Bygga paddock på ojämn mark?

prince81

Trådstartare
Ska bygga paddock :-D
Underlaget har blivit hårt dränerat i ca 1,5 meters djup då området tidigare varit vattnesjukt och mjukt.
Nu är det torrt och stenhårt.
Det är alltså stora stenbumlingar som ligger underst och lite naturmaterial överst och en del stora stenar och vissa toppar på bumlingarna syns.
Det är ganska ojämnt i marken, det skiljer ca 0,5 meter i höjd på olika ställen i olika lutningar.
Vad ska jag lägga för att få marken jämn?
någon menar att vi kan lägga på makadam så det blir jämnt och sedan lägga ca 10 cm grus/stenmjö som topplager.
Jag är rädd för att makadmmet kommer röra sig och man kommer glida ner i stenen när man rider?
Kan man fylla på området med stenmjöl så det bli jämt bara? Det kn ju packa sig ganska bra.
Sedan grus ovanpå??
Oehört tacksam för hjälp och förslag :-D
 
Sv: Bygga paddock på ojämn mark?

jag har samma problem. Hoppas nån expert ger dig en bra lösning.

vad är lagert som ligger där nu gjort av? är det sand eller jord?
 
Sv: Bygga paddock på ojämn mark?

Det är sten som ligger i ca 1,5 meters djup och upp till ytan. Stenarna är bumlingar, alltså stora stenar :-)
Över detta ligger ca 3-5 cm med naturgrus blandat med sten, enbart för att fylla i hål mllan stora bumlingar.. Så det är sten från tegelsten storlek ner till 5 cm i diameter och så grus.. Inget en häst ens kan gå över till hagen..
men, marken är stenhård nu och traktorer och allt kan köra rakt över .. Den är superdränerad då vatten få plats mellan bumlingarna redan på 1,5 meters djup..
Men, det är ju en ganska stor lutning.. skiljer ca 50 cm i höjd på den blivande paddocken i lutning.. och den lutar på lite olika håll...
Så, hur bär man bäst upp detta?
med stenmjöl som får packas och sedan fylls mer på??
Så det bli hårt och jämt innan man lägger på lager man håller mer mjukt??
Åh, har ingen aning ..
Ingen som är duktig på sånt här som har tips?
 
Sv: Bygga paddock på ojämn mark?

om du inte får svar här, utan får det på annat håll, kan du PMa mig då? och jag lovar att göra samma till dig!

det låter ju bra som du säger med stenmjöl. det måste ju vara ett material som kan "packas" sand eller så skulel ju inte fungera för det måste ju packas hårt.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Lickety
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 611
Senast: a1agnlju
·
V
Anläggning Jag står och velar mellan just gräsbana och en paddock. Vi har inte den bästa platsen för något av det utan vi blir tvungna att ha...
Svar
10
· Visningar
4 138
Senast: Skogstroll
·
Anläggning jag har länge velat ha en ridbana där jag kan träna på sommaren och slippa betala ridhus avgift för hela året, när man ändå bara är där...
Svar
3
· Visningar
2 200
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp