Bukefalos 28 år!

coccidier - när försvinner de?

ameo

Trådstartare
Moderator
*fårfråga* (för den som undrar vad coccidier är)
I en annan tråd, i höstas, var det någon som varnade mig för förekomst av coccidier i fårens hagar.
Har läst det som skrevs där då, men har fler funderingar...
Mina fårskallar går nu ute på dagarna i min stohage, tillsammans med stona.
OM jag väljer att ha fåren i någon av mina andra hagar till sommaren, NÄR är då coccidierna borta från den hage där de går nu?

Nu har jag ju inga lamm, så risken är väl inte så stor ändå, om jag fattat saken rätt. Men om man ändå ska göra enligt konstens alla regler så vore det i alla fall bra att veta... :)
 
Coccider hos kanin försvinner först vid -10 eller + 40 grader celsius , eller överlever inte vid dessa tempraturer så jag antar att de försvinner då? Men de är otrloigt svårt att få bort om man väl fått det med stora förluster på djuren, vet inte hur det är på får?
 
det är så här att om du har en rastgård i anslutning till fårhuset éller om dina vuxna får vistas i samma hage hela vintern så har du coccidier där. ALLA får har coccidier och dom finns i tarmkanalen och i avföringen, men oftast är dom äldre immuna. Det är störst risk med lammen, ska du inte ha lamm så behöver du inte begymra dig för det.

Förebyggande är att man har en god hygien både i fårhuset och i hagen.

Har man lamm så ska man se till så att lammen inte går i samma hage som dom äldre djuren har vistas mycket i.
 
Jo, SÅ långt är jag med...
Men försvinner coccidierna aldrig från markerna om de väl har hamnat där? Jag menar, om man byter hage till fåren så de går i andra hagar några veckor eller månader på sommarhalvåret, minskar/försvinner inte coccidierna i vinterhagen då? Eller hur funkar det?

Fåren är inne på nätterna och ute med stona i 3 ha hage på dagarna, så jag har nog inget större "coccidietryck" i deras hage nu heller. Är mest bara nyfiken på hur det fungerar...
Jag HAR ju möjliget att ha fåren i andra hagar också (åtminstone sommartid), BÖR väl egentligen ha det också så att fler av hagarna får ratorna nerätna. :)
 
du blir aldrig av med coccidierna, men du kan minimera dom genom att inte låta tackorna beta på samma bete under ett år.

Med tanke på att du bara har ett fåtal får så kan jag aldrig tänka mig att du har/kommer att få några problem med coccidier.

Mer kan jag inte hjälpa dig med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 428
Senast: Mabuse
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 007
Senast: Efwa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp