Bukefalos 28 år!

Collie..Hur många här har det? :D

Varmblod90

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Hur många här inne på buke har Collie, framförallt LH, men ni som har Korthår är oxå välkomna:bow:

Vi, som säkert alla vet, har en kennel och föder upp Collie LH. Jag själv två st egna. En sobel tik och en TRF hane.Två helt underbara hundar.Lägger in varsin bild på dem:love:

7978996.jpg

"LIZ" Ottey's Liz Taylor
Hon är en knähund. Så om jag sätter mig i fåtöljen så ska hon ligga i knät på mig:p Hon tar även hand om våra valpar när dem är från ca 4 veckor tills dem åker. Hon älskar verkligen valpar och att ta hand om dem, så vi säger att hon är våran "Nanny" Född 2005

7991336.jpg

"ICHAK" Ottey's Royal Darkness..Jag hade solen rätt i ögonen så om ni undrar varför jag kisar så:angel: :rofl: En helt underbar kille som älskar att bli kliad, få uppmärksamhet mm. Han är väldigt lugn av sig. Gillar barn men är mindre försjust i valpar:p

Mer bilder på våra hundar www.otteys.com
 
Senast ändrad:
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Tjaaa..
Jag har ju en liten skit (som du redan vet):p

sen har min pappa o hans fru en också, Zicco som ni nog också känner till:p

Slänger in bilder på dem två också:)

Zicco

Zicco vacker
Världens snällaste hund. En liten fegis men som faktiskt inte rör en min vid smällare och dylikt (peppar peppar). Älskar att bli kliad på rumpan, sitter man ner så trycker han upp rumpan i ansiktet på en om man inte kliar:) (Har han nog fått från sin mor;) ) En riktig kelgris med andra ord!

Rexi (klicknar bild)

En liten tuffing och ett riktigt matvrak. Älskar att bli kliad på magen och att tugga på hår. Superduktig i lydnaden, kanske en framtid inom den grenen?:angel:


Hoppas det går bra med småflickorna! Så söta de är!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Vad fin Zicco är:d Och Rexi han vuxit så det knakar och även är så fin;)
Småflickorna mår så bra, dem hör och ser nu. Helt underbara:love: Du får komma hit och kolla på dem sen när dem är lite äldre;) Och vi är ju oxå jättesugna på att träffa Rexi:d
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Hola!
Har en gammal liten sak (eller ja stor för att vara collie)!
Cherrybell´s wild blue ocean, eller bara "King", heter han.
Ottey´s .. Har alltid gillat era hundar...kanske kan köpa en hund från er när det är dags!:) Om ni har ngn till salu då vill säga.
Kan lägga in lite bilder på King senare om ngn är intresserad:confused:

P.s supergulliga vovvar:D
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Hola!
Har en gammal liten sak (eller ja stor för att vara collie)!
Cherrybell´s wild blue ocean, eller bara "King", heter han.
Ottey´s .. Har alltid gillat era hundar...kanske kan köpa en hund från er när det är dags!:) Om ni har ngn till salu då vill säga.
Kan lägga in lite bilder på King senare om ngn är intresserad:confused:

P.s supergulliga vovvar:D

Nämen tackar, alltid kul att höra:bow: Du är välkomen att höra av dig till hos när det är dags;) Vi har en valp nu som är till salu, en tik. Hon är två veckor gammal. Så om du är intresserad så har vi en nu:D Iså fall är det bara att ringa;) Jag vill gärna se bilder på King:)
 
Senast ändrad:
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Jätte fina hundar, verkligen :love:
Jag väntar bara på att jag och mamma
har sammlat ihop tillräckligt med pengar,
då blir det en collie i hemmet :)

Mvh
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Har ingen Collie själv, men min mamma har haft.
En 3-färgad långhårshane, som tyvärr togs bort i mars månad förra året på sin 13-årsdag :cry: då hans ben, över en natt blev så dåliga att han inte kunde stå eller gå utan att falla ihop. Det var sorgligt.

Jag hade mycket roligt tillsammans med honom, kunde sitta i timmar och borsta denna pälsen och göra honom fin, gå på utställningar m.m.

Jag tycker att Collien är en mycket vacker ras, dock en krävande pälsvård. /Linda
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Har ingen Collie själv, men min mamma har haft.
En 3-färgad långhårshane, som tyvärr togs bort i mars månad förra året på sin 13-årsdag :cry: då hans ben, över en natt blev så dåliga att han inte kunde stå eller gå utan att falla ihop. Det var sorgligt.

Jag hade mycket roligt tillsammans med honom, kunde sitta i timmar och borsta denna pälsen och göra honom fin, gå på utställningar m.m.

Jag tycker att Collien är en mycket vacker ras, dock en krävande pälsvård. /Linda


Usch vad sorligt. Ja vi har en gammal tik här hemma som fyller 11 i år:cry: Tänk att tiden går så fort. Jag kommer ihåg min första utställning, det var för exakt 10 år sedan och jag gick med henne. Vi kom på fjärde plats.
Collien är verkligen en helt underbar och vacker ras. Men jag gillar inte pälsen, iafl inte på min hane. Han har kanska mkt päls och den är svår att borsta igenom, men våra tikar är lätta så dem borsta jag kanska ofta dem blir ju så fina efteråt:d
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Fin han var:d Och den första bilden tyckte jag om;)
Från vilken kennel har du köpt hnm ifrån?
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Här är lite bilder på Kingen, 11 år:

8598952.jpg

8598957.jpg

8598955.jpg

3829432.jpg
:love:
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Passar på att slänga in en fråga ang. collie här. Hoppas det är ok TS!

Tycker ni att en collie passar en familj som aldrig tidigare haft hund, men dock umgåtts en del med hundar? Två barn i nedre tonåren.
Är det ngn av färgerna som är lämpliga? Kanske parar man mellan färgerna? Vet som sagt var ingenting om collie...
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Min svärmor har 2 st tikar ifrån en kennel utanför mullsjö/jönköping. en snart 2 årig trefärgad o en snart 1 årig sobel. Har en del kort på dom i datorn men inte orkat ladda upp nånstans.
mvh Jessica
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Jag har en collieflicka, sobel, 4 år. Heter Hammarhöjdens Jewel in a Backpack, kallad Bambi!
Underbaraste rasen, kommer aldrig byta... Vacker, snäll o intelligent!
:bow:
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Passar på att slänga in en fråga ang. collie här. Hoppas det är ok TS!

Tycker ni att en collie passar en familj som aldrig tidigare haft hund, men dock umgåtts en del med hundar? Två barn i nedre tonåren.
Är det ngn av färgerna som är lämpliga? Kanske parar man mellan färgerna? Vet som sagt var ingenting om collie...

Jag tycker absolut att en collie passar i en familj. Collien är överlag otroliga med barn (min pappas brukade vara barnvakt förr:D ).
Vi har alltid haft collie i vår familj, har aldrig varit några problem. :)
Vissa collies tenderar dock att nervösa/fega, jag har personligen aldrig stött på någon sådan individ än (min pappas collie är fegare än de andra vi har haft, men det är absolut inget hinder.. otroligt lugn och snäll kille).
Det finns 3 olika färger inom rasen, Blue Merle, Sobel och Trefärgad.. Så vitt jag vet så kan man korsa dem förutom Blue merle som endast kan korsas med trefärgade. Det är enbart färgerna som skiljer hundarna åt så att säga.. Har haft 2 sobel och 2 trefärgade varav 1 trf är min första egna hund:)

Varmblod_lover kan nog svara mer än vad jag kan då de föder upp collies (köpt min o min pappas från dem):)
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Passar på att slänga in en fråga ang. collie här. Hoppas det är ok TS!

Tycker ni att en collie passar en familj som aldrig tidigare haft hund, men dock umgåtts en del med hundar? Två barn i nedre tonåren.
Är det ngn av färgerna som är lämpliga? Kanske parar man mellan färgerna? Vet som sagt var ingenting om collie...


Collien passar utmärkt som familje hund. Den är lätt att ha och göra med och följsam. Vill aldrig lämna ens sida. Dem är en perfekt förstahund. Älskar barn.
Färgerna är är bluemerle, sobel och trefärgad. Man får bestämma själv vilken färg man vill ha. Man parar alltid sobel-sobel, trefärgad-trefärgad, sobel-trefärgad och trefärgad-bluemerle. Man får aldrig para en sobel med en bluemerle. Hoppas du hängde med där;)
Har du mer frågor så är det bara att fråga;) Ta gärna en titt på vår hemsida www.otteys.com där finns bla så du kan se färgerna.
 
Sv: Collie..Hur många här har det? :D

Måste fråga då jag blivit lite förvirrad angående färgerna: får man inte para sobel-blue merle? Jag har för mig att man inte fick det förut, men att det skulle ha ändrats? Jag har säkert missuppfattat?
Däremot vet jag att man inte får para blue merle-blue merle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp