Sv: Byte av däck
Bränsleförbrukningen kan påverkas.
Bränsleförbrukningen kan påverkas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nästan alltid kört med m/s-däck året runt och det har inte varit mer oekonomiskt än att ha två uppsättningar med däck och fägar.
Det är ok så länge det inte är vinterväglag.Just NU är det sommarväglag.
Jag har sommardäck på transporten.
Kan jag då köra med bilen som har odubbade vinterdäck?
(odubbat på bil + odubbat på släp)
Eller måste jag först byta däck på bilen så det är sommardäck överallt?
Jo för att de slits mer sommartid då är gjorda av en mjukare gummiblandning för att inte bli hårda när det är kallt jmf med däck som är gjorda för att enbart köras på sommarväg.
M/S-däck är som allroundsadlar, inte riktigt bra till varken det ena eller andra.
Du läste tydligen inte det jag skrev: det har inte varit mer oekonomiskt för mig och däcken har funkat bra i alla väglag. Har åkt på m/s-däck i 20 år.
Det vill jag absolut inte säga. I vissa vinterväglag är MS-däck att föredra framför dubb. I år har vi inte en enda gång haft användning av dubbdäck.
Dubbdäck är också en stor miljöbov, vilket jag räknar in vid en bedömning av totalekonomin.
"Funkat bra" är ju en definitionsfråga.
Det finns dessutom M/S-däck som inte är godkända för vinterväglag, "Mud and Sand" har jag läst. Centraleuropeiska M/S-däck är inte godkända. Finns lista.
Men jag kommenterade ju främst att de var sämre på sommarväg.
http://www.molway.com/aret-runt-dack
Vi har t o m blivit avrådda från dubbdäck i vissa lägen, på svartis är det ett betydligt farligare alternativ än ms-däck.
Första gången jag hört det argumentet....
"• Dubbdäcken ger ett mycket bättre grepp på isigt väglag än vad dubbfria vinterdäck gör. Dubbarna hugger tag i isen, som är ett väglag med mycket hög olycksrisk. Dubbdäck påverkar trafiksäkerheten särskilt i de situationer där så kallad svartis ligger på vägbanan. Det vill säga is som man inte kan se med blotta ögat. I dessa lägen kompenserar dubbdäcken att bilföraren inte har möjlighet att anpassa sin körning efter väglaget."
Källor: Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd och Mats Gustafson, Vägtrafikinstitutet, VTI.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fordelar-och-nackdelar-med-dubback_910833.svd