Bukefalos 28 år!

Byte av däck

Sv: Byte av däck

Jag har nästan alltid kört med m/s-däck året runt och det har inte varit mer oekonomiskt än att ha två uppsättningar med däck och fägar.

Jo för att de slits mer sommartid då är gjorda av en mjukare gummiblandning för att inte bli hårda när det är kallt jmf med däck som är gjorda för att enbart köras på sommarväg.

M/S-däck är som allroundsadlar, inte riktigt bra till varken det ena eller andra.
 
Sv: Byte av däck

Det vill jag absolut inte säga. I vissa vinterväglag är MS-däck att föredra framför dubb. I år har vi inte en enda gång haft användning av dubbdäck.

Dubbdäck är också en stor miljöbov, vilket jag räknar in vid en bedömning av totalekonomin.
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av däck

Just NU är det sommarväglag.
Jag har sommardäck på transporten.
Kan jag då köra med bilen som har odubbade vinterdäck?
(odubbat på bil + odubbat på släp)
Eller måste jag först byta däck på bilen så det är sommardäck överallt?
Det är ok så länge det inte är vinterväglag.
 
Sv: Byte av däck

Jo för att de slits mer sommartid då är gjorda av en mjukare gummiblandning för att inte bli hårda när det är kallt jmf med däck som är gjorda för att enbart köras på sommarväg.

M/S-däck är som allroundsadlar, inte riktigt bra till varken det ena eller andra.

Du läste tydligen inte det jag skrev: det har inte varit mer oekonomiskt för mig och däcken har funkat bra i alla väglag. Har åkt på m/s-däck i 20 år.
 
Sv: Byte av däck

Det är sällan man sliter ut däcken på släpet ändå, det är mer att de blir för gamla.

Jag har dock alltid dubb på vintern, det behövs här.
 
Sv: Byte av däck

Du läste tydligen inte det jag skrev: det har inte varit mer oekonomiskt för mig och däcken har funkat bra i alla väglag. Har åkt på m/s-däck i 20 år.

"Funkat bra" är ju en definitionsfråga.

Det finns dessutom M/S-däck som inte är godkända för vinterväglag, "Mud and Sand" har jag läst. Centraleuropeiska M/S-däck är inte godkända. Finns lista.

Men jag kommenterade ju främst att de var sämre på sommarväg.

http://www.molway.com/aret-runt-dack
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av däck

Det vill jag absolut inte säga. I vissa vinterväglag är MS-däck att föredra framför dubb. I år har vi inte en enda gång haft användning av dubbdäck.

Dubbdäck är också en stor miljöbov, vilket jag räknar in vid en bedömning av totalekonomin.

Vi har i alla fall haft is på de nordskånska vägarna.
 
Sv: Byte av däck

"Funkat bra" är ju en definitionsfråga.

Det finns dessutom M/S-däck som inte är godkända för vinterväglag, "Mud and Sand" har jag läst. Centraleuropeiska M/S-däck är inte godkända. Finns lista.

Men jag kommenterade ju främst att de var sämre på sommarväg.

http://www.molway.com/aret-runt-dack

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/

MS- mud and snow, dvs vinterdäck. Läste att det måste finnas en kristallbild efter MStexten.

Tror inte särskilt många köper mud and sand i Sverige.
 
Sv: Byte av däck

Vi har t o m blivit avrådda från dubbdäck i vissa lägen, på svartis är det ett betydligt farligare alternativ än ms-däck.
 
Sv: Byte av däck

Vi har t o m blivit avrådda från dubbdäck i vissa lägen, på svartis är det ett betydligt farligare alternativ än ms-däck.

Första gången jag hört det argumentet....

"• Dubbdäcken ger ett mycket bättre grepp på isigt väglag än vad dubbfria vinterdäck gör. Dubbarna hugger tag i isen, som är ett väglag med mycket hög olycksrisk. Dubbdäck påverkar trafiksäkerheten särskilt i de situationer där så kallad svartis ligger på vägbanan. Det vill säga is som man inte kan se med blotta ögat. I dessa lägen kompenserar dubbdäcken att bilföraren inte har möjlighet att anpassa sin körning efter väglaget."

Källor: Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd och Mats Gustafson, Vägtrafikinstitutet, VTI.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fordelar-och-nackdelar-med-dubback_910833.svd
 
Sv: Byte av däck

Första gången jag hört det argumentet....

"• Dubbdäcken ger ett mycket bättre grepp på isigt väglag än vad dubbfria vinterdäck gör. Dubbarna hugger tag i isen, som är ett väglag med mycket hög olycksrisk. Dubbdäck påverkar trafiksäkerheten särskilt i de situationer där så kallad svartis ligger på vägbanan. Det vill säga is som man inte kan se med blotta ögat. I dessa lägen kompenserar dubbdäcken att bilföraren inte har möjlighet att anpassa sin körning efter väglaget."

Källor: Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd och Mats Gustafson, Vägtrafikinstitutet, VTI.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fordelar-och-nackdelar-med-dubback_910833.svd

Sen kan jag ju ha åsikter om meningen " bilföraren inte har möjlighet att anpassa sin körning efter väglaget"....

Skitsnack.
Man har väl både termometer i bilen och ögon att se med. Är det närmre nollan och fuktigt i luften (dit hör även dimma vilket ju i sig är en självklarhet för lägre hastighet), sänk hastigheten och provbromsa då och då. Broar är särskilt halkutsatta tex då de kyls underifrån. Osv, osv. Enda ursäktbara olyckan i min värld är princip viltolyckor, allt annat har med bristande uppmärksamhet och insikt att göra (nu talar jag om olyckor man själv vållat).

Undrar ibland om folk fått körkort i flingpaketet och samtidigt lyckades tappa det sunda förnuftet däri.
Det säkraste man kan göra är att minimera tiden på vägen, speciellt i rusningstrafik för då tappar många det lilla vett dom eventuellt haft.
 
Sv: Byte av däck

Som detta tex.

Hon har kört på en bil och vet inte ens vad som hänt men hon nekar till vårdslöshet i trafik. Hon har bevisligen inte haft ögonen på vägen. Sen om man kallar det brustit i sin uppmärksamhet, det är sak samma. Kör man i stan så är det ögonen på trafiken som gäller hela tiden.



http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18670300.ab
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Loma
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 320
Senast: Sel
·
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 825
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
352
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp