Cancer på hund..

Charlottee

Trådstartare
Hej!

Kände en knöl på min 3 åriga tik i tisdags kväll, fick tid hos veterinären torsdag. Biopsin visade främmande celler, tumör:cry:

Dom SA att dom inte kunde se om den var god lr ond, utan skickade provet vidare till ett annat labb, jag ska få besked någon gång i början på nästa vecka.. snacka om att jag är orolig:(:( Hon är mitt ALLT.

Nu till min fråga,
Vilka tecken finns på att tumören är elakartad? Tumören sitter framme på vänster bog ungefär, och den sitter på "under huden". Den är inte sten hård men inte mjuk heller, känns lite sladdrig. Lika stor som ett plommon ca.
Vad tror ni?

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Cancer på hund..

Ondartade hudtumörer är ofta mörkfärgade, snabbväxande och har en sårig yta. På unghundar är sk. histiocytom den vanligaste hudtumören. De ser ut som en knapp och är hårlösa. De är godartade och försvinner inom några månader. Sen finns det även mastocytom som ser ut hursomhelst och dessa är väldigt ondartade.
 
Sv: Cancer på hund..

Ondartade hudtumörer är ofta mörkfärgade, snabbväxande och har en sårig yta. På unghundar är sk. histiocytom den vanligaste hudtumören. De ser ut som en knapp och är hårlösa. De är godartade och försvinner inom några månader. Sen finns det även mastocytom som ser ut hursomhelst och dessa är väldigt ondartade.


Tack för ditt svar!

Eftersom tumören sitter på "underhuden" så kan man ej se den utan bara känna, den har växt fort och är nu som ett plommon i storlek, och sladdrig. Finns det inte god artade tumörer som växer fort?:(

Har någon gått igenom här inne gått igenom behandling mot elak artad tumör på hund, dvs cancer? Prognos?
 
Sv: Cancer på hund..

Vad jag vet växer sällan de godartade tumörerna så fort, men som med all annan biologi finns det ju alltid undantag...

Det skulle kunna vara lipom (består av fettceller) också, om jag minns rätt är de sådär lite sladdriga i konsistensen. Men de kommer oftast på äldre hundar. De är iaf helt ofarliga.

Men ondartad tumör behöver inte vara detsamma som avlivning. Om tumören inte hunnit sprida sig är prognosen god och man opererar bara bort den. För att avgöra prognosen brukar man ta prover från de lymfknutor som dränerar området för att se om det skett en spridning.
 
Sv: Cancer på hund..

Nej, du kan inte se på en hund om tumören är godartad eller elakartad. Har du tur så kan det vara ett så kallat lipom som villi skriver. Är den elaktartad så opereras den bort och har det inte spridit sig är det goda chanser att din hund blir frisk.

Min hund fick vid sju års ålder sina första juvertumörer, de var godartade visade det sig vid analys. Vid nio års ålder så opererades hon igen då nya tumörer uppkommit. Denna gång visade det sig att de var elakartade. Ytterligare en gång har vi tagit bort tumörer som har växt till. Nu är hunden 14 år och har således levt med elakartade tumörer (karcinom) i snart fem års tid då det inte gick att få bort allt. Nu börjar vi tyvärr se att tumörerna sprider sig lite okontrollerat över buken så det är troligen bara en tidsfråga innan det har spridit sig till vitala organ som lunga eller lever (om det inte har gjort det redan). Men vad jag vill säga är att om det är cancer så är det inte en omedelbar dödsdom. Bra behandling finns och hunden kan ha ett riktigt gott liv i många år till.

Men jag håller tummarna för att det är en godartad förändring!
 
Sv: Cancer på hund..

Tack för era svar! Det lugnar faktiskt lite :)

Tror tyvärr inte att det är en Lipom, då en biopsi gjorts där det visade andra (främmade) celler och inte bara fett celler.. TYVÄRR..

Men det kan ju fortfarande vara en godartad tumör av annat slag. Det är bara att be för det..

Det som oroar mig också är att hunden ifråga är så ung för cancer, det kan väl inte höra till vanligheten iaf.. kanske det ligger i hennes gener och det är ju inte bra. MEN nu vet jag ju inte ännu att det är cancer så man ska väl inte ta ut något i förskott, även om man som super orolig matte gärna gör det.

Det är bara så jobbigt att gå och vänta på samtalet från veterinären, samtalet som avslöjar om den är ond lr god.. hemskt..
 
Sv: Cancer på hund..

Vad jag vet växer sällan de godartade tumörerna så fort, men som med all annan biologi finns det ju alltid undantag...

Japp, finns ett gäng som växer ganska snabbt å är godartade. Iaf på människor å däggdjur e vi allihopa ;)

Och kan inte vet på plats säga om den är god- eller elakartad är det definitivt inget lätt fall och vi kan därmed knappast hjälpa till med kvalificerade gissningar här... eller? =S(rätta mig om du tycker jag har fel)

Håller med om att elakartad inte alls behöver betyda avlivning, tänk på det TS! :) Och just det faktum att din hund är ung ökar ju chansen att den är godartad dessutom. Håller tummarna för er!
 
Senast ändrad:
Sv: Cancer på hund..

Nä precis, det finns ju en anledning till att man skickat in prover på tumören. I vissa fall kan man ju utifrån tumörens utseende få sig en misstanke om vilken tumörtyp det är, men i det här fall är det tydligen inte så uppenbart.
 
Sv: Cancer på hund..

Jag kan hålla med om att det är svårt för er att veta tumör typ, men att höra skadar ju inte?
Det kan ju finnas folk här inne som har/haft liknande diagnos på sin hund .. där veterinären inte fått klara besked av en biopsi utan måste skicka vidare osv,, jag fiskar väl lite efter alla typer av fakta då tumörer/cancer på hund är relativt nytt för mig. Kanske någon kan tipsa om en bra hemsida?:)

Som vet. sa till mig var att det känns som en fett knöl, men när hon sedan gjorde biopsi fanns där fettceller OCH andra celler,, dom främmande cellerna kunde man tydligen inte se vad det var för celler på deras labb, utan måste skickas vidare. Kanske såg vet. men ville inte säga något förren hon är 100 % säker.. jag har lite den känslan,,suck men jag vet inte:(

Lenis och villi tack för era svar dock!
 
Sv: Cancer på hund..

Förstår att du vill höra dig för, man blir ju alltid orolig när man hör ordet cancer! Tyvärr kan jag inte tipsa om någon bra hemsida, men googla på hudtumörer så kanske du hittar nåt :idea:
 
Sv: Cancer på hund..

Kanske någon kan tipsa om en bra hemsida?:)

En sida som jag tycker är väldigt bra att starta med är www.peteducation.com. Det finns flera andra bra sidor också, du kan själv googla på canine cancer.

Boken Hundens sjukdomar av Wikström & Öberg har ett bra avsnitt om tumörsjukdomar.

Jag tycker dock inte att du ska måla fan på väggen än, men jag förstår att du vill inhämta information för att vara förberedd. Jag är precis likadan.

Jag håller tummarna för din hund och jag vet vilken oro som du går igenom just nu.
 
Sv: Cancer på hund..

En sida som jag tycker är väldigt bra att starta med är www.peteducation.com. Det finns flera andra bra sidor också, du kan själv googla på canine cancer.

Boken Hundens sjukdomar av Wikström & Öberg har ett bra avsnitt om tumörsjukdomar.

Jag tycker dock inte att du ska måla fan på väggen än, men jag förstår att du vill inhämta information för att vara förberedd. Jag är precis likadan.

Jag håller tummarna för din hund och jag vet vilken oro som du går igenom just nu.

Tack för tipsen på hemsida!

Jo det är en hemsk oro, tankarna går runt hela tiden, ibland är man optimist och tänker att det behöver ju inte vara något, och ibland tar man ut i förskott.. tänker det värsta med andra ord.:crazy::confused:

Detta är min första egna hund, kan bara föreställa mig hur hemskt det kommer att bli då dagen man måste ta farväl kommer,, jag hade bara inte räknat med att den eventuellt skulle knacka på dörren nu.. hon är alldeles på tok för ung för denna sjukdom. Det är tydligt att man har dom bara till låns..:(

Imorgon kan vet. ringa (hon sa i början av veckan ev. redan måndag), uscha för att vänta på detta samtal säger jag bara:cry:

Jag kommer uppdatera här hur det går.
 
Sv: Cancer på hund..

Charlotte-Bilder004_thumb.jpg


Min älskade vän.
 
Sv: Cancer på hund..

Hej! Som flera sagt så är det i det närmaste omäjligt att avgöra om en nybildning är godartad eller elakartad utan vidare undersökning. Bästa åtgärd är att ta bort hela knölen och undersöka i mikroskop. Den tidigare biopsin ger förstås en hint men det beror på om det var en riktigt biopsi eller ett finålsaspirat, det senare är det vanligaste man gör direkt hos vet och kollar, eftersom en biopsi måste skickas till lab och då kan man lika gärna ta bort hela knölen om den sitter bra till. Finålsaspirat kan vara svårbedömda och även helt godartade nybildningar kan se otäcka ut. Din hund är ung så sannolikheten att det är godartad är stor men inte helt säker. Det finns även godartade nybildningar som växer fort, det beror alldeles på vad som finns i dem (de kan te.x ha vätskefyllda hålrum). Om det är en elakartad nybildning så behöver det inte heller vara någon fara om man tar bort hela knölen, det finns grader av elakartade nybildningar där en del är på gränsen till godartade. Har man en riktigt elak nybildning så finns naturligtvis risken att den metastaserat, men detta är inte så vanligt när det gäller hudtumörer, framförallt inte på yngre djur, men visst finns det en risk.

Sen finns ju chansen att det inte alls är en nybildning utan en gammal inflammation/skada eller så, vävnad under läkning kan se neopolastiskt ut vid finålsaspirat (om det nu är det som gjorts) och i vissa vävnader är det väldigt svårt att särskilja neoplasi(nybildning) från kronisk inflammation/läkning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cancer på hund..

Mastocytom behöver inte alls vara väldigt elakartade, det finns olika grader. Det största problemet med dem är att de tenderar att komma tillbaka på samma plats, men långt ifrån alla metastaserar (väldigt få gör det).
 
Sv: Cancer på hund..

Aha... jag har fått uppfattningen av att de vældigt ofta metastaserar. Men visst ær det dem som friger histamin och som kan ge problem om man børjar karva i dem?
 
Sv: Cancer på hund..

Aha... jag har fått uppfattningen av att de vældigt ofta metastaserar. Men visst ær det dem som friger histamin och som kan ge problem om man børjar karva i dem?

Som sagt så finns det flera differentieringsgrader och de riktigt maligna metastaserar. Problemet med mastcellstumörer är att man måste ta bort dem med mycket stor marginal eftersom de alltid växer infiltrativt och alltså saknar kapsel, en kvarlämnad proliferativ cell bildar efterhand en ny tumör.
 
Sv: Cancer på hund..

Okej :) Kanske därför som jag fått för mig att alla är maligna eftersom de har infiltrativ växt. Men hur är det nu... måste de metastasera för att klassas som maligna, räcker det inte med infiltrativ växt?
 
Sv: Cancer på hund..

Du har helt rätt, de är alla maligna men i olika grader. Tecken på malignitet är infiltrativ växt, cellatypier, pleomorfism(dock inte helt tillförlitlig då vissa benigna neoplaser är ruggigt pleomorfa), hög mitosfrekvens, förekomst av mitosatypier. Sen finns det så kallade maligna tumörer "in situ" som inte växer infiltrativt men ändå är maligna. Att diffa malign från benign är ibland väldigt svårt. Man får lägga samman de morfologiska kriterier man har och göra en bedömning.

Metastasering däremot är naturligtvis ett säkert malignitetstecken (fast...nu finns det dock inflammatoriska tillstånd där vävnad metastaserar till lymfknutor, proliferativ enterit på gris är en sådan, men det är inte cancer)

Tumördiagnostik är inte alltid helt lätt :s

Ursäkta trådkapningen TS
 
Sv: Cancer på hund..

Krims! Ingen fara, tyckte själv att det var intressant att läsa det du skrivit.

Idag ringde vet.. men jag vet inte om jag blivit ett dugg klokare på vad det är..ond lr god dvs.

KNÖLEN är en förstorad LYMFA. (Att vet. inte kunde säga det på än gång?, men det kanske är svårt att avgöra ,jag vet inte). Hur som helst fanns där en population av celler i lymfknutan och malignt (elak) kunde INTE uteslutas.(Men då kunde det väl inte heller fastställas fattar jag det som, lr?) Det behöver inte vara cancer i lymfan utan cancern kan sitta någon helt annanstans,, det behöver inte ens vara cancer utan kan vara en reaktion på en infektion i kroppen av något slag. Vovvan ska förhoppningsvis opereras i veckan (ta bort lymf knutan) och röntga lungor för att se att inget har mestatserat (stavas?)Om det nu är en elak tumör.

Hm,, som sagt, jag blev inte ett dugg lugnare lr klokare på om det är elakt lr snällt.

Vad säger ni?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ny i bukefalos och har sett en lång engagerande tråd om cancer i lymfan. MIn snart 13-åriga (i november) Siberian Husky har nu fått...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen. Som...
Svar
12
· Visningar
25 572
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp