Bygga om transport

muppia

Trådstartare
Hej! (tråden kanske ligger fel, moderatorn får flytta i så fall)

Jag sitter med problem med min häst som trots med hjälp av lastningsträning fortfarande har problem med att backa ut ur transporten, troligen är det rampen som spökar eftersom hon undviker den till varje pris i urlastning. Gunga henne fram o bak funkar bra men det går inte bra när hon ska ut från transporten hela vägen.

Jag är en fattig student och har således inte råd att köpa en ny transport, jag funderar istället på att bygga om min till step up, jag ska bara hitta en sådan transport o prova på med o se om det är bättre att ha en sådan.

Är det någon som provat att bygga om sin transport? Hur gör man med besiktning? Slutresultat? Jag är inte ute efter utseende, endast funktion.

Några andra tankar?
Frontlastning är också farligt för mig då hon har bråttom ut, för smal dörr och hon är fobisk till små utrymmen. Att träna hjälper som sagt inte, har nött på det om och om och nu gett upp. Vi åker ganska ofta transport också.
 
Sv: Bygga om transport

Jag tror inte du kommer billigare undan genom en ombyggnad. Det är mycket som måste byggas om, tex måste väggarna ha en ny konstruktion eftersom ett rampsläp inte har förstärkningar för att bära tunga dörrar. Sedan kommer en ny ram att fästa konstruktionen i - för att inte tala om alla mindre detaljer som ska göras. Ska du dessutom ha en stepup som går att lasta UT från (som Fautras) behöver du ju sänka hela transporten då ett normalt utsteg blir på tok för högt (vi har Boj Classic med kombiramp, den är lägre än vanliga transporter men för hög för att jag skulle komma på tanken att backa ut utan läm!)

Troligen är det bästa alternativet att sälja transporten du har nu och lägga den summan du får och den renoveringspotten du har på en annan, begagnad transport med step up. Om det fungerar för din häst.
 
Sv: Bygga om transport