Bukefalos 28 år!

"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Fast de mer aggressiva hundarna är inte alls särskilt svåra alla gånger, om man vet hur man ska handskas med dem. Jag har inte sett särskilt många hundar i hans program som är extrema. De är däremot missförstådda och uppfostrade, och med CM's hjälp blir de fortsatt missförstådda men tillräckligt kuvade för att tolkas som väluppfostrade.

Jag har knappt mött någon riktigt aggressiv hund, så jag kan inte säga att det inte är svårt att att hantera hundar av den kalibern. Jag är lyckligt ovetande om riktiga knäpphundar, utan tycker de flesta jag mött är trevliga individer.

Men jag förvånas över hur ensidigt CM beskrivs i denna tråd. Jag har nästan svårt att tro att det verkligen kan vara så illa?

Menar du att hans metoder bygger på att hunden blir kuvad? Det lilla inslag jag såg om den gula labradoren var inte i närheten av att bli kuvad, tycker jag. Snarare kan man tänka sig att hunden är lättad när pressen från CM uteblir och hunden får lov att slappna av. Nu får man inte se fortsättningen och det är bara fyra minuter någonting, men jag har mycket svårt att tänka mig att han inte också visar hunden att det är helt ok att slappna av ihop med honom?

Är det så illa, menar du, att hunden av CM endast får disciplin och inget avslut med avslappning.
 
  • Gilla
Reactions: No1
En hund som blir aggressiv när man kommer nära maten, och tillochmed biter, är iaf i min värld inte ok. Hur hade ni som är emot CM metoder löstr alla problem han stöter på. För jag tycker han lyckas rätt b ra med bettenden hos hunbdar som antagligen är jäkligt befästa redan. Och framförallt farliga!


Man kan spekulera i vrf dessa beteenden skapats från början, men jag tycker iaf att CM löser många "problem" på ett sätt som är vettigt .
 
Jag har eg ingen bestämd åsikt om CM eller hans metoder. Problemet ligger ju egentligen hos de människor som från början orsakat hundens beteende - genom att fostra den fel eller inte alls ...jag rycker dock att det finns anmärkningsvärt många hundägare som inte har koll på sina hundar - varje dag när jag rider är där tex hundar som hysteriskt skällande kastar sig mot staket och totalt ignorera ägarens försök att få kontroll. Jag tror också på att man måste inta en tydlig ledarroll mot både hundar och hästar - felaktigt beteende ska korrigeras och rätt belönas.
 
En hund som blir aggressiv när man kommer nära maten, och tillochmed biter, är iaf i min värld inte ok. Hur hade ni som är emot CM metoder löstr alla problem han stöter på. För jag tycker han lyckas rätt b ra med bettenden hos hunbdar som antagligen är jäkligt befästa redan. Och framförallt farliga!


Man kan spekulera i vrf dessa beteenden skapats från början, men jag tycker iaf att CM löser många "problem" på ett sätt som är vettigt .

Vi har en hund som av viss osäkerhet (skall erkännas!) morrar och utmanar den andra hunden. De har varit i slagsmål och den ena hunden är dubbelt så stor (nästan) som den andre, så det vill vi inte uppleva igen.

Hos oss har det inte fungerat att den morrande hunden blivit stöttad och egoboostad för då går han på den andra ännu hårdare och muppar.

Det enda som hjälpt har varit att ha tummen i ögat på honom och klart deklarerat att han inte får morra och utmana. Ingen får bete sig illa i huset.

När han lyssnat på det och slutat upp med dumheterna så har han förstås fått veta att han gör rätt, men det har "kostat" att hans svansföring varit mindre hög och han har fått hålla sig på mattan, helt enkelt.

Jag tar upp det som ett exempel på oacceptabelt beteende, även om jag kan förstå och sympatisera med orsaken (han litar inte på unghunden).

Poängen är att hunden skall lita på mig och att det är jag som ha koll på läget så att man kan vara avslappnad.
 
Jag kan bara inte förstå hur man kan tycka att det är okej att strypa hundar så de svimmar, sparka de i mjukdelarna i magen och på andra vis fysiskt och psykiskt misshandla tills de går in i inlärd hjälplöshet. Vad är det som motiverar denna hanteringen som TRÄNINGSMETOD när det bevisats finna trevliga metoder som är trevliga och säkra för både hund och ägare. Varför?
 
Jag har aldrig skrivit att just delarna med svimning etc är ok. Men jag har sett avsnitt där jag upplever en bra träningsmetod för just de människorna och den hunden med ett specifikt problem

Är det Malmuten ni menar svimmar? Missade svimningsbiten...men den bet ju honom?
 
Sååå, om en hund bits i en situation som människan som håller i snöret satt den i medvetet så har man rätten att strypa den så den kämpar för sitt liv, pissar på sig och tillslut svimmar? Intressant.
 
Tja, det är väl ganska lindrigt jämfört med dina förslag om att tända eld på hundar och slå ut alla deras tänder?!
 
Nej tack - det skulle jag inte använda.

Ser dock på hundutställningar att det är högt uppe på nacken som man lägger ett tunt band (stryp ibland) på alla möjliga raser.

Så metoden att lägga bandet på den känsliga delen tillämpas i något så "oskyldigt" som utställningsvärlden.

95912_1286005781.jpg

För min personliga del så pysslar jag inte med utställningar och tycker inte direkt att det verkar vara någon oskyldig värld - så för mig blir det ett icke-argument.

Hela funktionen med stryp är ju att det stryper åt. Annars hade det hetat något annat oavsett vem som har det.
 
"Anders Hallgren titulerar sig hundpsykolog. Det han gjorde på 70-talet för svensk hundsport är att han tog dressyrmetoderna från "kadaverdisipln" till "kaka-bulle-träning". Dvs, de dressyrmetoder som, innan Hallgren, bedrevs på appellplanerna runt om i landet var av militär art, gubbar som stod o röt "LIGG" till hundar som hukande följde sina förare under linförigheten. Platsläggande under gång gick till så att man stampade till på kopplet i samma stund man röt ligg vilket fick till resultat att hunden rycktes till marken. Hallgren förspråkade andra, mildare metoder som gick ut på att belöna rätt beteende istället för att bestraffa fel beeende. Han fick utstå mycket spott o spe i början men ändå fick hans metoder i längden genomslagskraft. Han lärde "Svensson" att motionera o aktivera sina hundar o rträningen blev med ens roligare o lockade mer tjejer.

Nu kom ju af Klintebergs - Järveruds första bok redan på sjuttiotalet också, jag har den och de dressyrmetoder som beskrivs där är knappast brutala, så att ge Hallgren hela äran för att dressyrmetoderna ändrade sig känns minst sagt överdrivet.
 
Menar du att hans metoder bygger på att hunden blir kuvad?

Är det så illa, menar du, att hunden av CM endast får disciplin och inget avslut med avslappning.

Det beror nog på vad man väljer för ord, men hela Caesars idé är ju undergivna hundar som inte ska ta några beslut/initiativ då han menar att detta är flockledarens uppgift etc.

Hundarna tränas i regel alltid med negativ förstärkning - så visst slappnar de kanske av ibland, de stunder de slipper obehag. Det är ju dock ingen trevlig avslappning kan man ju tycka.
 
Nu kom ju af Klintebergs - Järveruds första bok redan på sjuttiotalet också, jag har den och de dressyrmetoder som beskrivs där är knappast brutala, så att ge Hallgren hela äran för att dressyrmetoderna ändrade sig känns minst sagt överdrivet.
Abselutt! Försökte få med lite av mycket för de som inte häckat på hundsajter i åratal.
Det är ju en utveckling som skett o ff sker globalt o inte ett svenskt påfund.
 
För min personliga del så pysslar jag inte med utställningar och tycker inte direkt att det verkar vara någon oskyldig värld - så för mig blir det ett icke-argument.

Hela funktionen med stryp är ju att det stryper åt. Annars hade det hetat något annat oavsett vem som har det.
Måste bara inflika här att även om utställningsvärlden inte är någon fläckfri värld så måste jag ändå invända lite när man börjar dra paralleller mellan den typen av strypanvändning som CM använder (hårda ryck, hänga upp osv) och den som används av (vettiga) utställare. Visst, vissa utställare och dommare är tämligen tveksamma när det kommer till handhavandet av hundarna och bedömningen av desamma men hanteringen av hundarna på utställning är något man ofta har koll på. Minns inte var det var, men det var på en stor internationell utställning (Crufts möjligen) där en amerikansk utställare fick en reprimand (eller kanske tom diskades, minns inte) pga hur hon lyfte upp sin hund på visningsbordet. Hon använde en teknik som är okej i USA, men inte här. Så även om man får "hjälpa" hundens huvudföring genom att placera halsbandet högt bakom öronen så finns det ändå gränser för vad som är okej. Hade jag kommit in i ringen och börjat rycka och dra i min hund som CM gör och hänga upp den i kopplet så att den ska stå still och kippa efter andan medan dommaren bedömmer så hade jag åkt ut innan jag hunnit säga flaska.
 
Måste bara inflika här att även om utställningsvärlden inte är någon fläckfri värld så måste jag ändå invända lite när man börjar dra paralleller mellan den typen av strypanvändning som CM använder (hårda ryck, hänga upp osv) och den som används av (vettiga) utställare. Visst, vissa utställare och dommare är tämligen tveksamma när det kommer till handhavandet av hundarna och bedömningen av desamma men hanteringen av hundarna på utställning är något man ofta har koll på. Minns inte var det var, men det var på en stor internationell utställning (Crufts möjligen) där en amerikansk utställare fick en reprimand (eller kanske tom diskades, minns inte) pga hur hon lyfte upp sin hund på visningsbordet. Hon använde en teknik som är okej i USA, men inte här. Så även om man får "hjälpa" hundens huvudföring genom att placera halsbandet högt bakom öronen så finns det ändå gränser för vad som är okej. Hade jag kommit in i ringen och börjat rycka och dra i min hund som CM gör och hänga upp den i kopplet så att den ska stå still och kippa efter andan medan dommaren bedömmer så hade jag åkt ut innan jag hunnit säga flaska.

absolut, jag skrev inte att det var samma sak utan menade bara att en grej inte nödvändigtvis är ok bara för att det finns på andra ställen. (Alltså t ex användande av stryp längst upp).

(Sen har jag förvisso sett rätt mycket otrevlig hantering med tanke på hur få utställningar jag varit på - men det är en helt annan tråd. ;))
 
Jag har knappt mött någon riktigt aggressiv hund, så jag kan inte säga att det inte är svårt att att hantera hundar av den kalibern. Jag är lyckligt ovetande om riktiga knäpphundar, utan tycker de flesta jag mött är trevliga individer.

Men jag förvånas över hur ensidigt CM beskrivs i denna tråd. Jag har nästan svårt att tro att det verkligen kan vara så illa?

Menar du att hans metoder bygger på att hunden blir kuvad? Det lilla inslag jag såg om den gula labradoren var inte i närheten av att bli kuvad, tycker jag. Snarare kan man tänka sig att hunden är lättad när pressen från CM uteblir och hunden får lov att slappna av. Nu får man inte se fortsättningen och det är bara fyra minuter någonting, men jag har mycket svårt att tänka mig att han inte också visar hunden att det är helt ok att slappna av ihop med honom?

Är det så illa, menar du, att hunden av CM endast får disciplin och inget avslut med avslappning.

Ja hans metoder bygger på att hunden kuvas. Den ska vara helt passiv, den får inte tänka själv och inte bete sig som en hund alls. Det som han kallar "calm and submissive" är hundar som är rädda. Och tro fan att han vill ha det så när han tror att alla hundar bara letar efter första bästa chans att ta över ledarrollen! Men klart att han också lägger in avslappning/uteblivet obehag som ett substitut till belöning. Får inte hunden den här förstärkningen så kommer den aldrig att lära sig något alls. Fast jag tycker ju personligen att man kan ge den en belöning som den blir glad av, istället för att förstärkningen blir att den slipper obehag.

Skillnaden i tänk är att jag vill att även problemhundar ska ha en hög och glad svansföring (beroende på ras då), de ska spetsa öronen i kommunikationen till mig och jag vill att huvudet är högsta punkten, inte en krum rygg. Det är en attityd som borgar för en bra kommunikation och en bra relation. Visst finns det lägen där man måste tillföra obehag för att bryta ett beteende, men då får belöningen vara desto roligare så hunden lyfts ur det här kuvade läget fort som attan. Så fort jag sänkt hunden så har jag ju också trasat sönder vår relation lite, och det är viktigt att reparera detta så fort som möjligt.

Detta är inte till dig utan en allmän fundering:
Jag gillar inte att man rättfärdigar ett våldsamt beteende och säger att "det är naturligt". Ja naturen är hård, grym och helt orättvis. So far so good. Men betyder det att vi människor bör efterlikna detta? Har vi ens rätt att göra det? Det är VI som bestämt oss för att skaffa en hund, inte hunden som bestämt sig för att skaffa en människa. Det betyder att HELA ansvaret är vårt. Att hunden lär sig rätt beteende, att vi får en bra relation med hunden, att hunden förhindras att göra vissa saker som hunden kanske vill göra. Vi kan inte, när det inte fungerar, lägga över ansvaret på hunden och säga att den får skylla sig själv. Gör vi det så är vi enormt orättvisa mot hunden!

Ett litet förtydligande: Jag menar inte att när en hund beter sig illa så är det alltid ägarens fel. Så är det inte. En del hundar har pga dålig uppfödning eller bara otur en mentalitet som är svårare att hantera än andra. En del är sammansatta på ett sätt som gör att de aldrig kan fungera normalt. Det jag menar är att vad vi gör åt beteendet, det är till 100 % vårt val, och inget hunden har tvingat oss till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 299
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp