentligt med proteiner i maten och arbeta hästen i en vettig arbetsform dvs lång/låg till en början så kommer halsen när bakbenen aktiveras!
 
Sv: Bygga halsmuskler

jag har en trevare som jag skolar om och för att få muskler i nacke och rygg så minskar jag traven så mycket som det går (väldigt nära skritt) när hästen klarar av att gå i form. (några steg då och då)
det har hjälpt mig med halsmusklerna framförallt;)
 
Sv: Bygga halsmuskler

Jo det är väl klart. men resten av kroppen vet ja hur man tränar, men har typ aldrig sett en sån klen hals, så tänkte att det behövdes något extra

Om den är anmärkningsvärt smal så tror jag dels att det kan bero på proteinbrist som Polly_mulle redan skrivit, och/eller spänningar, att överlinjen är ihopdragen.
Det allra första jag skulle ha gjort (förutsatt att hästen inte synbart är ofräsch i övrigt så man hellre tar den till vet.) är att kolla med ET eller kiropraktor om något behöver åtgärdas. Vilket jag skulle gjort oavsett med en häst som kommer från travet, för ofta slutar de ju på travet av en anledning -som enligt mina upplevelser ofta beror på att hästen är lite ofräsch, har låsningar/snedheter o dylikt som gör att de inte kan utnyttja sin kapacitet (får inte plats med benen för att de går lite ojämnt och sparar sig för att de är rädda för att slå på sig som exempel).

Tänk först länga överlinjen - få längre hals, inte bredare. För det är det allra viktigaste, kan den inte länga överlinjen så kommer den inte kunna gå i en bra och ärlig form heller. Under tiden som man tränar på lite basicssaker för att få bra grunder och gärna varierar med mycket skogsridning. Det här kan man få göra ganska lång tid om det är mycket som brister, eller ganska kort tid om man har "tur". Nästa steg blir att få hästen trampa under sig mer och börja bära upp sig med magen och samtidigt behålla längningen i överlinjen så den inte kortar ihop sig. Då kommer den förhoppningsvis även få bredare halsmuskler.

Men även de första stegen kan göra rätt stora skillnader - en spänd muskel kan till slut nästan blir förtvinad och gör att hästarna överkompenserar med andra muskler som blir hårda och bulliga i regel. Kan man få bort spänningarna och länga ut muskeln/få den slappna av och återfå normalkapacitet så kan den plötsligt bli synbart större även fast den inte är starkaoch vältränad i den bemärkelsen utan har gått från dålig till normal. En häst med proteinbrist kan också få betydligt bredare hals av mer protein.
 
Sv: Bygga halsmuskler

Ja. Det kommer av sig självt! Känner precis igen din beskrivning, min hade en hals som påminde om ett rådjur eller nåt. Först var hon travmusklad och jag red som tusan, men det blev ingen skillnad. Sen har hon stått ganska länge nu i vintras och när vi kom igång med ridningen igen hade dessa travarmuskler liksom... degat till sig lite:D. Precis som på matte! Då plötsligt hjälpte träningen och hon liknar nu mer ett halvblod i kroppen. Och halsen är hur snygg som helst, överlinjen är fin och mer muskler.
Antagligen ska man satsa på att inte trava fort fort om man vill ha fason på kusen. Även om det är kul!:cool:
 
Sv: Bygga halsmuskler

tror att halsen kommer när du börjar rida han mer och mer iform, är nu inte helt säker på att det är så....

Hehe, min häst har knappt tagit ett enda steg i form, och blev ändå fin, så det går ändå...;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 601
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp