Bygga om transport

muppia

Trådstartare
Hej! (tråden kanske ligger fel, moderatorn får flytta i så fall)

Jag sitter med problem med min häst som trots med hjälp av lastningsträning fortfarande har problem med att backa ut ur transporten, troligen är det rampen som spökar eftersom hon undviker den till varje pris i urlastning. Gunga henne fram o bak funkar bra men det går inte bra när hon ska ut från transporten hela vägen.

Jag är en fattig student och har således inte råd att köpa en ny transport, jag funderar istället på att bygga om min till step up, jag ska bara hitta en sådan transport o prova på med o se om det är bättre att ha en sådan.

Är det någon som provat att bygga om sin transport? Hur gör man med besiktning? Slutresultat? Jag är inte ute efter utseende, endast funktion.

Några andra tankar?
Frontlastning är också farligt för mig då hon har bråttom ut, för smal dörr och hon är fobisk till små utrymmen. Att träna hjälper som sagt inte, har nött på det om och om och nu gett upp. Vi åker ganska ofta transport också.
 
Sv: Bygga om transport

Jag tror inte du kommer billigare undan genom en ombyggnad. Det är mycket som måste byggas om, tex måste väggarna ha en ny konstruktion eftersom ett rampsläp inte har förstärkningar för att bära tunga dörrar. Sedan kommer en ny ram att fästa konstruktionen i - för att inte tala om alla mindre detaljer som ska göras. Ska du dessutom ha en stepup som går att lasta UT från (som Fautras) behöver du ju sänka hela transporten då ett normalt utsteg blir på tok för högt (vi har Boj Classic med kombiramp, den är lägre än vanliga transporter men för hög för att jag skulle komma på tanken att backa ut utan läm!)

Troligen är det bästa alternativet att sälja transporten du har nu och lägga den summan du får och den renoveringspotten du har på en annan, begagnad transport med step up. Om det fungerar för din häst.
 
Sv: Bygga om transport

Tack för ditt svar, det var nästan som jag misstänkte, det skulle vara för enkelt om man bara kunde göra om rampen till dörr.

Om släpet blir lägre och har närmare till marken så hade det varit mindre riskfyllt att lasta ur henne jämfört med flera olika sätt då hon inte skulle slänga sig för kung och fosterland. Hon har redan slagit över två gånger under det här året och jag har blivit lite frustrerad.
Men då blir det att ta sig en titt i den tomma plånboken och fundera ut en lösning...
 
Sv: Bygga om transport

Släpet blir inte lägre, man får göra en rätt kostsam ombyggnad för att få det lägre, och det är långt ifrån lätt. Och svårt att få bra också.

Börja med att kolla vad hästen tycker om Fautras lösning, det är långt ifrån alla som accepterar att backa ut utan ramp. Prova en annan ramp som inte är som den du har på ditt släp?
 
Sv: Bygga om transport

Jag vågar knappt backa ut henne bakåt på grund av den risken att hon slår bakåt. Risken är jag villig att ta om det är utan ramp eller dylikt.

Har funderat på att ta bort mellanväggen helt och försöka göra om så hon kan åka baklänges och har då mer bredd att gå ut. Liten B-lastbil gick utmärkt.
Kanske kan det vara ett lättare alternativ?
Det svåra blir nog att vända henne i transporten efter att ha lastat på henne... Om hon nu inte går in genom, den lilla fronturlastningsdörren...

Jag blir knäpp på min häst :crazy:
 
Sv: Bygga om transport

Du får kolla om det finns något tillräckligt starkt i väggkonstruktionen att fästa en bogbom i, om du ska ha baklängesåkning. Tyvärr tror jag inte det.

Vad har du för släp?
 
Sv: Bygga om transport

Jag har en Kylinge, enkelaxlad. Vi kan ju förstärka väggen med mindre bjälkar om det skulle behövas, vi har tillgång till material och svets så det kan gå att lösa. Att sälja transporten ger ingen större vinst så jag måste i varje fall söka om lån som jag vet att jag inte får på grund av att jag studerar...
 
Sv: Bygga om transport

Då hade jag absolut börjat med att prova tvåaxlat, det blir inte alls den läskiga rörelsen i släpet när man kliver ner på rampen. Många hästar blir väldigt svårhanterliga i enkelaxlat, även om de flesta går att vänja vid att det gungar till när man går ut på lämmen.
 
Sv: Bygga om transport

Nä, inte tänkt på det faktiskt :o

Skall testa det på tisdag då vi ska iväg på träning!

Lovisaleonora_ - Hon lider även av klaustrofobi, jag har under min tid med henne lyckats minska på rädslan men få bort den är omöjligt verkar det som (haft henne i 3 år). Vad jag kan se som hinder i det hela är rampen och trånga dörröppning (fronturlastning). Jag kan skicka in henne i diverse trånga utrymme (atrapp av transport) och på saker som pallar, mattor och allt det utan problem. Hon har gärna frambenen på rampen men bakbenen vill hon röra rampen med, det är även svårt att få in henne i transporten även om det går. Innan jag köpte henne hade hon lyxen att åka lastbil överallt...
 
Sv: Bygga om transport

Jag tror du kan komma långt genom att göra upplevelsen trevlig. Enkelaxlat är dessvärre ingen trevlig åkupplevelse i o m att det svajar fram och åter, vilket inte kan åtgärdas så länge det bara är en axel.
 
Sv: Bygga om transport

Here we go again...

Plånboken tillåter inte köp av transport, jag kommer inte kunna få ett bättre transport om jag inte lägger till mellanskillnaden för en ny (beg) transport... :(

Vi ska ev börja kolla hus, kanske kan låna lite extra o då köpa transport. Det blir i så fall en lösning även om den ligger långt borta.
 
Sv: Bygga om transport

Låna, träna och prova. Märker du att hästen säger "ja, tack" när du provar dubbelaxlat, då är det kanske svårt att bortse från behovet...

Bytte själv från en till två axlar för att hästen fick ångest av bakåt-framåtvägandet i enkelaxlat. Fick lägga 2000 kr emellan.
 
Sv: Bygga om transport

Jag ska kolla om det finns någon som kan tänka sig låna ut för prövning. Jag har tyvärr ingen i stallet att fråga...

Men jag ska helt klart överväga detta!
 
Sv: Bygga om transport

Men varför bor du så långt bort!!!??? Du hade givetvis fått låna min transport för att ställa in hästen i och prova, men du är ju en hel evighet bort!

Jag har en bekant som kör sin häst utan mellanvägg (men dock med en hel bom bakom då) när hon lastar in följer hästen efter henne in, vänder sig om och tittar när hon stänger bommen. När min bekant sedan fäller upp luckan vänder sig hästen om igen och står då rättvänd så att min bekant kan sätta fast henne i bommen fram.

När de ska lasta ur får hon först släppa hästen, sedan gå runt och öppna luckan och då har hästen vänt sig om och väntar på att matte ska släppa ut henne.

Vet inte om detta skulle kunna vara ett alternativ för er (beror ju på hur stor häst man har och så, det får ju inte bli farligt så att hästen kan kasta sig över bommen och ut)?


Min bekanta har också haft lastningsbekymmer med sin häst tidigare och fick rådet att lägga grimskaftet runt frambommen och dra in hästen. Det höll på att sluta i tragedi då hästen blev helgalen och gick omkull och bara låg raklång på marken.
Det är efter den incidenten som hon börjat göra såhär med hästen (låta den vända) och då kan de åka utan en massa krångel.
 
Sv: Bygga om transport

Du är underbar :love:

Jag har nog inte en hel bom men sambon kan svetsa ihop en lång bom. Jag tror dock inte att min häst vill vända i transporten, den är nog lite för smal för det. Jag tror att allt skulle gå mycket lugnt och sansat till om hon slapp backa ut ur transporten överhuvudtaget pga klaustrofobin.

Jag har provat flera olika sätt att ta ut henne (förutom att vända henne i transporten då, kan alltid prova) utan något vidare bättre resultat.

Jag måste rusa nu, hinner inte svara mer än så, återkommer ikväll. :)
 
Sv: Bygga om transport

Vi hade också en axlad Kylingekärran med frontutlastning förr och en häst som hatade att åka i den. Fick ett tips att det höga fönstret som de har gör att en del hästar tycker det är obehagligt när vägen liksom försvinner under dem. Vi satte för fönstret med en pappskiva och det hjälpte faktiskt. Dock har han blivit skrämd vid lastning så om man inte övar med honom regelbundet så blir han svår lastad. Vi övar genom att ta ut all inredning och sen leda på och av tills han går direkt. Första gången tog det kanske 3 timmar innan han gick på men det är bara till att ut och sen på det direkt igen. Andra gången tog det kanske bara 0,5 timme och sen för varje gång gick det snabbare tills han gick direkt utan att tveka och då fick han gå till kvällsmaten i stallet.
Idag har vi bytt transport till en Cheval, boggi där de står på tvären och vi har inga hästar som inte tycker om den ljusa transporten med fönster som sitter högt upp och de lär sig snabbt att gå upp och svänga runt och ställa sig på tvären.
 
Sv: Bygga om transport

Intressant resonemang, jag skall fundera på det. Jag har dock inte något högt fönster utan ett som vetter ut mot bilen och hon ser förmodligen ändå inget eftersom hönätet hänger i vägen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 702
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 743
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp