Bukefalos 28 år!

"childerickopian" Santa Cruz Leopold

Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

börjar tvivla på att nån vet nåt om sadeln, förutom Houdini (?) möjligtvis, alla verkar ju bara sälja dom :p
Houdinie, stavas jag. ;)

Vad jag vet om sadeln baseras bara på att vi har en som vi köpte i våras.
Den är inte till salu.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Hästen som har den är en 172cm gigant, sadeln är 17,5" och täcker hela fullschabraket och ser stor ut på tillochmed den hästen... då är den enligt mig stor och klumpig. Min häst som är 154cm hade nog kunnat ha den som täcke.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Kan det skilja så mkt på 17" och 17,5"? Haha du måste nästan fota. Ska kolla med stallkompisen om vi inte kan fota hennes också.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Ja, nu måste jag verkligen fota. :D
Ni kanske inte alls tycker att det ser bra ut! :p

Nåja, huvudsaken är att vi ryttare och båda hästarna är nöjda.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Ska bli roligt att se bilder! Kan du tänka dig att mäta anläggningsytan på den också? Så vet jag om det är lönt att prova en sådan.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag ska se om jag hittar något att mäta med i stallet...

*måste, måste komma ihåg att fota*
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Dåliga bilder, men det stormade ute så jag var tvungen att fota i stallet.

Malmö Dressage 17½ tum
DSC_0417.jpg


Leopold 17 tum
DSC_0419.jpg


Mätte anläggningsytan på Leopold till 50 cm, har jag mätt rätt?
DSC_0421.jpg


Hästen är 167 i mkh och har strl 145 i täcken.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag vet... jag slängde på sadlarna, tog kort, slet av sadlarna... och när jag kom hem och såg korten så såg jag samma sak som du... Så går det när man har bråttom, stormen viner och stallkamraterna inte gillar att man ställer hästen på gången...

Men ni kan väl se storleken i allafall tänkte jag.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Tack så mycket, detta hjälpte massor! Ska ut och mäta det måttet mot min hoppsadel imorgon och se om det kommer att gå över huvud taget.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag tror alla sådana sadlar, som Leopold, childeric etc som är byggda så där ser stora ut, de är lixom en annan typ av sadel.
Efter att ha sett den på (oavsett var den ligger) är jag lite mer övertygad om att den skulle ligga på min...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Kl
Nu har jag inte provat Leopolden, men den ser ut att vara ngt mindre framskuren o då blir det problem med långa ben.

Har av den anledningen en 18 tums malmö- gigantisk o skööön o ser inte ut som en jockeysadel på stora hästen.
Fast mina stroppar är korta. Bara tur att jag hittat en gjord på 80 cm- man får väl vad man betalar för:grin:
 
Senast ändrad:
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Med tanke på vad axel säger måste jag fråga hur lång du är och hur du tycker att din längd passar sadeln. Upplever du den som normal i sätet (storlek) jämfört med andra sadlar?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag rider inte i Leopolden, då jag är lite för stor för den, jag rider i en Malmö Dressage 17½ tum.
1. 35 år, 164 cm, strl 44-46 (Hobbyryttare)

De ryttare som rider i Leopold 17 tum och gillar den:
2. 50 år, 155 cm, strl 34-36 (Dressyrryttare)
3. 16 år, 179 cm, strl 36-38 (Hoppryttare)
4. 27 år, 165 cm, strl 38 (GP-ryttare med stora framgångar)

Mao verkar sadeln passa olika längder av ben, det gemensamma för "Leopoldryttarna" är att de är vältränade och helt utan övervikt. Ryttare 1 (jag) däremot har mycket stoppning, men hade nog också gillat Leopolden om den varit 17½ eller 18 tum.

Ryttare 4 gillar båda sadlarna, men föredrar Leopolden för att sätet är mjukare på den.
Ryttare 2 och 3 föredrar Leopold för de tycker att de sitter stadigare i den då Malmö Dressage känns lite stor.

Jag i Malmö Dressage (samma häst som ovan):
JagochMicha.jpg

Ingen vacker bild, jag vet. Men verkligheten är mycket sällan vacker...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Ah, blandade ihop vems om red i vad ^^

Tack än en gång för ditt svar! :)
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

ProVade Leopolden på Falsterbo i somras, oCH de sa att den passar ryttare med längre lår. Vilket är mitt problem, mina långa lår Brukar aldrig få plats i sadlarna. Jag proVsatt en 17" oCH tyCkte den Var riktigt skön (Har stl 38). Tror den skulle kunna passa mig bra, så planen är att köpa en sådan till sommaren när jag pluggat klart oCH ska få tillbaka Hästen från foderVärden. OCH enligt fakta så borde den ligga fint på Hästen oxå :grin:.

(Ledsen för mina Versaler, men aV någon skum anledning fungerar inte C, V oCH H i små bokstäVer. Irriterande)
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Har det problemet med hoppsadlar, får inte riktigt plats så knäet hamnar uppe på och utanför vulstert. Har nu köpt en med extra stora kåpor och äntligen får hela jag plats :) Då kanske det kan fungera med Leopolden för min del. Är dock osäker på vilken sitsstorlek som skulle passa bäst så hoppas på att kunna provsitta en snart. Eftersom Houdinies 17" är 50 cm lång i anläggningsytan är jag lite rädd att 17.5" skulle bli för lång för hästens korta rygg.
Hur ser din häst ut i ryggen?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag är kort (158) med korta ben och jag har nog aldrig suttit så bra i en sadel som i Leopolden. Ändå har jag provat det mesta i sadelväg och är riktigt kräsen, just min benlängd brukar ställa till det men som sagt Leopolden gillas starkt.
Provade en Gentec (deras ställbara bom) på några av mina hästar och gillade den konstruktionen men tycker tyvärr att det blir för dyrt.
Bokade en på annat håll (utan Gentec) men stötte på en riktigt oseriös återförsäljare som klart och tydligt bröt mot konsumentköplagen, fick inte heller någon backup från Santa Cruz när jag kontaktade dem så jag vet faktiskt inte om jag vill köpa något alls från dem längre. :(

Får nog spara och köpa mig en Childeric ist.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 094
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 450
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp