Bygglovsansökan enskilt avlopp

@TantAgda Jag tror inte du jan göra ngt åt detta utan får snällt betala avgiften. Det kan dessutom vara så att du ska vara glad över en ok-stämpel från kommunen. Det har aviserats mycket strängare regler f enskilda avlopp med följd att många äldre men fungerande anläggningar måste göras om ( kostnad 50 000 och uppåt ...) så då kan det vars en högvinst att vara nygodkänd!

Ja.
Jag hör till dem som har ett för gammalt och inte längre godkänt avlopp.
Det kommer att kosta i runda slängar, sannolikt mer, 100.000kr.
Skojigt.
Inte.
Men inget annat att göra än att skicka in nödvändiga blanketter, betala kommunens (dyra) avgift och anlita entreprenör.
 
Miljöinspektören tittar in och reder ut lite. Du ska INTE ha bygglov för ditt avlopp, utan du ska ha ett TILLSTÅND från miljökontoret på din kommun. Innan man gör om något på sin avloppsanläggning är det bäst att kolla med miljökontoret. I stort sett alltid så är det anmälnings- eller tillståndspliktigt. Om man inte anmäler/ansöker och detta upptäcks inom 5 år så kan man få miljösanktionsavgift (typ böter).

Jag jobbar med enskilda avlopp och vi brukar ju kolla om anläggningarna har tillstånd. Vissa kommuner dömer ut avloppen direkt om de inte har tillstånd. I ditt fall har de ju varit snälla och inte gjort det. På andra ställen kan man söka tillstånd i efterhand men generellt sett kan man säga att det är svårt att ge ett tillstånd i efterhand. Det gäller att det finns väldigt bra dokumentation från anläggandet. Nu har ju ni ändå fått det erbjudandet och en avgift på ca 5000 kr är ju ändå billigt i förhållande till vad en ny anläggning kostar. Kostnaden går inte att förhandla bort. Den utgår ifrån kommunens taxa som är beslutad av politikerna. Miljöinspektörerna kan inte påverka detta.

Kommer jag ut till en anläggning som inte har tillstånd men som ändå är byggd som den bör och allt ser bra ut känner jag inte att jag har fog att döma ut den. Jag vill inte ge den tillstånd men den får inga krav på sig att göra om i dagsläget. Det vanligaste är dock att det rör sig om äldre anläggningar som ändå inte lever upp till dagens krav, så då kan jag döma ut anläggningen på andra grunder.

Kan tillägga att det är du som fastighetsägare som har fullt ansvar över avloppsanläggningen. Enskilda avlopp räknas som en miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken och ska därför följa de lagar som finns där. Bland annat säger miljöbalken att du som verksamhetsutövare ska ha tillräcklig kunskap för att driva verksamheten. Så därmed är det ditt ansvar att vara insatt så att de lagar och regler som finns följs.

Då har jag antagligen missuppfattat begreppen (inte helt otroligt) eller så har hon jag pratat med använt sig av fel begrepp.

Så, det enda som skulle kunna göra att jag slipper undan avgiften är om förra ägaren som ev gjort om anläggning utan att söka tillstånd står för den.

Det som några nämnt att det ev kan vara en preskriptionstid på 10 år, stämmer det?
 
Ja.
Jag hör till dem som har ett för gammalt och inte längre godkänt avlopp.
Det kommer att kosta i runda slängar, sannolikt mer, 100.000kr.
Skojigt.
Inte.
Men inget annat att göra än att skicka in nödvändiga blanketter, betala kommunens (dyra) avgift och anlita entreprenör.
Det är värt att titta på andra typer av anläggningar med. Det rör på sig på den fronten och priserna med det.
 
Då har jag antagligen missuppfattat begreppen (inte helt otroligt) eller så har hon jag pratat med använt sig av fel begrepp.

Så, det enda som skulle kunna göra att jag slipper undan avgiften är om förra ägaren som ev gjort om anläggning utan att söka tillstånd står för den.

Det som några nämnt att det ev kan vara en preskriptionstid på 10 år, stämmer det?
Preskriptionstiden för att slippa miljösanktionsavgift är 5 år. Så avloppsanläggningar som gjorts utan tillstånd för mer än 5 år sedan kan inte påföras någon MSA. PBL och Miljöbalken skiljer sig åt väldigt mycket så vad som står i PBL är helt ovidkommande i detta fall.

Har föregående ägare anlitat sig av en entreprenör så har denne 10 års ansvar för anläggningens funktion.

Men ja, avgiften får du nog driva själv och prata med tidigare fastighetsägare. Kommunen kommer bara kunna rikta sig mot dig som är nuvarande verksamhetsutövare. Vill du ta det civilrättsligt är det ditt beslut, men inget som kommunen "bryr sig om" :).
 
Det är värt att titta på andra typer av anläggningar med. Det rör på sig på den fronten och priserna med det.

Ja, men utifrån lokala förutsättningar hemma, är det minireningsverk som gäller. Tyvärr.
Litar helt på den entreprenör jag anlitar (eftersom han är en kompis och som lagt ner ett stort antal timmar med grävmaskin och lastbil gratis för att hjälpa mig med andra saker; ser ingen anledning att betvivla varken kunskaper eller pris där).
 
Ja, men utifrån lokala förutsättningar hemma, är det minireningsverk som gäller. Tyvärr.
Litar helt på den entreprenör jag anlitar (eftersom han är en kompis och som lagt ner ett stort antal timmar med grävmaskin och lastbil gratis för att hjälpa mig med andra saker; ser ingen anledning att betvivla varken kunskaper eller pris där).
Svarar mig själv...

och nu ungefär ett halvår efter att ansökan lämnats in, har jag fått ett beslut om att den är godkänd.
Så då kommer väl en rolig faktura från kommunen snart, också...
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 154
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det? Jag skulle helst ansluta till...
2
Svar
36
· Visningar
2 404
Senast: Chili
·
Hemmet Jag är relativt nybliven ägare till ett hus med enskilt avlopp. Miljö och hälsa i vår kommun har gjort en inventering av enskilda...
2
Svar
29
· Visningar
4 508
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp