Bukefalos 28 år!

"childerickopian" Santa Cruz Leopold

Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Enligt vad försäljaren sa, så ska sadeln passa för långa lår, vilket jag tycket kändes bra när jag provsatt den. Men hur den är att rida i är ju en annan femma.
Den sa han att den passar en häst med inte allt för rak men ej heller böjd rygg. , Utan lite mittemellan och med rundare rygg. På den normala bomvidden som jag provsatt så såg den faktiskt riktigt bred ut och att den passade ganska höga mankar. Men har ju även läst här att den inte alls är speciellt bred i bommen (även om man går upp en storlek som man bör göra i santa cruz).

Men som Simpan säger, att den passar henne med korta ben. Kan säkert stämma. Jag har ju ingen erfarenhet utan går mest på den lilla blick och test jag fick på falsterbo och på spekulationer.

Men som det verkar nu så ska jag iaf testa en sådan sadel på min kuse till sommaren när jag pluggat klart och får hem honom från fodervärden.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Gungar igång den här gamla tråden och hoppas på hjälp:) ska hämta min underbara Leopold i morgon. Satt som en gudinna ( kändes set som :) ) men kom på när jag kommit hem från provningen... Hur fäster man schabraken ??
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag fäster mina i stiglädret, om jag fäster dom alls...


Jag har dock ett problem med min sadel, den skär av stiglädren...:S Riktigt läskigt...ska tillbaka med den imorgon igen och se vad dom säger om det, den har vart en vända hos tillverkaren...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Provklämde ett ex med normal bom o ullstoppning i helgen, den såg riktigt rejäl ut, snarare normal mot vid. Enl säljare från SC så är de rymliga m ullstoppn g eftersom panelerna bygger mera. Mkt mera eftersom vissa upplever dem som smala.. erfarenhet av hur de är i vidden vore intressant.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Ok... skulle du köpa med ull eller foam?
jag provade en foam igår och älskade den med är lite fundersam på livslängden...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

hur då skär av? Det låter ju inte så bra...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Där stiglädren liksom hänger, vad fan heter det??, den blir så jäkla vass längst fram mot framvalvet, så när man rider så trycks dom väl fram lite och vips så skär den av dom, tog nio månader för första att gå av, men nu är redan andra påväg av så den ska upp till tillverkaren igen på fredag...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Åhh jag skall provrida en leopold nu på Fredag samt ett gäng prestige så får vi se om jag hittar en sadel som jag också trivs i.
Nu har jag en hämst islandshästsadel som inte alls passar mig , den skjuter fram mog moit framvalvet som är väldigt lågt och sätter mig i stolsits. Så jag får hela tiden sljuta mig bakåt i sadeln!:crazy:
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

*kl*

Det är många som undrar, men det är få som berättar sina erfarenheter. Så, jag efterlyser lite mer erfarenheter :laugh:, så ni som har haft en Leopold ett tag nu, vad tycker ni om den?

Någon som vet hur de är i anläggningsytan? Alltså är den väldigt lång? Har långa lår och behöver förmodligen en 17 1/2", kanske tom 18". Men hästen normal mot kort rygg.
Är det någon skillnad på vilken rygg den passar beroende om man har en permanentstoppad eller ullstoppad?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag har sett två olika utföranden av Leopolden. Okey sadel men känns så stor på ngt sätt. Går dock inte riktigt att jämföra med childeric.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Ja den känns liksom otymplig och "konstig" på något sätt. Känns verkligen som en fejk Childeric där piraterna inte alls nått upp.

Bättre att köpa en gammal Childeric, de brukar ligga i samma prisklass som en ny Leopold.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

delvis *kl*
Är på väg för att testa lite sadlar till min häst på 1,80 i manken. Eftersom sadeln i fråga inte behöver vara av värstingmärke tycker jag att Santa Cruz modellen Leopold eller Malmö skulle kunna funka. Har själv provsuttit båda (på bock i butik för ca 1½ år sedan) och tyckte för en gångs skull att både knästöd och kåpor passade mina långa ben. (Är 1,80 lång, stl 44-46 i byxa)

Har tagit del av vad andra tidigare skrivit här i tråden, men undrar om någon har erfarenhet av att stoppa om en sadel från foam till ull? Går det över huvud taget?
Ni som har en med foamstoppning - hur är den efter ngt år?

Givetvis fattar jag att en SC-sadel inte går att jämföra i kvalitet med de den är tänkt att vara en kopia av, men en bra budgetvariant tycker jag absolut att det är.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Det beror på hur tjock bossan är, dvs om den rymmer ullstoppning. Paneler brukar vara tunnare än ullstoppade bossor. Du får kanske byta ut hela underredet på sadeln och då är den ju inte så billig länger! Vet inte hur det är med just Leopold, men fråga en sadelmakare.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

delvis *kl*
Är på väg för att testa lite sadlar till min häst på 1,80 i manken. Eftersom sadeln i fråga inte behöver vara av värstingmärke tycker jag att Santa Cruz modellen Leopold eller Malmö skulle kunna funka. Har själv provsuttit båda (på bock i butik för ca 1½ år sedan) och tyckte för en gångs skull att både knästöd och kåpor passade mina långa ben. (Är 1,80 lång, stl 44-46 i byxa)

Har tagit del av vad andra tidigare skrivit här i tråden, men undrar om någon har erfarenhet av att stoppa om en sadel från foam till ull? Går det över huvud taget?
Ni som har en med foamstoppning - hur är den efter ngt år?

Givetvis fattar jag att en SC-sadel inte går att jämföra i kvalitet med de den är tänkt att vara en kopia av, men en bra budgetvariant tycker jag absolut att det är.


Fast de finns ju att köpa med ullstoppning med. Är det inte bättre då att köpa en som redan har det ?

Nu vet jag inget om vad min Arthur de Luxe (dressyrsadel) hade innan men den sa säljaren (köpte begagnad) va omstoppad med ull ... Och den är iaf kanon...
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Malmö är ullstoppad i originalutförande. Jag är fortfarande jättenöjd med min.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Knapplån!
Väcker liv i tråden igen då jag är sugen på att testa en Leopold till min Isis :)
Kort, bred o rund rygg, behöver mycket bogfrihet! Även frihet vid manke!
Rund över bröstkorgen så det mesta glider fram :/
Nån fler som nyss köpt en eller har bilder o så? :)
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

En del påstår att de är för långa för de flesta isisar men jag är som du nyfiken på en till min ena. Min är däremot aningen takformad, inget extemt dock, tunn i bålen och ligger ständigt i ganska lågt hull, nästan rak rygg och aningen överbyggd. Förhållandevis stora bogar.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Tjoho! Försöker få liv här igen då jag är sugen på en Leopold.

Är ni fortfarande nöjda med era? Kan man ha lite kortare läder (än vanliga dressyrläder) i dom?

Tacksam för svar :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 094
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 450
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp