Chokladkalender till barn (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi provade paketkalender något år men det var en totalflopp. Ungen blev lika besviken varje dag när hon fick öppna ett suuuuperspännande, efterlängtat paket och så var det någon liten minigrej typ några klistermärken, en polkagrisstång eller hårspännen. Paketen i sig blev liksom för stora och laddade i hennes värld, så trots att vi påminde gång på gång att de riktiga julklapparna kommer först på julafton och att det inte fanns några leksaker i paketen, och trots att hon verkligen alltid har varit en tacksam unge som blir glad för smågrejer, så blev det besvikelse på besvikelse. Då var hon iofs ganska liten, tror att det hade gått bättre nu typ.
Jag har gett barnen möjlighet att välja i år
1) Billigare adventskalender och dyrare julklapp
2) Dyrare adventskalender och billigare julklapp
 
Kruxet tycker jag är att de ju bara är hos mig på halvtid, ska de få öppna ikapp de andra dagarna när de varit hos pappan eller ska vi skicka kalendrarna fram och tillbaka 🙈😬
Vi har haft en hemmagjord godiskalender sedan barnen var små och då fyllde jag bara de luckor där barnen var hos oss. Hemma hos sin mamma hade de ju andra kalendrar som de öppnande när de var hos henne :) När de fick köpta kalendrar av farmor fick de äta ikapp när de kom tillbaka.

Nu bor de typ på heltid hos oss så då blir det ju en helt annan sak och vi gör kalendrar för varje dag och de få dagar de är hos sin mamma får de öppna i efterhand.
 
Vi har undvikit kalendrar helt och hållet senaste åren och barnen har inte efterfrågat det. Ett år fick dom kalendrar av farmor (lego) och när sonen var liten fick han en med pixi-böcker, men det blev aldrig en del av någon tradition. Dom har alldeles för mycket saker som det är och jag vill inte att de äter choklad varje dag i december.
 
Nej, jag kör på leksakskalendrar istället, vilket har varit väldigt uppskattat.

Förra året (då 5 år) fick hon Paw Patrols och den var superbra, hon leker fortfarande med de figurerna. Hon och hennes lillasyster (då 1 år) fick även en badkalender att dela på (badbomber, kritor och färger), även den uppskattades!

I år ville hon ha med My little pony, hoppas den är lika bra! :)
 
Inga chokladkalendrar här. Vi köper önskade småprylar som vi fyller en egen kalender med. Är det en större pryl så blir det skattjakt den dagen. Dag 24 blir det en extra fin godis.
Hade vi haft en chokladkalender så hade vi tömt veckans luckor på lördagen. Det blir så många extra godis- och fikatillfällen under julen med födelsedagar etc etc ändå.
 
Vi provade paketkalender något år men det var en totalflopp. Ungen blev lika besviken varje dag när hon fick öppna ett suuuuperspännande, efterlängtat paket och så var det någon liten minigrej typ några klistermärken, en polkagrisstång eller hårspännen. Paketen i sig blev liksom för stora och laddade i hennes värld, så trots att vi påminde gång på gång att de riktiga julklapparna kommer först på julafton och att det inte fanns några leksaker i paketen, och trots att hon verkligen alltid har varit en tacksam unge som blir glad för smågrejer, så blev det besvikelse på besvikelse. Då var hon iofs ganska liten, tror att det hade gått bättre nu typ.

Oj, min dotter fick paketkalender redan som 2 åring och älskade den! Trots att det bara var smågrejer i den likt de du skriver om. Hon som annars kan vara svår att få upp ur sängen studsade upp i december för att öppna dagens paket.
 
Oj, min dotter fick paketkalender redan som 2 åring och älskade den! Trots att det bara var smågrejer i den likt de du skriver om. Hon som annars kan vara svår att få upp ur sängen studsade upp i december för att öppna dagens paket.
Ja, tänk så olika det kan vara 😊
 
I år har de stora (11 och 15 godiskalender, de köper godis när de vill för sin månadspeng ändå så känner att det kvittar om de får det i kalendern också. Dessutom hittade jag ingen annan som passade deras ålder. Minstingen på 4 år har en pysselkalender från Frost Igår var det en stämpel i luckan och idag ett litet pussel. Hon har jublat båda dagarna och struntar totalt i att bröderna får godis 😄
 
Vi gör egen paketkalender till våra barn. Själva kalendern är samma som jag hade när jag vag liten.

Paketen är inte så stora eller avancerade. Ibland får de egna paket och ibland är det något gemensamt. Minstingen på två år får småbilar och pixiböcker som vi redan hade hemma i sina paket.
ÄOch ganska ofta är det lappar med juliga aktiviteter typ ”idag ska vi baka pepparkakor” eller ”idag ska vi köpa julgran”.

Har aldrig varit någon besvikelse, de vet att det inte är samma som de ”riktiga” julklapparna. Och de tycker oftast att lapparna är bäst :)

Ett år hade de fått någon leksakskalender (minns inte vilken) från mormor men den kändes verkligen inte värt. Bara massa små plastpryttlar som var roliga i en halvtimme…
 
Vår lilla fick en chokladkalender av mormor så den har hon och accepterar än så länge att det är en om dagen. Vi har en paketkalender också men det är som små jutepåsar så vi tar fram något när det är dags och har inte slagit in. Hittills har hon fått en liten grej med Greta Gris med typ fem jellybeans i, en fingerdocka igår (har sex stycken olika så sprider ut dem) och idag en billig variant på Rubiks kub 😄

Kommer att ge henne delar av en tågbana som jag fick av en granne också som del av detta, så får hon resten i julklapp. En tågvagn eller bom eller gran är fullt tillräckligt 😁
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 017
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan). Vi hämtar vid 16 tiden (förutom...
2
Svar
37
· Visningar
1 774
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp