Bukefalos 28 år!

"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Skulle du kunna ge några säkra referenser på vad man skall göra med en hund som biter människor? I så fall tar jag gärna del av dem.

Plättlätt. Man börjar med att ta reda på varför hunden väljer det beteendet, sen jobbar man vidare därifrån.
Att bara hindra den från att bita gör ju inte ett skit åt grundorsaken. Som att sätta en kork i röven på en med diarré.
 
Som faan läser bibeln med andra ord. Jag har inte påstått att han strypt flera hundar som varit i slagsmål, jag kommenterade din text
"Strypningar har använts när hundar flippat ur." Dvs jag tycker det är en bra metod för att bryta hundslagsmål om man nu inte har en breaking stick i fickan.

Jag konstaterade ju att jag inte förstod. Efter ganska vassa inlägg tycker jag inte det är så konstigt om jag läste det där som sarkasm snarare än en eftergift.

kl
Vad gäller rehabilitering, CM o hans team är duktiga marknadsförare det handlar oftast om ganska vanliga jyckar med ganska vanliga problem som de flesta någotsånär duktiga hundtränare skulle kunnat fixa utan hans metoder. Men sånt gör sig ju inte så bra i TV.

Ja, många inslag handlar om vanliga hundar med vanliga problem, och i de fallen använder han inte sådana metoder heller. De mer aggressiva hundarna tycker jag verkar svåra, och han verkar över lag hantera det bra.
 
Plättlätt. Man börjar med att ta reda på varför hunden väljer det beteendet, sen jobbar man vidare därifrån.
Att bara hindra den från att bita gör ju inte ett skit åt grundorsaken. Som att sätta en kork i röven på en med diarré.

Så du menar att man alltid kan hitta orsaken och sedan göra något åt den? Om det är flera motstridiga orsaker?

Din jämförelse med diarré är att förenkla ett intelligent djurs temperament och beteende, måste jag säga.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Att han sparkar hunden i ljumsken för att provocera fram en attack inför kameran och därefter stryper hunden tills den svimmar av är en faktiskt beskrivning av händelseförloppet. Misshandel kallas det.

Jag håller inte med, jag tycker att din beskrivning är ensidig och överdriven.
 
Jag konstaterade ju att jag inte förstod. Efter ganska vassa inlägg tycker jag inte det är så konstigt om jag läste det där som sarkasm snarare än en eftergift.



Ja, många inslag handlar om vanliga hundar med vanliga problem, och i de fallen använder han inte sådana metoder heller. De mer aggressiva hundarna tycker jag verkar svåra, och han verkar över lag hantera det bra.
Det var varken sarkasm eller eftergift.Det var ett konstaterande av fakta. Det är snabbt o effektivt samtidigt som det minimerar risken att bli biten.
 
Vi har ju stött på en o annan CM wannabe på diverse hundfora genom åren o en del har försökt härma honom o kallat sig för Sveriges svar på CM som t ex Bengt Rödsäth, numera sysslar han med något som kallas Shadowfilosofin beskriven här.

Jag har aldrig hört talas om Shadowfilosofin, och bara av namnet tänker jag att det antagligen är komplett crap. Men texten där är skriven av en konkurrent som plockar citat så det kanske ger ett orättvist första intryck?

I vilket fall som helst är inte svenska hundtränare Cesars ansvar, och de utvalda citaten låter inte alls som Cesars filosofi.
 
Så du menar att man alltid kan hitta orsaken och sedan göra något åt den? Om det är flera motstridiga orsaker?
Din jämförelse med diarré är att förenkla ett intelligent djurs temperament och beteende, måste jag säga.

Man och man, jag är kvinna. Varför skulle jag inte kunna det? Jag har träffat och jobbat med många hundar som bitit. Självklart är det många gånger mer än en anledning som gör att en hund väljer ett beteende som att bita. Många gånger har det blivit ren frågsport för att komma till pudelns kärna, men jag har aldrig misslyckats. En hund som biter är på höjden av frustration och aggression det är många gånger mycket enklare att ta reda anledningen än många andra mer ovanliga beteenden. Ett bett är ofta ett hot och sen ett verkställ av just en eller flera anledningar.
Om hunden däremot tex. inte vill gå i trappor, eller inte kan vara in närheten av en trafikerad väg, får jag många gånger fundera många varv innan jag kan lösa problemet. Det är mycket svårare.
Det där med diarré tror jag du väljer att inte förstå, det har ingenting med temperament eller intelligens att göra. Hunden visar att den är rädd, den morrar. Du väljer att tala om för hunden att den inte får morra. Hunden morrar inte, men är fortfarande rädd.
 
Vad är detta för professioner? Känner du till dem?

Inte mer än att det låter som kvacksalveri.

Snabbkoll på Wikipedia:
In October 2012 Edzard Ernst conducted a systematic review of randomized clinical trials of craniosacral therapy. He concluded that "the notion that CST is associated with more than non-specific effects is not based on evidence from rigorous randomised clinical trials."[24] Commenting specifically on this conclusion Ernst commented on his blog that he had chosen the wording as "a polite and scientific way of saying that CST is bogus."[25] Ernst also commented that the quality of five of the six trials he had reviewed was "deplorably poor," a sentiment prefigured by an August 2012 review that noted the "moderate methodological quality of the included studies."[5]

... men det betyder förstås inte att halsbandet är något att ha. :)
Jag tycker att det såg riktigt sunkigt ut.
 
Man och man, jag är kvinna. Varför skulle jag inte kunna det? Jag har träffat och jobbat med många hundar som bitit. Självklart är det många gånger mer än en anledning som gör att en hund väljer ett beteende som att bita. Många gånger har det blivit ren frågsport för att komma till pudelns kärna, men jag har aldrig misslyckats. En hund som biter är på höjden av frustration och aggression det är många gånger mycket enklare att ta reda anledningen än många andra mer ovanliga beteenden. Ett bett är ofta ett hot och sen ett verkställ av just en eller flera anledningar.
Om hunden däremot tex. inte vill gå i trappor, eller inte kan vara in närheten av en trafikerad väg, får jag många gånger fundera många varv innan jag kan lösa problemet. Det är mycket svårare.
Det där med diarré tror jag du väljer att inte förstå, det har ingenting med temperament eller intelligens att göra. Hunden visar att den är rädd, den morrar. Du väljer att tala om för hunden att den inte får morra. Hunden morrar inte, men är fortfarande rädd.

Jag menade endast att din liknelse var långsökt och irrelevant för ämnet. Mer nyanser kan vara på sin plats när man besvarar min önskan om källor till säkerställda metoder som fungerar på aggressiva hundar. (Jag skulle fortfarande gärna ta del av dem)

Visst är det självklart så att de flesta problem man har med sin hund kräver att man engagerar sig, tänker kreativt och lösningsfokuserat och bryter ned bekymret i mindre delar. Att förstå hundens reaktioner är viktigt, men inte alltid så självklart.

Jag diskuterar inte vardagsbekymmer, utan stora problem där människor eller andra djur kan skadas av hundens beteende. Det har kanske tagit flera år för hunden att utveckla detta negativa beteende och det är inte sjävklart att en aggressiv hund är rädd. Den har kanske fått så stort självförtroende att den styr hela flocken där hemma.

Och handen på hjärtat - det finns beteenden som inte är ok hur mycket jag än känner till anledningen.

Att jaga och bita grannens katt är absolut ett förståeligt beteende - men inte önskvärt i alla fall.
 
Jag ser CM ibland och ser en person som hjälper hundägare att få bukt med hundar som de tappat kontrollen över. I de program jag har sett har inget våld använts. CM verkar ju vara det sista halmstrået de har och han verkar ju onekligen få ordning på hundarna. Sedan tror jag att de flesta tittare ser detta som just TV och inte som en instruktion i hundhantering. De flesta har ju som tur är inte hundar med denna typ av beteende. Sen kan man ju fundera över hur djur interagerar m varandra... Min gamla häst var mästare på att lära hundar att inte jaga hästar - kom en hund in i hagen satte han efter den och slog med frambenen! Den hund som varit med om det gick inte in i hagen igen. Duktig pålle, sa jag

Min fetning.

Jag är helt säker på att många tittare ser det just som instruktion av hundhantering. Även om de är medvetna om att programmen är vinklade och ihopklippta tror det är så man hanterar "problemhundar", och att det räcker att någon med pondus tar till hårda metoder vid ett par tillfällen, så har man en snäll hund. Plus att de tror på CM:s förlegade förklaringar om dominans och vargbeteende. Jag har träffat flera sådana människor.

Det finns en mängd olika anledningar till varför en hund blir ett problem. Först måste man ta reda på vad som är grunden till problemet - sen får man utbilda ägaren. Vad är nyttan med att en hundtränare får din hund att vara en riktig ängel om inte du kan hantera den i alla situationer?

Här är SBK:s policy när det gäller träning etc. Ganska långt från diverse hundviskare och hundgurus syn...

http://www.brukshundklubben.se/Docu...uppfostran, utbildning och träning 140830.pdf
 
Min fetning.

[...]
Det finns en mängd olika anledningar till varför en hund blir ett problem. Först måste man ta reda på vad som är grunden till problemet - sen får man utbilda ägaren. Vad är nyttan med att en hundtränare får din hund att vara en riktig ängel om inte du kan hantera den i alla situationer?
[...]

... men... han tar ju reda på grunden till problemet och utbildar ägaren? :confused:
 
Gör han verkligen det? Det är ju han som håller i kopplet en stor del av tiden. Dessutom ska det ju bli bra TV, så han har halva uppmärksamheten på kameran i stället för att koncentrera sig på hunden.
 
Gör han verkligen det? Det är ju han som håller i kopplet en stor del av tiden. Dessutom ska det ju bli bra TV, så han har halva uppmärksamheten på kameran i stället för att koncentrera sig på hunden.

Visst är underhållningsfaktorn ett problem, men en stor del av programmet handlar faktiskt om utbildning och råd. Dessutom antyds det att mer hjälp erbjuds off-camera.

Sen får jag medge att jag tror att ett program med fokus på vardagslydnad, valpträning med mer säkert hade varit nyttigare.
 
De mer aggressiva hundarna tycker jag verkar svåra, och han verkar över lag hantera det bra.

Fast de mer aggressiva hundarna är inte alls särskilt svåra alla gånger, om man vet hur man ska handskas med dem. Jag har inte sett särskilt många hundar i hans program som är extrema. De är däremot missförstådda och uppfostrade, och med CM's hjälp blir de fortsatt missförstådda men tillräckligt kuvade för att tolkas som väluppfostrade.
 
Fast de mer aggressiva hundarna är inte alls särskilt svåra alla gånger, om man vet hur man ska handskas med dem. Jag har inte sett särskilt många hundar i hans program som är extrema. De är däremot missförstådda och uppfostrade, och med CM's hjälp blir de fortsatt missförstådda men tillräckligt kuvade för att tolkas som väluppfostrade.

Jag vet inte. Jag tror du tar lite för lätt på problemen, och missar en hel del inslag. Många av råden och förändringarna kommer förmodligen göra hundarna mer harmoniska och lyckliga.

Till exempel verkar det vara rocket science i USA att det faktiskt är bra att ta sina hundar på promenad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 299
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp